Χανιά | Υποχρεωτικά τα ηλεκτρονικά βιβλία από το νέο έτος – Τι λένε λογιστές για το νέο σύστημα

Ξεκίνησε, σύμφωνα με πληροφορίες Αθηναϊκών ΜΜΕ, η πιλοτική εφαρμογή του συστήματος My Data από τις φορολογικές αρχές της χώρας μας. Μέσω του συστήματος αυτού, από την 1/1/2021 θα πρέπει καταχωρούνται πλέον όλες οι επαγγελματικές συναλλαγές, ενώ τα κλασικά, χάρτινα τιμολόγια θα καταργηθούν.

Ή έτσι θα ήθελαν στο ΥΠΟΙΚ.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στο zarpanews.gr ο Χανιώτης φοροτεχνικός, Γιώργος Νικολουδάκης: «Kανείς  λογιστής δεν έχει δει ακόμα αυτό το σύστημα, περιμένουμε ότι μπορεί να ξέρουμε περισσότερα σε έναν μήνα».

Ο κ. Νικολουδάκης υπενθύμισε ότι ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε να εφαρμοστεί το σύστημα από την 1 Οκτωβρίου, αλλά δεν προχώρησε, λόγω ανετοιμότητας. Πληροφορίες αναφέρουν πως είχαν γίνει προετοιμασίες από τους τεχνικούς του υπουργείου, είχαν ειδοποιηθεί και οι φοροτεχνικοί, αλλά μεσολάβησε η πανδημία και τα πράγματα πήγαν πίσω χρονικά.

Αρχικά, σχεδιαζόταν να αρχίσουν να ανεβαίνουν στη βάση δεδομένων συναλλαγές προηγούμενων μηνών, ώστε να δοκιμαστεί το σύστημα και ο τρόπος λειτουργίας του, χωρίς πρόστιμα σε πρώτη φάση. Αυτό δεν έγινε, και τώρα οι λογιστές προβάλλουν αμφιβολίες για το αν θα μπορέσει το σύστημα να λειτουργήσει σωστά από το νέο έτος:

«Εάν εφαρμοστεί σωστά, το σύστημα έχει τη δυνατότητα να καταφέρει μεγάλο πλήγμα στη φοροδιαφυγή.  Εάν εφαρμοστεί λάθος, θα κάνει τη ζωή μας κόλαση» , είπε στο zarpanews.gr ο πρόεδρος του Συλλόγου Αδειούχων Λογιστών – Φοροτεχνικών Χανίων, Κωνσταντίνος Σταυρουλάκης.

Σύμφωνα με τον κ.Σταυρουλάκη, όταν τεθεί σε λειτουργία το σύστημα, η κάθε συναλλαγή θα πρέπει να γίνεται ηλεκτρονικά και τα έσοδα του πωλητή θα καταμετρώνται αυτόματα ως έξοδα του αγοραστή. Έτσι πρακτικά γίνονται ηλεκτρονικά τα βιβλία εσόδων – εξόδων, πράγμα που θα αποτελέσει παγκόσμια πρωτιά.

Ωστόσο, οι φοροτεχνικοί διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις. Τα τιμολόγια που θα ανεβαίνουν στο σύστημα θα περιλαμβάνουν  τα κύρια στοιχεία των συναλλασσόμενων, τα ποσά, τον ΑΦΜ, την ώρα συναλλαγής. Εκείνο που τονίζουν οι λογιστές είναι πως, αν το σύστημα αυτό επιβάλλει αυτόματα πρόστιμα σε εταιρίες βασιζόμενο στις συναλλαγές, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια λανθασμένου καταλογισμού και οι φοροτεχνικοί τονίζουν ότι η λειτουργία του συστήματος θα πρέπει πρωτίστως να είναι δίκαια, ως προς την αντιμετώπιση των φορολογούμενων.

Σε άλλες χώρες της Ευρώπης υπάρχουν φυσικά ηλεκτρονικές συναλλαγές, αλλά στη συνέχεια η διασταύρωσή τους γίνεται από τη φορολογική διοίκηση. Η αυτόματη τήρηση των βιβλίων εσόδων – εξόδων χαρακτηρίζεται τόσο προχωρημένη, που υπάρχουν σοβαροί φόβοι, μήπως… δεν δουλέψει τελικά.

Η πολιτεία θα παρέχει κίνητρα για να εφαρμοστεί παντού το My Data. Ειδικότερα:

  • Μειώνεται στα 3 έτη από 5 για τον εκδότη του τιμολογίου και στα 4 για τον λήπτη ο χρόνος παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να εκδώσει πράξη προσδιορισμού φόρου.
  • Περιορίζεται σε 45 ημέρες από 90 το χρονικό διάστημα που η φορολογική διοίκηση εξετάζει τα αιτήματα επιστροφής φόρου για τα έτη που εφαρμόζεται ηλεκτρονική τιμολόγηση.
  • Παρέχεται αυξημένη κατά 100% απόσβεση της αρχικής δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά το έτος πραγματοποίησής της, ως αντιστάθμισμα του κόστους χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
  • Προβλέπεται υπερέκπτωση κατά 100% της αξίας των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών παρόχου.

Τέλος η ΑΑΔΕ δημοσίευσε οδηγό με χρήσιμες πληροφορίες εδω.

zarpanews.gr

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Διορθώστε με αν κάνω λάθος αλλά εγώ προβλέπω να γίνεται ότι στις ΜΥΦ αλλά επί 12 μήνες και να εκτοξεύεται το κόστος λογιστικής υποστήριξης των μικρών επιχειρήσεων. Κυρίως λόγω των διαρκών διασταυρώσεων στην πλατφόρμα, η οποία θα απαιτεί και επιπλέον εργατοώρες.
    Πόσο μάλιστα όταν τα ηλεκτρονικά βιβλία είναι βιβλία της ΑΑΔΕ και όχι της επιχείρησης, η οποία συνεχίζει να τηρεί όπως τα τηρούσε (!).
    Πρόκειται δηλαδή για διπλά βιβλία τα οποία θα έρχονται σε συμφωνία!!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ