Παναγιώτης Σημανδηράκης για τους ποδηλατόδρομους: «Χώρος στα Χανιά, χώρος για όλους»

Η έννοια του δημόσιου χώρου σε κάθε οργανωμένη σύγχρονη κοινωνία, είναι δεδομένη και
πολυεπίπεδη. Αφορά τη σχέση του πολίτη με την πόλη του, με τη λειτουργικότητα, την
αισθητική, την προσβασιμότητα, την ευταξία και εντέλει, την αλληλεπίδραση με τους
άλλους πολίτες. Η αξία του δημόσιου χώρου στα Χανιά ωστόσο, δεν είναι δεδομένη, όπως επισημαίνει και σε τοποθέτησή του ο δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης.

Αναλυτικά το σχόλιό του που στηρίζει την κατασκευή ενός σύγχρονου δικτύου ποδηλατοδρόμων, που εξυπηρετεί και προϋποθέτει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της πόλης μας:

«Κάνοντας μια βόλτα στην πόλη μας, αντικρίζουμε εν πολλοίς μια πόλη η οποία δεν είναι
φιλική απέναντι σε άτομα με αναπηρία, απέναντι σε ηλικιωμένους, απέναντι στον γονέα με
το καρότσι, τον ποδηλάτη, τον πεζό. Είναι πολλά τα παραδείγματα στην καθημερινότητα
της πόλης μας που η προσβασιμότητα δεν είναι αυτονόητη, αντίθετα θεωρείται αυτονόητη
η παρουσία των αυτοκινήτων παντού, σε κάθε γραφικό σοκάκι της Παλιάς Πόλης, σε κάθε
δρόμο, πολλές φορές και πάνω σε πεζοδρόμια.

Από την πρώτη στιγμή ο αγώνας μας για τον σεβασμό και την αναβάθμιση του δημόσιου
χώρου είναι καθημερινός και σε πολλαπλά μέτωπα. Αποτελούσε και αποτελεί απόλυτη
προτεραιότητα για τη δημοτική αρχή, το δικαίωμα των Χανιωτών να μετακινούνται
ελεύθερα, με ασφάλεια και απρόσκοπτα. Να νιώθουν κομμάτι αυτής της πόλης, να
γνωρίζουν ότι υπάρχει χώρος για όλους και ότι αυτή η πόλη ανήκει σε όλους. Τα βήματα
ωστόσο, που έχουν γίνει τον τελευταίο χρόνο προς αυτήν την κατεύθυνση δεν είναι
ικανοποιητικά. Η γραφειοκρατία, η έλλειψη Δημοτικής Αστυνομίας, η πανδημία αλλά και η
αντίληψη και η νοοτροπία μας, μπαίνουν εμπόδια στα βήματα προόδου. Τα βήματα αυτά,
όμως, θα γίνουν.

Μια ευκαιρία που μας δόθηκε για να δούμε πόσο σημαντικός είναι ο δημόσιος χώρος, είναι
η τρέχουσα περίοδος με τους περιορισμούς που επιβάλει η πανδημία. Είδαμε την πόλη μας
άδεια, είχαμε την ευκαιρία να εκτιμήσουμε μια άλλη όψη της, να αξιοποιήσουμε μια άλλη
πλευρά της. Μας δόθηκε η ευκαιρία να δούμε και να βρούμε νέους τρόπους μετακίνησης,
να χρησιμοποιήσουμε εναλλακτικά μέσα και να αφήσουμε το αυτοκίνητο στο σπίτι.

Αυτή η «καινούργια» εμπειρία, η τόσο απλή και ανθρώπινη, να βγούμε δηλαδή στον δρόμο
και να περπατήσουμε, να πάρουμε το ποδήλατο και να κάνουμε βόλτα με ασφάλεια,
επαλήθευσε σε όλους μας την ανάγκη δημιουργίας νέων υποδομών που όχι μόνο θα
επιτρέπουν, αλλά και θα ευνοούν την ήπια κινητικότητα. Γίναμε μάρτυρες ενός νέου
βιώματος, που κατέστησε σαφές το εξής: υπάρχει καλύτερη ποιότητα ζωής στην πόλη,
ακόμα και χωρίς αυτοκίνητο κι ένα σύγχρονο δίκτυο ποδηλατοδρόμων είναι ένας εφικτός
στόχος για να εκπληρωθεί αυτό.

Η μελέτη και κατασκευή ενός σύγχρονου δικτύου ποδηλατοδρόμων, ήταν ένα βασικό
πρόταγμα και προεκλογική δέσμευση της νέας Δημοτικής Αρχής, που πλέον συναντά την αταλάντευτη πολιτική μας βούληση, για να γίνει το όραμα, πράξη.

Με σύμφωνη τη σχετική νομοθεσία αλλά και μεγάλες μελέτες υπό εξέλιξη, όπως είναι το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Χανίων, τα Χανιά οργανώνονται κυκλοφοριακά, με επίκεντρο τον πεζό και τον ποδηλάτη.

Προχωράμε λοιπόν, στην κατασκευή ενός σύγχρονου δικτύου ποδηλατοδρόμων, που δεν
θα αποκλείσει ούτε θα αποκόψει την καθημερινή λειτουργικότητα των δρόμων. Στο
σχεδιασμό αυτού του δικτύου προβλέπονται διαβάσεις πεζών και θέσεις στάσεων λεωφορείων, ενώ οι θέσεις φορτοεκφόρτωσης μεταφέρονται απέναντι αλλά και σε
κάθετες οδούς για την εξυπηρέτηση και καλή λειτουργία των καταστημάτων.

Έτσι θα μπορούμε να δούμε την πόλη μας με άλλο μάτι, τις κεντρικές οδούς των Χανίων
απελευθερωμένες από παράνομες σταθμεύσεις, την πρόσβαση στα πεζοδρόμια πιο άμεση
και πιο εύκολη, γεγονός που θα αναβαθμίσει και την αισθητική εικόνα του αστικού κέντρου.

Η αρχή του σύγχρονου αυτού δικτύου, έγινε με την δημιουργία ενός νέου ποδηλατοδρόμου
στην Ακτή Κανάρη, που αγκαλιάστηκε θερμά και περιφρουρήθηκε από όλους τους πολίτες.
Πρόκειται για το πρώτο τμήμα μιας συνολικά μεγάλης ποδηλατικής διαδρομής, που πολύ
σύντομα θα ξεκινά από την οδό Κυδωνίας, θα συνεχίζει στην οδό Χατζημιχάλη Γιάνναρη,
την Σκαλίδη, την Πειραιώς και θα ενώνεται με το υπάρχον δίκτυο στην ακτή Κανάρη και το
παραλιακό μέτωπο στη Νέα Χώρα. Υλοποιείται έτσι, η πρώτη κυκλική ποδηλατική
διαδρομή που θα επιτρέπει την ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο στο κέντρο, για όλους
τους πολίτες, μικρούς και μεγάλους.

Παρά τις καθυστερήσεις και τις γραφειοκρατικές δυσκολίες, μετά από συνεχείς διεργασίες
όλο το προηγούμενο διάστημα, είμαστε πλέον έτοιμοι και τη Δευτέρα 30 Νοεμβρίου,
ξεκινούν οι εργασίες κατασκευής του ποδηλατόδρομου στην οδό Κυδωνίας. Οι εργασίες
αναμένεται να διαρκέσουν περίπου δυο εβδομάδες, θα γίνονται τμηματικά χωρίς να
διακόπτεται η κυκλοφορία, ενώ οι προπαρασκευαστικές διεργασίες ξεκινούν από την
ερχόμενη Παρασκευή. Μετά την οδό Κυδωνίας, οι εργασίες θα συνεχιστούν στις οδούς
Χατζ. Γιάνναρη, Σκαλίδη και Πειραιώς, και θα έπονται της τμηματικής ανανέωσης που θα
υποστεί ο φθαρμένος ασφαλτοτάπητας.

Αυτό που οφείλουμε να θυμόμαστε όλοι, είναι ότι ο ποδηλατόδρομος δε σταματάει τη
λειτουργία της πόλης, αλλά συνυπάρχει με όλους τους πολίτες, πεζούς, ποδηλάτες και
οδηγούς.

Είναι, ωστόσο, εξαιρετικής σημασίας εμείς οι ίδιοι, όλοι οι πολίτες, να περιφρουρήσουμε τη
χρήση των ποδηλατοδρόμων, να περιφρουρήσουμε τον χώρο τους, για την αξιοποίηση του
δημόσιου χώρου, για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής μέσα στα Χανιά.

Να είμαστε εμείς αυτοί που θα αλλάξουμε πρώτα, για να καταφέρουμε να έχουμε μια
συνολική αλλαγή στην εικόνα της πόλης, μιας σύγχρονης πόλης, μιας πόλης ισότιμα
φιλικής προς όλους. Χώρος για τα Χανιά, χώρος για όλους.»

zarpanews.gr

14 ΣΧΟΛΙΑ

  1. «…χώρος για όλους» ;;;;;;
    Και που να βρεθεί χώρος για όλους; Απλά απελευθερώστε αν μπορείτε κανένα πεζοδρόμιο από του καφε-σουβλακο-καταληψίες. Ολα τα άλλα απλό σόου χωρίς ουσιαστικό αντίκρυσμα.

    • Σωστό! Ο χώρος είναι δεδομένος, μόνο ανακατανομή χρήσεων μπορεί να γίνει.
      Φεύγουν οι θέσεις παρκαρίσματος και γίνονται ποδηλατόδρομος. Λογικά στην πράξη αν δεν μπουν κολονάκια θα παρκάρουν στον ποδηλατόδρομο για τα ψώνια η αλλιώς θα διπλοπαρκάρουν όπως και γίνεται σήμερα

  2. Μπράβο σε όλους, ελπίζω μόνο να μην σκοτωθούμε από τα αμάξια, τους τρελούς οδηγούς και τις άσχετες με το τιμόνι. Δώστε χώρο στον άνθρωπο να κινηθεί και τις δραστηριότητες του και φτιάξτε τον δημόσιο χώρο (πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, πλατείες). Εύχομαι κάποιοι από εμας να χρησιμοποιήσουμε λιγότερο και τα αυτοκίνητα μας και περισσότερα τα ποδήλατα. Καλή αρχή και καλή συνέχεια

  3. Κύριε Δήμαρχε,συνδέεις το όνομα σου με την καταστροφή της πόλης.Το μποτιλιαρισμα που θα δημιουργήσεις θα είναι ο εφιάλτης κάθε Χανιώτη κ ξένου που θα μπαίνει στο κέντρο.Και όπως πολύ καλά σου λέει κ ο asdf άνοιξε τα πεζοδρόμια επιτέλους από τα τραπεζοκαθισματα,αν θες χώρο.Κριμα γιατί είσαι νέος άνθρωπος,θα έπρεπε να βλέπεις μπροστά,τις νέες έξυπνες τεχνολογίες,την ηλεκτροκινηση,την έξυπνη διασύνδεση δήμου κ δημότη,και όχι ένα τόσο αναχρονιστικο μέσο μετακίνησης όπως το ποδήλατο.Ειναι έγκλημα κ.δημαρχε κ θα το βλέπεις κάθε μέρα από το παράθυρο του γραφείου σου,υπενθυμίζοντάς σου το λάθος σου.

    • Μα ειλικρινά που κολλάει η ηλεκτροκίνηση με τα Χανιά, εντάξει να κάνουμε την πλάκα μας αλλά όχι και έτσι. Εδώ δεν μπορούμε να φτιάξουμε ενα πεζοδρόμιο με Ευρωπαικά χαρακτηριστικά, και μιλάμε για ηλεκτροκίνηση. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά όπως το ποδήλατο σε μια μικρή και αρκετά επίπεδη πόλη και αργότερα μιλάμε για ηλεκτροκίνηση και την έξυπνη διασύνδεση δήμου κ δημότη.

    • Εδώ τη «βλακώδη» τεχνολογία του να μπαζώσουν μια λακκούβα δεν μπορεί να υποστηρίξει το Ελληνικό δημόσιο και οι δήμοι, τι συζητάμε τώρα;;;

  4. Όταν θες ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά αγαπητέ μου,προσπαθείς να πας μπροστά, κ όχι να πηγαίνουμε πίσω με αναχρονιστικα μέσα μετακίνησης όπως το ποδήλατο.Αν θεωρείς ότι τα βασικά είναι το ποδήλατο,να πας να μείνεις στην Ινδία,όπου οι περισσότεροι μετακινουνται με ποδήλατα.(ιατί αραγε;Είναι τόσο μπροστα;).Η ηλεκτροκινηση αφού αναρωτιέσαι δεν κολλάει μόνο με τα Χανιά,κολλάει με όλο τον πολιτισμένο κόσμο.Αν εχεις προσέξει,όλα τα αυτοκινητα έχουν πλέον κ ηλεκτρικες ή υβριδικες εκδόσεις.Με τον ρυθμό που εξελίσσεται πλέον η τεχνολογία,σε λιγότερο από μια 5ετια,τα περισσότερα νέα αυτοκινητα που θα πωλούνται θα είναι ηλεκτρικά.Επισης,με το 5G που σε λίγους μήνες θα τρέχει στην Ελλαδα(ναι και στα Χανιά αν αναρωτιέσαι)θα αλλάξει εντελώς η καθημερινότητά μας.Σε όλους τους τομείς.Καταλαβες τώρα επιγραμματικα ποσο κοντά κ εύκολη είναι κ η διασύνδεση δημου-δημοτων,ποια είναι η εξυπνη-συγχρονη πολη;

    • Τίποτα δεν καταλαβα, λυπάμαι. Εχεις επισκεφθεί ποτέ πόλεις στην Ευρώπη με το μέγεθος των Χανίων ή λίγο μεγαλύτερες? Που κολλάνε τα ποδήλατα με την Ινδία, θα με τρελάνεις. Άλλο θέμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλο τα ποδήλατα, τα δίκτυα ειναι διαφορετικά, τα ηλεκτρικά θα πάρουν τη θέση των παραδοσιακών αυτοκινητων, τα ποδήλατα εξυπηρετούν άλλες ανάγκες.

  5. Είμαστε χώρα της ευρωπαϊκής ένωσης καιρό να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο… Βλέπε τι γίνεται Δανία,,, Φιλανδία κλπ… Σωστά τα κάνει ο κύριος Σημαντηρακης η αποκωρονου για πχ μπορούσε άνετα να ήταν ποδήλατοδρομος

  6. Όλοι εσείς που λέτε μπράβο,θα είστε οι πρώτοι που θα βρίζετε όταν είστε μποτιλιαρισμενοι στα αμάξια σας.

  7. Ο Σημανδηράκης είναι η τελευταία ελπίδα των Χανίων για να μπορέσει η πόλη να εξελιχθεί, να αλλάξει. Δείτε πριν 20 χρόνια το Ρέθυμνο, το Ηράκλειο, την Σητεία και δείτε και τα Χανιά. Εδώ είμαστε κανίβαλοι, που βάζουμε το συμφέρον της πόλης μας σε δεύτερη μοίρα, νομίζοντας ότι είναι καλύτερα.
    Στο κέντρο δεν έχουν δουλειά τα αυτοκίνητα. Μόνο για ανεφοδιασμό των καταστημάτων χρειάζονται & για έκτακτες καταστάσεις. Μόνο ένα πέρασμα πρέπει να υπάρχει και να απαγορεύεται παντού η στάθμευση. Κανένα κέντρο Ευρωπαϊκής πόλης δεν είναι φιλικό προς το αυτοκίνητο.
    Έχετε πάει στο Μεσολόγγι, στα Τρίκαλα ή πιο μακριά όπως στο Άμστερνταμ;
    Το ποδήλατο και η πεζοπορία είναι σημάδια πολιτισμού για τους ανθρώπους ενός Δήμου. Το διπλοπαρκαρισμένο αυτοκίνητο στην Κυδωνίας και την Αποκορώνου είναι σημάδι εγωισμού και απολίτιστων πολιτών που τους ενδιαφέρει μόνο ο εαυτούλης τους. Μόνο αυτοί οι πολίτες θα έχουν πρόβλημα με τους ποδηλατόδρομους και τις αναπλάσεις πεζοδρομίων.

  8. Εγωιστές κ απολιτιστοι ειναι αυτοί με τα ποδήλατα που πάνε ανάποδα,πάνω στα πεζοδρόμια,περνάνε κόκκινα, που πάνε καταμεσής του δρομου με 10-15 χιλ κ δημιουργούν χάος πίσω τους.Που αν τους κορναρεις ή τους κάνεις παρατήρηση σε βρίζουν ή σε τραμπουκιζουν(όταν είναι πάνω από 2 προτιμούν το δευτερο).Που ενώ υπάρχει ο κοκ μόνιμα τον παραβιάζουν. Για θυμηθείτε τι μπουλινκγ έφαγε ο τροχονόμος που τόλμησε να κάνει το αυτονόητο, να γράψει κληση σε ποδηλάτη που πηγαινε ανάποδα σε μονοδρομο.Ο Σημανδηρακης θα συνδέσει το όνομά του με μια τραγική απόφαση για την πόλη.

    • Ετσι! υπάρχουν παραβατικοί ποδηλάτες όπως υπάρχουν και παραβατικοί οδηγοί αυτοκινήτων.
      Στα εγκαίνια του ποδηλατοδρόμου στη νέα χώρα 2 ήταν μέσα στον ποδηλατόδρομο και 22 απέξω. Αν υποθέσουμε οτι υπάρχουν αρκετοί ποδηλάτες θα μπούν στη σειρά ο ένας πίσω από τον άλλο στην Κυδωνίας; Αμφιβάλλω.
      Επίσης όταν υπάρχει ποδηλατόδρομος δεν θα πρέπει τα ποδήλατα να κινούνται αποκλειστικά εντός του ποδηλατοδρόμου;;;

  9. θα σας απογοητεύσω Χανιώτες θα βάλουν μονά ζυγά.
    Βλέπεται το δένδρο & δε βλέπεται το δάσος.

    Όπως προβλέπει ο νόμος να φτιάξη λωρίδες κυκλοφορίας, μετά ας φτιάξει και από της δυο πλευρές ποδηλατοδρόμους, πεζοδρόμια χωρείς δένδρα & εμπορεύματα.

    Σε ένα οικόπεδο κτίζεις ανάλογα τα τετραγωνικά

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ