Πρόεδρος ΕΛΜΕ Χανίων: Επιμένουν να μετατρέψουν την εκπαίδευση σε εμπορικό κατάστημα – Πρώτο βήμα η αξιολόγηση

Στον Zarpa Radio 89,6 και την Ανδρονίκη Κοκοτσάκη μίλησε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων, Γιάννης Κυριακάκης. Αφορμή, η αξιολόγηση στην εκπαίδευση που προωθεί το ΥΠΑΙΘ, με τον κ. Κυριακάκη να τονίζει ότι δεν είναι μια αθώα διαδικασία:

“Δεν είναι ένα καθαρά εκπαιδευτικό θέμα. Σχετίζεται με το τι σχολείο θέλουμε και το αν θα υπάρχει αύριο δημόσιο σχολείο. Στο βάθος αυτής της διαδρομής υπάρχει αυτό που η ίδια η υπουργός είπε σε συνέντευξή της πρόσφατα, ότι έρχεται επόμενο νομοσχέδιο για ένα πιο ελεύθερο και αυτόνομο σχολείο. Αυτές οι λέξεις, όπως και η αξιολόγηση, ακούγονται ωραίες, στην πραγματικότητα όμως το αυτόνομο σχολείο είναι εκείνο που απαλλάσσεται το κράτος από την χρηματοδότησή του – και το αναφέρει η έκθεση Πισσαρίδη. Που σημαίνει πρακτικά ότι θα φορτώσει το κόστος στην οικογένεια, θα ρίξει τους εκπαιδευτικούς στη ζητιανιά να ψάχνουν χορηγούς για να κάνουν τη δουλειά τους.”

Ο κ. Κυριακάκης υποστήριξε ότι η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει τα σχολεία στην αρμοδιότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία δεν θα έχει τους πόρους να τα λειτουργήσει σωστά:

“Του χρόνου θα γίνει εξωτερική αξιολόγηση από εξωτερικό αξιολογητή με σκοπό να κατατάξει τα σχολεία σε μια σειρά και αυτό σχετίζεται με τη χρηματοδότηση – έτσι άλλωστε ομολογούν στα προγράμματά τους. Σε συνδυασμό με το νομοσχέδιο που έρχεται για το αυτόνομο σχολείο, τα σχολεία θα πάρουν τον δρόμο των παιδικών σταθμών. Θα μεταφερθούν από το κράτος στην τοπική αυτοδιοίκηση και θα ανατραπούν  οι εργασιακές σχέσεις όπως έγινε στους παιδικούς σταθμούς.”

Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων εξήγησε ότι κυβέρνηση και εκπαιδευτικοί βλέπουν τελείως διαφορετικά την ίδια την αξία της εκπαίδευσης και οι θέσεις τους δεν συγκλίνουν:

“Αξιολογώ σημαίνει αποδίδω αξία σε κάτι. Υπάρχουν δύο ειδών αξίες όμως: η αξία χρήσης, που είναι η χρησιμότητα ενός πράγματος και η ανταλλακτική αξία, δηλαδή πόσο μπορεί να «πιάσει» στο εμπόριο. Οι εκπαιδευτικοί εκ της θέσεώς μας, άσχετα αν είμαστε αριστεροί, δεξιοί ή οτιδήποτε άλλο, υποστηρίζουμε την αξία χρήσης της εκπαίδευσης.  Ότι η εκπαίδευση χρειάζεται σε μια κοινωνία από μόνη της, γιατί καταπολεμά μια σειρά νοσηρά φαινόμενα και γι’αυτό την έχουν κάνει εδώ και αιώνες υποχρεωτική και καθολική. Η κυβέρνηση όμως  είναι στον αντίποδα με την εμμονή που θέλει το σχολείο να είναι εμπορικό κατάστημα, δηλαδή αξιολογεί με βάση την εμπορική αξία. Δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει έτσι η εκπαίδευση όμως.”

Ο Χανιώτης εκπαιδευτικός αναφέρθηκε στην εμπειρία άλλων χωρών που εφάρμοσαν παρόμοια πολιτική στην εκπαίδευση:

“Οι πρωτοπόρες στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης αγγλοσαξονικές χώρες διαπιστώνουν σήμερα με απογοήτευση ότι είναι μια μεγάλη αποτυχία. Το πρώτο τέτοιο πρόγραμμα έγινε επί Ρήγκαν στις ΗΠΑ, ενώ στη Βρετανία η αντίστοιχη μεταρρύθμιση τους έχει φέρει σε σημείο να μη βρίσκουν εκπαιδευτικούς, γιατί δεν είναι ένα ελκυστικό επάγγελμα, παίρνουν μετανάστες εκπαιδευτικούς από άλλες χώρες. Τώρα μελετούν τα συστήματα της Σιγκαπούρης, της Φιλανδίας και της Κίνας για να δουν τι θα απογίνουν γιατί καταστράφηκαν. Και εμείς πάμε τώρα να εφαρμόσουμε αυτά τα συστήματα με τη λογική του πλιάτσικου, μπας και αρπάξουμε όσο προλάβουμε κανα φράγκο.”

Τέλος, ο κ. Κυριακάκης τόνισε ότι δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ομαλή λειτουργία της εκπαίδευσης χωρίς διορισμούς και δίχως αύξηση χρηματοδότησης συνολικά:

“Από την αρχή της κρίσης έχουμε χάσει το 40% του εισοδήματός μας. Ζητάμε να σταθεί όρθιο και να υπάρξει το δημόσιο σχολείο. Δεν ζητάμε αυξήσεις μισθών, ζητάμε αύξηση της χρηματοδότησης, γιατί μόνο το 2,8% του ΑΕΠ πάει στην παιδεία. Και ζητάμε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Οι αναπληρωτές έχουν φτάσει να είναι το ¼ του κλάδου. Δεν μπορούν να βγουν προγράμματα έτσι, άνθρωποι τρέχουν σε δύο και τρία σχολεία. Ταλαιπωρούνται και γυρίζουν όλη τη χώρα χωρίς να ξέρουν τι θα γίνει αύριο. Και οι νέοι συνάδελφοι, που πολλές φορές είναι καλύτεροι από μας, αν έρθει ο νέος τύπος σχολείου, δεν θα διοριστούν ποτέ.

Η προηγούμενη υφυπουργός, η κα Ζαχαράκη, δεν ήξερε καν πόσα είναι τα λεφτά που παίρνει το υπουργείο της. Η καινούρια που ήρθε δεν ήξερε να διακρίνει το διδακτικό από το σχολικό έτος”, ολοκλήρωσε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων.

zarpanews.gr

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Διορισμός στα 36 μετά από τρεις ΑΣΕΠ γιατί συνεχώς μειώνονταν οι επιτυχόντες, μεταπτυχιακό, ξένες γλώσσες και την καθημερινή αξιολόγηση από την ελληνική οικογένεια κάθε μέρα, θέλεις και άλλα?
    Εσύ τι έχεις κάνει από όλα αυτά και ασκείς κριτική με ειρωνεία?

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ