Οι καταναλωτές ανεβαίνουν νέο «Γολγοθά» και η κυβέρνηση παίζει με τα… «καλάθια»

οι-καταναλωτές-ανεβαίνουν-νέο-γολγο-1635458

Ακραία ακρίβεια σαρώνει κάθε πτυχή της καθημερινότητας των Ελλήνων, και την ίδια ώρα η κυβέρνηση επιχειρεί να βάλει ανάχωμα είτε με ένα νέο από τα περίφημα «καλάθια», είτε με ένα νέο «Pass». Αυτή την εβδομάδα, ανακοινώθηκε το «καλάθι του νονού» και το «καλάθι του Πάσχα», από όπου, περιορισμένα, οι καταναλωτές θα πρέπει να επιλέξουν τα δώρα ή το μενού για το πασχαλινό τραπέζι. Όμως το εκάστοτε «καλάθι», ούτε τις τιμές μειώνει, ούτε λύνει κάποιο πρόβλημα στην αγορά.

Την ίδια, ώρα, πάντως, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της ΓΣΕΕ, οι Έλληνες απορρίπτουν το καλάθι, με 8 στους 10 να λένε ότι δεν αγοράζουν από αυτό, ενώ οι 7 στους 10 θεωρούν ότι δεν συμβάλει στη μείωση των ειδών πρώτης ανάγκης που χρειάζεται το νοικοκυριό τους.

Στο μεταξύ, η ακρίβεια στα τρόφιμα παραμένει, παρά τις μειώσεις στις διεθνείς τιμές ενέργειας, επιβαρύνοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Οι αναλυτές αναφέρουν πως η μείωση των τιμών στα τρόφιμα, δεν θα ξεκινήσει στην αγορά πριν από το καλοκαίρι. Μέχρι τότε όμως, δημιουργείται μια «μαύρη τρύπα» που μειώνει την αγοραστική δυνατότητα, εν συνεχεία περιορίζεται η ζήτηση και πλησιάζει πιο κοντά η οικονομική ύφεση.

Η πτώση των τιμών παρατηρείται σε ρεύμα, αέριο και πετρέλαιο. Και εξαιτίας αυτού, μαζί με την ακρίβεια στα τρόφιμα, σύντομα θα έρθει και το τέλος στις επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος που μείωναν τόσο καιρό το κόστος.

Την κατάργηση των επιδοτήσεων προανήγγειλε χθες ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κώστας Σκρέκας, λέγοντας μάλιστα ότι ενδεχομένως το τέλος να έρθει άμεσα, από τον Απρίλιο.

Οι σχετικές οριστικές ανακοινώσεις θα γίνουν σε λίγες μέρες. Όπως είπε ο κ. Σκρέκας στο 4ο Power & Gas Forum είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην επιδοτηθούν οι λογαριασμοί του επόμενου μήνα. Ο νόμος όμως που είχε ψηφιστεί προέβλεπε ότι τα μέτρα επιδοτήσεων ισχύουν μέχρι τον Ιούλιο του 2023. Όμως, δεν στερεί το δικαίωμα στην πολιτική ηγεσία να μην συνεχίσει τις επιδοτήσεις εφόσον οι τιμές είναι χαμηλές.

Nέα έρευνα της ΓΣΕΕ: Οι Έλληνες κόβουν μετακινήσεις, θέρμανση, μέχρι και το μπάνιο – Κρέας μια φορά την εβδομάδα

Τα σημαντικότερα αποτελέσματα που προέκυψαν από την έρευνα της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ είναι τα εξής:

  • Σε τακτική συντήρηση και επισκευή της κατοικίας τους προβαίνει πάντα μόνο το 4,8%. Στην πλειονότητά τους οι ερωτώμενοι (59,9%) δηλώνουν ότι τελευταία φορά που συντήρησαν την κατοικίας τους ήταν τα τελευταία τρία ή περισσότερο από πέντε χρόνια.
  • Οι καταναλωτές που μείωσαν το ποσοστό θέρμανσης της κατοικίας τους σε μεγάλο βαθμό αποτελούν το 86,8%. 8 στους 10 επιλέγει να φορά περισσότερα ρούχα για να αποφεύγει τη δαπάνη της θέρμανσης. Το 91,3% χαμηλώνει ή κλείνει τη θέρμανση τις νυχτερινές ώρες του ύπνου.
  • Σε ποσοστό 40%, οι καταναλωτές μειώνουν τις φορές που κάνουν μπάνιο ενώ οι περισσότεροι προτιμούν ένα γρήγορο ντους αντί για μπάνιο (73,5%).
  • Το 74,4% δηλώνει ότι αποφεύγει τη χρήση του φούρνου της ηλεκτρικής κουζίνας. Δεν είναι μικρό όμως και το ποσοστό όσων μείωσαν και το καθημερινό μαγείρεμα (57%).
  • Στην ίδια λογική, μείωσαν και το σιδέρωμα ρούχων (73,7%) ενώ επιλέ­γουν να πλένουν τα πιάτα στο χέρι για να αποφύγουν τη χρήση του πλυντηρίου πιάτων (79,4%). Επίσης, την προτίμησή τους στην απλώστρα ρούχων αντί για στεγνωτήριο δηλώνει το 94,6% των καταναλωτών.
  • Στην ερώτηση αν πραγματοποιούν αγορές από το καλάθι του νοικοκυριού, η πλειονότητα απαντά αρνητικά (83%). Οι καταναλωτές σημειώνουν ότι το καλάθι του νοικοκυριού δε συμβάλλει κα­θόλου στη μείωση κόστους τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης του νοικοκυριού τους (71,0%).
  • Από τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό οι καταναλωτές θεωρούν πρωταρχική τους ανάγκη να καλύψουν το κόστος των τροφίμων (73,2%). Δευτερεύουσα αλλά εξίσου σημαντική ανάγκη θεωρούν την κάλυψη του κόστους ιατρικής περίθαλψης (59,8%), στη συνέχεια της θέρμανσης (54,3%) και τέλος του ενοικίου/ δανείου κατοικίας (53,9%). Αξιοσημείωτο είναι το γεγο­νός ότι η ψυχαγωγία για τους περισσότερους είναι από καθόλου έως μέτρια σημαντική (77,4%) όπως, ομοίως, η προσωπική φροντίδα (70,2%) και η ένδυση (76,10%).
  • Οι καταναλωτές μείωσαν και τη μετακίνηση με Ι.Χ. 77,3% ενώ ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό μείωσε και την αγορά τροφίμων και τα λοιπά βασικά είδη πρώ­της ανάγκης (55,6% και 65,10% αντίστοιχα). Τέλος, οι καταναλωτές για να ανταπεξέλθουν στις ανατιμήσεις προϊόντων και ενέργειας επιλέγουν να προβούν σε περικοπή δαπανών για την προσωπική τους φροντίδα αλλά και την ένδυση / υπόδηση (83,5% και 90,4%).
  • Αναφορικά με τις δραστηριότητες αναψυχής, 6 στους 10 καταναλωτές αδυνατούν να απολαύ­σουν έστω και μία εβδομάδα διακοπές το χρόνο. Το 56,2% δεν έχει κάνει διακοπές τουλάχιστον τα 3 τελευταία έτη ή και καθόλου. Σχεδόν 3 στους 10 καταναλωτές δεν έχουν κάνει διακοπές εδώ και πολλά χρόνια ενώ ομοίως στην ίδια κατάσταση βρίσκεται και το υπόλοιπο 27,8% που απέδρασε μόλις για μία εβδομάδα πριν από τρία έτη.
  • Σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες, μία φορά την εβδομάδα μπορεί να καταναλώνει κρέας το 41,3%. Με βάση τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό, ψάρι μία φορά την εβδομάδα καταναλώνει το 52,3%. Το ίδιο φαί­νεται να συμβαίνει και για τα πουλερικά, αφού μόλις μία φορά καταναλώνεται από το 55,9%.
  • 7 στους 10 ερω­τώμενους επιλέγουν να αγοράζουν τρόφιμα με βάση την προσφορά και την χαμηλότερη τιμή.
  • Σχεδόν όλοι οι καταναλωτές επιθυμούν να αγοράζουν προϊόντα απ’ ευ­θείας από τους παραγωγούς χωρίς τη μεσολάβηση μεσαζόντων (91,5%).

ieidiseis.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook