Έκανε αίτηση το 2021 και ακόμα περιμένει – Γιατί το ΚΕΔΑΣΥ Χανίων καθυστερεί να εξετάσει παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Καθυστερήσεις που ξεπερνούν το ένα έτος, παρατηρούνται στην εξέταση παιδιών από το ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρο Διάγνωσης, Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης, πρώην ΚΕΣΥ) Χανίων, με αποτέλεσμα μικρά παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες να μην μπορούν να τύχουν έγκαιρα της κατάλληλης αντιμετώπισης.

Σύμφωνα με καταγγελία μητέρας (στοιχεία στη διάθεση του zarpanews.gr), το παιδί της οποίας φοιτά στην Α’ τάξη σε γυμνάσιο στον δήμο Χανίων, καθηγητές είχαν παρατηρήσει ότι ο μικρός μαθητής αντιμετώπιζε πρόβλημα συγκέντρωσης και δυσκολευόταν να παρακολουθήσει το μάθημα. Έτσι, αποφάσισαν ότι θα έπρεπε να εξετάσει την περίπτωσή του το ΚΕΔΑΣΥ, ώστε να ξεκαθαρίσει αν το παιδί αντιμετωπίζει πραγματικά κάποιο πρόβλημα και αν αυτό επιβεβαιωνόταν, να προχωρούσαν στις κατάλληλες προσαρμογές. Για παράδειγμα, το ΚΕΔΑΣΥ κρίνει αν ένας μαθητής χρειάζεται παράλληλη στήριξη, ή αν πρέπει να εξετάζεται προφορικά, ή ακόμα και αν δεν μπορεί να παρακολουθήσει καθόλου το σχολείο και να πρέπει να πάει σε ειδικό εκπαιδευτικό ίδρυμα. Η υπηρεσία στελεχώνεται από ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς και άλλους ειδικούς που μπορούν να κρίνουν την κάθε περίπτωση.

Η αίτηση απεστάλη από το σχολείο τον Μάρτιο του 2021. Τον Ιούνιο του 2022 το παιδί δεν είχε εξεταστεί ακόμα.

Εκπαιδευτικοί έχουν αναφέρει ότι παλαιότερα είχαν παρατηρηθεί και μεγαλύτερες καθυστερήσεις.

Η κατάσταση στο ΚΕΔΑΣΥ Χανίων

Το zarpanews.gr επικοινώνησε με το ΚΕΔΑΣΥ Χανίων, όπου δεν αρνήθηκαν τις καθυστερήσεις, τόνισαν όμως ότι η υπηρεσία αντιμετώπισε προβλήματα.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, σύμφωνα με το ΚΕΔΑΣΥ, η υπηρεσία είχε 1100 αιτήσεις για εξέταση παιδιών, από τις οποίες σήμερα έχει διεκπεραιώσει τις 700 περίπου. Ταυτόχρονα όμως, κάθε χρόνο διεξάγει και επαναξιολογήσεις παιδιών που είχε παλαιότερα κριθεί ότι χρειάζονταν παράλληλη στήριξη, πράγμα που αυξάνει κατά πολύ τον αριθμό των εξετάσεων.

Η πανδημία επίσης έπαιξε ρόλο στο να δημιουργηθούν καθυστερήσεις, καθώς κατά τη διάρκειά της ακυρώνονταν εξετάσεις λόγω ασθένειας παιδιών αλλά και των υπαλλήλων του ΚΕΔΑΣΥ, με τη συνεπαγόμενη καραντίνα για τους υπόλοιπους όπως προβλεπόταν. Ωστόσο, η υπηρεσία δεν σταμάτησε ποτέ να λειτουργεί.

Ταυτόχρονα, το κέντρο στεγάζεται σε ένα παλιό, μικρό κτίριο, το οποίο δεν προσφέρει τη δυνατότητα να εξετάζονται πολλά παιδιά ταυτόχρονα. Παρόλα αυτά, από το ΚΕΔΑΣΥ αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα εξετάζονται περίπου 12 με 14 παιδιά καθημερινά.

Αν πιστεύει κανείς ότι το καλοκαίρι μπορεί να αναπληρωθεί μέρος της καθυστέρησης, κάνει λάθος. Γιατί η υπηρεσία κλείνει και θα ξανανοίξει τον Σεπτέμβριο, αφού μεγάλο μέρος του προσωπικού αποτελείται από αναπληρωτές, των οποίων οι συμβάσεις λήγουν το καλοκαίρι. Η κατάσταση αυτή επικρατεί σε όλα τα ΚΕΔΑΣΥ της χώρας.

Θεωρητικά, παιδιά που εμφανώς αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, λαμβάνουν προτεραιότητα στην εξέταση. Όμως, οι 400 περίπου αιτήσεις που έχουν απομείνει αυτή τη στιγμή, θα ξεκινήσουν να εξετάζονται από τον Σεπτέμβριο και αν δεν προκύψουν προβλήματα, υπολογίζεται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2022.

Είναι όμως δεδομένο, ότι από τα 400 αυτά παιδιά, κάποια αντιμετωπίζουν προβλήματα και θα πρέπει να περιμένουν αρκετούς μήνες ακόμα, για να αποφασιστεί τί θα πρέπει να συμβεί με αυτά.

Τι λέει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης

Καθώς το κέντρο υπάγεται απευθείας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης, το zarpanews.gr επικοινώνησε με τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης, Μανώλη Καρτσωνάκη, ζητώντας απαντήσεις.

Σύμφωνα με τον κ. Καρτσωνάκη, η ΠΔΕ δεν έχει ενημέρωση για τόσο μεγάλες καθυστερήσεις, γνωρίζει όμως ότι ο αριθμός των αιτήσεων για εξέταση έχει αυξηθεί αισθητά το τελευταίο διάστημα.

“Είναι περισσότερα τα περιστατικά που ζητούν να εξεταστούν και καλά κάνουν οι άνθρωποι βέβαια”, τόνισε ο κ. Καρτσωνάκης. “Ωστόσο δεν έχω ενημέρωση για τόσο μεγάλες καθυστερήσεις, θα το κοιτάξουμε. Όσο για το κτίριο, είναι πράγματι προβληματικό και χρειάζεται άλλος χώρος, η προϊσταμένη της υπηρεσίας έχει ενημερώσει σχετικά. Εγώ έχω επικοινωνήσει για το θέμα αυτό και με τον αντιπεριφερειάρχη Χανίων και με τον δήμο Χανίων, αλλά είναι δύσκολο να βρεθεί χώρος. Θα μπορούσαμε ίσως και να νοικιάσουμε κτίριο, αν βρισκόταν κάτι κατάλληλο και ο ιδιοκτήτης του ήθελε να το εκμισθώσει”, είπε ο κ. Καρτσωνάκης.

Οι συνέπειες και η αδιαφορία του ΥΠΑΙΘ

Το πρόβλημα που δημιουργεί η κατάσταση αυτή έχει δύο όψεις. Από τη μια, το κάθε παιδί που πραγματικά αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες, καθυστερεί να τύχει της κατάλληλης αντιμετώπισης. Βέβαια, ακόμα και αν αποφασιστεί ότι χρειάζεται παράλληλη στήριξη, δεν είναι καθόλου βέβαιο το αν θα την έχει, με την αντιμετώπιση που από πέρσι δείχνει το υπουργείο Παιδείας στο ζήτημα (Δείτε ΕΔΩΕΔΩ και ΕΔΩ).

Ταυτόχρονα όμως, υπάρχει και το πρόβλημα που δημιουργείται στην εκπαιδευτική διαδικασία σε μια τάξη από παιδιά που πράγματι αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες αλλά δεν έχουν εξεταστεί ποτέ για να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα. Το φάσμα του αυτισμού και άλλες καταστάσεις μπορούν να προκαλέσουν συμπεριφορές που επηρεάζουν τη διδασκαλία σε όλο το τμήμα, ενώ δημιουργούνται και προβλήματα στην αντιμετώπιση τέτοιων μαθητών από άλλους μαθητές.

Όλα αυτά δεν είναι άγνωστα στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο εύκολα θα μπορούσε να στελεχώσει τα ΚΕΔΑΣΥ με μόνιμο προσωπικό αντί για αναπληρωτές, να επεκτείνει τη λειτουργία τους για έναν μήνα τουλάχιστον το καλοκαίρι και να μειώσει έτσι τις καθυστερήσεις. Τον ίδιο βαθμό… δυσκολίας έχει και το να προσλάβει περισσότερους εκπαιδευτικούς για την παράλληλή στήριξη κάθε χρόνο.

Ειδικά για το ΚΕΔΑΣΥ Χανίων και τη στέγασή του, το 2020 είχε υποβληθεί και ερώτηση στη Βουλή από βουλευτές του ΚΚΕ, δεν υπάρχει δηλαδή περίπτωση το πρόβλημα να είναι άγνωστο στην ηγεσία του υπουργείου.

Όσο δεν κάνει τίποτα όμως, αποδεικνύει ότι θεωρεί πιο σημαντικό να γλιτώνει το ελληνικό κράτος δυο-τρεις καλοκαιρινούς μισθούς από τους αναπληρωτές, από το να έχουν σωστή αντιμετώπιση τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

zarpanews.gr – Λεωνίδας Φιλικόζης

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Γιατί δε βγαίνουν τα νούμερα;
    400 αιτήσεις από το Σεπτέμβριο ως το Δεκέμβρη, σημαίνει 100 το μήνα.
    Το ΚΕΔΑΣΥ επικαλείται ότι εξετάζει 12-14 ημερησίως, που σημαίνει 240 το μήνα, το ελάχιστο, αν βάλεις 12 x 5 x 4 (12 αιτήσεις/ημέρα για 5 ημέρες και 4 βδομάδες).
    Απλά μαθηματικά …
    Επομένως;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ