Ιερώνυμος: Η πολιτεία καταλήστευσε την εκκλησιαστική περιουσία, οπότε ορθώς πληρώνει τους κληρικούς

ιερώνυμος-η-πολιτεία-καταλήστευσε-τη-765565

Για «καταλήστευση» της εκκλησιαστικής περιουσίας από την Πολιτεία έκανε λόγο ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, κατά την εισήγησή του στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, στη συζήτηση αναφορικά με τον σχηματισμό Ειδικής Επιτροπής διαλόγου για τις σχέσεις Εκκλησίας – Πολιτείας.

«Αἰσθάνθηκα χρέος μου νά ὑποστηρίξω μέ τίς ἔρευνές μου, τίς συνομιλίες μου, τήν καταληστευμένη ἐκκλησιαστική μας περιουσία ἐκ μέρους τῆς Πολιτείας, ἰδιαίτερα ἀπό τούς χρόνους τοῦ ἀγῶνος τῆς ἀπελευθερώσεώς μας, τούς χρόνους τῆς ἀποκαταστάσεως τοῦ νέου Κράτους καί ἰδιαίτερα κατά τίς ταραχώδεις δεκαετίες 1920-1935, ὑπό τό πρόσχημα πάντοτε τῆς κάλυψης τοῦ κόστους τῆς μισθοδοσίας τοῦ Κλήρου», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Αρχιεπίσκοπος.

Αποκάλυψε δε ότι στο παρελθόν είχε υπάρξει η πρόταση να επιστρέψει το κράτος στην Εκκλησία την κατά καιρούς απαλλοτριωθείσα περιουσία από το 1945 και μετά, ώστε στη συνέχεια να αναλάβει μόνη της την μισθοδοσία των κληρικών.

Σύμφωνα με τον Ιερώνυμο, η εν λόγω πρόταση διατυπώθηκε πρώτη φορά το 2005 και συμπεριλαμβανόταν σε έργο του συνταγματολόγου Νίκου Αλιβιζάτου, που δημοσιεύτηκε το 2015. Πρόκειται για το σύγγραμμα «πραγματιστές, δημαγωγοί και ονειροπόλοι», στο οποίο ο συγγραφέας ενημέρωνε ότι –σύμφωνα με τα λόγια του Ιερώνυμου- «τό καλοκαῖρι τοῦ 2005 ἡ Ἑλληνική Ἕνωση τῶν Δικαιωμάτων τοῦ Ἀνθρώπου (Ε.Ε.Δ.Α.) ἀνέλαβε τήν πρωτοβουλία νά καταρτίσει πρόταση-νόμο γιά τόν χωρισμό Κράτους καί Ἐκκλησίας».

Συνεργάτες αὐτῆς τῆς πρωτοβουλίας ἦταν, πέραν τοῦ κ. Καθηγητοῦ καί τά μέλη τοῦ τότε Δ.Σ. τῆς Ἕνωσης, Μιχάλης Τσαπόγιας, διδάκτωρ Νομικῆς καί στέλεχος τοῦ Συνηγόρου τοῦ Πολίτου καί ὁ Γιάννης Κτιστάκις, ἐπίσης διδάκτωρ Νομικῆς, εἰδικός σέ θέματα θρησκευτικῶν μειονοτήτων καί νομικός σύμβουλος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.

Τά ἴδια πρόσωπα θά ὑποστηρίξουν (σελ. 349): «Τά χρόνια πού ἀκολούθησαν, χωρίς τυμπανοκρουσίες πολλές ἀπό τίς προτάσεις μας υἱοθετήθηκαν ἀπό τό ΠΑ.ΣΟ.Κ., τήν Ν.Δ. καί τόν ΣΥ.ΡΙΖ.Α.» καί ἀπαριθμεῖ μερικές ἀπό αὐτές.

Θά ἀναφερθῶ ἐν συνεχείᾳ στά ἄρθρα 16 καί 17.

Μέ τήν προτεινόμενη ρύθμιση (ἄρθρο 16) ‘‘παρατείνεται γιά μία διετία τό ἰσχύον καθεστώς μισθοδοσίας τῶν Κληρικῶν τῆς ἐπικρατούσας θρησκείας δαπάναις τοῦ Κράτους, ἀλλά μέ μέριμνα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (καθώς καί τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης καί τῶν Μητροπόλεων τῆς Δωδεκανήσου γιά τούς δικούς τους λειτουργούς ἀντιστοίχως)’’.

Καί τοῦτο, γιά νά δοθεῖ στήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἡ δυνατότητα, χωρίς ἐπ’ ἀόριστον παρατάσεις, νά ρυθμίσει τά τῆς περιουσίας της καί νά ὀργανώσει τή διαχείρισή της. Ἐξ ἄλλου, προκειμένου νά ὑπάρξει ἄνεση χρόνου γιά τήν ἐπιστροφή ἀπό τό Κράτος στήν Ἐκκλησία τῶν ἀκινήτων πού ἡ ἴδια τοῦ ἔχει παραχωρήσει ἀπό 1-1-1945 γιά νά ἀναλάβει τή μισθοδοσία τοῦ Κλήρου, παρέχεται ἡ δυνατότητα ἐφ’ ἅπαξ παράτασης τῆς προθεσμίας γιά δύο ἀκόμη τό πολύ χρόνια μέ Π.Υ.Σ.

Τό ἄρθρο 17 (σελ. 353) ἐπεξηγεῖ περισσότερο τήν περίπτωση: «Ἐπιβάλλεται στό Ἑλληνικό Δημόσιο ἡ ὑποχρέωση νά ἐπιστρέψει στήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, ὅσα ἀκίνητα αὐτή τοῦ εἶχε παραχωρήσει ἀπό τήν 1-1-1945 καί ἐφ’ ἑξῆς προκειμένου νά ἀναλάβει τή μισθοδοσία τῶν λειτουργῶν ὅλων τῶν βαθμῶν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης καί τῶν Μητροπόλεων τῆς Δωδεκανήσου. Πρός τοῦτο, τίθεται δύο (2) ἐτῶν προθεσμία, ἡ ὁποία μπορεῖ νά παραταθεῖ ἐφ’ ἅπαξ μέ Π.Υ.Σ. γιά δύο ἀκόμη χρόνια, καί ὁρίζεται ὅτι, γιά τόν ἀκριβῆ προσδιορισμό τῶν ὡς ἄνω ἀκινήτων, ἡ Ἐκκλησία ὀφείλει νά καταθέσει στίς κατά τόπους κτηματικές ὑπηρεσίες τοῦ Δημοσίου τίτλους καί ἄλλα ἀποδεικτικά στοιχεῖα».

Ο Ιερώνυμος αποκάλυψε ότι «όταν μέ ἐπισκέφθηκε ὁ Πρωθυπουργός κ. Ἀλέξης Τσίπρας καί μέ ἐνημέρωσε βομβαρδισμένος ἀπό τά παραπάνω μυθεύματα τοῦ κ. Ἀλιβιζάτου, τόν ἐρώτησα: Δέν φαντάζομαι κ. Πρωθυπουργέ νά πιστεύετε καί σεῖς, ὅτι ἡ ἱστορία αὐτῆς τῆς χώρας ἀρχίζει στίς 1-1-1945. Ὄχι, τοῦ ἐτόνισα, αὐτή ἀρχίζει τό 1821 ἀπό τό ἱστορικό Μοναστήρι τῶν Καλτεζῶν. Ἔκτοτε οἱ συζητήσεις μας συνεχίσθηκαν μέ ἀλληλοσεβασμό.»

Όπως ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος, το ζήτημα της εκκλησιαστικής περιουσίας αποτέλεσε βασικό του επιχείρημα στις συνομιλίες για τη διευθέτηση των σχέσεων κράτους-Εκκλησίας, ώστε να αποφύγει τον πλήρη διαχωρισμό και την μεταβολή των ενοριών από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου σε Ιδιωτικού Δικαίου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook