Σχόλιο της Βάλιας Βαγιωνάκη για το νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια

σχόλιο-της-βάλιας-βαγιωνάκη-για-το-νομ-658943

Την Τετάρτη ψηφίστηκε ένα νομοσχέδιο – τομή αναφορικά με τον τρόπο που θα χορηγούνται οι άδειες οδήγησης στους νέους υποψήφιους οδηγούς. Η Κυβέρνηση βάζει τον πήχη ψηλά επιχειρώντας τον εκσυγχρονισμό του ισχύοντος συστήματος εξέτασης το οποίο παρήκμασε και πλέον παράγει αποτελέσματα αντίθετα από τα επιθυμητά, καθώς, κατά γενική ομολογία στο χώρο ανθεί η διαπλοκή και η διαφθορά, ενώ οι εξετάσεις διεξάγονται με τον ίδιο απαρχαιωμένο τρόπο εδώ και δεκαετίες, με αμφίβολης αξιοπιστίας αποτελέσματα.

Με το νέο θεσμικό πλαίσιο υιοθετούνται σύγχρονες τεχνολογίες που θα επιτρέψουν την αντιμετώπιση φαινομένων διαφθοράς και θα αναβαθμίσουν το επίπεδο οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Mε τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων οπτικοακουστικής καταγραφής κάθε σταδίου των δοκιμασιών, με τις κληρώσεις που προβλέπονται στην επιλογή των εξεταστών και τον καθορισμό των ζευγών εξεταστών – εξεταζόμενων φαίνεται ότι οδηγούμαστε σε απτά θετικά αποτελέσματα στην κατεύθυνση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας στον τομέα αυτό. Φυσικά κι εδώ η εφαρμογή των μέτρων αποτελεί στοίχημα και πρόκληση.

Θα αναφερθώ στις βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, που κατά την άποψή μου αντικατοπτρίζουν το πνεύμα του και συνιστούν καινοτομίες σε σχέση με τα όσα ισχύουν μέχρι σήμερα είναι:

Στο άρθρο 3, ορίζεται ότι οι εξεταστές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης και οι εξετάσεις θα διενεργούνται εντός του εργάσιμου ωραρίου. Κάθε τετράμηνο, μέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης, ορίζονται οι μισοί εξεταστές ως τακτικοί και οι υπόλοιποι ως αναπληρωματικοί, με σκοπό την διαρκή εναλλαγή τους. Ελάχιστα λεπτά πριν από την εξέταση κάθε σταδίου πραγματοποιείται ηλεκτρονική κλήρωση από την οποία προκύπτει ο εξεταστής για κάθε υποψήφιο οδηγό, προκειμένου να διασφαλίζεται η πλήρης διαφάνεια της διαδικασίας επιλογής και ορισμού εξεταστών, χωρίς να υπάρχουν γκρίζα σημεία ή περιθώρια για παρεμβάσεις.

Μια εξίσου σημαντική διάταξη αφορά τη μη παρουσία εκπαιδευτή στο όχημα κατά την διενέργεια της εξέτασης. Η συγκεκριμένη διάταξη δεν συσχετίζεται μόνο με το ενδεχόμενο ύποπτης συναλλαγής, αλλά έχει να κάνει και με τη δημιουργία συνθηκών όμοιων με αυτές που θα βιώνει ο νέος οδηγός μετά την απόκτηση της άδειας οδήγησης. Είναι σημαντικό, ο κάθε υποψήφιος να είναι έτοιμος να οδηγήσει μόνος του πριν ξεκινήσει η εξέταση, διαφορετικά δεν θα είναι έτοιμος ούτε αμέσως μετά και οι συνέπειες μπορεί να είναι τραγικές.

Κάθε εκπαιδευτικό όχημα που συμμετέχει στις εξετάσεις θα διαθέτει υποχρεωτικά διαδικτυακή σύνδεση με το Κέντρο Ελέγχου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ εντός του οχήματος τοποθετείται κάμερα με μικρόφωνο που εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα. Η διαδικασία θα καταγράφεται οπτικοακουστικά καθ’ όλη την διάρκεια της, διαφορετικά θα είναι άκυρη, ενώ και η θεωρητική και η πρακτική άσκηση θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο.

Με άλλο άρθρο του νομοσχεδίου επιταχύνεται ο χρόνος χορήγησης των νέων αδειών, καθώς, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση και των δύο σταδίων της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς, χορηγείται η άδεια οδήγησης, μέσα σε προθεσμία 5 εργάσιμων ημερών από την ημέρα ολοκλήρωσης της δοκιμασίας.

Προβλέπονται επίσης, κλιμακωτές ποινές και διοικητικά πρόστιμα τόσο για τους εκπαιδευτές, όσο και για τους εξεταστές και τους εξεταζόμενους ανάλογα με τη σοβαρότητα του παραπτώματος.

Τέλος, με το άρθρο 22 λύνεται άλλο ένα θέμα που αφορά τη σταδιακή υιοθέτηση των σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ), με φορείς υλοποίησης τους ΟΤΑ και ορίζοντα δεκαετίας με κριτήρια κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά. Τα συγκεκριμένα σχέδια θα καλύπτουν όλους τους τρόπους και τα Μέσα μεταφοράς ανά περιοχή (δημόσιες μεταφορές, μη μηχανοκίνητα Μέσα, συνδιασμένες μεταφορές, οδική ασφάλεια, στάθμευση, αστική εφοδιαστική αλυσίδα, ευφυή συστήματα μεταφορών, πρόσβαση στις θαλάσσιες κι εναέριες μεταφορές, προώθηση της ηλεκτροκίνησης κλπ) με στόχο την διεύρυνση και αξιοποίηση των δημόσιων χώρων και δικτύων σε συνδυασμό με δίκτυα και διαδρομές νερού (ρέματα, ποτάμια, παράκτια ζώνη κτλ).

Η υλοποίηση αυτών των σχεδίων προϋποθέτει συνέργειες πολλών Αρχών και φορέων, εξαντλητική διαβούλευση και δημιουργεί τις συνθήκες ώστε οι άνθρωποι να κινούνται ελεύθερα με βιώσιμο τρόπο και σεβασμό προς το περιβάλλον, μέσα σε ένα πλαίσιο υποδομών και συνθηκών που προωθεί την οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική ανάπτυξη. Ήδη, το πράσινο ταμείο έχει δημιουργήσει ειδικό πρόγραμμα χρηματοδότησης 162 Δήμων με προϋπολογισμό άνω των 9 εκατομμυρίων ευρώ. Εκτιμώ δε, τη συζήτηση για τα ΣΒΑΚ πολύ σημαντική καθώς βρισκόμαστε μπροστά στις αυτοδιοικητικές εκλογές.

Επομένως, εύκολα διαπιστώνει κανείς, ότι έχουμε ένα νομοσχέδιο σύγχρονο, καινοτόμο και θέλω να πιστεύω ότι θα εκπληρώσει στο ακέραιο το σκοπό της σύνταξής του. Σε συνδυασμό μάλιστα με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να εισάγει πιλοτικά από πέρυσι μάθημα οδικής ασφάλειας στα σχολεία, που θα επεκταθεί σε όλα τα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, δημιουργείται ένα νέο αναβαθμισμένο και ποιοτικό πλαίσιο για τις μετακινήσεις και την οδική ασφάλεια.

zarpanews.gr

One thought on “Σχόλιο της Βάλιας Βαγιωνάκη για το νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook