Παναγιώτης Σημανδηράκης: “Θέλουμε ζωντανή Παλιά Πόλη με χρήσεις γης, κανόνες και ελέγχους”

Το σχέδιό του για την ανάπτυξη της Παλιάς Πόλης και του Ενετικού Λιμανιού, καταθέτει στο zarpanews.gr ο επικεφαλής του συνδυασμού “Για τα Χανιά” και υποψήφιος Δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης. Ο κ. Σημανδηράκης, δεσμεύεται να προχωρήσει τις “χρήσεις γης” και προαναγγέλλει κανόνες ώστε το ιστορικό κέντρο και η Παλιά Πόλη να είναι περιοχές βιώσιμες, ζωντανοί πυρήνες κατοίκησης και όχι αμιγώς τουριστικά προϊόντα:

Το Ενετικό Λιμάνι και η Παλιά Πόλη,  είναι  η «βιτρίνα» των Χανίων, η «καρτ ποστάλ» αλλά και η «καρδιά» της καθημερινότητας  με έντονη επιχειρηματική και εμπορική δραστηριότητα, κοινωνική ζωή και μόνιμους κατοίκους.

Πώς οραματίζεστε αυτές τις περιοχές; Ποιο πιστεύετε πως είναι το είδος της ανάπτυξης που πρέπει να επιδιώξει για αυτές η νέα Δημοτική Αρχή, την επόμενη τετραετία;

Η Παλιά Πόλη κατοικείται αδιαλείπτως επί πεντέμισι χιλιάδες χρόνια. Μαζί με το Ενετικό Λιμάνι αποτελούν μοναδικά τοπόσημα στον μεσογειακό χώρο, με εξαιρετικά μεγάλη πολιτισμική, ιστορική και αρχιτεκτονική αξία. Ταυτόχρονα είναι ζωντανά κύτταρα της πόλης, που βρίσκονται εντός του πολεοδομικού ιστού της. Σε αυτή τη βάση, πιστεύουμε ότι οι κατευθύνσεις ανάπτυξης που χρειάζεται να δοθούν, πρέπει να βασίζονται σε δύο κυρίαρχους άξονες: αφενός στην προστασία τους και αφετέρου στην ανάδειξή τους. Για την αυτοδιοικητική μας κίνηση, ο στόχος είναι ρεαλιστικός, λειτουργικός, βιώσιμος και ωφέλιμος. Δεν θέλουμε ένα ιστορικό κέντρο που αποκλειστικά να το εκμεταλλευόμαστε ως τουριστικό προϊόν. Θέλουμε ένα τοπόσημο της πόλης των Χανίων, που να είναι βιώσιμο, να αποτελεί έναν ζωντανό πυρήνα κατοίκησης.

Ποιες θα είναι οι πρώτες σας ενέργειες προς αυτήν την κατεύθυνση και ποια τα μεγαλύτερα βήματα που πιστεύετε πως πρέπει να γίνουν, στη βάση ενός συνολικότερου σχεδιασμού;

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας, προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στη σύνταξη κανονισμού κοινόχρηστων και παραχωρούμενων χώρων εντός της λιμενικής ζώνης και παράλληλα, στη διευθέτηση των χρήσεων γης εντός του ιστού της Παλιάς Πόλης. Ειδικότερα, η σύνταξη σχεδίου προσδιορισμού χρήσεων είναι ζωτικής σημασίας, καθώς με τον τρόπο αυτό θα οριστούν σαφώς περιοχές κατοικίας, εμπορικής δραστηριότητας, αναψυχής κ.λπ., ενώ ταυτόχρονα θα δοθεί βαρύτητα και στη συνύπαρξη αυτών των δραστηριοτήτων με τρόπο που να εγγυάται ότι δεν θα υπάρχει όχληση στους κατοίκους. Θέλουμε μια Παλιά Πόλη ζωντανή, με μόνιμους κατοίκους, που να συνυπάρχουν αρμονικά με τους επισκέπτες και τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται. Ταυτόχρονα, επιβάλλεται να εξασφαλίσουμε την προστασία της εικόνας της Παλιάς Πόλης με συνεχή επίβλεψη και δυνατότητα άμεσων παρεμβάσεων. Εκτός από τους συνεχείς ελέγχους π.χ. για την αλόγιστη ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων, είναι επιβεβλημένο να υπάρχει δυνατότητα άμεσης απομάκρυνσης των οχημάτων που σταθμεύουν παράνομα, να πραγματοποιείται αποτελεσματικός καθαρισμός και να υπάρχει μέριμνα για τακτική συντήρηση σε οτιδήποτε δημόσιο.

Η τωρινή Δημοτική Αρχή προσπάθησε να βάλει τάξη με έναν κανονισμό για τους κοινόχρηστους χώρους στην Παλιά Πόλη, πιστεύετε πως είναι στην σωστή κατεύθυνση;

Πράγματι ξεκίνησε μια προσπάθεια προς την εκπλήρωση των κατευθύνσεων, όπως αυτές απαντήθηκαν στο πρώτο σας ερώτημα. Δυστυχώς όμως, η προσπάθεια αυτή, αποδείχθηκε ότι δεν ήταν αρκετή. Παρουσιάστηκαν αρκετά νομικά ζητήματα και παράλληλα οι όποιες πρωτοβουλίες ήταν αποσπασματικές, δεν εντάσσονταν σε ένα συνολικό σχέδιο αναδιοργάνωσης και διευθέτησης του δημόσιου χώρου. Αυτό νομίζω ήταν και το βασικό πρόβλημα. Για την αυτοδιοικητική μας κίνηση είναι ξεκάθαρο ότι για οποιοδήποτε θέμα, ιδιαίτερα για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα όπως η διαχείριση των κοινόχρηστων χώρων στην Παλιά Πόλη, δεν μπορείς να έχεις ουσιαστικό αποτέλεσμα με αποσπασματικές παρεμβάσεις και σπασμωδικές ενέργειες. Χρειάζεται μία ενιαία συνολική αντιμετώπιση και σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι δικές μας προτάσεις που ανήκουν σε έναν από τους βασικούς άξονες της προγραμματικής μας πρότασης που άπτεται του δημόσιου χώρου.

Δεδομένου ότι αυτός ο κανονισμός έχει πάρει όλες τις νόμιμες εγκρίσεις και εφόσον έχουν απορριφθεί από το ΣτΕ και την Αποκεντρωμένη όλες οι προσφυγές εναντίον του, πώς θα κινηθείτε αν κληθείτε να τον εφαρμόσετε;

Όποιος κανονισμός και αν κυρωθεί, δεν θα είναι αποτελεσματικός εάν δεν υπάρξει η απαραίτητη πρόβλεψη για τη διασφάλιση της εφαρμογής του. Είναι αυτονόητο ότι θα απαιτηθεί συνεχής έλεγχος για την τήρηση των διατάξεων, και εδώ μπαίνει το γενικότερο θέμα που αφορά το κυκλοφοριακό και τον δημόσιο χώρο για την αναγκαιότητα ουσιαστικής ανασύστασης της Δημοτικής Αστυνομίας. Βεβαίως, είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε, ότι η επιτυχής εφαρμογή όλων αυτών των κανονισμών που σχετίζονται με τον δημόσιο χώρο, εναπόκειται πρωτίστως στους ίδιους τους χρήστες, δηλαδή στους πολίτες. Η καλλιέργεια του σεβασμού προς κάθε τι δημόσιο, είναι προσωπική θεμελιώδης υποχρέωση του κάθενός μας, αλλά και κάθε δημοτικής αρχής.

Για την οδό Χάληδων; Η ανάπλαση ολοκληρώνεται και η περιοχή ομολογουμένως έχει αλλάξει όψη. Ποια είναι η θέση σας για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και την ανάπτυξη εμπορευμάτων στην συγκεκριμένη οδό;

Το εύρος της ανάπτυξης των εμπορευμάτων, αλλά και τραπεζοκαθισμάτων, εντός ιστορικών κέντρων πρέπει να υπόκειται σε περιορισμούς. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θεωρούμε ότι η ανάπλαση της οδού Χάληδων, μιας από τις κεντρικότερες οδικές αρτηρίες που συνδέει το κέντρο της πόλης των Χανίων με την Παλιά Πόλη και τον Ενετικό Λιμένα, δεν έτυχε της προσοχής που θα έπρεπε. Η επιλογή των στοιχείων που συνθέτουν την τελική πρόταση ανάπλασης (υλικά επίστρωσης, φωτισμός, δημόσιος εξοπλισμός) θα έπρεπε να καταλήγει σε ένα ενιαίο αποτέλεσμα και να μην μελετάται ξέχωρα από το υπόλοιπο τμήμα της Παλιάς Πόλης. Επιπρόσθετα, η πλακόστρωση ενός δρόμου, δεν συνεπάγεται αυτόματα και την πεζοδρόμησή του, με την έννοια βέβαια που αυτή θα πρέπει να έχει, όπως π.χ. η οδός Κτιστάκη). Η πεζοδρόμηση θα πρέπει να είναι κομμάτι ενός συνολικού σχεδίου κυκλοφοριακής μελέτης, καθώς από αυτήν προκύπτουν πολλαπλές κυκλοφοριακές επιπτώσεις.

Σε ό,τι αφορά το Ενετικό Λιμάνι; Η υπερεξάπλωση των τραπεζοκαθισμάτων απασχόλησε πολύ την κοινή γνώμη τα τελευταία χρόνια. Πώς θεωρείτε πως πρέπει να κινηθεί η νέα δημοτική Αρχή σε αυτό το θέμα, με δεδομένο ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έχει λάβει απόφαση για περιορισμό των παραχωρούμενων χώρων για τραπεζοκαθίσματα στα 2.600 τ.μ. για τον στεγασμένο και στα 3.100 συνολικά.

Η απόφαση του ΚΑΣ σχετικά με την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων είναι ακριβώς συνέπεια του γεγονότος ότι δεν παρουσιάστηκε μια ενιαία και άρτια μελέτη. Μία μελέτη που θα περιλάμβανε αφενός ένα σχέδιο ανακατανομής του παραχωρούμενου, στεγασμένου και μη, δημόσιου χώρου, και αφετέρου μια αρχιτεκτονική μελέτη που θα καθόριζε μορφολογικους όρους με σύγχρονα κριτήρια, σχετικά με την εγκατάσταση του δημόσιου εξοπλισμού, εντός της ζώνης του Ενετικού Λιμένα. Στόχος μας λοιπόν, είναι αυτό ακριβώς: Η σύνταξη μιας ολοκληρωμένης αρχιτεκτονικής πρότασης που θα ενώνει τα δύο αυτά σημαντικά και προπάντων αλληλένδετα κομμάτια. Ο στόχος αυτός μπορεί να γίνει πραγματικότητα μόνο με τη συνδρομή, τη συνεργασία και την αποδοχή όλων των αρμόδιων φορέων.

Για το θέμα των σκιαδίων; Και γι’ αυτά υπάρχει μελέτη στην οποία μάλιστα έχει συμφωνήσει σε μεγάλο βαθμό ο σύλλογος καταστηματαρχών; Θα επιδιώξετε την αντικατάσταση των αυθαίρετων κατασκευών, πιθανώς δίνοντας κάποια κίνητρα στους επιχειρηματίες;

Σαφώς και θα πρέπει οι υπάρχουσες κατασκευές να απομακρυνθούν. Μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους που επηρεάζει την ποιότητα του δομημένου περιβάλλοντος της Παλιάς Πόλης είναι η εικόνα της. Σε έναν τουριστικό προορισμό, η εικόνα της πόλης είναι το βασικό στοιχείο που προωθείται. Επιβάλλεται λοιπόν η τήρηση αυστηρών μορφολογικών – αρχιτεκτονικών όρων, σε σχέση με την κατασκευή και την επιλογή των υλικών, τη σήμανση, τη σκίαση κ.τ.λ., με στόχο την επίτευξη ένας αισθητικού αποτελέσματος που θα αναδεικνύει και δεν θα υποβιβάζει το αναμφισβήτητα αξιόλογο ιστορικό τοπίο. Όταν λέμε ενιαίο, δεν εννοούμε όμως το ομοιόμορφο. Η παλιά πόλη εμπεριέχει ενότητες με διαφορετικό χαρακτήρα που πρέπει να γίνει σεβαστός και να αναδειχθεί και όχι να ομογενοποιηθεί. Η απόφαση λοιπόν για την αντικατάσταση των αυθαίρετων κατασκευών, απαιτεί προηγουμένως λεπτομερή σχεδιασμό των νέων προτεινόμενων, λαμβάνοντας υπόψη τις μορφολογικές ιδιαιτερότητες που χαρακτηρίζουν την Παλιά Πόλη. Επίσης, απαιτείται πολύ συγκεκριμένος προγραμματισμός, όσον αφορά τη χωροθέτησή τους. Το ζήτημα της παροχής κινήτρων είναι στις σκέψεις μας, όμως αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να εξεταστεί με προσοχή αφού ολοκληρωθεί η οποιαδήποτε μελέτη.

Για την είσοδο των οχημάτων στην Πλατεία Κατεχάκη; Μια σημαντική Πλατεία στην καρδιά του Ενετικού Λιμανιού, ανάμεσα στο ΚΑΜ και το νέο θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης». Έχουν θέση τα αυτοκίνητα;

Με βάση όσα έχουμε πει ως τώρα, στις προηγούμενες απαντήσεις, είναι αυτονόητη για εμάς η καθολική απαγόρευση της στάθμευσης των οχημάτων εντός της Πλατείας Κατεχάκη δώδεκα μήνες τον χρόνο. Η χωροθέτηση οχημάτων στη συγκεκριμένη πλατεία αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη πλατεία εντός ιστορικού κέντρου, ανεξαρτήτως περιόδου, ακυρώνει αυτόματα τον χαρακτήρα ενός σημαντικού δημόσιου χώρου, όπως είναι μία πλατεία. Βεβαίως μακροπρόθεσμος στόχος πρέπει να είναι η απαγόρευση κίνησης και στάθμευσης των οχημάτων για το σύνολο της Παλιάς Πόλης, που θα πραγματοποιηθεί σε διακριτές φάσεις, εξαιρουμένων των οχημάτων των μόνιμων κατοίκων. Σε αυτό το πνεύμα τοποθετείται και ο σχεδιασμός μας για το κυκλοφοριακό, που μία βασική παράμετρος είναι η αποθάρρυνση της χρήσης αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης.

zarpanews.gr

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ