Ρέτσος: Η συνταγή για το «κλείδωμα» εσόδων 10 δισεκ. το 2021 – Η ατζέντα της επόμενης μέρας

ρέτσος-η-συνταγή-για-το-κλείδωμα-εσό-1324319

«Το τελικό νούμερο ο ΣΕΤΕ το έχει υπολογίσει από τον Ιούλιο και δεν το λέω αυτό για να ευλογήσω τα γένια μας. Και πέρυσι είχαμε πέσει με ακρίβεια, στην πολύ δύσκολη χρονιά, στο τελικό έσοδο του ελληνικού τουρισμού.

Αυτήν την χρονιά λοιπόν θα φτάσουμε σίγουρα τα 10 δισ., δηλαδή το τελευταίο τρίμηνο του 2021 θα κινηθούμε περίπου στο 65% του 2019 που ήταν 2 και κάτι δισ., άρα περιμένουμε γύρω στο 1.3-1.4 δισ. Θα φτάσουμε λοιπόν σε ένα νούμερο γύρω στα 10, 10.1, 10.2 δισ. Αυτά τα 3 δισ. επιπλέον του 40% που ήταν η πρόβλεψη της τελευταίας αναθεώρησης του προϋπολογισμού, σημαίνουν συν δύο μονάδες στο ΑΕΠ της χώρας, στο ποσοστό ανάπτυξης το οποίο τελικά θα φτάσει σε αυτό το υψηλό σημείο, κυρίως λόγω αυτής της μεταβολής στον τουρισμό.»

Αυτό ανέφερε χθες, Τετάρτη από το βήμα του συνεδρίου ‘’Next is Now’’ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Ρέτσος, επισημαίνοντας ότι :

«Αυτή τη φορά το προσχέδιο του προϋπολογισμού είναι πολύ πιο ρεαλιστικό από ότι ήταν πέρυσι. Και θα σας έλεγα ότι φέτος το αξιολογώ ως μάλλον προς το απαισιόδοξο, παρά προς το αισιόδοξο.

Δηλαδή τα 15 δισ. που προβλέπει ο προϋπολογισμός για το 2022, θεωρώ ότι όπως και να εξελιχθεί η πανδημία μέχρι τον Μάρτιο, είναι ένας απόλυτα ρεαλιστικός στόχος και δεν αποκλείεται να το ξεπεράσουμε. Ξέρουμε ότι ο χειμώνας θα είναι πάρα πολύ δύσκολος, ξέρουμε ότι και το 2022 θα είναι χρονιά πανδημίας, αλλά αυτό για την Ελλάδα είναι ίσως πάλι πλεονέκτημά της. Διότι η Ελλάδα έχει καταφέρει τουριστικά, τα δύο τελευταία χρόνια, να θεωρηθεί ένας πάρα πολύ ασφαλής προορισμός διακοπών. Το 2022 λοιπόν, που πάλι θα είναι το κριτήριο η πανδημία, ένα από τα βασικά κριτήρια του ταξιδιού και η ασφάλεια, θεωρώ ότι πάλι, παρ’ ότι και οι υπόλοιπες χώρες θα έχουν μπει στο «παιχνίδι» και στον ανταγωνισμό, θεωρώ ότι θα έχουμε το πλεονέκτημα και ότι προβλήματα πλέον ανταγωνιστικά αντιμετωπίσουμε, που θα έχουν κυρίως να κάνουν με την ποιότητα και τη στρατηγική μας στο μέλλον, θα είναι από το 2023 και μετά, όχι από το 2022.»

Η δικαίωση και η συνταγή

Παράλληλα ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ υπενθύμισε ότι:

«Πέρυσι τον Οκτώβριο-Νοέμβριο τέτοια εποχή ήταν που κατατέθηκε το σχέδιο του προϋπολογισμού στη Βουλή, η κυβέρνηση τότε προϋπολόγιζε τα έσοδα του 2021 στο 60% των εσόδων του 2019, δηλαδή ένα ποσό γύρω στα 11,5 με 12 δισ. Τότε, μόλις είχε ξεκινήσει το δεύτερο lockdown στην Ελλάδα, δεν είχαμε ακόμα εικόνα για το πώς θα εξελιχθεί το νέο κύμα της πανδημίας. Δυστυχώς τα πράγματα πήγαν πάρα πολύ άσχημα και αυτός ο προϋπολογισμός, αυτό το νούμερο, αναθεωρήθηκε δύο φορές το πρώτο εξάμηνο του 2021. Στην αρχή στο 50%. Και φτάσαμε τέλος άνοιξης, αρχές του καλοκαιριού, που αν θυμάστε καλά οι Άγγλοι ουσιαστικά απαγόρευσαν την έξοδο των πολιτών τους από τη χώρα μέχρι νεοτέρας, και οι Ρώσοι που επίσης ήταν μια πάρα πολύ σημαντική αγορά δεν επέτρεπαν πτήσεις για την Ελλάδα, φτάσαμε να μιλάμε για το 40% και εμείς στον ιδιωτικό τομέα, στον ΣΕΤΕ, δηλαδή ένα ποσό γύρω στα 7,2 δισ.

Τελικά, από τον Ιούλιο και μετά, είδαμε μία πάρα πολύ μεγάλη ανατροπή που εξηγήθηκε και από τους προηγούμενους ομιλητές και από τον υπουργό. Ποιοι ήταν οι λόγοι; Το γεγονός ότι ανοίξαμε με σχέδιο και ότι κεφαλαιοποιήσαμε την εξαιρετική χρονιά του 2020, όχι από πλευράς αποτελεσμάτων, αλλά από το γεγονός ότι λειτουργήσαμε με ασφάλεια, καθώς ήμασταν η μόνη μεσογειακή χώρα το 2020 που κατάφερε να λειτουργήσει με ασφάλεια. Και επίσης, ένας δύο ακόμη παράγοντες που δεν αναφέρθηκαν. Θα πω χαρακτηριστικά ότι μια πάρα πολύ έξυπνη κίνηση και απόφαση του πρωθυπουργού, ήταν ότι η Ελλάδα διαφοροποιήθηκε από την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση σε ότι είχε να κάνει με τις πτήσεις από την Αμερική.

Δηλαδή ουσιαστικά ήμασταν η μόνη χώρα της ΕΕ που εγκαίρως είπαμε ότι δεχόμαστε κόσμο από τις ΗΠΑ. Αυτό οδήγησε σε έναν πρωτοφανή προγραμματισμό πτήσεων από την Αμερική στην Ελλάδα. Φτάσαμε να έχουμε 7 πτήσεις από τον Ιούλιο και μετά, από 4 διαφορετικές αμερικανικές πόλεις, κάτι το οποίο δεν το είχαμε δει ποτέ στο παρελθόν, ακόμα και στα καλά χρόνια του ελληνικού τουρισμού. Αυτό τελικά οδήγησε, από τον Ιούλιο και μετά, σε μία συνεχή πια αναθεώρηση προς τα πάνω. Αυτήν την στιγμή έχουμε τα αποτελέσματα του 10μήνου, που είναι τα 8.75 δισ. τα οποία ανακοίνωσε η Τράπεζα της Ελλάδος» τόνισε ο προεδρία του ΣΕΤΕ και προσέθεσε:

«Εδώ και πολλά χρόνια, όλη τη διάρκεια της 6ετίας της ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, από το 2013 και μετά, έχει ένα ξεκάθαρο σχέδιο για την επόμενη μέρα. Και μάλιστα το 2019 που ήταν η καλύτερη χρονιά στην ιστορία του ελληνικού τουρισμού από πλευράς εσόδων αλλά και αφίξεων, τότε, αντί να πανηγυρίζουμε, μιλούσαμε για την ανάγκη αλλαγής του μοντέλου, για το πρόβλημα που αρχίζει να παρουσιάζεται στη χώρα μας με προορισμούς που έχουν πλέον ξεπεράσει τα όρια των αντοχών και των δυνατοτήτων τους και το πόσο σημαντικό είναι πλέον να αλλάξουμε το προϊόν μας, να το εμπλουτίσουμε, να το προβάλλουμε διαφορετικά, να πάμε στην επόμενη μέρα.

Σήμερα, πραγματικά χάρηκα πάρα πολύ, και το λέω με απόλυτη ειλικρίνεια, να ακούω τους εκπροσώπους της κυβέρνησης, τον υπουργό και τον γενικό γραμματέα του ΕΟΤ να έχουν υιοθετήσει και να μιλούν για πράγματα που ο ιδιωτικός τομέας μιλούσε πριν από κάποια χρόνια και ενδεχομένως ακούγονταν, αυτά που λέγαμε τότε, ξένα, είτε πολύ μακριά από την στρατηγική των κυβερνήσεων. Ήρθε η ώρα όμως τώρα για ουσιαστική εφαρμογή αυτών των πραγμάτων. Και για να εφαρμοστούν αυτές οι πρακτικές, αυτές οι στρατηγικές για να περάσουμε πραγματικά στην επόμενη μέρα, χρειάζονται συνέργειες. Συνέργειες έχουν επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια, οφείλω να σας πω ότι την προηγούμενη δεκαετία, μιλάω μέχρι το 2010, δεν υπήρχε σχεδόν καμία συνεργασία μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

Η δημοσιονομική κρίση άνοιξε το δρόμο της συνεργασίας των δύο τομέων και περάσαμε φάσεις όλη αυτή τη δεκαετία που άλλοτε ήμασταν πιο κοντά, άλλοτε ήμασταν πιο μακριά. Υπήρξαν όμως συνέργειες. Σήμερα όμως θεωρώ είναι περισσότερο επιτακτική ανάγκη από ποτέ, οι συνέργειες αυτές να είναι επί καθημερινής βάσεως και επί της ουσίας. Διότι ο τουρισμός έχει τεράστιες προοπτικές στη χώρα μας. Όλα τα παγκόσμια trends δείχνουν ότι η επόμενη δεκαετία θα είναι ανοδική για τον τουρισμό, ανεξαρτήτως πανδημίας. Οπότε λοιπόν η Ελλάδα, που αυτή τη στιγμή είναι το 5ο ισχυρότερο τουριστικό brand παγκοσμίως, έχει όλες τις προϋποθέσεις να ακολουθήσει αυτή την ανοδική πορεία, αρκεί να υπάρχει ξεκάθαρη στρατηγική και πολύ στενή συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.»

Η επόμενη μέρα

“Η σημερινή πραγματικότητα λέει ότι αν ξεπεράσουμε ή τέλος πάντων αν κατανοήσουμε ότι δεν είναι μοναδικό προϊόν το «ήλιος και θάλασσα», το οποίο προφανώς δεν μπορείς να το επιμηκύνεις 12 μήνες τον χρόνο, υπάρχουν οι άκρες της σεζόν ή ο χειμώνας, όπου εκεί πρέπει να αναπτύξεις νέα προϊόντα, προϊόντα τα οποία κολλάνε και μπορούν να προσφερθούν τους μήνες αυτούς και να τα προωθήσεις σωστά» ανέφερε ο κ. Ρέτσος.

«Μπορούμε να γίνουμε, είναι ένας προορισμός διακοπών περιπέτειας, περιηγητικού, μονοπατιών όπου το συγκεκριμένο προϊόν από μόνο του δεν είναι δυνατό και δεν μπορεί να πουληθεί παγκοσμίως. Το προϊόν αυτό πρέπει να το διασυνδέσεις με τον πολιτισμό σου, πρέπει να το διασυνδέσεις με τη γαστρονομία σου.

Γιατί ο πελάτης εκείνος, ο διεθνής ταξιδιώτης, ο οποίος θέλει να πληρώσει για να πάει σε ένα ωραίο βουνό να το περιηγηθεί, σημαίνει ότι έχει και χρόνο, σημαίνει ότι έχει και οικονομική αγοραστική δύναμη. Αυτός λοιπόν θέλει και να φάει καλά, θέλει και να δει ό,τι άλλο έχει να του προσφέρει από άποψη πολιτιστικής κληρονομιάς η περιοχή. Εκεί λοιπόν είναι που χρειάζεται και η συνεργασία και η συνέργεια και με το δημόσιο, να εξασφαλίσεις δηλαδή αυτές τις συνεργασίες, έτσι ώστε να εμπλουτίσεις το προϊόν και να το προωθήσεις εκεί που πρέπει να το προωθήσεις με τον σωστό και σύγχρονο πλέον τρόπο» κατέληξε ο κ. Ρέτσος.

Γιώργος Αλεξάκης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook