ΒΟΑΚ: Η οπισθοδρόμηση ενός επιτακτικού έργου

βοακ-η-οπισθοδρόμηση-ενός-επιτακτικο-925896

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ένα έργο που ταλανίζει τον Κρητικό λαό από τη δεκαετία του ’90.

Πολλές κυβερνήσεις πέρασαν, πολλές υποσχέσεις δόθηκαν, μα μέχρι και σήμερα το έργο αιωρείται.

Στην τελευταία επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη στα Χανιά ανακοίνωσε την προκήρυξη του έργου του ΒΟΑΚ μέσα στο 2021 και σημείωσε ότι θα επιβληθούν διόδια.

Έθεσε ένα χρονικό πλαίσιο έξι με εννέα μήνες μέσα στους οποίους θα έχουν ολοκληρωθεί οι περιβαλλοντικές μελέτες και θα έχει εξεταστεί το ζήτημα της χρηματοδότησης. Πάλι από την αρχή λοιπόν…

Το Σεπτέμβρη του 2019 με δικαιολογημένη ανησυχία οι Κρητικοί πληροφορηθήκαμε για την πρόθεση της κυβέρνησης Μητσοτάκη να ακυρώσει τις έως τότε διαδικασίες για τον ΒΟΑΚ (οι οποίες είχαν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) και σήμερα επιβεβαιωθήκαμε.

Επιβεβαιωθήκαμε πως ανατρέπονται τα πάντα. Πως για μία ακόμη φορά επιστρέφουμε σε μία αλλαγή φιλοσοφίας του έργου, καθώς γυρίζουμε στην ανεδαφική επιλογή της ενιαίας κατασκευής, η οποία ανοίγει την πόρτα σε χρονοβόρες κι αδιαφανείς διαδικασίες. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ όμως αυτά τα 4,5 χρόνια που κυβέρνησε τι άφησε ως κληρονομιά στον κ. Μητσοτάκη τον Ιούλιο του 2019; Ο ΣΥΡΙΖΑ εξαρχής κινήθηκε αποφασιστικά και παρέδωσε το έργο του ΒΟΑΚ σε ασύγκριτα καλύτερη σχέση απ’ότι την παρέλαβε μετά από χρόνια κοροιδίας από τις κυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ.

Συγκεκριμένα:

• Έλυσε τις διχογνωμίες σχετικά με τη χάραξη και τη μελλοντική φυσιογνωμία του ΒΟΑΚ .Οι επιλογές της συντέλεσαν, ώστε η χρηματοδότηση να καθίσταται εφικτή και εθνικά επωφελής, καθώς με την κατασκευή ανά τμήματα παρακάμπτεται η απαίτηση της Eurostat για εγγραφή του κόστους των συμβάσεων παραχώρησης στο δημόσιο χρέος και στο έλλειμμα . Συντέλεσε στο να είναι εφικτή η δέσμευση μας για ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, χωρίς διόδια για τους κατοίκους της Κρήτης.

• Προχώρησε δραστικά και επικαιροποίησε τις μελέτες βιωσιμότητας και κυκλοφοριακού φόρτου, που με τη σειρά τους οδήγησαν σε ασφαλέστερη επιλογή μοντέλου χρηματοδότησης .

• Οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών κινήθηκαν με εντατικούς ρυθμούς και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα προκήρυξαν και ανέθεσαν τις μελέτες Γεωμετρικών Σχεδιασμών για τη σύνταξη της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης τέθηκε ο Οκτώβριος του 2019.

• Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προκήρυξε τον Ιούνιο 2016 διεθνή διαγωνισμό «Μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-λειτουργία- συντήρηση και εκμετάλλευση ΒΟΑΚ» για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.

• Τον Οκτώβριο 2018 ολοκληρώθηκε η φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από εταιρίες και κοινοπραξίες με ικανοποιητικό αριθμό συμμετοχών.

• Μόλις τρεις μήνες μετά, το Φεβρουάριο 2019, η Επιτροπή Διενέργειας του Διαγωνισμού ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των προσφορών. Η αξιολόγηση εγκρίθηκε από τον Υπουργό στις 22-3-2019.

• Κατά της απόφασης του Υπουργού για την αξιολόγηση των προσφορών ασκήθηκαν, ως συνήθως, προσφυγές και αιτήσεις αναστολής, που έχουν ήδη απορριφθεί . Συνεπώς, σήμερα ο κατάλογος των προεπιλεγέντων είναι οριστικός και δεν υπάρχει νομικό κώλυμα για την έναρξη της β΄ φάσης του διαγωνισμού.

• Σ’ αυτό το χρονικό σημείο ανακοίνωσε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι θα κάνει χρήση του δικαιώματος προαίρεσης και ότι, έτσι, θα συμπεριληφθεί δεσμευτικά στο διαγωνισμό και το τμήμα Χανιά –Κίσσαμος.

• Προκηρύχθηκε παράλληλα και δεύτερος διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση του τμήματος Χερσόνησος- Νεάπολη με ΣΔΙΤ. Και για τον διαγωνισμό αυτόν ισχύουν όλα τα παραπάνω, συνεπώς δεν υπάρχει ούτε εδώ νομικό κώλυμα για την έναρξη της β΄ φάσης του διαγωνισμού.

• Προχώρησαν μέχρι την τελική φάση οι διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων τεχνικού, χρηματοοικονομικού και νομικού συμβούλων.

• Προχώρησαν οι διαδικασίες μελετητικής ωρίμανσης (απαλλοτριώσεις κλπ) για το τμήμα Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος. Φανερό είναι πως την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο ΒΟΑΚ προχώρησε όσο ποτέ άλλοτε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως κάθε χρόνο στην εθνική οδό σημειώνεται υψηλός αριθμός θανατηφόρων ατυχημάτων, αποτυπώνοντας έτσι την επικινδυνότητα για τους οδηγούς που κινούνται καθημερινά σ’αυτόν.

Επιτακτική ανάγκη λοιπόν και πάγιο αίτημα του νησιού η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ. Το οφείλουμε σε όλα τα θύματά του, στις οικογένειες που βυθίστηκαν στο πένθος, αλλά και στους ίδιους τους εαυτούς μας.

Γράφει ο Κίμωνας Τζον Αποστολάκης, μέλος της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ Χανίων

One thought on “ΒΟΑΚ: Η οπισθοδρόμηση ενός επιτακτικού έργου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook