Βρίσε κι εσύ λίγο τους Κρητικούς, μπορείς…

Ένας τύπος εμφανώς διαταραγμένος που ντυνόταν “Σαολίν” και έβαφε το μούσι του πράσινο, βίασε και σκότωσε μια Αμερικανίδα στα Χανιά. Όμως απ’ ό,τι φαίνεται το σημαντικό της ιστορίας για την κοινή γνώμη της Ελλάδας δεν είναι το συμβάν το ίδιο αλλά -ως συνήθως- το ότι ο διαταραγμένος ήταν από την Κρήτη.

Καταρχάς να εξηγήσουμε ότι όταν γράφουμε “κοινή γνώμη της Ελλάδας” συμπεριλαμβάνουμε και την κοινή γνώμη της Κρήτης. Βασικά στα θέματα που έχουν να κάνουν με το νησί, αναφερόμαστε πρώτα απ’ όλα η κοινή γνώμη της Κρήτης.

Γιατί η κοινή γνώμη της Μεγαλονήσου είναι αυτή που δημιουργεί και αναπαράγει με μεγάλη ευκολία και ελαφρότητα το στερεότυπο του “άξεστου”, ”βάρβαρου”, ”αγριάνθρωπου” Κρητικού. Είναι ο κρητικός λαός που νιώθει ντροπή επειδή κάποιος, κάπου στην Κρήτη έκανε μια άσχημη πράξη. Από πλημμέλημα μέχρι κακούργημα.

Από παράνομο παρκάρισμα στο Ηράκλειο μέχρι ανθρωποκτονία με βιασμό όπως αυτόν που διέπραξε ο τύπος στα Χανιά.Είναι ο λαός της Κρήτης που αρχίζει το “αυτομαστίγωμα”, την αυτοκριτική μέχρι πλήρους αυτοεξευτελισμού, δίνοντας πάτημα για να χτίσουν όλοι οι άλλοι πάνω του όλα τα γελοία στερεότυπα περί “πρωτόγονων Κρητικών”, νησιού “άντρο της εγκληματικότητας” και τα σχετικά που ακούμε και διαβάζουμε καθημερινά από τα ΜΜΕ. Για Κρητικούς που είναι “μαφιόζοι”, ”βίαιοι”, ”νταήδες” και δεν ξέρω γω τι άλλο.

Βέβαια οι αριθμοί λένε το ακριβώς αντίθετο. Όμως σε μια χώρα που όταν ακούει αριθμούς και στατιστικά δεδομένα βγάζει σπυράκια, αυτό δεν έχει μεγάλη σημασία.
Σημασία έχει ο μύθος. Το τι είπε ο τάδε, τι άκουσε ο δείνα και ούτω καθεξής.

Τώρα αν αφήνεις ξεκλείδωτο το αυτοκίνητο σου στο κέντρο του Ηρακλείου, κάνεις τις δουλειές σου και επιστρέφεις και αυτό βρίσκεται εκεί να σε περιμένει,χωρίς να το έχει πειράξει κανείς,ε ίναι λεπτομέρεια.

Το αν είσαι γυναίκα, μια από τις εκατομμύρια τουρίστριες, τις χιλιάδες φοιτήτριες ή τις ντόπιες και κυκλοφορείς μόνη σου νύχτα και δε σου κάνει κανείς τίποτα, είναι επίσης λεπτομέρεια.

Αντίθετα αν είσαι Αμερικανίδα που έπεσες πάνω σε κάποιον που τις ελεύθερες του ώρες ντύνεται Σαολίν μοναχός, βάφει το μούσι του πράσινο και σε σκοτώσει τότε θα πρέπει να απολογούμαστε όλοι οι Κρητικοί.

Κρητικοί της Κρήτης , Κρητικοί της διασποράς ή ακόμη μη Κρητικοί που απλά ζουν στη Μεγαλόνησο. Βασικά εν δυνάμει κατηγορούμενος είναι ο οποιοσδήποτε έχει σχέση με το νησί. Μιλάμε για πολύ κόσμο δηλαδή. Και όλοι συνένοχοι.Εκατοντάδες χιλιάδες κάτοικοι της Μεγαλονήσου, Κρητικοί και ξένοι, γιατί στην “εγκληματικότητα” και ό,τι το άσχημο συμβεί πάνω στην Κρήτη φταίμε οι Κρητικοί. Άσχετο αν ο άλλος ήταν Βούλγαρος που κατέβηκε και σκότωσε το γιατρό στην Ιεράπετρα, οι Κρητικοί έφταιγαν και τότε, άσχετα αν στο Ρέθυμνο κάποιοι Γάλλοι έδειραν έναν φοιτητή, οι Κρητικοί έφταιγαν και τότε, άσχετα αν οι τουρίστες έρχονται, πίνουν και σκοτώνονται στους δρόμους μας, οι Κρητικοί δεν οδηγούν καλά.

Μόνο τις τελευταίες ημέρες είχαμε 2 νεκρούς στα Μάλια,και οι δύο Βρετανοί. Αλλά σίγουρα θα προστεθούν στη λίστα των νεκρών στην άσφαλτο της Κρήτης και υπεύθυνοι (και) γι’αυτό θα είμαστε πάλι όλοι εμείς οι Κρητικοί.

Αυτομαστίγωμα

Το αρνητικό στερεότυπο συντηρείται σαφέστατα από τους υπόλοιπους Έλληνες αλλά δημιουργείται από εμάς τους Κρητικούς. Ας είμαστε ειλικρινείς. Για έναν λόγο που ακόμη δεν έχω καταλάβει μας αρέσει να δείχνουμε ένα πρόσωπο προς τα έξω, που ελάχιστη σχέση έχει με την πραγματικότητα. Αφού, ξαναλέω ,η πραγματικότητα περιγράφεται με τα στατιστικά στοιχεία. Πόσες δολοφονίες έχουν συντελεστεί, πόσοι βιασμοί, πόσες κλοπές, πόσες τρομοκρατικές ενέργειες κτλ με βάση τον πληθυσμό.

Όπου πληθυσμός θα πρέπει να είναι πάντα ο πραγματικός και όχι αυτός που φαίνεται στην απογραφή, αφού στην Κρήτη δουλεύουν χιλιάδες εποχικοί εργαζόμενοι του τουρισμού, ζουν πολλές χιλιάδες ξένοι και ακόμη περισσότεροι τουρίστες που έρχονται κάθε χρόνο.

Πάνω σ’αυτά τα πληθυσμιακά δεδομένα λοιπόν ποια είναι η εγκληματικότητα στο νησί;
Όποιος θέλει απαντάει με βάση τα στοιχεία. Όχι με αερολογίες.Με γεγονότα και όχι με το ότι “οι Κρητικοί φοράνε μαύρα πουκάμισα και έχουν …μουστάκες και μας φοβίζει το look τους”. Αν δε σας αρέσει το παραδοσιακό κρητικό look φωνάξτε την…fashion police, δε σημαίνει ότι ο άλλος επειδή φοράει σαρίκι και πίνει ρακές στο καφενείο του χωριού είναι εγκληματίας, έμπορος ναρκωτικών και πιστολέρο.
Σοβαρευτείτε λίγο. Κόψτε τις πολλές αμερικάνικες ταινίες και αφήστε μας ήσυχους.
Μας έχετε κουράσει. Φανταστείτε να μας ταΐζατε κιόλας,τι θα μας λέγατε.

Και να ξέρετε ότι σε ένα μικρό κομμάτι των Κρητικών, κυρίως ευκολόπιστων ή ανθρώπων που δεν έχουν παραστάσεις από αλλού, αυτή η καραμέλα, αυτό το στερεότυπο που μας περιγράφει σαν υπανάπτυκτους, ημιάγριους μπορεί και να περνάει. Αρκεί να δει κανείς τα σχόλια στα σόσιαλ μίντια μετά την ιστορία με τον δολοφόνο της άτυχης Αμερικανίδας αλλά στην πλειοψηφία το μόνο που κάνει είναι να φουντώνει το σοβινιστικό και τοπικιστικό αίσθημα.

Στο φινάλε αν δε σε θέλουν εκείνοι, για ποιο λόγο να συνεχίσεις να τους θέλεις εσύ;

Γράφει ο Σπύρος Αλεξάκης

10 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αξιότιμε κύριε,
    Η ασφάλεια μιας γυναίκας που περπατά τη νύχτα μόνη είναι μια ένδειξη ασφάλειας αλλά δεν μπορεί να αποκλείσει ολα οσα αφορίζετε στο άρθρο σας.
    Η ανομία στην Κρήτη καλά κρατεί και οσοι ζούμε εδώ, στην Κρήτη το ζούμε κάθε μέρα. Έχουμε τον μεγαλύτερο στατιστικά αριθμό θυμάτων σε τροχαία απο ολη την Ελλάδα, με κύριο αίτιο τη χρήση κινητών και κατανάλωση αλκοόλ. Εκτιμάται οτι στην Κρήτη υπάρχουν 800 χιλ. με 1 εκατομμύριο παράνομα όπλα.
    Αυτά δεν είναι ανομία;
    Πριν μόνο λίγες μέρες, ένας μουσικοσυνθέτης δέχτηκε απειλές διότι ντόπιοι θεώρησαν οτι το πρόγραμμα του στο τρέχον καλλιτεχνικό φεστιβάλ στα Χανιά δεν “πληροί” κάτι αρκετά Κρητικό. Ή οτι ο καλλιτέχνης δεν “δικαιούται” να χρησιμοποιεί την “δική μας” μουσική σαν έμπνευση για το έργο του…Και ο άνθρωπος αυτός δέχτηκε απειλές…γι τι πράγμα; Για μουσική; Και δεν είμαστε νταήδες λέτε;

    Οχι, ασφαλώς και δεν είναι οι Κρήτες βιαστές/δολοφόνοι/σαολίν-βλαμμένοι. Και ασφαλώς το αυτομαστίγωμα δεν οφελεί. Ομως η ανομία και όλες οι πολύ παρεξηγημένες μορφές ανδρισμού και παλικαριάς πρέπει κάποτε να συζητηθούν και να ομαλοποιηθούν.

    Με τιμή

  2. Δε χρειάζεστε αυτομαστίγωμα, ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ χρειάζεστε για να καταλάβετε που τελειώνει η ελευθερία σας και που ξεκινάει η ελευθερία των άλλων σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής ζωής.

  3. Η ανομία, ο τοπικισμός, η εγωπάθεια, η αδιαφορία για τα κοινά και η καθημερινή χείριστη οδική συμπεριφορά, καλά κρατούν στην Κρήτη… και κυρίως η προστασία της προσωπικής εικόνας με κάθε τίμημα.

  4. Ουτε κι εσεις κυριε αρθρογραφε παρουσιαζετε ουτε ενα τοσοδουλι στατιστικουλι. Απλα φαινεται οτι πειραχτηκατε επειδη γι ακομη μια φορα τσαντιζομαστε με τα κακα των Κρητικων που δυστυχως πλεον τεινουν να βγαινουν προς τα εξω πιο πολυ απο τα καλα.
    Δεν χρειαζεται και πολλη στατιστικη οταν σχεδον καθε μερα σκοτωνεται ενας ανθρωπος σε τροχαιο, Κρητικος και μεγαλωμενος με τα στρεβλα ηθη του νησιου ητοι κουπες και νταηλικι. Φωναζουμε και βριζουμε και καταδεικνυουμε για να ξυπνησουνε οι Αρχες και να κανουν τη δουλεια τους, οχι για μπουγιο.

  5. Αγαπητέ κύριε, το πρόβλημα στην Κρήτη είναι ότι εθελοτυφλούμε, σηκώνουμε το χαλί και κρύβουμε από κάτω όλους αυτούς τους βλαμένους που κυκλοφορούν αναμεσά μας. Αδυνατώ να πιστέψω ότι αυτόν τον βλαμένος που το έπαιζε σαολίν δεν τον είχε πάρει κανείς χαμπάρι εκεί στο χωριό. Όλοι έπεσαν από τα σύννεφα!! Μιλάτε ρεεε, ανοίχτε το στόμα σας να προτατέψετε τον συνάνθρωπό σας, τα παιδιά σας, τις οικογένειες σας. Μην είστε παρτάκηδες

  6. Κύριε Αλεξάκη,
    Νιώθω ότι τα γραφόμενά σας κινούνται στο ίδιο μήκος κύματος με αυτά που γράφουν αυτοί που «όπλισαν» το πληκτρολόγιο σας. Αλίμονο αν υιοθετούσαμε ακραίους χαρακτηρισμούς περί αγρίων, ανεπιθύμητων κλπ, αντίθετα τους καταδικάζουμε. Σαφώς και ένας δεν μπορεί να χαρακτηρίσει το σύνολο, από την άλλη πλευρά όμως δεν πρέπει να εθελοτυφλούμε για όσα άσχημα συμβαίνουν γύρω μας και καταγράφονται έστω και μέσω των αριθμών τους οποίους επικαλείστε παραπάνω. Ενδεικτικά αναφέρω ως σημαντικότερα την ενδοοικογενειακή βία, την αποχή από το σχολείο, την παράνομη οπλοκατοχή, την χρήση αλκοόλ από ανήλικους, την παραβατικότητα στον δρόμο. Δεν συμβαίνουν αλλού; Σίγουρα, τα ποσοστά όμως για την περίπτωσή μας οφείλουν όχι μόνο να μας προβληματίσουν αλλά και να μας κινητοποιήσουν.
    Η κατάσταση στην Κρήτη δεν διαφέρει γενικά από αυτή της υπόλοιπης Ελλάδας, παρουσιάζει όμως συγκεκριμένα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά ως περιφέρεια. Το πρώτο βήμα για να λυθεί ένα πρόβλημα είναι να το εντοπίσουμε και να το συνειδητοποιήσουμε. Αν κάνουμε ότι δεν συμβαίνει, τότε μοιρολατρικά κάποια στιγμή θα υποστούμε τις συνέπειες αναθεματίζοντας την κακιά την ώρα. Δυστυχώς ακόμα και τα άσχημα τα συνηθίζουμε και τα κάνουμε μέρος της καθημερινότητας μας. Εκεί ακριβώς πρέπει να αναλάβουμε όλοι το μερίδιο ευθύνης που μας αναλογεί ως πολίτες και ως κοινωνία και δουλέψουμε για να αρχίσει να αλλάζει κάτι, όχι μόνο στην ζωή μας εδώ στην Κρήτη αλλά και στην Ελλάδα κατ’ επέκταση.

    Φιλικά

  7. Κύριε Αλεξάκη,εκτος από το να αρθρογραφειτε για την Κρήτη, καλό θα ήταν να ζείτε και σε αυτή. Γιατί δεν εξηγούνται διαφορετικά τα γραφόμενα σας. Και θα συμφωνήσω με τους παραπάνω γράφοντες.η αιτία όμως δεν είναι τα όπλα, τα ποτά και οι νταήδες κύριοι και κυρίες. Αυτό είναι το αποτέλεσμα. Η αιτία είναι η παντελής έλλειψη παιδείας. Όταν αρχίσει να φτιάχνει αυτό, τότε και μόνο θα αρχίσουν να λείπουν τα παραπάνω φαινόμενα. Με σεβασμό.

  8. Αγαπώ την Κρήτη για πολλούς λόγους, αλλά είναι πια γνωστό εδώ και χρόνια ότι η κρητική κοινωνία είναι μια κοινωνία ΣΤΑ ΑΚΡΑ. Οι νέοι της, ολοένα και σπανιότερα τελειώνουν το σχολείο και εθίζονται από μικροί (για τα αγόρια μιλάω) σε μια άθλια κουλτούρα μαγκιάς, τσαμπουκά, ανορθολογισμού, παρορμητικότητας και αλκοολισμού. Η Κρήτη είναι πρώτη σε τροχαία δυστυχήματα πανελλαδικά, πρώτη σε άγρια κακοποίηση ζώων, η χρήση ναρκωτικών πάει σύννεφο, το ίδιο και η παράνομη οπλοκατοχή, και τα αγόρια μεγαλώνουν ως “αγάδες” θεωρώντας τις γυναίκες ιδιοκτησία τους.

  9. Άσε ρε φίλε… Σε κάθε είδηση εσείς που αρθρογραφείτε γράφετε με στόμφο και ένα κάρο υπερβολές, και μετά φταίει ο κόσμος που βρίζει. Είναι γνωστό ότι στον βωμό του “κλικ” ο κάθε αυτόαποκαλούμενος “δημοσιογράφος”, θα γράψει το οτιδήποτε. Αυτό όμως έχει αντίκτυπο στους αναγνώστες, καθώς και το σχετικό αποτέλεσμα. Όλα για την τηλεθέαση και το “κλικ” γίνονται. Ακόμα κι αυτό το “””άρθρο””” (σε πολλάαα εισαγωγικά, αν με προσέχεις…)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ