Χανιά | Αλλάζει ο ρόλος του λογιστή με την εφαρμογή του myDATA – Τι ισχύει για τα τιμολόγια του 2021

Προθεσμία ως τις 31 Μαρτίου του 2022 έχουν οι επιχειρήσεις της χώρας για να ανεβάσουν στην ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, myDΑΤΑ, τα παραστατικά εσόδων που είχαν εκδώσει σε όλη τη διάρκεια του 2021 και πριν την καθολική εφαρμογή του συστήματος που επήλθε την 1η Νοεμβρίου, ωστόσο η συμβουλή των λογιστών είναι να μην περιμένουν την προθεσμία.

Ο Χανιώτης φοροτεχνικός, Γιώργος Νικολουδάκης, μιλώντας στο zarpanews.gr ανέφερε ότι κανείς δεν πρέπει να περιμένει την τελευταία στιγμή: “Όλοι θα πρέπει μέχρι το τέλος Μαρτίου να τα ανεβάσουν, έχει δοθεί μεν μια περίοδος χάριτος και δεν θα επιβληθούν πρόστιμα, αλλά δεν πρέπει κανείς να περιμένει τον Μάρτιο, γιατί θα εκτεθεί. Τρέχουμε πλέον στην κανονική εφαρμογή και πρέπει ο καθένας να είναι απολύτως έτοιμος, γιατί από την 1 Ιανουαρίου θα έχουμε πλήρη εφαρμογή που θα περιλαμβάνει και πρόστιμα”.

Προς το παρόν δεν έχει αποσαφηνιστεί ποια θα είναι τα πρόστιμα από το 2022 και μετά, αλλά το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται ως το τέλος του έτους να φέρει σχετική διάταξη.

Οι τρόποι για μια επιχείρηση να συνδεθεί με το myDATA είναι πέντε, όπως φαίνεται στον πίνακα παρακάτω:
Ο κ. Νικολουδάκης επισήμανε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στο ανέβασμα των παραστατικών του 2021 και πως οι λογιστές δεν θα μπορούν να κάνουν τίποτα αν κάποιος ανεβάσει λάθος παραστατικά. “Η απευθείας πληκτρολόγηση στο σύστημα μπορεί να εκθέσει τον επαγγελματία και μετά δεν θα μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε το παραστατικό, θα πρέπει να αποσυρθεί”.

Για τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, οι ταμειακές μηχανές έχουν ήδη διασυνδεθεί με το σύστημα και έτσι η εφορία θα μπορεί να κάνει στατιστική επεξεργασία που θα αποκαλύπτει όλη την εικόνα των εσόδων.Το νόημα του συστήματος πάντως είναι ότι όλες οι επιχειρήσεις ανεβάζουν όλα τα παραστατικά εσόδων, από τα οποία το σύστημα θα βλέπει ποιος αγόρασε τι και από ποιον και θα δημιουργεί το ψηφιακό βιβλίο εσόδων-εξόδων, το λεγόμενο συνοπτικό βιβλίο. Τα τιμολόγια περιλαμβάνουν τους ΑΦΜ του αγοραστή και του πωλητή και έτσι θα γίνεται αυτόματα η καταχώρηση.
Ο ρόλος του λογιστή με την ενεργοποίηση του myDATA αλλάζει, δήλωσε ο κ. Νικολουδάκης, καθώς πλέον θα κάνει την ψηφιακή πιστοποίηση των παραστατικών:

Ο λογιστής έχει την ευθύνη της έγκρισης του παραστατικού και μπορεί, αν δει ένα παραστατικό που έχει εκδοθεί στραβά, να μην το δεχτεί. Ο πελάτης εκδίδει τα παραστατικά, αλλά ο λογιστής θα τα εγκρίνει και έχει το δικαίωμα να αρνηθεί, αν κάτι δεν είναι σωστό και αυτό μπορεί να χαλάσει τη σχέση του με τον πελάτη, αλλά δεν γίνεται αλλιώς, επειδή φέρει ευθύνη γι’ αυτό που μπορεί να φτάσει και στο δικαστήριο. Το δεύτερο που πρέπει να αντιληφθούν όλοι είναι πως το ηλεκτρονικό βιβλίο σχηματίζεται καθημερινά. Όλοι ανεβάζουν τα έσοδά τους, φαίνεται ποιοι προμηθεύουν ποιον και δημιουργείται το συνοπτικό βιβλίο. Αυτό το συνοπτικό βιβλίο εμείς ως λογιστές έχουμε την ευθύνη του συγχρονισμού με το αναλυτικό, που συνεχίζουν να διατηρούν οι επιχειρήσεις. Θα πρέπει το ψηφιακό και το μηχανογραφικό βιβλίο να έχουν τα ίδια δεδομένα και είναι μια μεγάλη ευθύνη γιατί από εκεί θα προκύπτουν μετά οι φόροι”.

Κάποια στιγμή το μηχανογραφικό βιβλίο θα καταργηθεί και θα μείνει μόνο η ψηφιακή μορφή, προς το παρόν όμως είναι άγνωστο πότε. Το συνοπτικό βιβλίο στο σύστημα θα έχει την παρακάτω μορφή:Οι διαφάνειες στο άρθρο είχαν παρουσιαστεί στην ημερίδα του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων για το σύστημα myDATA από τους φοροτεχνικούς Βασίλη Αντωνακάκη και Γιώργο Νικολουδάκη και μπορείτε να δείτε όλη την παρουσίαση ΕΔΩ.

zarpanews.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ