Χανιά | Έρχεται αύξηση στα κόμιστρα των ταξί – Είναι θέμα επιβίωσης, λένε οι επαγγελματίες οδηγοί

χανιά-έρχεται-αύξηση-στα-κόμιστρα-των-1396045

Αύξηση στα κόμιστρα, προκειμένου να επιβιώσουν οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί, ζήτησαν από τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, εκπρόσωποι της ομοσπονδίας του κλάδου, σε συνάντηση που είχαν την Τετάρτη 9 Μαρτίου. Αυτό ανακοίνωσε το πρωί, μιλώντας στο Zarpa Radio 89,6 o Πρόεδρος των Ιδιοκτητών Ταξί Χανίων, Ηλίας Καραπατάκης, στην εκπομπή της Άννας Παπακωνσταντίνου και του Γιώργου Κολομπάκη.

Με δεδομένη την αύξηση στις τιμές των καυσίμων, οι επαγγελματίες οδηγοί, κάνουν λόγο για πρόβλημα επιβίωσης: «Εμείς έχουμε ζητήσει μια αύξηση ως Ομοσπονδία, από τότε που αυξήθηκαν και τα καύσιμα, όχι για να μας περισσεύουνε, τουλάχιστον για να είναι βιώσιμες οι επιχειρήσεις μας. Το ταξί είναι επιχείρηση, μικρή, αλλά είναι επιχείρηση, με τα έξοδα και τις ζημιές της», δήλωσε ο κ. Καραπατάκης.

«Για να καταλάβετε τη δυσκολία, θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα: σε ένα δρομολόγιο των 3,50 ευρώ, αν υπολογίσουμε καύσιμο και φθορά, εγώ πρέπει να διαθέσω περίπου 1,70 έως 2 ευρώ για να γυρίσω πίσω στη ρεμίζα και να καλύψω τα έξοδά μου και ό,τι μένει μετά, δηλαδή 1,5 ευρώ, να πληρώσω την ασφάλειά μου, την εφορία, την ασφάλεια του αυτοκινήτου, το μεροκάματό μας. Και τί θα περισσέψει να πάμε στο σπίτι μας, να ταΐσουμε τα παιδιά μας;»

Ο ίδιος στη συνέχεια, τόνισε πως «Μεγάλο πρόβλημα στο επάγγελμά μας πλέον είναι το πετρέλαιο, με ότι αυτό συνεπάγεται. Είναι η σημερινή κινητήριος δύναμη. Το ταξί δεν παύει στις μέρες μας να είναι ένα πολυέξοδο αυτοκίνητο, πολλών κυβικών, 2.000 κυβικών και πάνω, που εδώ στην επαρχία, το σύνολο των αυτοκινήτων είναι 2.000 κυβικά. Τα μικρά είναι ελάχιστα.»

Μόνο 2 ταξί στα Χανιά κυκλοφορούν με αέριο, όπως είπε ο κ. Καραπατάκης.

Το 2009 έγινε η τελευταία αύξηση στα κόμιστρα των ταξί: «Εμείς, έχουμε να πάρουμε επίσημη αύξηση από το 2009.Πριν την κρίση, πριν τα μνημόνια. Την πήραμε σε τρεις δόσεις. Είχε βγει μια απόφαση και κάθε χρόνο παίρναμε μια αύξηση αναπροσαρμογής. Την τρίτη δεν την πήραμε, διότι εάν την παίρναμε δεν θα είχαμε πελατολόγιο. Άρα, την τρίτη την χαρίσαμε στην τότε κυβέρνηση, δεν την δεχτήκαμε.»

Παράλληλα, ο κ. Καραπατάκης αναφέρθηκε στις αυξήσεις του ΦΠΑ που έχει επιβάλλει η κυβέρνηση ενώ ο κλάδος τις έχει απορροφήσει χωρίς να αυξήσει μέχρι σήμερα τα κόμιστρά του: «Έχουμε όμως αύξηση του ΦΠΑ, η οποία από το 2013 πήγε στο 24% και εμείς δεν έχουμε αυξήσει το κόστος των διαδρομών.»

Ικανοποίηση οδηγών ταξί από την τουριστική σεζόν

Ο κ. Καραπατάκης εξέφρασε παράλληλα την ικανοποίηση των επαγγελματιών από την τουριστική σεζόν που πέρασε.

«Πέρυσι έπεσε μαζεμένη δουλειά, γιατί λόγω κόβιντ, πήραμε κάποια δουλειά από τα λεωφορεία και επίσης δεν είχαμε πολλά ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα. Το δίμηνο Ιούλιος – Αύγουστος δεν είχαμε αυτοκίνητα να εξυπηρετήσουμε αυτό τον τεράστιο όγκο της δουλειάς που έπεσε. 18 χρόνια τώρα που είμαι πρόεδρος, δεν θυμάμαι ποτέ να υπήρξε τόσο μεγάλη θέληση του κόσμου να πάρει σε ταξί. Είχε καθυστέρηση ο πελάτης στο χρόνο επιβίβασης ωστόσο κάναμε ότι καλύτερο μπορούσαμε για να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο. Δεν είχαμε παράπονα.

Από τις 2 Ιουλίου μέχρι και 17 Αυγούστου δεν υπήρχαν διαθέσιμα αυτοκίνητα ταξί, δεν υπήρξε καν διάθεση ούτε και από το ραδιοταξί, που εάν παίρνατε τηλέφωνο είχε μεγάλη χρονοκαθυστέρηση. Όμως προσπαθήσαμε. Δείξαμε τον καλύτερό μας εαυτό. Παρόλο που περίμεναν οι άνθρωποι, δεν είχαμε παράπονα. Ήταν ενημερωμένοι. Βγάλαμε κάποια χρήματα αυτούς τους δυο μήνες αλλά να καλύψουμε τι;15 μήνες πριν; που ήμασταν κλειστοί; Πήραμε τις επιστρεπτέες προκαταβολές που έδωσε η κυβέρνηση, αλλά όχι όλοι, διότι υπήρχαν συγκεκριμένα κριτήρια. Οι πιο πολλοί από μας, ίσως και περισσότεροι από 50% δεν τα πήρανε. Άλλοι πάλι πήραν, αλλά όχι όσα περίμεναν. Όπως και να ‘χει όμως, οι δυο μήνες αυτοί για εμάς ήταν κερδοφόροι, για να μπορέσουμε να καλύψουμε τα έξοδα που είχαν δημιουργηθεί πριν τον κορονοϊό. »

Επιπρόσθετο έξοδο για ορισμένους οδηγούς ταξί είναι η μηνιαία συνδρομή στο ραδιοταξί. Βέβαια, όσοι επιλέγουν να συμμετέχουν, κρατούν το κόμιστρο της κλήσης για να πληρώσουν την συνδρομή. Όπως είπε ο κ. Καραπατάκης είναι «το λεγόμενο επικόμιστρο, το οποίο είναι περίπου 1,5 ευρώ, το οποίο το φυλάμε για να καλύψουμε τα έξοδα της κλήσης.»

Δεκάδες ταξί σε ακινησία την περίοδο της καραντίνας

Την περίοδο της καραντίνας στα Χανιά, από τα 225 διαθέσιμα ταξί, δούλευαν 22 αυτοκίνητα την ημέρα, γεγονός που επιβεβαίωσε ο κ. Καραπατάκης, λέγοντας πως «μιλάμε για την περίοδο της πρώτης καραντίνας. Το πρωί δούλευαν 22 αυτοκίνητα και 3- 4 δούλευαν το βράδυ. Δεν χρειαζόταν παραπάνω. Ο κόσμος δεν έβγαινε. Υπήρχε ο φόβος, δεν ξέραμε ακόμα τί ήταν κορονοϊός. Ήμασταν κλεισμένοι στα σπίτια μας. Ο Έλληνας για πρώτη φορά πειθάρχησε.»

«Σαν κλάδος από την πρώτη μέρα πήραμε μέτρα. Φροντίσαμε να προμηθευτούμε μάσκες και για εμάς αλλά και για τους πελάτες. Επίσης, διοργανώσαμε μόνοι μας με κλιμάκιο του ΕΟΔΥ ράπιντ τεστ για τους οδηγούς, 71 τότε οδηγοί ήρθαν και έκαναν το τεστ. Επίσης, συμμετείχαμε σε σεμινάρια του Πανεπιστημίου Κρήτης για τον κορονοϊό, προκειμένου να πάρουμε μια βεβαίωση covid, αλλά και να ενημερωθούμε και να μάθουμε πως να διαχειριζόμαστε περιστατικά σε πελάτες μας, εάν μας τύχει κάτι, να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε.»

Η πλειοψηφία των οδηγών ταξί έχει εμβολιαστεί, δήλωσε ο κ. Καραπατάκης, λέγοντας πως «είναι μετρημένοι οι ανεμβολίαστοι. Βάλαμε ακόμα και αυτοκόλλητη σήμανση στα αυτοκίνητά μας, ότι έχουμε εμβολιαστεί. Επίσης, τώρα όλοι φοράνε μάσκα στο ταξί. Έχει τύχει να κάνω παρατήρηση σε πελάτη για τη μάσκα και έχει τύχει να γράψουν και τον πελάτη, γιατί δεν φορούσε μάσκα αλλά και συνάδελφο έχουν γράψει.»

Αισιοδοξία για την φετινή τουριστική περίοδο

Την ίδια ώρα, ο κ. Καραπατάκης εξέφρασε την αισιοδοξία του για την πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου: «Θετική εικόνα έχουμε για την φετινή τουριστική περίοδο, πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τα στοιχεία ήταν φοβερά ανοδικά για την μετά covid εποχή. Τώρα υπάρχει μια καθίζηση αλλά ευτυχώς τα γραφεία που φέρνουν κόσμο από Ρωσία και Ουκρανία, δεν καθίζουν τα αεροπλάνα τους στα Χανιά. Στα Χανιά ήταν μεμονωμένοι. Πιστεύω πως η ζημιά θα αφορά όσους είναι από την Γεωργιούπολη και ανατολικότερα.»

Οι οδηγοί ταξί στα Χανιά δηλώνουν έτοιμοι για το φετινό κύμα τουριστών: «Ειδικά τους θερινούς μήνες και κατά τη διάρκεια όλης της τουριστικής σεζόν, από αρχές Απριλίου μέχρι και αρχές Νοεμβρίου, 225 αυτοκίνητα στην πόλη των Χανίων μέρα νύχτα στο δρόμο. Δεν σβήνουν. Έχουμε φροντίσει όλοι οι άνθρωποι και τεχνικά να είμαστε έτοιμοι. Να είναι καθαρά και ελεγμένα τεχνικά τα οχήματά μας. Από κει και πέρα είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε ότι και να έρθει τη φετινή σεζόν.»

Την περίοδο του λοκντάουν, στα Χανιά, 10 περίπου οδηγοί ταξί την ημέρα, οι οποίοι δούλευαν, προσέφεραν τις υπηρεσίες τους και στις μεταφορικές εταιρείες, οι οποίες αντιμετώπιζαν πρόβλημα παράδοσης των δεμάτων, λόγου του αυξημένου όγκου παραγγελιών των καταναλωτών από το σπίτι. «Έβγαζαν ένα αξιοπρεπές μεροκάματο», είπε ο κ. Καραπατάκης.

Ο ίδιος σε ερώτηση για τον μέγιστο χρόνο αναμονής πελάτη είπε: «Στο αεροδρόμιο, την περίοδο του κόβιντ, περιμένα 6-7 ώρες. Τώρα τον χειμώνα, περιμένουμε μισή με μία ώρα.»

«Η πλειοψηφία των ταξί στα Χανιά είναι καλά αυτοκίνητα»

Τα περισσότερα ταξί στα Χανιά είναι καινούρια αυτοκίνητα ή εάν δεν είναι καινούρια, είναι σε πολύ καλή κατάσταση. Αυτό επεσήμανε ο πρόεδρος των ιδιοκτητών ταξί Χανίων, Ηλίας Καραπατάκης, ερωτώμενος για το εάν ο στόλος των ταξί στα Χανιά έχει ανανεωθεί τα τελευταία χρόνια. Το κράτος έχει να επιδοτήσει τους οδηγούς ταξί για να ανανεώσουν το όχημά τους από το 2003. «Τα πιο παλιά αυτοκίνητα, είναι καλά συντηρημένα, καθαρά. Το 80-90 % των ταξί σήμερα στα Χανιά, είναι καλά αυτοκίνητα. Κάποια αυτοκίνητα, λόγω του ότι δεν δούλεψαν και την περίοδο του κορονοϊού, θα έχουν μια παράταση για να αντικατασταθούν μέχρι τέλος του χρόνου.  Είναι 3-4 στα Χανιά και αυτά θα αντικατασταθούν.»

Στο μεταξύ, ο κ. Καραπατάκης, αναφέρθηκε και στις καταγγελίες που αντιμετωπίζουν  συνάδελφοί του, για αισχροκέρδεια και δήλωσε πως «είχαμε τέσσερα περιστατικά. Σας λέω ότι και τα τέσσερα πήραν τον δρόμο του πειθαρχικού. Τα πρόστιμα είναι βαριά. Δεν γλιτώνει κανένας.»

Ενδιαφέρον από τους νέους για το επάγγελμα 

Τέλος, πολλοί είναι οι νέοι, οι οποίοι ενδιαφέρονται να ασχοληθούν επαγγελματικά με την οδήγηση αυτοκινήτων ταξί: «Έχει αλλάξει χέρια το ταξί. Έχει περάσει στα παιδιά των ιδιοκτητών, κάποιοι που τα έχουν αγοράσει, τα έχουν ακριβοπληρώσει και σέβονται αυτό που κάνουν. Η εικόνα που υπήρχε πριν 20 χρόνια δεν έχει καμία σχέση με την σημερινή. Στις μέρες μας, οι περισσότεροι οδηγοί είναι μορφωμένοι, έχουν μια καλλιέργεια σε σχέση με τον παλιό ταξιτζή. Δεν τον κατηγορώ, αλλά ήταν άλλη νοοτροπία. Σήμερα παίρνεις ένα αυτοκίνητο και δουλεύεις με πελατολόγιο. Υπάρχουν οι πιάτσες και το ραδιοταξί. Σε ψάχνει ο πελάτης, δεν τον ψάχνεις.»

zarpanews.gr

One thought on “Χανιά | Έρχεται αύξηση στα κόμιστρα των ταξί – Είναι θέμα επιβίωσης, λένε οι επαγγελματίες οδηγοί

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook