Τα Χανιά στους τρεις πρώτους νομούς της χώρας σε τροχαία – Γιάννης Λιονάκης: “Φέτος έχουμε πάλι τις μηχανές σε προτεραιότητα θανάτων”

Στον Zarpa Radio 89,6 και τον Λεωνίδα Φιλικόζη μίλησε το πρωί του Σαββάτου ο πρόεδρος του ΕΣΥΠΡΟΤΑ, Γιάννης Λιονάκης. Με αφορμή τα δύο σοβαρά τροχαία, το ένα εκ των οποίων θανατηφόρο, που συνέβησαν στο τέλος της εβδομάδας στα Χανιά, ο κ. Λιονάκης τόνισε ότι το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας έχει περάσει στα ασήμαντα το τελευταίο διάστημα, ενώ στην πραγματικότητα προκαλεί συγκρίσιμο αριθμό θανάτων με τον κορονοϊό:

“Βλέπουμε ότι όλη η προσοχή έχει πέσει στον κορονοιό, ο  οποίος προφανέστατα έχει τραγικά αποτελέσματα. Στα τροχαία όμως, είχαμε μέχρι χθες σε όλο τον κόσμο 1.178.930 θανάτους φέτος και κανένα μεγάλο μέσο δεν έκανε επανάσταση, δεν συγκλήθηκε καμιά επιστημονική επιτροπή να το μελετήσει. Οι θάνατοι από κορονοϊο είναι ένα συγκρίσιμο νούμερο, 1.275.000 περίπου. Και στη μια περίπτωση το 90% είναι υπερήλικες με υποκείμενα νοσήματα, που νοσηλεύτηκαν, τους περιέθαλψαν, τους εξέτασαν. Στα τροχαία στο 40% οι νεκροί είναι κάτω των 30 ετών και δεν πρόλαβαν καν να αρρωστήσουν και πιθανότατα ήταν στις καλύτερες στιγμές της ζωής τους και έγιναν όλα μαύρα σε μια στιγμή”, είπε ο κ. Λιονάκης.

Ο πρόεδρος του ΕΣΥΠΡΟΤΑ επεσήμανε ότι η καραντίνα δεν σημαίνει πως οι δρόμοι έγιναν ασφαλέστεροι. Αντίθετα, υπάρχουν πολλοί οδηγοί που συμπεριφέρονται ακόμα πιο απρόσεκτα στους δρόμους, τώρα που βρίσκουν… χώρο, ενώ προσοχή συνέστησε και στους γονείς:

Είναι πιο απρόσεκτοι, αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες, νομίζουν  ότι ο δρόμος τους ανήκει. Θα πρέπει όμως να είμαστε διπλά προσεκτικοί αυτές τις μέρες. Επίσης και το σύστημα υγείας δεν θα είναι εύκολο να μας εξυπηρετήσει. Ένα μεγάλο μέρος από τις κλίνες ΜΕΘ στη χώρα καταλαμβανόταν από παθόντες τροχαίων, αλλά τώρα έχουμε τον κορονοϊό. Επίσης, εξαιτίας του ότι οι μαθητές βρίσκονται στα σπίτια τους και οι γονείς μπορεί να εργάζονται, υπάρχει μια στέρηση της επίβλεψής τους και απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή.”

Ο κ. Λιονάκης ανέφερε ακόμα ότι τα Χανιά ήταν πολύ ψηλά στο βάθρο των τροχαίων με μοτοσυκλέτες και παραμένουν εκεί:

“Τα Χανιά είναι νομός που είναι στην πρώτη τριάδα νομών στη χώρα, σε συμβάντα που εμπλέκονται νέοι με τις μηχανές τους. Το 2015, ως τις 30 Σεπτεμβρίου είχαμε 19 νεκρούς και οι 18 ήταν αναβάτες μοτοσυκλέτας. Φέτος έχουμε πάλι τις μηχανές σε προτεραιότητα θανάτων. Πρόπερσι τις Τετάρτες είχαμε το 33% των θανάτων, φέτος τις Πέμπτες από τις 13.00 ως τις 17.00 είναι το 80% των θανάτων. Και θέλω να τονίσω, με αφορμή την αυριανή παγκόσμια ημέρα μνήμης θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων, ότι πρέπει να αλλάξουμε την οδική μας συμπεριφορά. Να γίνουμε περισσότερο συνετοί και προσεκτικοί. Και θα ήταν τιμή στη μνήμη αυτών των παιδιών να αποκτήσουμε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο οδικό δίκτυο. Είναι διαχρονική απαίτηση του νησιού μας.”

Παρόλα αυτά, η κατάσταση βελτιώνεται, έστω και αργά. Ο πρόεδρος του ΕΣΥΠΡΟΤΑ ξεκαθάρισε πως σε σχέση με προηγούμενα έτη, οι θάνατοι και τα τροχαία βαίνουν μειούμενα, αλλά χρειάζεται να αλλάξει η αντιμετώπιση της οδικής παιδείας και ασφάλειας συνολικά, αν θέλουμε να τελειώνουμε με τις τραγωδίες στην άσφαλτο:

Δεν έχουμε καμία σχέση με τις αρχές του 2000 όταν είχαμε κατά μέσο όρο 110 νεκρούς τον χρόνο. Φέτος η χρονιά θα κλείσει καλά. Την τελευταία δεκαετία, με εξαίρεση το 2019, υπήρχε μια διαρκής πτωτική τάση. Αυτό δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη. Χρειάζεται η ενεργοποίηση των γονέων, των 30ρηδων και 40ρηδων που βρίσκονται δυνητικά τις περισσότερες ώρες στον δρόμο. Και οι γονείς να έχουν υπόψη ότι η οδική ασφάλεια και η διαμόρφωση του ατόμου πρέπει να ξεκινάει από το μαιευτήριο και να τελειώνει περίπου στα 5-7 έτη. Η προσπάθεια που κάνουμε σε νέους και εφήβους λειτουργεί κατασταλτικά, δεν βρίσκεται μέσα στην ψυχή τους, στη συνήθεια, στο μεγάλωμά τους. Εκεί πρέπει να στοχεύσουμε, αρκεί να μας δώσουν και τις υποδομές που στερούμαστε.”

zarpanews.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ