Καζάσης: Ο νέος συνδετήριος δρόμος ΒΟΑΚ – αεροδρόμιο δεν προσφέρεται για επικοινωνιακή ή πολιτική εκμετάλλευση

καζάσης-ο-νέος-συνδετήριος-δρόμος-βοα-1585784

Επιστολή σχετικά με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης απέστειλε ο τέως Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης και μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ/ΤΔΚ, Φώτης Καζάσης. Μεταξύ άλλων στην επιστολή του, ο κ. Καζάσης κάνει λόγο για «άστοχο χρονοδιάγραμμα» λέγοντας παράλληλα πως υπάρχουν αρκετά κενά στον σχεδιασμό της παράκαμψης Χανίων.

Η επιστολή του Φώτη Καζάση:

«Πριν λίγες ημέρες ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο επίσκεψής του στα Χανιά και στη διάρκεια σύσκεψης στα γραφεία της Αντιπεριφέρειας Χανίων, ανακοίνωσε ότι μέχρι τις αρχές του 2023 θα κατατεθεί για περιβαλλοντική αδειοδότηση η μελέτη του έργου της οδικής σύνδεσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με το λιμένα Σούδας και τον αερολιμένα Χανίων.

Βέβαια η σύμβαση της ανάθεσης των συγκοινωνιακών και υδραυλικών μελετών για το έργο συνάφθηκε μόλις στα τέλη Σεπτέμβρη 2022 ενώ οι απαραίτητες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου γεωλογικές, γεωτεχνικές και στατικές μελέτες, επίσημα τουλάχιστον, δεν έχουν ακόμη συμβασιοποιηθεί πράγμα που καθιστά μάλλον άστοχο το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώθηκε.

Επιπλέον κατά τη σύντομη παρουσίαση ενός σχεδίου της χάραξης ενώπιον των ΜΜΕ αναφέρθηκε ότι τμήμα της νέας χάραξης θα κινείται εντός ή στα όρια στρατιωτικά επιτηρούμενης περιοχής. Η διέλευση της νέας χάραξης από τον κάμπο της Σούδας προβλέπει σε μεγάλο μήκος υψηλά επιχώματα και η κατάληξή της στον ΒΟΑΚ θα γίνει σε νέο κόμβο που χωροθετείται δυτικότερα από τον υφιστάμενο κόμβο της Σούδας. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρθηκε από το αρμόδιο υπηρεσιακό στέλεχος του Υπουργείου υπάρχει διαφωνία για τα ψηλά επιχώματα στον κάμπο και σε επόμενη φάση της μελέτης θα προβλεφθεί και μία επιπλέον κοιλαδογέφυρα επί πασσάλων 500-800 μέτρων για να τα αντικαταστήσει.

Θα περίμενε κανείς ότι η χάραξη που παρουσιάστηκε θα είναι η προτιμητέα και αυτή επί των οποίων θα προετοιμαστεί ο φάκελος της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων που, κατά τα λεγόμενα του κ. Υφυπουργού, θα κατατεθεί προς αδειοδότηση σε λίγους μήνες. Όμως κάτι τέτοιο δεν προκύπτει. Υπάρχουν αμφιβολίες σε ό,τι αφορά στα απαιτούμενα τεχνικά έργα ενώ αμφισβητείται η εφικτότητα υλοποίησης της χάραξης δεδομένου ότι θα έπρεπε να έχει ήδη εξασφαλιστεί τουλάχιστον η καταρχήν έγκριση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (κάτι που για την ώρα δεν έχει ανακοινωθεί ότι υπάρχει).

Επιπλέον θα περίμενε κανείς ότι στην υφιστάμενη και προς αδειοδότηση Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του νέου ΒΟΑΚ για την παράκαμψη Χανίων θα υπήρχε η χωροθέτηση του νέου κόμβου κάτι που όμως επίσης δεν ισχύει. Αντιθέτως η ίδια υπηρεσία του Υπουργείου στο υπόμνημα που κατέθεσε μόλις πριν λίγες ημέρες σχετικά με τα σχόλια/ερωτήματα που αναδείχθηκαν από το Τμήμα Δυτικής Κρήτης του ΤΕΕ κατά τη διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τις παρακάμψεις των πόλεων του νέου ΒΟΑΚ, σχετικά με την αναγκαιότητα χωροθέτησης του κόμβου που θα εξυπηρετεί τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο Χανίων, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «…το Υπουργείο προετοιμάζει την ανάθεση της μελέτης της Σύνδεσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με τον Αερολιμένα Χανίων. Τα σχετικά σχόλια θα πρέπει να εξεταστούν στο πλαίσιο της προαναφερθείσας προς ανάθεση μελέτης…».

Οι παραπάνω χρονικές και τεχνικές αντιφάσεις, στο πλαίσιο της επικοινωνίας και της καλλιέργειας πολιτικού κλίματος ενόψει των βουλευτικών εκλογών το 2023, θα μπορούσαν σε κάποια άλλη περίπτωση έργου ενδεχομένως σε κάποιο βαθμό να δικαιολογηθούν. Όμως σε ό,τι αφορά στο συγκεκριμένο έργο έχουν ήδη δημιουργήσει αρνητικές επιδράσεις.

Ακριβώς επειδή το έργο αφορά περιοχές αυξημένου ενδιαφέροντος από την επόμενη κιόλας ημέρα της δημοσιοποίησης των ανακοινώσεων στα ΜΜΕ πολλοί ήταν οι συμπολίτες μας οι οποίοι μπήκαν εναγωνίως στη διαδικασία να εντοπίσουν τις περιουσίες τους μέσα από τις δημοσιογραφικές φωτογραφίες των χαρτών που παρουσιάστηκαν και να διαπιστώσουν αν θίγονται από τη νέα χάραξη. Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν από μηχανικούς και μέλη του ΤΕΕ στα Χανιά τα σχέδια της νέας χάραξης. Δυστυχώς βέβαια, για μια φορά ακόμη, οι όποιοι χάρτες της προμελέτης της χάραξης δεν έχουν παραδοθεί στο θεσμοθετημένο φορέα της Πολιτείας ούτε καν προς ενημέρωση. Για μια φορά ακόμη το πολιτικό και υπηρεσιακό προσωπικό του Υπουργείου κινείται με κλειστές διαδικασίες, με παρουσιάσεις σε κλειστές συσκέψεις, αγνοώντας τους θεσμοθετημένους φορείς και την τοπική κοινωνία καθιστώντας προσχηματική την όποια διαβούλευση γίνει όταν με το καλό η μελέτη φτάσει τελικά στο στάδιο της αδειοδότησης.

Είναι πραγματικά απορίας άξιο πώς όλα τα παραπάνω δεν τέθηκαν στον κ. Υφυπουργό και στα υπηρεσιακά στελέχη του Υπουργείου του από τους παρευρισκόμενους στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Αντιπεριφέρεια Χανίων. Είναι απορίας άξιο πώς ένα τόσο σημαντικό και απαραίτητο έργο φαίνεται να δρομολογείται σε σαθρές βάσεις. Το τμήμα Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας ασχολείται με το θέμα του συγκεκριμένου δρόμου τουλάχιστον από το 2003. Πρέπει, τουλάχιστον αυτό, άμεσα ως θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας και του πολίτη να ενημερωθεί για τις διαδικασίες που ακολουθούνται και για το περιεχόμενο των (όποιων) διαθέσιμων μελετών.

Η εκ των υστέρων πρόσκληση για συμμετοχή του σε μια προσχηματική διαβούλευση ειλημμένων αποφάσεων είναι εκ των πραγμάτων αλλά και εκ του νόμου άσκοπη. Πέρα από αυτό πρέπει, τέλος, να γίνει κατανοητό στο Υπουργείο Υποδομών ότι το συγκεκριμένο έργο, λόγω της σημαντικότητας του για τα Χανιά και το Ρέθυμνο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί αντικείμενο της οποιαδήποτε πολιτικής εκμετάλλευσης εις βάρος της τοπικής κοινωνίας».

zarpanews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook