Κόντρα στον δήμαρχο Αποκορώνου 17 δημοτικοί σύμβουλοι – Κατέθεσαν υπόμνημα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση εναντία στην προσφυγή για το ΣΜΑ

κόντρα-στον-δήμαρχο-αποκορώνου-17-δημοτ-960269

Υπόμνημα, σε απόκρουση της προσφυγής του Δημάρχου Αποκορώνου κ. Χαράλαμπου Κουκιανάκη σε ότι αφορά στο ΣΜΑ του Δήμου Αποκορώνου, κατέθεσαν ενώπιων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης 17 δημοτικοί σύμβουλοι.

Την αποδοχή του υπομνήματος και την απόρριψη της προσφυγής του κ. Κουκιανάκη προσυπογράφουν και 620 κάτοικοι της περιοχής.

Ολόκληρο το υπόμνημα:

Ενώπιον της  κ. Συντονίστριας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΑΠΟΨΕΩΝ

Των, κατ΄ αλφαβητική σειρά,  δεκαεπτά (17) δημοτικών συμβούλων του Δήμου Αποκορώνου που υπερψήφισαν την με αριθμό 189/2020 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Αποκορώνου, ήτοι των : 1) Βαγιωνάκη Πέτρου, 2) Βοτζάκη Παύλου, 3) Ζουλάκη Νικηφόρου, 4) Ζώη Σταύρου, 5) Καμαριωτάκη Εμμανουήλ, 6) Καραγιαννάκη Παντελή, 7) Κοντεζάκη Βασιλείου, 8) Κοκολάκη Νικολάου, 9) Κουτσουπάκη Χαραλάμπου, 10) Μαρκογιαννάκη Παναγιώτη, 11) Μελισσάκη Νικήτα, 12) Ξηρουχάκη Γεωργίου, 13) Σγουράκη Σταμάτη, 14) Σταυρουλάκη Ιωσήφ, 15) Τερεζάκη Ειρήνη, 16) Φλεμετάκη Μιχαήλ και 17) Φρονιμάκη Αναστασία, κατοίκων, όλων, Δήμου Αποκόρωνα Π.Ε. Χανίων, ως εχόντων, με την άνω ιδιότητα των, έννομο συμφέρον.

ΥΠΕΡ

Του κύρους της με αριθμό 189/2020 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Αποκορώνου, με την οποία  το Δημοτικό Συμβούλιο με πλειοψηφία 17 προς 10 στη συνεδρίαση του την 15.12.2020 και παρόντων όλων των μελών του «1) χαρακτήρισε ως ακατάλληλο για θέση Σ.Μ.Α. τον χώρος του Τσιβαρά στην θέση Ξεπαπαδιά  και 2) έδωσε εντολή στον Δήμαρχο: α) να διακόψει κάθε ενέργεια για την λήψη εγκρίσεων στον χώρο αυτό που να εξυπηρετούν τον σκοπό χωροθέτησης του Σ.Μ.Α και β) να προβεί στην εκ νέου έναρξη, χωρίς χρονοτριβή και με χρονικό όριο δύο (2) μηνών, της διαδικασίας ανεύρεσης κατάλληλου χώρου σε σημείο i) που να έχει τη δυνατότητα σύνδεσης με την εθνική οδό για την εξυπηρέτηση της αυξημένης κίνησης των βαρέων οχημάτων, ii) σε τόπο πλησιέστερα της δημιουργίας των απορριμμάτων, iii) μακριά από τους οικισμούς και κατοικημένες περιοχές, iv) ούτως ώστε να μην επηρεάζεται η καθημερινότητα των πολιτών.»

Και για  την ΑΠΟΡΡΙΨΗ

Της από 31.12.2020 προσφυγής και της από 04.01.2021 συμπληρωματικής προσφυγής του Δημάρχου Δήμου Αποκόρωνα και δέκα μειοψηφησάντων στην άνω απόφαση δημοτικών συμβούλων, με την οποία ζητείται η ακύρωση της άνω αποφάσεως του Δ.Σ. του Δήμου Αποκόρωνα.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΣΥΝΤΟΜΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ.

1.- Το μοναδικό θέμα της ημερήσιας διάταξης της τακτικής συνεδρίασης της 15ης.11.2020 του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Αποκορώνου με θέμα: «Χωροθέτηση Σ.Μ.Α Αποκορώνου», ήρθε σε συζήτηση κατόπιν της με αριθμό πρωτοκόλλου 9644/07.12.2020 αιτήσεως δέκα (10) από εμάς δημοτικών συμβούλων γιατί:

  • χωρίς να υπάρχει καμμιά μελέτη για την εύρεση κατάλληλων θέσεων χωροθέτησης Σ.Μ.Α, επιλογής τεχνολογίας (τύπου Σ.Μ.Α.) και εξοπλισμού, που αποτελεί το α΄ στάδιο της μελέτης για την δημιουργία Σ.Μ.Α. και
  • χωρίς να υπάρχει έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου για την δημιουργία του προτεινόμενου Σ.Μ.Α. στην συγκεκριμένη θέση «Ξεπαπαδιά», εκτός οικισμού Τσιβαρά Τ.Κ. Καλυβών της Δ.Ε. Αρμένων του Δήμου Αποκορώνου,

οι υπηρεσίες του Δήμου με την εντολή του Δημάρχου επέσπευδαν την αδειοδότηση με την λήψη εγκριτικών αποφάσεων (:από την Εφορεία Αρχαιοτήτων, την Διεύθυνση Δασών, την Διεύθυνση Υ.ΔΟ.Μ. Χανίων, την Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Π.Ε. Χανίων) για την δημιουργία ενός Σ.Μ.Α. προϋπολογισμού 1.401.596,80 ευρώ στην παραπάνω θέση, η οποία, ωστόσο, είχε κριθεί ακατάλληλη με την αριθμό 83/17.04.2019 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου [ΣΧΕΤ.] και αποφασίστηκε, τότε, να «εξεταστεί εκ νέου η εξεύρεση νέου κατάλληλου χώρου που θα στεγάσει τις εγκαταστάσεις του Σ.Μ.Α.»  

2.1- Το θέμα του Σ.Μ.Α Αποκορώνου ήρθε σε συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, όχι ως θέμα τοπικού ενδιαφέροντος για το οποίο ζητήθηκε να εκφράσει γνώμη, αλλά i) ως έργο υποδομής και τοπικής διαχείρισης των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (Α.Σ.Α) σε επίπεδο μεταφόρτωσης και επεξεργασίας, ii)  του οποίου ο Δήμος Αποκορώνου θα έχει την συνολική διαχείριση και ευθύνη της κατασκευής και της λειτουργίας, iii) που είναι ενταγμένο στον «Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων μετά την ενσωμάτωση των Τοπικών Σχεδίων των Δήμων της Περιφέρειας Κρήτης (ΠΕΣΔΑΚ 2016)» (ΦΕΚ 3196/τ.Β΄/2016) [ΣΧΕΤ.], όπου για τον Δήμο Αποκορώνου προτείνονται οι παρακάτω υποδομές: 

2.2.- Η εύρεση δε κατάλληλων θέσεων χωροθέτησης του Σ.Μ.Α. προϋποθέτει επιστημονική μελέτη:

  • α) με την εφαρμογή κριτηρίων αποκλεισμού και κατ’ αρχήν εξαίρεσης περιοχών που θα βασίζονται και σε κρίσιμες αποστάσεις αποκλεισμού γύρω από άλλες χρήσεις σύμφωνα µε την εκάστοτε νομοθεσία και αποσκοπούν να εξασφαλίζουν κοινωνική αποδοχή και
  • β) την εφαρμογή κριτηρίων χωροθέτησης: i) που θα λαμβάνουν απαραίτητα υπόψη τις ιδιαιτερότητες του Δήμου Αποκορώνου (γεωγραφικές, πολιτιστικές, κοινωνικοοικονομικές κ.λπ.), ii) θα συνεκτιμούν ιδιαίτερα την υφιστάμενη διαχείριση των Α.Σ.Α. καθώς και την χωρική κατανομή της παραγωγής των αποβλήτων, iii) και θα λαμβάνουν ταυτόχρονα απαραίτητα υπόψη την κεντροβαρικότητα του οδικού δικτύου της περιοχής, σε συνάρτηση µε τις παραγόμενες ποσότητες Α.Σ.Α. µε σκοπό την εύρεση βέλτιστων θέσεων όσο αφορά το κόστος και το χρόνο συλλογής της μεταφοράς των Α.Σ.Α.

Την μελέτη αυτή θα συνεκτιμήσει, αξιολογήσει, εγκρίνει ή απορρίψει το Δημοτικό Συμβούλιο με εισήγηση των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου, ενώ σε περίπτωση ανυπαρξίας της, όταν δηλαδή το έργο δεν γίνεται με βάση έναν οδηγό, ελλοχεύει ο κίνδυνος αντί των ωφελημάτων από την δημιουργία Σ.Μ.Α. να προκληθεί σημαντική οικονομική, και όχι μόνο, ζημία στο Δήμο.

2.3.-  Συνεπώς η αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου για συζήτηση και λήψη απόφασης για την χωροθέτησης του Σ.Μ.Α. Αποκορώνου ερείδεται:

  • Στο άρθρο 75 παρ. Ι΄ του Ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» ( Α 114), στο οποίο ορίζονται τα εξής: «Οι Δημοτικές και Κοινοτικές αρχές διευθύνουν και ρυθμίζουν όλες τις τοπικές υποθέσεις, σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας, με στόχο την προστασία, την ανάπτυξη και τη συνεχή βελτίωση των συμφερόντων και της ποιότητας ζωής της τοπικής κοινωνίας. Οι αρμοδιότητες των Δήμων και Κοινοτήτων αφορούν, κυρίως, τους τομείς: β) Περιβάλλοντος, στον οποίο περιλαμβάνεται, ιδίως: … Η Διαχείριση στερεών αποβλήτων, σε επίπεδο προσωρινής αποθήκευσης, μεταφόρτωσης, επεξεργασίας, ανακύκλωσης και εν γένει αξιοποίησης, διάθεσης, λειτουργίας σχετικών εγκαταστάσεων, κατασκευής μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και αποκατάστασης υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (Χ.Α.Δ.Α.). Η Διαχείριση πραγματοποιείται, σύμφωνα με τον αντίστοιχο σχεδιασμό, που καταρτίζεται από την Περιφέρεια κατά την ειδικότερη ρύθμιση του άρθρου 186 παρ. ΣΤ` αριθμ. 29 του παρόντος νόμου
  • Και στο άρθρο 65 του ν. 3852/2010στο οποίο ορίζεται ότι: «1. Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το δήμο, εκτός από εκείνα που ανήκουν εκ του νόμου στην αρμοδιότητα του δημάρχου ή άλλου οργάνου του δήμου ή το ίδιο το δημοτικό συμβούλιο μεταβίβασε σε επιτροπή του. 2. Το δημοτικό συμβούλιο εκφράζει τις θέσεις του σε θέματα τοπικού ενδιαφέροντος και γνωμοδοτεί όποτε δημόσιες αρχές ή αρμόδια όργανα ζητούν τη γνώμη του…».

3.1.-  Ο Δήμος Αποκορώνου εκκίνησε τις ενέργειες για δημιουργία Σ.Μ.Α. στις 30.05.2016 – πριν δηλαδή την έγκριση του ισχύοντος ΠΕΣΔΑΚ 2016 που εγκρίθηκε με την αριθμό 62/2016 απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Κρήτης – οπότε ψηφίστηκε από την Οικονομική Επιτροπή πίστωση 25.233,55 ευρώ για την απευθείας ανάθεση εκπόνησης μελέτης με θέμα «ΣΜΑ Δήμου Αποκορώνου», ενώ η σύμβαση με τον μελετητή υπογράφηκε στις 29.07.2016.

Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε «την εκπόνηση οριστικών μελετών ανά κατηγορία πτυχίου (ενδεικτικά και όχι περιοριστικά αναφέρονται ανάλογα με την κατηγορία της μελέτης τεχνική έκθεση, τεχνική περιγραφή εργασιών και υλικών, τοπογραφικά διαγράμματα, σχέδια οριζοντιογραφιών, μηκοτομών, τομών λεπτομερειών, πίνακες χρωματισμών, τεύχος υπολογισμών/επιλύσεων, προμετρήσεις) για την λήψη σχετικών αδειών και εγκρίσεων και την κατασκευή σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ) και κεντρικού πράσινου σημείου στο Δήμο Αποκορώνου» ενώ «…η χωροθέτηση των προς μελέτη εγκαταστάσεων και οι λοιπές μελέτες (λ.χ. περιβαλλοντικές, γεωλογικές, τεύχη δημοπράτησης κλπ) δεν αποτελούν υποχρέωση του Αναδόχου, όμως υποχρεούται να προσφέρει την τεχνική γνώμη του όταν του ζητηθεί» και συμφωνήθηκε το έργο «να περαιωθεί σε 4 ημερολογιακούς μήνες από την έγγραφη ενημέρωση του Αναδόχου για την χωροθέτηση (επιλογή ακινήτου κατασκευής του έργου) από τον Εργοδότη».

 Δηλαδή ο Δήμος Αποκορώνου αντί να εκκινήσει την διαδικασία για την δημιουργία Σ.Μ.Α με την ανάθεση μελέτης για την εύρεση κατάλληλων θέσεων χωροθέτησης Σ.Μ.Α, επιλογής τεχνολογίας (τύπου Σ.Μ.Α.) και εξοπλισμού, που αποτελεί το α΄ στάδιο της μελέτης για την δημιουργία Σ.Μ.Α. ανέθεσε την εκπόνηση μελέτης που αφορά το στάδιο της κατασκευής. [ΣΧΕΤ.],

3.2.- Η μελέτη αυτή φέρει ημερομηνία «ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2018» και εγκρίθηκε από την Προϊσταμένη Τ.Υ.Δ.Α. την 16-12-2019, δηλαδή τρία και πλέον χρόνια από τότε που έπρεπε να παραδοθεί.  Αποτελείται από ένα τεύχος με θέμα: «τεχνικές προδιαγραφές χωματουργικών, σκυροδεμάτων, μεταλλικών κατασκευών». Ένα τεύχος με θέμα: «τεχνική περιγραφή», όπου εκεί αναφέρει ότι θα «κατασκευαστεί στη θέση «Ξεπαδιά» εκτός οικισμού Τσιβαρά σε εμβαδό 7.149,24 τ.μ.» και ότι η εκφόρτωση των απορριμματοφόρων θα γίνεται μέσω δύο χοανών. Δεν αναφέρει ούτε τον τύπο του Σ.Μ.Α., ούτε γιατί επιλέγεται ο συγκεκριμένος έναντι άλλων (απευθείας μεταφόρτωση σε container, trailer, με χρήση φορτωτή, με συμπίεση, με ενδιάμεση απόρριψη σε χοάνη κλπ), αλλά ούτε γιατί λ.χ. πρέπει να υπάρχουν δύο χοάνες και όχι μία ή τρείς. Τα τεύχη συνοδεύει  και ο προϋπολογισμό του έργου που ανέρχεται σε 903.168,93 ευρώ και περιλαμβάνει: εκσκαφές, έργα εσωτερικής οδοποιίας, δάπεδα, δάπεδα, έργα πολιτικού μηχανικού, έργα πρασίνου, αποχέτευση, ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες πυρασφάλεια, ηλεκτρικά και λοιπές εργασίες χωρίς να κάνει καμιά αναφορά στο ΠΕΣΔΑΚ 2016 που προυπολόγιζε, ενδεικτικά, το κόστος κατασκευής Σ.Μ.Α. στις 300.000 ευρώ. [ΣΧΕΤ.],

Πριν όμως συνταχθεί, παραδοθεί και εγκριθεί η (ενιαία) μελέτη του που ανατέθηκε, στις 29.11.2017 ο συνεργάτης του μελετητή Κοσμετάτος Διονύσιος παρέδωσε στην Οικονομική Υπηρεσία …ένα «τοπογραφικό διάγραμμα» του ακινήτου στη θέση «Ξεπαπαδιά» και δήλωνε ότι «το παραπλέυρως εμφαινόμενο γήπεδο εμβαδού 41.310,38 τ.μ. είναι άρτιο και οικοδομήσιμο, εφόσον δεν περιορίζεται από τις διατάξεις περί δασικών εκτάσεων. Σε κάθε περίπτωση το χαρακτηρισμένο τμήμα .. ως γεωργική γη, εμβαδού 2106,97 τ.μ. πληροί τις προϋποθέσεις της παρέκκλισης». Αυτό το τοπογραφικό που πληρώθηκε από τον Δήμο με το ποσό των 4.092,00€ (!!!) χαρακτηρίστηκε ως «Τοπογραφική Μελέτη», αλλά δεν είναι μελέτη χωροθέτησης Σ.Μ.Α, επιλογής τεχνολογίας (τύπου Σ.Μ.Α.) και εξοπλισμού του.

3.3.- Αλλά ούτε και ο  προαναφερόμενος τοπογράφος Μελετητής μπορεί να επέλεξε την συγκεκριμένη θέση αφού δέκα μήνες νωρίτερα από το χρόνο παράδοσης της μελέτης του (στις 31.01.2017) ο Δήμος ζήτησε και έλαβε θετική γνώμη για χωροθέτηση Σ.Μ.Α. στη θέση «Ξεπαπαδιά» από την Εφορεία Αρχαιοτήτων.

3.4.-  Ο Δήμαρχος Αποκορώνου υποστήριξε (και στην συνεδρίαση της 15.11.2020) ότι η χωροθέτηση του Σ.Μ.Α. στην συγκεκριμένη θέση αποφασίστηκε με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στην συνεδρίαση της 28.12.2016, όπου συζητήθηκε το θέμα «Υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης στην πρόσκληση «Δράσεις για την ολοκληρωμένη διαχείριση αστικών αποβλήτων» της ΕΥΔ ΕΠ «Υποδομές μεταφορών Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2017»  – Σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης με ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ). Όμως πουθενά στην απόφαση 287/2016 του Δημοτικού Συμβουλίου δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά για «ΣΜΑ στη θέση «Ξεπαπαδιά», εκτός οικισμού Τσιβαρά» ή σε άλλη θέση [ΣΧΕΤ. ]

3.5.1-  Η μόνη συγκεκριμένη μελέτη που έγινε επί τέσσερα χρόνια που μεθοδεύεται από την Δημοτική Αρχή η χωροθέτηση Σ.Μ.Α στην θέση «Ξεπαπαδιά» έγινε από το ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης και αφορούσε «την αξιολόγηση προτάσεων για την επιλογή οικοπέδου για δημιουργία ΣΜΑ στον Δήμου Αποκορώνου» [ΣΧΕΤ.].  Δηλαδή δεν ήταν μελέτη χωροθέτησης Σ.Μ.Α επιλογής τεχνολογίας (τύπου Σ.Μ.Α.) και εξοπλισμού του, αλλά αξιολογούσε πέντε (5) συγκεκριμένα ακίνητα τα δύο εκ των οποίων δεν είχαν κυκλοφοριακή σύνδεση με τον Β.Ο.Α.Κ., το τρίτο είχε έκταση μικρότερη από την απαιτούμενη, το τέταρτο δεν είχε συνδετήρια οδό και υπήρχε δουλεία λόγω εναέριας διέλευσης ψηλής τάσης και το πέμπτο είχε πρόσωπο μήκους 5,54 τ.μ. που εκτιμήθηκε ως ανεπαρκές. Το ενδιαφέρον όμως της μελέτης αυτής, που ζητήθηκε από το Δήμο Αποκορώνου, βρίσκεται στα εξής σημεία:

3.5.2.- Κατ΄ αρχήν λαμβάνει υπόψη το ΠΕΣΔΑΚ 2016 και το Τοπικό Διαχειριστικό Σχέδιο Απορριμμάτων Δήμου Αποκόρωνα, τα οποία δεν έλαβαν καθόλου υπόψη οι μελετητές που εκπόνησαν την μελέτη με θέμα «ΣΜΑ Δήμου Αποκορώνου» .

3.5.3. Δεν παραδόθηκε στους μελετητές του ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης από το Δήμο η μελέτη  του «ΣΜΑ Δήμου Αποκορώνου» που είχε παραλάβει την 16-12-2019 και πλήρωσε 25.233,55 ευρώ, προφανώς για να μην την …σχολιάσουν.

3.5.4. Έτσι οι μελετητές του ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης θεώρησαν «ότι ο Σταθμός Μεταφόρτωσης θα είναι κινητός, δηλαδή η «συμπίεση» των απορριμμάτων θα γίνεται χωρίς την μεσολάβηση πάγιων εγκαταστάσεων συμπίεσης, αλλά με την απευθείας εκφόρτωση και συμπίεση τους σε ειδικά ημιρυμουλκόμενα οχήματα ή απορριματοκιβώτια, τα οποία φέρουν ενσωματωμένο σύστημα συμπίεσης». Αυτός ο τύπου Σ.Μ.Α. που περιγράφουν είναι διαφορετικός τύπου Σ.Μ.Α. από τον προτεινόμενο από τους μελετητές (χοάνη, ράμπες) με σημαντικότερο πλεονέκτημα το κόστος του και το μικρότερο γήπεδο εγκατάστασης τους.

3.5.5. Αναφέρουν ότι η αποθηκευτική ικανότητα του Σ.Μ.Α. πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ των 35 και 60 t/ημ ενώ οι μελετητές του «ΣΜΑ Αποκορώνου», που δεν έλαβαν καθόλου υπόψη τους το ΠΕΣΔΑΚ 2016 και το Τ.Δ.Σ.Α. Δήμου Αποκόρωνα, αναφέρουν ως δυναμικότητα του ΣΜΑ τους 31 t/ημ με μέγιστη τιμή 39 t/ημ. Δηλαδή πρότειναν έναν Σ.Μ.Α. ακατάλληλο.

3.5.6. Αναφέρουν ότι ο ΣΜΑ μπορεί να λειτουργήσει με ένα (1) σύστημα υποδοχής απορριμμάτων σε απορριμματοκιβώτια και δεν απαιτείται ζύγιση των απορριμμάτων, ενώ οι «μελετητές του Σ.Μ.Α Αποκορώνου»  παρότι αναφέρονται σε μικρότερης δυναμικότητας ΣΜΑ υποστηρίζουν ότι πρέπει να λειτουργήσει με δύο  θέσεις εκφόρτωσης (χοάνες, σιλό) και επιπλέον χρειάζεται να κατασκευαστεί γεφυροπλάστιγγα, στην οποία θα ζυγίζονται όλα τα απορριμματικά φορτία (αυξάνοντας το κόστος του ΣΜΑ).

3.5.7. Συνεπώς από την συγκριτική αντιπαραβολή και εκτίμηση της μεθοδολογίας και προσέγγισης του θέματος από τις δύο αυτές μελέτες, ο κριτής της υποθέσεως αντιλαμβάνεται ότι η ακριβοπληρωμένη μελέτη ακυρώνεται, ουσιαστικά, από την μελέτη του  ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης.

4.- Τα παραπάνω γεγονότα σχετικά με τη μεθόδευση δημιουργίας ΣΜΑ στη θέση Ξεπαπαδιά σημειώθηκαν ενδεικτικά εδώ για να καταδειχθεί η αναγκαιότητα για την συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο και της λήψη απόφασης, ρητά επιφυλασσόμενοι να τα εκθέσουμε πληρέστερα από όποιον, αρμοδίως, μας ζητηθεί.

5.-  Και πράγματι το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αποκορώνου στην συνεδρίαση της 15ης.12.2020, που έλαβε χώρα με τηλεδιάσκεψη, διήρκησε τέσσερις (4) ώρες με τα απομαγνητοφωνημένα πρακτικά της να αριθμούν 157 σελίδες [ΣΧΕΤ.]  και, παρόντων όλων των μελών του, με πλειοψηφία 17 προς 10 υπερψήφισε την πρόταση μας και: «1) χαρακτήρισε ως ακατάλληλο για θέση Σ.Μ.Α. τον χώρο του Τσιβαρά στην θέση Ξεπαπαδιά  και 2) έδωσε εντολή στον Δήμαρχο: α) να διακόψει κάθε ενέργεια για την λήψη εγκρίσεων στον χώρο αυτό που να εξυπηρετούν τον σκοπό χωροθέτησης του Σ.Μ.Α και β) να προβεί στην εκ νέου έναρξη, χωρίς χρονοτριβή και με χρονικό όριο δύο (2) μηνών, της διαδικασίας ανεύρεσης κατάλληλου χώρου σε σημείο i) που να έχει τη δυνατότητα σύνδεσης με την εθνική οδό για την εξυπηρέτηση της αυξημένης κίνησης των βαρέων οχημάτων, ii) σε τόπο πλησιέστερα της δημιουργίας των απορριμμάτων, iii) μακριά από τους οικισμούς και κατοικημένες περιοχές, iv) ούτως ώστε να μην επηρεάζεται η καθημερινότητα των πολιτών.».

6.-  Την απόφαση αυτή προσβάλλει ενώπιον Σας ο Δήμαρχος Αποκορώνου και οι μειοψηφούντες σύμβουλοι και ζητούν την εξαφάνιση της αποφάσεως για τους αβάσιμους, νομικά και ουσιαστικά, λόγους που αναφέρουν στην με χρονολογία 31.12.2020 προσφυγής τους και την από 04.01.2021 συμπληρωματική αυτής. Η προσφυγή τους αυτή πρέπει να απορριφθεί για τους παρακάτω λόγους και όσους λόγους κρίνετε Εσείς.

ΛΟΓΟΙ ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΗΣ

7.- Με τον πρώτο λόγο της προσφυγής, και κατά το πρώτο σκέλος αυτού, ζητούν την ακύρωση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου  για έλλειψη αιτιολογίας της, υποστηρίζοντας ότι αυτή δεν συνοδεύονταν από καμμιά έκθεση, άποψη, μελέτη, επίκληση διατάξεως νόμου που να δικαιολογεί την απόφαση περί εκ νέου χωροθέτησης του έργου ΣΜΑ του Δήμου Αποκορώνου.

Επί του πρώτου λόγου αναφέρουμε κατ΄ αρχήν ότι δεν ελήφθη καμμιά απόφαση για την εκ νέου χωροθέτηση χώρου για την δημιουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων γιατί δεν είχε ληφθεί προηγουμένως καμμιά άλλη, διαφορετική, όπως παραπάνω αναφέραμε. Η μόνη απόφαση που είχε ληφθεί για το εν λόγω θέμα ήταν η αριθμό 83/17.04.2019 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με την οποία είχε κριθεί, και πάλι, ακατάλληλη η δημιουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην ίδια θέση.

Περαιτέρω η αιτιολογία της απόφασης προκύπτει (και) από τα απομαγνητοφωνημένα πρακτικά της συνεδρίασης που αριθμούν 157 σελίδες [ΣΧΕΤ.] , από την ανάγνωση των οποίων γίνεται σαφές για ποιους λόγους κρίθηκε ακατάλληλη η δημιουργία Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην παραπάνω θέση.

Άλλωστε και μόνο από το ακροτελεύτιο τμήμα της απόφασης γίνονται αντιληπτοί οι λόγοι για τους οποίους κρίθηκε, για μια ακόμα φορά, ακατάλληλη η επίμαχη θέση για την δημιουργία Σ.Μ.Α.  Επαναλαμβάνουμε, εν συντομία, επειδή: 1) δεν έχει επαρκή σύνδεση με την εθνική οδό για την εξυπηρέτηση της αυξημένης κίνησης των βαρέων οχημάτων, 2) δεν βρίσκεται σε τόπο πλησιέστερα της δημιουργίας των απορριμμάτων, 3) βρίσκεται πλησίον σε  οικισμούς και κατοικημένες περιοχές, 4) και επηρεάζεται η  καθημερινότητα των πολιτών.

Συνεπώς είναι απορριπτέος ως αβάσιμος ο λόγος αυτός.

8.- Με τον ίδιο λόγο της προσφυγής, και κατά το δεύτερο σκέλος αυτού, ζητούν την ακύρωση της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου για κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας του Δημοτικού συμβουλίου επειδή, δήθεν αναιτιολόγητα και αιφνίδια κρίθηκε ακατάλληλος ο χώρος που μεθόδευε η δημοτική αρχή για την δημιουργία Σ.Μ.Α.

Και ο λόγος αυτός είναι απορριπτέος ως αβάσιμος για όσα ανωτέρω αναφέρθηκαν, από τα οποία προκύπτει ότι η δημοτική αρχή κατά παράβαση κάθε έννοιας νομιμότητας [με απευθείας αναθέσεις ακριβοπληρωμένων, χωρίς επαρκή τεκμηρίωση  και κατά παραγγελία μελετών, δημιουργία ΣΜΑ χωρίς καμμιά  μελέτη για την εύρεση κατάλληλων θέσεων χωροθέτησης Σ.Μ.Α, επιλογής τεχνολογίας (τύπου Σ.Μ.Α.) και εξοπλισμού, μη συμμόρφωσής της με την αρ. 83/17.04.2019 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου κ.λ.π] επεδίωκε, αντίθετα από τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και αντίθετα από τα συμφέροντα των δημοτών να δημιουργήσει φαραωνικό Σ.Μ.Α. στη συγκεκριμένη θέση.

Όσον αφορά τους ισχυρισμούς των προσφευγόντων για δήθεν απώλεια 1.000.000 ευρώ που θα εξοικονομούσε ο Δήμος τα επόμενα τρία χρόνια, διάστημα που απαιτείται για να ολοκληρωθεί η διαδικασία για την δημιουργία Σ.Μ.Α. σε άλλη θέση, αναφέρουμε ότι οι ισχυρισμοί αυτοί δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Είναι πονηρά ψευδολογήματα:

Και τούτο διότι τα οφέλη του Σ.Μ.Α. είναι απολύτως μετρήσιμα: ο Σ.Μ.Α. βοηθά στην αποκομιδή, γιατί πρακτικά μειώνονται τα δρομολόγια των απορριμματοφόρων και ο όγκος των απορριμμάτων. Αντί, λέει ο Δήμαρχος στην από 10.12.2020 «ανοικτή επιστολή» του [ΣΧΕΤ. ], «να πηγαίνουν τα 2 ή 4 απορριμματοφόρα του Δήμου να αδειάσουν τα σκουπίδια που μεταφέρουν στο Ακρωτήρι, θα πηγαίνουν να τα αδειάσουν στον Σ.Μ.Α. για να μεταφορτωθούν σε ένα ή δύο κοντέινερ που αυτά θα πηγαίνουν στο Ακρωτήρι». Αν τα στοιχεία που παρουσίασε είναι σωστά, τότε εξοικονομούνται  τρία  δρομολόγια ημερησίως από τον  Σ.Μ.Α μέχρι το Ακρωτήρι (4 Α/Φ – 1 κοντέινερ) στα οποία απασχολούνται μόνο οι οδηγοί (οι εργαζόμενοι δεν συνοδεύουν τα Α/Φ στη διαδρομή αυτή). Αν η απόσταση αυτή είναι (το μέγιστο) 50χλμ. και ο χρόνος που απαιτείται (μετ΄ επιστροφής) από τον  Σ.Μ.Α μέχρι το Ακρωτήρι είναι (το μέγιστο) 2:30 ώρες τότε εξοικονομούνται στις 260 εργάσιμες μέρες του χρόνου (3 οδηγοί Χ 2,5 ώρες/ημέρα Χ 260 ημέρες=) 1.950 εργατοώρες, δηλαδή 244 ημερομίσθια/ έτος χωρίς να αφαιρεθούν οι εργατοώρες απασχόλησης όσων εργάζονται στον Σ.Μ.Α. Αντίστοιχη θα είναι και η ωφέλεια στα χιλιόμετρα (100 χλμ Χ3 Α/Φ Χ 260 μέρες = 78.000 χλμ).

Συνεπώς όταν, στην συνεδρίαση του Δ.Σ. της 27.09.2019, ο Δήμαρχος και …ο Προϊστάμενος της Καθαριότητας (!!!) υποστήριζαν ότι με τον Σ.Μ.Α: (α)  ο Δήμος θα χρειάζεται να απασχολεί μόλις τους εννέα (9) από τους δεκαεννέα (19) εργαζόμενους της καθαριότητα, (β) θα μειωθούν τα χιλιόμετρα σε 201.000 και (γ) το κατ΄ εκτίμηση ετήσιο οικονομικό όφελος θα είναι 300.000 ευρώ, εν γνώσει τους (γιατί αποκλείεται να μην γνωρίζουν αριθμητική) επιδίωκαν να παραπλανήσουν, παρουσιάζοντας ψευδή στοιχεία, τα μέλη του Δ.Σ. και, κατ΄ επέκταση, τους δημότες.

Όσον αφορά την αδυναμία του Δήμου να υποβάλλει πρόταση χρηματοδότησης για το έργο, κατ΄ αρχήν ας αποφασίσουν πότε τελειώνει η προθεσμία υπαγωγής στο πρόγραμμα. Το 2023 που υποστήριξε ο Δήμαρχος στο Δ.Σ. ή το 2021 που αναφέρει στην προσφυγή του;;; Και περαιτέρω αν χαθεί η προθεσμία ο μόνος υπεύθυνος είναι ο Δήμαρχος.

Συνεπώς είναι απορριπτέος ως αβάσιμος ο λόγος αυτός.

9.- Με την συμπληρωματική τους προσφυγή ο Δήμαρχος και οι μειοψηφήσαντες σύμβουλοι υποστηρίζουν ότι το Δημοτικό Συμβούλιο είναι αναρμόδιο για τη χωροθέτηση έργου ΣΜΑ, η οποία ανήκει στην Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας που θα χορηγήσει βεβαίωση χωροθέτησης. Επ΄ αυτού σημειώνουμε τα εξής:

Είναι προφανές ότι η βεβαίωση χωροθέτησης εκδίδεται από την Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας  και όχι από το Δημοτικό Συμβούλιο. Όμως δεν θα υποδείξει στον Δήμο η Διεύθυνση ΠΕΧΩΣ ποια είναι η κατάλληλη θέση να ιδρυθεί ένας Σ.Μ.Α. αλλά θα κρίνει αν η προτεινόμενη είναι κατάλληλη ή όχι. Το ποια είναι η προτεινόμενη θέση θα το αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο αφού λάβει υπόψη του τα κριτήρια που προαναφέρθηκαν (υπό στοιχείο 2.2.) πολύ περισσότερο όταν απουσιάζει η επιστημονική μελέτη για την εύρεση κατάλληλων θέσεων χωροθέτησης Σ.Μ.Α.

Οι προσφεύγοντες υποστηρίζουν ακόμα ότι η αρμοδιότητα για την χωροθέτηση του ΣΜΑ είναι η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου (σημ: αυτή που παρέλαβε εμπρόθεσμα μετά από τρία χρόνια την Μελέτη και έκρυψε από το ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης !!!) σε συνεργασία με το Γραφείο Περιβάλλοντος και Πολιτικής. Μα αν είναι έτσι αναρωτιόμαστε γιατί ο Δήμαρχος παραβίασε  τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας και συζήτησε το θέμα τρείς φορές στο Δημοτικό Συμβούλιο;;; Είναι δυνατόν να υποστηριχθεί στα σοβαρά ότι η υπηρεσία που μεριμνά για την καλή λειτουργία μηχανισμών και συστημάτων για την αποκομιδή και διαχείριση αποβλήτων να είναι αρμόδια για την επιλογή της θέσης χωροθέτησης του Σ.Μ.Α. και να έχει την ευθύνη της λειτουργίας της;;;

Όπως προαναφέρθηκε (υπό στοιχεία 2.1, 2.2. και 2.3.) η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στο Δημοτικό Συμβούλιο. Δεν υπάρχει κανένας Δήμος σε όλη την Ελλάδα που η Τεχνική του Υπηρεσία ή το Γραφείο Περιβάλλοντος πρότεινε ή αποφάσισε  που θα χωροθετηθεί ο Σ.Μ.Α.

ΕΠΕΙΔΗ οι λόγοι της προσφυγής των ανωτέρω είναι νόμω και ουσία αβάσιμοι και πρέπει να απορριφθούν.

ΕΠΕΙΔΗ η παρέμβαση μας είναι νόμιμη και βάσιμη και ασκείται παραδεκτά, έχουμε δε έννομο συμφέρον για την άσκηση της υπερασπιζόμενοι την αριθμό 189/2020 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και προσκομίζονται τα ΣΧΕΤΙΚΑ έγγραφα σε cd rom.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ                                                        ΖΗΤΟΥΜΕ                                                                      

Την απόρριψη της από 31.12.2020 προσφυγής και της από 04.01.2021 συμπληρωματικής προσφυγής του Δημάρχου Δήμου Αποκόρωνα και δέκα μειοψηφησάντων στην άνω απόφαση δημοτικών συμβούλων.

Χανιά,  21 Ιανουαρίου 2021

Ο Πληρεξούσιος Δικηγόρος                                           Οι δημοτικοί σύμβουλοι Δήμου Αποκορώνου

One thought on “Κόντρα στον δήμαρχο Αποκορώνου 17 δημοτικοί σύμβουλοι – Κατέθεσαν υπόμνημα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση εναντία στην προσφυγή για το ΣΜΑ

  1. Ο τόπος δε θα πάει μπροστά γιατί διαβάζω μια είδηση κατεβατό. Για κάτι που δήλωσαν αιρετοί για έναν άλλο αιρετό. Χρησιμοποιώντας ορολογία και γλώσσα ακαταλαβίστικη και προπάντων επειδή δε ζω κρήτη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook