ΒΟΑΚ: Γιατί παραμένει ανοικτό το θέμα της χάραξης για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Χερσόνησος

Δύσκολη εξίσωση έχει αποδειχτεί μέχρι τώρα η ωρίμανση-οριστικοποίηση των περιβαλλοντικών και συναφών μελετών για το μεγαλύτερο έργο του νέου ΒΟΑΚ, για το έργο παραχώρησης δηλαδή που αφορά στο τμήμα “Κίσσαμος Χανίων-Χερσόνησος”, με αποτέλεσμα να έχει πάει αρκετά πίσω και η υποβολή προσφορών ώστε να προκύψει ο όποιος ανάδοχος παραχωρησιούχος.

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το μεγάλο αυτό τμήμα του νέου ΒΟΑΚ κατατέθηκε προς έγκριση από το υπουργείο Υποδομών στο υπουργείο Περιβάλλοντος τον Μάιο του 2021. Ωστόσο, έναν χρόνο και πλέον μετά, δεν έχει ακόμα εγκριθεί, και μάλιστα έχει ακόμα “ψωμί” για να εγκριθεί, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών προχωρά τώρα στην αναζήτηση τεχνικού συμβούλου για να συνδράμει την προσπάθεια για το οριστικό τεχνικό “κλείδωμα” του μεγάλου αυτού τμήματος του νέου ΒΟΑΚ.

Η καθυστέρηση ωστόσο στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι a priori δυσμενής, οδυνηρή ή καταστροφική, καθώς είναι απόρροια της επεξεργασίας και των ζυμώσεων επί των παρατηρήσεων και προτάσεων που είχαν αποστείλει οι τοπικοί φορείς, και δη η Περιφέρεια Κρήτης, επί των τεχνικών χαρακτηριστικών και της χάραξης του αυτοκινητοδρόμου και της προσπάθειας βελτίωσης των παραμέτρων του έργου, στη λογική τουλάχιστον των “θέλω” των τοπικών φορέων.

Ξυλούρης: «Ανοιχτό το θέμα οριστικοποίησης της χάραξης και του τεχνικού προφίλ του έργου»

Στην παρούσα φάση, όπως επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος, Νίκος Ξυλούρης, «το υπουργείο Υποδομών έχει απορρίψει ένα μεγάλο μέρος των προτάσεων-αιτημάτων για αλλαγή της προτεινόμενης χάραξης, π.χ. στο μεγάλο κομμάτι “Γεωργιούπολη-Δράμια – Πετρές-Γεράνι”, ωστόσο έχει παράλληλα κάνει αποδεκτές κάποιες σημειακές προτάσεις για τροποποίηση της προτεινόμενης χάραξης. Όπως επίσης έχει κάνει αποδεκτές κάποιες προτάσεις μας για κάποια τεχνικά έργα, με ενδεικτικό παράδειγμα το τεχνικό έργο τύπου “cut and cover” (μια σήραγγα δηλαδή με εκσκαφή και επανεπίχωση) στην περιοχή του Ρεθύμνου που έχουμε ζητήσει, και το οποίο θα χρειαστεί να μελετηθεί επιμέρους μετά την έγκριση του αιτήματός μας».

«Αυτή τη στιγμή είναι ανοιχτό ακόμα το θέμα της οριστικοποίησης των τεχνικών προδιαγραφών, όπως και αυτής καθαυτής της χάραξης. Το υπουργείο μάς έχει αποστείλει τις παρατηρήσεις του επί των δικών μας παρατηρήσεων, προτάσεων και αιτημάτων. Εμείς επεξεργαζόμαστε το περιεχόμενο που είναι γύρω στις 300 σελίδες.

Μάλιστα το θέμα της περιβαλλοντικής μελέτης και των τεχνικών χαρακτηριστικών θα έρθει ξανά στο Περιφερειακό Συμβούλιο, για να αποφανθούμε εκ νέου με βάση τα όσα αποδέχεται και τα όσα απορρίπτει κεντρικά η κυβέρνηση επί του έργου παραχώρησης για τον ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι τη Χερσόνησο.

Παράλληλα, πρέπει να γίνει και μια ειδική τεκμηρίωση από το υπουργείο για να πάμε στην τεχνική οριστικοποίηση του έργου. Για αυτό, νομίζω, αναζητούν τώρα τεχνικό σύμβουλο», σημείωσε ακόμα ο κ. Ξυλούρης, για να καταλήξει: «Συνεπώς, αυτή τη στιγμή, θεωρούμε ότι είναι ανοιχτό το θέμα οριστικοποίησης της χάραξης και του τεχνικού προφίλ του έργου. Αναπόφευκτα έχει προκύψει μια αξιοσημείωτη καθυστέρηση για το μεγάλο αυτό τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, αν γίνει σύγκριση και με τα άλλα προωθούμενα έργα, πιο ανατολικά, που είναι σε πολύ πιο προχωρημένο στάδιο.

Σίγουρα θα χρειαστεί καιρός για να πάμε στην τελική έγκριση-θεσμοθέτηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ώστε να ακολουθήσει μετά η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών από τις εταιρείες που συμμετέχουν στον διεθνή διαγωνισμό.

Όμως, επαναλαμβάνω, η καθυστέρηση δε γίνεται για κακό, αλλά επειδή ακριβώς είναι σε εξέλιξη αυτή η προσπάθεια και η διαδικασία να βελτιωθούν όσο γίνεται τα ζητήματα της χάραξης, των τεχνικών χαρακτηριστικών και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων»…

Μέσω διαδικασίας διαπραγμάτευσης – Η απόφαση για την αναζήτηση τεχνικού συμβούλου

Μέσω διαδικασίας διαπραγμάτευσης, στην οποία έχουν προσκληθεί συγκεκριμένα μελετητικά γραφεία, αναζητά το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών να προσλάβει ειδικό τεχνικό σύμβουλο με αντικείμενο την έκφραση άποψης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου “Κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανίων-Ηρακλείου (Χερσόνησος)”.

«Εγκρίθηκε η δέσμευση προϋπολογισμού ποσού 172.360 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%) και διάθεσης ισόποσης πίστωσης, σε βάρος του ενάριθμου έργου 2017ΣΕ07100013 της ΣΑΕ 071, για τη σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών συμβούλου, για την υποβοήθηση της αναθέτουσας Αρχής (Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης) στην εκπόνηση των απαραίτητων τεχνικών τροποποιήσεων (οδοποιία, υδραυλικά, τεχνικά), στην αιτιολόγηση των μη εφικτών τεχνικών τροποποιήσεων, σύμφωνα με τη με αριθ. 125/2021 απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης (απόσπασμα πρακτικού Νο 23/7.12.2021) που αφορά στην έκφραση άποψης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για το έργο “Κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανίων-Ηρακλείου”, καθώς και των αιτημάτων που τέθηκαν στη διαδικασία της διαβούλευσης.

Η παραπάνω πίστωση που εγκρίθηκε με την απόφαση αυτή περιορίζεται αυτομάτως στο ποσό του ιδιωτικού συμφωνητικού που θα προκύψει με αντίστοιχη προσαρμογή του ΦΠΑ στο ποσό της σύμβασης.

Οι οικονομικοί φορείς οι οποίοι θα κληθούν να λάβουν μέρος στη διαδικασία διαπραγμάτευσης είναι οι εξής:

Ροϊκός Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε.,
ΝΑΜΑ Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές Α.Ε. και
Γραφείο Δοξιάδη-Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.», αναφέρεται στη σχετική υπουργική απόφαση.

Πηγή: neakriti.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ