Οι περισσότερες βιταμίνες είναι εντελώς άχρηστες | Δείτε ποιες πρέπει να παίρνετε

Όλοι μας πιστεύουμε ότι η συμβουλή: Φάε λαχανικά, κάνε λίγο γυμναστική και φυσικά, πάρε τις βιταμίνες σου, είναι μια καλή συμβουλή. Ή μήπως όχι;

Δεκαετίες ερευνών δεν κατάφεραν ακόμη να αποδείξουν ικανοποιητικά ότι οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής κάνουν όντως καλό. Στην πραγματικότητα, πρόσφατες έρευνες κλίνουν μάλλον στο αντίθετο συμπέρασμα, έχοντας ανακαλύψει ότι κάποιες βιταμίνες σας κάνουν κακό.

Ορισμένα συμπληρώματα διατροφής έχουν συσχετιστεί με μια αύξηση στον αριθμό συγκεκριμένων καρκίνων, για παράδειγμα, ενώ κάποια άλλα με αυξανόμενα περιστατικά χολολιθίασης. Και υπάρχουν και άλλες που μοιάζει να συσχετίζονται με έναν αυξημένο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία.

Σας παρουσιάζουμε τις βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής που μπορείτε να πάρετε κι εκείνα που πρέπει να αποφεύγετε.

ΠΟΛΥΒΙΤΑΜΙΝΕΣ:

Για δεκαετίες, υποθέταμε ότι η πολυβιταμίνες ήταν πολύ σημαντικές για τη γενική μας υγεία. Βιταμίνη για το ανοσοποιητικό, βιταμίνη Α για τα μάτια, βιταμίνη Β για να έχετε ενέργεια.

Πέρα από το γεγονός ότι τα εν λόγω συστατικά τα λαμβάνουμε από τις τροφές που καταναλώνουμε, μελέτες έδειξαν ότι όταν τα καταναλώνουμε σε υπερβολικό βαθμό κάνουμε κακό αντί για καλό. Μια μεγάλη έρευνα του 2012 στην οποία έλαβαν μέρος περίπου 39.000 γυναίκες επί 25 χρόνια απέδειξε ότι εκείνες που έπαιρναν πολυβιταμίνες επί μεγάλο χρονικό διάστημα διέτρεχαν μεγαλύτερο κίνδυνο να πεθάνουν από εκείνες που δεν έπαιρναν.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ D: ΠΑΡΤΕ ΤΗ — ΒΟΗΘΑ ΤΑ ΚΟΚΚΑΛΑ ΣΑΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗ ΒΡΙΣΚΕΤΕ ΕΥΚΟΛΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Η βιταμίνη D δεν περιέχεται στις περισσότερες τροφές που τρώμε αλλά είναι σημαντική για την απορρόφηση του ασβεστίου και για να έχουμε γερά κόκκαλα. Ο ήλιος βοηθά το σώμα μας να την παράγει αλλά το χειμώνα αυτό είναι πιο δύσκολο. Πρόσφατες μελέτες απέδειξαν ότι οι άνθρωποι που έπαιρναν βιταμίνη D καθημερινά έζησαν περισσότερο από εκείνους πόυ δεν έπαιρναν.

ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΑ: 
Οι βιταμίνες A, C, και E είναι όλες αντιοξειδωτικές και υπάρχουν σε πολλά φρούτα (ειδικά στα μούρα) και στα λαχανικά και είναι γνωστά για την ιδιότητά τους να μας προστατεύουν από τον καρκίνο.
Σύμφωνα με μελέτες όμως, η υπερβολική κατανάλωση των αντιοξειδωτικών μπορεί να αποδειχθεί επιζήμια, Σύμφωνα με μακροχρόνια μελέτη στην οποία συμμετείχαν άνδρες καπνιστές απέδειξε ότι εκείνοι που έπαιρναν συστηματικά βιταμίνη Α διέτρεχαν μεγαλύτερο κίνδυνο να πάθουν καρκίνο του πνεύμονα από εκείνους που δεν έπαιρναν. Και μια μελέτη του 2007 για διαφορετικά είδη αντιοξειδωτικών το έθεσε ως εξής: “Η θεραπεία με Β καροτένη, βιταμίνη Α και Ε ενδέχεται να αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου”.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ C: 
Η τρέλλα με τη βιταμίνη C , η οποία ξεκίνησε από μια εισήγηση του χημικού Linus Pauling κατά τη δεκαετία του ’70 και έφθασε στο απόγειο με τα Airborne και την Emergen-C — είναι απλώς αυτό: μια τρέλλα. Πάρα πολλές μελέτες απέδιξαν ότι η βιταμίνη C δεν κάνει σχεδόν τίποτα ή και τίποτα απολύτως για να σας γλυτώσει από το κοινό κρυολόγημα. Επιπλέον, οι μεγάλες δόσεις των 2.000 mg ή και παραπάνω αυξάνουν τον κίνδυνο δημιουργίας πέτρας στα νεφρά.
Φροντίστε λοιπόν να πάρετε τη βιταμίνη C που χρειάζεστε από το φαγητό. Δοκιμάστε φράουλες όταν είναι η εποχή τους που είναι πλούσιες στη βιταμίνη αυτή.

ΒΙΤΑΜΙΝΗ B3:
Επί χρόνια, η βιταμίνη B3 θεωρείτο ότι κάνει καλό στα πάντα, από το Αλτσχάιμερ μέχρι τις καρδιοπάθειες. Πρόσφατες μελέτες όμως έβαλαν ένα τέλος σε όλες αυτές τις εικασίες και στην υπερσυνταγόγραφηση της συγκεκριμένης βιταμίνης. Μια μεγάλη μελέτη του 2014 με 25.000 ανθρώπους με καρδιακά προβλήματα ανακάλυψε ότι η λήψη βιταμίνης B3 προκειμένου να αυξηθεί η καλή χοληστερίνη δεν μείωνε τον κίνδυνο καρδιακών προσβολών, εγκεφαλικών και θανάτου.
Επιπλέον, οι άνθρωποι που έπαιρναν τα συμπληρώματα της B3 διέτρεχαν μεγαλύτερο κίνδυνο να πάθουν μολύνσεις, προβλήματα στο συκώτι και εσωτερική αιμοραγία.

ΠΡΟΒΙΟΤΙΚΑ:
Τα προβιοτικά, τα πανάκριβα αυτά συμπληρώματα που μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να κοστίζουν και 1 ευρώ το χαπάκι περιέχονται στη φυσική τους μορφή στο γιαούρτι και σε άλλες τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση. Η συγκεκριμένη βιομηχανία έχει γιγαντωθεί τα τελευταία χρόνια και αντιστοιχούσε το 2012 σε 23,1 δισ. δολ στις ΗΠΑ.
Η ιδέα πίσω από όλο αυτό είναι απλή: Υποστηρίξτε τα βακτήρια που βρίσκονται στο έντερό μας και παίζουν σημαντικότατο ρόλο για τη διατήρηση της υγείας μας.
Το να γίνει όμως η ιδέα πράξη αποδείχθηκε λίγο πιο πολύπλοκο. Μέχρι σήμερα, τα αποτελέσματα των προβιοτικών παραμένουν λίγο πολύ άγνωστα. Σε κάποιες περιπτώσεις βοηθούν σε άλλες όχι

ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ: 
Αντίθετα από τη βιταμίνη C, για την οποία οι μελέτες έχουν αποδείξει ότι μάλλον δεν κάνει τίποτα για την αποφυγή ή τη θεραπεία του κοινού κρυολογήματος, ο ψευδάργυρος μάλλον αξίζει τον κόπο. Το συγκεκριμένο ιχνοστοιχείο φαίνεται ότι παρεμβαίνει στη διαδικασία αντιγραφής του ρινοιού, του ιού που ευθύνεται για το κοινό κρυολόγημα.
Σε μια μελέτη του 2011, με άτομα που είχαν πρόσφατα αρρωστήσει, οι μελετητές συνέκριναν εκείνους που λάμβαναν ψευδάργυρο κι εκείνους που λάμβαναν placebo. Εκείνοι που έπαιρναν ψευδάργυρο θεραπεύτηκαν πιο γρήγορα και είχαν πιο ελαφριά συμπτώματα.

 ΒΙΤΑΜΙΝΗ E: 

Η αντιοεξιδωτική βιταμίνη E θεωρείτο στο παρελθόν ότι προλάμβανε τον καρκίνο. Σε μια μεγάλη μελέτη του 2011 με 36.000 άνδρες αποδείχθηκε ότι ο κίνδυνος του καρκίνου του προστάτη αυξήθηκε σε εκείνους που έπαιρναν βιταμίνη Ε σε σύγκριση με εκείνους που έπαιρναν placebo.

Άλλη μια έρευνα του 2005 απέδειξε ότι οι υψηλές δόσεις βιταμίνης Ε αυξάνουν τον κίνδυνο θανάτου. Εάν λοιπόν θέλετε περισσότερη βιταμίνη Ε, φτιάξτε μια ωραία μεγάλη σαλάτα με φρέσκο σπανάκι κι αφήστε τα χάπια. Τα λαχανικά με σκούρα πράσινα φύλλα είναι πλούσια σε βιταμίνη Ε.

ΦΥΛΛΙΚΟ ΟΞΥ
Το φυλλικό οξύ είναι μια βιταμίνη του συμπλέγματος Β την οποία το σώμα μας χρησιμοποιεί για να παράγει νέα κύτταρα. Τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας προτείνουν στις γυναίκες που είναι έγκυες ή που θέλουν να μείνουν έγκυες, να παίρνουν 400 μικρογραμμάρια φυλλικό οξύ καθημερινά καθώς το σώμα μας έχει αυξημένες ανάγκες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με διάφορες μεγάλες μελέτες το φυλλικό οξύ πριν και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μειώνει τις πιθανότητες ανωμαλιών στο νευρικό σωλήνα καθώς και τις πιθανότητες ανωμαλιών του εγκεφάλου και της σπονδυλικής στήλης στο έμβρυο.

msn.com

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ