Κρήτη | Επτά ερωτήματα για τη χάραξη του ΒΟΑΚ από κατοίκους των θιγόμενων περιοχών

κρήτη-επτά-ερωτήματα-για-τη-χάραξη-του-984445

Επιστολή, με την οποία ζητούν απαντήσεις για τον τρόπο που επιλέχθηκε να χαραχθεί ο ΒΟΑΚ, απέστειλε η αποκαλούμενη ως «συντονιστική Επιτροπή των κοινοτήτων της Δημοτικής Ενότητας Αρκαδίου (Αδελε, Πηγή, Σφακάκι, Παγκαλοχώρι, Αστέρι-Χαμαλευρι, Σταυρωμένος, Σκαλέτα) και των οικισμών Τσεσμέ, Πλατανιά».

Οι κάτοικοι δηλώνουν ότι η χάραξη του ΒΟΑΚ δεν είναι εκείνη που είχε συμφωνηθεί παλαιότερα και δηλώνουν ότι τα σημερινά σχέδια θα οδηγήσουν σε οικονομική υποβάθμιση και ζητούν να αλλάξει η χάραξη:

«Μια δυσάρεστη έκπληξη ήρθε να προστεθεί στα όσα βιώνουμε τελευταία στην περιοχή του Ρεθύμνου: η χάραξη του νέου ΒΟΑΚ στην περιοχή Βρύσες-Ατσιπόπουλο και ιδιαίτερα στην περιοχή Ασπρουλιάνοι Γεωργιούπολης –περιοχή Δραμίων που μελετά το Υπουργείο, δεν είναι αυτή που συμφωνήθηκε, με ευρεία διαβούλευση Δήμου Αποκορώνου, Δήμου Ρεθύμνου και τοπικής κοινωνίας, αλλά, η νέα χάραξη γίνεται βορειότερα, εφάπτεται του παραδοσιακού οικισμού Δραμίων, καταστρέφοντας την ζώνη τουριστικών εγκαταστάσεων του οικισμού και δημιουργεί αρνητικές περιβαλλοντολογικές συνέπειες, σε μια περιοχή ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους.

Φαίνεται τα προβλήματα είναι κοινά, οι ειλημμένες αποφάσεις ίδιες, δημιουργούνται δε εν αγνοία των τοπικών κοινωνιών και των φορέων των κατοίκων.

Ο ΒΟΑΚ αποτέλεσε το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έγινε ποτέ στην Κρήτη αν και ο σχεδιασμός του στην δεκαετία του ’60 δεν άντεξε στις απαιτήσεις της επερχόμενης ταχύτατης τουριστικής και όχι μόνο ανάπτυξης των παράκτιων ζωνών. Έτσι υποβαθμίστηκαν οι προοπτικές αξιοποίησης των εκτάσεων των παραλιακών περιοχών σε Ρέθυμνο και Χανιά(παραλιακή ζώνη Κάμπου Ρεθύμνου, περιοχή Πετρέ, παραλία Επισκοπής κ.λ.π.)

Σήμερα ο πολυπόθητος ΒΟΑΚ για τον οποίο γίνεται συζήτηση από την περασμένη τουλάχιστον 15ετία, παίρνει σάρκα κ’ οστά. Χρόνια τώρα, η Κρήτη διεκδικεί ένα κεντρικό οδικό άξονα ευρωπαϊκών προδιαγραφών, σύγχρονο, ασφαλή, που θα ενώσει απ΄ άκρου εις άκρον το νησί καλύπτοντας τις ανάγκες ταχείας μεταφοράς ανθρώπων, εμπορευμάτων προς Αεροδρόμια, Λιμάνια, Νοσοκομεία. Έργο μεγάλης πνοής και αδήριτης ανάγκης που οφείλει εδώ και δεκαετίες η πολιτεία στο νησί μας προς όφελος όλων των Κρητών.

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα και μετά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με θέμα « Ο ΒΟΑΚ και η σχέση του με τους σχεδιασμούς ανάπτυξης του Ν. Ρεθύμνου» γίνεται πλέον φανερό ότι η χάραξη στη λεγόμενη παράκαμψη του Ρεθύμνου δυστυχώς θα ακολουθήσει τα χνάρια των τοπογράφων, γεωλόγων και μηχανικών που μετρούσαν έξω από τα σπίτια μας: Ένας κεντρικός, πολυέξοδος και μακρόπνοος οδικός άξονας ενώ σχεδιάζεται από τον κόμβο Αμαρίου να τηρήσει ικανές αποστάσεις από την πλέον τουριστική και παραγωγική βόρεια ζώνη του Ρεθύμνου, μόλις πλησιάζει τις περιοχές Αδελε, Σταυρωμένου, Σφακάκι, οδηγείται βορειότερα πλησιάζοντας την υφιστάμενη Εθνική οδό.

Οδεύει κατά μήκος της κορυφογραμμής, της παράλληλης στην ακτογραμμή του Κάμπου, με εξαιρετική θέα στη θάλασσα και απόσταση 500 και λιγότερων μέτρων, για να καταλήξει στα 200-300 μ. και να ακουμπήσει 2 ξενοδοχεία της περιοχής. Διασχίζει το ρυμοτομικό σχέδιο (ΦΕΚ1076/31/12/1998 τεύχος 48) του οικισμού στα περίχωρα του Πρίνου όπου η ανοικοδόμηση των οικοπέδων φτάνει στο 90% ( μικρές ξενοδοχειακές μονάδες-κατοικίες) είναι συνεχής μέχρι και σήμερα.

Επομένως εγκλείει σε μήκος 4-5 Km και πλάτος 250-500 μ. το πλέον ανεπτυγμένο τουριστικά και οικονομικά τμήμα της παράκτιας ζώνης(Σταυρωμένος-Σκαλέτα).Το τμήμα αυτό ανάμεσα στην υφιστάμενη Εθνική και το νέο ΒΟΑΚ στην ουσία νεκρώνεται. Διότι είναι αυτονόητο ότι ο τουρίστας θα απομακρυνθεί από την ηχορύπανση, τη τσιμεντοποίηση, ο δε επενδυτής θα ψάξει για μη κατεστραμμένη περιοχή, ο δε κάτοικος θα υπομένει ένα χαώδες εργοτάξιο πολλών ετών με αδύνατη περιβαλλοντική αποκατάσταση.

Η δε ειρωνεία είναι ότι, αντί η χάραξη να αποφύγει τον οικισμό και τις επικίνδυνες(γνωστές ως σκοτώστρες) στροφές της Σκαλέτας, μετά το διαμελισμό του οικισμού συναντά την υφιστάμενη εθνική οδό πριν τις στροφές σχεδόν πάνω στη θάλασσα αντί να τραβηχτεί νοτιότερα σε μη καλλιεργήσιμες ή και καλλιεργήσιμες εκτάσεις.

Παρόμοιο πρόβλημα ασφυξίας (3 δρόμοι με μικρή απόσταση μεταξύ τους) αντιμετωπίζει η περιοχή του Πλατανιά στην αρχή της παράκαμψης. Μέσα σε 500 μέτρα υπάρχει ήδη ο παλιός εθνικός δρόμος, νυν εθνικός δρόμος και τώρα ο δημιουργούμενος νέος, αλλά και ο κόμβος Αμαρίου. Οι ιδιοκτήτες της περιοχής θα δουν τα ακίνητά τους να απαλλοτριώνονται για τέταρτη φορά !!! Ετσι έχει η κατάσταση στο Ρέθυμνο και δεν επιδέχεται παρερμηνείες και σκόπιμες διαστρεβλώσεις.

Εύλογα ερωτήματα ζητούν απάντηση:

1. Γιατί δεν επιλέγεται στην παράκαμψη του Ρεθύμνου η απομάκρυνση από την παραλιακή ζώνη ή τουλάχιστον μια απόσταση προστασίας παρόμοια με αυτήν που είχε συμφωνηθεί το 2017( Δήμος Ρεθύμνου, Δήμος Αποκορώνου και Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης–πριν την αναίρεσή της) στην ευρεία Νότια παράκαμψη στη Γεωργιούπολη-Πετρές, περιοχή με ίδια τουριστικά κ΄ οικιστικά χαρακτηριστικά με την περιοχή μας;

2. Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί η επιλογή της χάραξης στην κορυφογραμμή της πλαγιάς από Πλατανιά μέχρι Σκαλέτα αποκόπτοντας τη θέα προς τη θάλασσα και ισοπεδώνοντας δεκάδες νεόκτιστες και μη κατοικίες και επιχειρήσεις; Ερευνήθηκαν άλλες λύσεις; Αν καταστραφεί αυτή η μοναδικού φυσικού κάλλους αμφιθεατρική πλαγιά, καταστρέφεται η ομορφιά όλου του Ρεθύμνου.

3. Σε τι διευκολύνεται η επιχειρηματική κ΄ τουριστική δραστηριότητα όταν η περιοχή διχοτομείται από Αδελε μέχρι Σκαλέτα και το τμήμα που περικλείεται ανάμεσα στην υφιστάμενη εθνική και το νέο ΒΟΑΚ στην ουσία νεκρώνεται.

4. Γιατί να περάσει από 2 ζώνες “Α” Αρχαιολογίας στο Χαμαλεύρι;

5. Ποιοι δεσμευτικοί όροι ετέθησαν από την πολιτεία στις εταιρείες σχεδιασμού ώστε στη χάραξη αυτής της αρτηρίας για ν’ αποφύγουν τα σχέδια οικισμών Πλατανιάς, Σκαλέτα , ζώνες υψηλής τουριστικής δραστηριότητας και οικονομικού ενδιαφέροντος;

6. Γιατί πρέπει να υποβαθμιστεί και ν’ αλλάξει χρήση η υψηλής αξίας γη του βόρειου τουριστικού μετώπου;

7. Δικαιολογείται ένα έργο τέτοιας μεγάλης κλίμακας για το Νομό μας, με υψηλό κόστος κατασκευής, συντήρησης, απαλλοτριώσεων κ΄ λειτουργίας να μην αντιμετωπίζει το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας στις πιο επικίνδυνες στροφές της ανατολικής περιοχής;

Έστω και τώρα, την ύστατη στιγμή και ενώ είμαστε σε πλήρη άγνοια των επίσημων ανακοινώσεων καλούμε τους φορείς και κατοίκους όλων των περιοχών σε ενότητα και δράση:

Απαιτούμε ένα ΒΟΑΚ που αντί να υποβαθμίζει το φυσικό περιβάλλον και την οικονομία της κάθε περιοχής, να προσφέρει ασφάλεια και προστασία τόσο στις ανθρώπινες ζωές όσο και στις ζώνες υψηλής παραγωγικότητας και τουριστικής ανάπτυξης.

Λύσεις υπάρχουν, τα προβλήματα θα είχαν ελαχιστοποιηθεί αν είχε προηγηθεί συνεννόηση-διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και αναζήτηση λύσεων εις όφελος των πολλών και σε σωτηρία του περιβάλλοντος.

Γιατί πάντα θα είναι επίκαιρο αυτό που έχουμε ξαναγράψει:

«Οτιδήποτε μεγάλο γίνεται στον κόσμο, γίνεται στο όνομα του καθήκοντος, και οτιδήποτε άσχημο, στο όνομα του συμφέροντος..» Ντελακρουά (1798 – 1863).

Ρέθυμνο 22/04/2021

Εκ μέρους της συντονιστικής Επιτροπής των κοινοτήτων της Δημοτικής Ενότητας Αρκαδίου

(Αδελε, Πηγή, Σφακάκι, Παγκαλοχώρι, Αστέρι-Χαμαλευρι, Σταυρωμένος, Σκαλέτα)

και των οικισμών Τσεσμέ, Πλατανιά

Μαθιουδάκη Λίτσα»

zarpanews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook