Σε τροχιά υλοποίησης το εμβληματικό έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης: Σε ένα χρόνο από σήμερα ολοκληρώνεται η πρώτη φάση

Μετά από σχεδόν μισό αιώνα συζητήσεων και μελετών, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Ηπειρωτική Ελλάδα, έχει πλέον μπει σε τροχιά υλοποίησης. Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο υποδομής, με τεράστια σημασία όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά και για την εθνική οικονομία συνολικά. Μετά την ολοκλήρωσή της θα αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη του νησιού, σπάζοντας την ηλεκτρική απομόνωση, εξασφαλίζοντας φθηνό ρεύμα καλής ποιότητας και ανοίγοντας τον δρόμο για ήπια ανάπτυξη καθαρών, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Μάλιστα σύμφωνα με τον σχεδιασμό, σε έναν περίπου χρόνο από σήμερα, το καλοκαίρι του  2020, θα ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του έργου, η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Μετά από την ολοκλήρωση της φάσης αυτής, το νησί θα ξεκινήσει να τροφοδοτείται με ρεύμα από το ηπειρωτικό σύστημα, μέσα από ένα υποθαλάσσιο καλώδιο οπτικών ινών, με ασφάλεια και σταθερότητα. Μόνο το έργο αυτό, επιδοτείται με 95 εκατ. ευρώ από τα Διαρθρωτικά Ταμεία της ΕΕ και έχει λάβει χρηματοδότηση ύψους 178 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.  Έτσι θα ξεκινήσει σταδιακά ο περιορισμός της απόλυτης -στην παρούσα φάση- εξάρτησης της ηλεκτροδότησης της Κρήτης από τις συμβατικές μονάδες.

Μάνος Μανουσάκης, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος ΑΔΜΗΕ

Παράλληλα, έχει δρομολογηθεί και η λεγόμενη “μεγάλη διασύνδεση” που θα συνδέει την Κρήτη με την Αττική, ένα έργο προϋπολογισμού 1 δις. ευρώ, το μεγαλύτερο στην ιστορία του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, που προβλέπεται να παραδοθεί στο τέλος του 2022.

Το συγκεκριμένο έργο που καρκινοβατούσε για πολλά χρόνια, προχωρά, με φορέα υλοποίησης την θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ “Αριάδνη Interconnection”.

Ο διεθνής διαγωνισμός  για τα καλωδιακά τμήματα και τους Σταθμούς Μετατροπής προκηρύχθηκε στις 24 Μαΐου, η προθεσμία υποβολής προσφορών εκπνέει εντός του Ιουλίου, και η υπογραφή των συμβάσεων με τις εταιρείες που θα επιλεγούν ως ανάδοχοι προβλέπεται προς το τέλος του έτους.

Τι σημαίνει για την τσέπη μας

Η ολοκλήρωση των δυο φάσεων της διασύνδεσης της Κρήτης θα καλύψει με αξιόπιστο τρόπο την ζήτηση ρεύματος στην Κρήτη για το ορατό μέλλον. Θα οδηγήσει επίσης σε δραστική μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ (της τάξης των 300-400 εκατ. ετησίως) για όλα τα νοικοκυριά. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο κόστος ηλεκτροδότησης της νήσου Κρήτης από τους τρεις παλαιάς τεχνολογίας Ατμοηλεκτρικούς Σταθμούς της ΔΕΗ στα Χανιά, στα Λινοπεράματα Ηρακλείου και στον Αθερινόλακκο Λασιθίου, που χρησιμοποιούν πετρέλαιο ως καύσιμο.Παράλληλα, το έργο θωρακίζει ενεργειακά την Κρήτη τερματίζοντας ένα εξαιρετικά προβληματικό και ξεπερασμένο μοντέλο ηλεκτροδότησης που βασίζεται σε ρυπογόνες μονάδες παλαιάς τεχνολογίας, υψηλού κόστους παραγωγής και χαμηλής αποδοτικότητας.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η Κρήτη επιβαρύνει με πρόσθετο κόστος περίπου 350 εκατ. ευρώ ετησίως τη ΔΕΗ, κόστος που περνά στον καταναλωτή μέσω των ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας). Η σύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο αποτελεί έργο μείζονος σημασίας το οποίο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί προ δεκαετίας, κάτι που αν είχε γίνει θα είχε οδηγήσει στην εξοικονόμηση για τη χώρα, και τους καταναλωτές, ποσού περίπου 4 δισ. ευρώ.Παράλληλα, η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα  θα επιτρέψει την περαιτέρω αξιοποίηση του πλούσιου αιολικού δυναμικού της Κρήτης, συμβάλλοντας έτσι στην περιβαλλοντική και οικονομική αναβάθμιση του νησιού και στην ανάδειξή του σε ενεργειακό κόμβο της περιοχής της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Μετά την ολοκλήρωσή της θα αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη του νησιού, σπάζοντας την ηλεκτρική απομόνωση, εξασφαλίζοντας φθηνό ρεύμα καλής ποιότητας και ανοίγοντας τον δρόμο για ήπια ανάπτυξη καθαρών, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

zarpanews.gr

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Και αν η Αθήνα μια μέρα κατεβάσει τον διακόπτη;
    Τότε θα είμαστε στα αλήθεια ενεργειακά απομονωμένοι!
    Τουλάχιστον τωρα ελέγχουμε εμεις ττην παραγωγή.
    Ναι στην διασύνδεση αλλα παράλληλα να μην κλείσουν τα παλια εργοστάσια
    Ποτε δεν ξέρεις τι γίνεται

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ