Συντριβή Boeing 737 MAX: Πιλότοι έκαναν παράπονα εδώ και μήνες και αγνοήθηκαν

Πιλότοι στις ΗΠΑ παραπονέθηκαν τουλάχιστον πέντε φορές τους τελευταίους μήνες, σχετικά με προβλήματα ελέγχου που αντιμετώπισαν στα αεροσκάφη Boeing 737 MAX 8 σε καθοριστικά στάδια της πτήσης των αεροσκαφών τους, σύμφωνα με το “Politico” που επικαλείται αρχεία των ομοσπονδιακών αρχών.

Η δημοσιοποίηση των παραπόνων αυτών έρχεται να εντείνει το κλίμα ανησυχίας που υπάρχει για την ασφάλεια του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους μετά τα δυστυχήματα που έγιναν στην Ινδονησία και την Αιθιοπία.

Σε μερικά από τα περιστατικά των παραπόνων εμφανίζεται να εμπλέκεται το ίδιο σύστημα αποτροπής της απώλειας στήριξης του αεροσκάφους (Maneuvering Characteristics Augmentation System -MCAS).

Σε προβληματική λειτουργία του MCAS, αλλά και ελλιπή εκπαίδευση του πληρώματος φαίνεται να αποδίδεται η συντριβή του Boeing 737 MAX 8 που έγινε στην Ινδονησία τον περασμένο Οκτώβριο, σύμφωνα με την αναφορά που υπάρχει στην βάση δεδομένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA).

Στα δύο δυστυχήματα η συντριβή των αεροσκαφών έγινε λίγα λεπτά μετά από την απογείωσή τους.Τα προειδοποιητικά σημάδια που αγνοήθηκαν

Σε ένα περιστατικό που καταγράφηκε στις ΗΠΑ τον περασμένο Νοέμβριο ένας πιλότος αεροπορικής εταιρίας ανέφερε ότι στην διάρκεια της απογείωσης ενεργοποιήθηκε ο αυτόματος πιλότος, “ενώ μέσα σε δύο ή τρία δευτερόλεπτα το ρύγχος του αεροσκάφους πήρε κλήση προς το έδαφος”.

Η κλήση αυτή του αεροσκάφους ήταν τόσο απότομη, ώστε να ενεργοποιηθεί το σύστημα προειδοποίησης που λειτουργεί με την χρήση φωνής στο πιλοτήριο, προειδοποιώντας τους δύο χειριστές να μην προχωρήσουν σε βύθιση.

Μετά την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου το αεροσκάφος άρχισε να παίρνει κανονικά ύψος, σύμφωνα με την ίδια αναφορά.

Το περιστατικό του Νοεμβρίου καταγράφηκε ημέρες ή εβδομάδες μετά την συντριβή του Boeing 737 MAX στην Ινδονησία, με συνέπεια των θάνατο των 189 επιβαινόντων. Στην αναφορά για το συμβάν του Νοεμβρίου καταγράφεται ότι το πλήρωμα του αεροσκάφους πριν από την απογείωσή του “είχε συζητήσει τις πρόσφατες οδηγίες [αποφυγής απώλειας στήριξης] για τα αεροσκάφη MAX 8”.

Οι οδηγίες αυτές είχαν εκδοθεί τόσο από την κατασκευάστρια εταιρία Boeing, όσο και από την FAA

Τόσο στο θανατηφόρο περιστατικό της Ινδονησίας, όσο και σε αυτό της Αιθιοπίας τα αεροσκάφη έχασαν απότομα ύψος περισσότερες από μία φορές, καθώς τα πληρώματα πάλευαν να ανακτήσουν τον έλεγχο των αεροσκαφών, πριν αυτά τελικά συντριβούν.

Σε ένα άλλο περιστατικό, το οποίο καταγράφηκε επίσης τον περασμένο Νοέμβριο, ένας ή μία πιλότος ανέφερε ότι το πρόβλημα προκλήθηκε όταν το MCAS ενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο μετά την οριζοντίωση του αεροσκάφους κι αφού είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία απογείωσης. Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους έλαβε φωνητικό μήνυμα “απώλειας ύψους,” ενώ σχεδόν αμέσως προειδοποιήθηκε για το ενδεχόμενο βύθισης του αεροσκάφους, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι πιλότοι. Μετά την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου, το αεροσκάφος άρχισε να ανακτά κανονικά ύψος.

Σε μία άλλη αναφορά ένας πιλότος αεροπορικής εταιρίας παραπονέθηκε για τον τρόπο με τον οποίο χειρίζονταν το ζήτημα της προβληματικής λειτουργίας του MCAS τόσο η FAA, όσο και η Boeing.

Σε ένα περιστατικό τον περασμένο Οκτώβριο ένας πιλότος παραπονέθηκε για την αυτόματη λειτουργία του αεροσκάφους στις μανέτες ισχύος των κινητήρων, που ρυθμίζουν την ταχύτητα της πτήσης υπό συγκεκριμένες παραμέτρους. Οι πιλότοι είχαν διαπιστώσει ότι υπό την συγκεκριμένη λειτουργία οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν επαρκώς, ακόμη κι αν το πλήρωμα την έχει επιλέξει. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο πιλότος εντόπισε έγκαιρα το πρόβλημα και προχώρησε σε χειροκίνητη ρύθμιση της λειτουργίας της ισχύος των κινητήρων αναπροσαρμόζοντας την ώση τους, ώστε το αεροσκάφος να συνεχίσει ομαλά την άνοδό του.«Θα χρειαστούμε εβδομάδες ή και μήνες για να έχουμε τα πλήρη αποτελέσματα απ’ τα μαύρα κουτιά»

Ως το πλέον σημαντικό χρονικό σημείο εξελίξεων, σε σχέση με τις έρευνες που έχουν ξεκινήσει μετά την πτώση του Boeing 737 MAX 8 των Αιθιοπικών Αερογραμμών, χαρακτήρισε την παράδοση στις αμερικανικές υπηρεσίες των καταγραφέων του αεροσκάφους ο αεροναυπηγός Φαίδων Γ.Καραϊωσηφίδης, διερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων, αφού “από εκεί και πέρα αρχίζει και μετρά ο χρόνος” για την αποκάλυψη των αιτιών του δυστυχήματος, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Ο κ.Καραϊωσηφίδης εκτιμά πως μέσα στην ημέρα πρέπει να αναμένονται εξελίξεις, «θα δούμε κάποια ανακοίνωση από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), όπως πιθανότατα και από τον οργανισμό που διερευνά στην Αμερική (σ.σ δυστυχήματα και συμβάντα όπως το συγκεκριμένο), τον NTSB, σχετικά με τα πρώτα αποτελέσματα από τα “μαύρα κουτιά”, τους καταγραφείς δηλαδή από το συμβάν της Αιθιοπίας, οι οποίοι παραδόθηκαν σε αμερικανικές υπηρεσίες» τόνισε.

Η εξέλιξη αυτή που ο Έλληνας αεροναυπηγός σημειώνει πως απομένει να επιβεβαιωθεί, είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί -όπως επισημαίνει με έμφαση- “αν υπάρχει κάτι κρίσιμο είτε θετικά είτε αρνητικά (σε σχέση με τον τύπο του αεροσκάφους και τη λειτουργία του) θα το γνωρίζουμε μέσα στις επόμενες ημέρες”. Τόνισε όμως πως, με την προϋπόθεση πως τεχνικά οι δύο καταγραφείς είναι σε άρτια κατάσταση, ώστε να αποκαλύψουν τα δεδομένα τους, θα χρειαστούμε “μήνες και εβδομάδες για να έχουμε τα πλήρη αποτελέσματα”.

topontiki.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ