Οικολογική Θεολογία και Περιβαλλοντική Ηθική – Άρχισαν οι εργασίες του υβριδικού 7ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου στην ΟΑΚ

οικολογική-θεολογία-και-περιβαλλοντ-1552728

Άρχισαν οι εργασίες του υβριδικού 7ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου, με θέμα: «Οικολογική Θεολογία και Περιβαλλοντική Ηθική», το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολεως.

Κατά την έναρξη, μετά τον Αγιασμό, ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Αγαθάγγελος, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Κισάμου και Σελίνου, ανέγνωσε το Μήνυμα της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου Α΄, ο οποίος αναφέρθηκε στην προσπάθεια δημιουργίας ενός «οικοφιλικού πολιτισμού» για την αντιμετώπιση της μεγάλης πρόσκλησης της κλιματικής κρίσης, η οποία «αντικατοπτρίζει την αμφισημίαν της ελευθερίας του ανθρώπου και τας αντιφάσεις του πολιτισμού του», υπογραμμίζοντας ότι, παρά το γεγονός πως ο άνθρωπος αντιμετωπίζει πλήθος προβλημάτων λόγω της κλιματικής κρίσης, συνεχίζει τη «γεωκτονία».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θέμα της εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας ότι «η παιδική και η εφηβική ηλικία ως περίοδοι (είναι) ευνοϊκαί δι᾿ οικολογικήν ευαισθητοποίησιν και ανάπτυξιν υπευθυνότητος διά την προστασίαν του περιβάλλοντος».

Στη συνέχεια ο Γενικός της ΟΑΚ, Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, αναφέρθηκε στις «συνέπειες της απραξίας» του ανθρώπου για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, δίδοντας έμφαση στις «θεωρίες συνωμοσίας», οι οποίες αναπτύσσονται ραγδαίως στην Ευρώπη, αλλά και στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανίας με τεράστιες οικολογικές συνέπειες, όπως αυτές επισημάνθηκαν στο φετινό Μήνυμα για την Προστασία του Φυσικού Περιβάλλοντος του Οικουμενικού Πατριαρχείου μας (2022).

Στη συνέχεια ο π. Dr Peter Pavlovic, Εκπρόσωπος του «Δικτύου των Ευρωπαίων Χριστιανών για το Περιβάλλον» (ECEN), αναφέρθηκε επίσης στη δυσκολία να δράσουμε εμπράκτως στην κλιματική αλλαγή σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και της γηραιάς ηπείρου, η οποία πλέον δεν είναι μία ήπειρος ειρήνης, τόσο αναγκαία για τη σωτηρία του πλανήτη.

Από την πλευρά του ο Καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Αλέξανδρος Στεφανάκης, εκπροσωπώντας το Ίδρυμα, αναφέρθηκε στις προσπάθειες του Πολυτεχνείου για την ανάδειξη του προβλήματος, αλλά και στη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών, αλλά και τη σημασία των Ακαδημιών στην «αλλαγή νοοτροπίας» του κόσμου για το Περιβάλλον.

Τέλος, ο κ. Αντώνης Καλογεράκης, Επιστημονικός Συνεργάτης και Υπεύθυνος του Ινστιτούτου Θεολογίας και Οικολογίας – Παράρτημα της ΟΑΚ, ανέπτυξε τις δράσεις του Ινστιτούτου με έμφαση στην έμπρακτη χριστιανική οικολογία με τη δημιουργία «πράσινων ενοριών» με ενεργειακή αυτονομία (π.χ. Προσκυνηματικός Ναός του Οσίου Νικηφόρου του Λεπρού και Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου στο Καστέλι Κισάμου).

Στο ως άνω Συνέδριο συμμετέχουν ειδικοί Επιστήμονες και Θεολόγοι, με είκοσι (20) περίπου αξιόλογες επιστημονικές εισηγήσεις, σε συνεργασία με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών και το Συμβούλιο Ευρωπαϊκών Εκκλησιών.

Η είσοδος -για διά ζώσης παρακολούθηση των εργασιών του Συνεδρίου- είναι ελεύθερη για τους ενδιαφερομένους κληρικούς και λαϊκούς.

Επίσης, οι συνεδριάσεις θα μεταδίδονται από το κανάλι του Ιδρύματος στο YouTube. Το μόνο που απαιτείται είναι η σύνδεση μέσω του συνδέσμου: https://bit.ly/2J7COjq, επιλέγοντας τη συγκεκριμένη εκδήλωση, που θα έχει τη σήμανση “LIVE” (Ζωντανή Μετάδοση).

Το μήνυμα του Πατριάρχου

Ιερώτατε Μητροπολίτα Κισάμου και Σελίνου, υπέρτιμε και έξαρχε Εσπε-ρίας

Κρήτης, εν Αγίω Πνεύματι αγαπητέ αδελφέ και συλλειτουργέ της ημών Μετριότητος

κύριε Αμφιλόχιε, χάρις είη τη υμετέρα Ιερότητι και ειρήνη παρά Θεού.

Χαιρετίζομεν την πραγματοποίησιν του 7ου Διεθνούς Οικολογικού Συνεδρίου του Ινστιτούτου Θεολογίας και Οικολογίας της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης με θέμα «Οικολογική Θεολογία και Περιβαλλοντική Ηθική», εις το οποίον συμμετέχουν εκπρόσωποι Εκκλησιών και Οικουμενικών θεσμών, ακαδημαικών ιδρυμάτων, περιβαλλοντικών οργανισμών και άλλων φορέων εξ Ελλάδος και εκ του εξωτερικού. Εν τω προσώπω υμών, άγιε αδελφέ, συγχαίρομεν την Ορθόδοξον Ακαδημίαν Κρήτην διά την συνεχή και σοβαράν ενασχόλησιν με το θέμα της Οικολογίας και διά τας ποικίλας σχετικάς πρωτοβουλίας της.

Κάθε προσπάθεια, η οποία συμβάλλει εις την ανάπτυξιν οικολογικής ευαισθησίας και ευθύνης και εις την εδραίωσιν ενός οικοφιλικού πολιτισμού, είναι ζωτικής σημασίας εις την εποχήν μας, κατά την οποίαν το οικολογικόν πρόβλημα αποκαλύπτεται ως η μεγαλυτέρα πρόκλησις με την οποίαν ευρέθη αντιμέτωπος η ανθρωπότης καθ’ όλην την μακράν ιστορικήν της πορείαν.

Το μέγεθος του προβλήματος τεκμαίρεται από το γεγονός ότι σήμερον δεν απειλείται μόνον η ποιότης της ζωής μας, αλλά η διατήρησις αυτής ταύτης της ανθρωπίνης παρουσίας εις τον πλανήτην Γη.

Η οικολογική κρίσις αντικατοπτρίζει την αμφισημίαν της ελευθερίας του ανθρώπου και τας αντιφάσεις του πολιτισμού του. Παρά το γεγονός ότι ευρισκόμεθα αντιμέτωποι με την κλιματικήν αλλαγήν και τας λοιπάς επιπτώσεις της προιούσης καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος, η γεωκτονία συνεχί-ζεται, τα δάση αποψιλώνονται, ρυπαίνονται η ατμόσφαιρα και αι θάλασσαι, λεηλατείται ο πλανήτης μας εν ονόματι οικονομικών συμφερόντων και της ανόδου του βιοτικού επιπέδου, λόγω γεωπολιτικών σχεδιασμών και άλλων υπολογισμών, ενώ ταυτοχρόνως διακηρύσσεται ότι το φυσικόν περιβάλλον έχει την δύναμιν να ανανεώνεται αφ’ εαυτού. Διάχυτος είναι επίσης η άποψις ότι η επιστήμη δύναται να προσφέρη λύσεις και εις αυτό το πρόβλημα.

Η αλήθεια όμως είναι διαφορετική. Διά να αντιμετωπισθή η οικολογική καταστροφή απαιτείται άμεσος πολύπλευρος κινητοποίησις και κοινή πανανθρω-πίνη προσπάθεια. Απαιτούνται δεσμευτικαί πολιτικαί αποφάσεις,, επιστημονική γνώσις, δραστηριοποίησις της κοινωνίας των πολιτών, οικολογική παιδεία, κινητοποίησις όλων των δυνάμεων του πνεύματος. Αυτή υπήρξεν εξ αρχής η θέσις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το οποίον είναι ο πρώτος πνευματικός θεσμός που ανέδειξε μετ’ εμφάσεως την σοβαρότητα του οικολογικού προβλήματος και απεκάλυψε τας θρησκευτικάς και ηθικάς του ρίζας. Η πρωτοβουλία αυτή της Μεγάλης Εκκλησίας είχεν απήχησιν και εκαρποφόρησε δαψιλώς.

Προεβλήθη παγκοσμίως το οικοφιλικόν δυναμικόν της Ορθοδόξου παραδόσεως, η ευχαριστιακή χρήσις της δημιουργίας, η ισχύς του ασκητικού ήθους, η εκκλησι-αστική ζωή ως «εφηρμοσμένη οικολογία».

Η σχετική με την οικολογίαν θεολογική παραγωγή αποτελεί πολύτιμον κεφάλαιον εις την σύγχρονον μαρτυρίαν της ιεράς επιστήμης. Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας, η συνελθούσα κατά Ιούνιον του έτους 2016 εις την καθ’ υμάς Ορθόδοξον Ακαδη-μίαν Κρήτης, τονίζει την ανάγκην προστασίας της δημιουργίας «εκ των συνεπειών της ανθρωπίνης απληστίας, διά μέσου της καλλιεργείας της ευθύνης του ανθρώ-που έναντι του θεοσδότου περιβάλλοντος και διά της προβολής των αρετών της ολιγαρκείας και της εγκρατείας»και υπενθυμίζει ότι «όχι μόνον αι σημεριναί, αλλά και αι μελλοντικαί γενεαί έχουν δικαίωμα επί των φυσικών αγαθών, τα οποία μας εχάρισεν ο Δημιουργός» (Εγκύκλιος, § 10). Παραπέμπει επίσης, εις τας «κοινωνικάς διαστάσεις και τας τραγικάς επιπτώσεις της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος» (ο.π., § 14).

 

zarpanews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook