Γιώργος Μαθιουλάκης: Τα Χανιά μπορούν να γίνουν ένας συναρπαστικός πολιτιστικός προορισμός

γιώργος-μαθιουλάκης-τα-χανιά-μπορούν-1502347

Για δέκατη χρονιά θα πραγματοποιηθεί στα Χανιά από 26 Αυγούστου έως 1η Σεπτεμβρίου, το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων που διοργανώνει το ξενοδοχείο Minoa Palace Resort. Το Φεστιβάλ έχει διαγράψει μια σημαντική πορεία όλα αυτά τα χρόνια με πολλές συναυλίες από αξιόλογους καλλιτέχνες, προσελκύοντας χιλιάδες φίλους της μουσικής από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Για πρώτη φορά φέτος, το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων εκτός από τις εγκαταστάσεις του πολυτελούς ξενοδοχείου, θα πραγματοποιήσει μία συναυλία την τελευταία μέρα του Φεστιβάλ, στον Αρχαιολογικό Χώρο της Απτέρας, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων.

Φέτος, θεματικός πυρήνας του Φεστιβάλ είναι το έργο του μεγάλου Γερμανού Ρομαντικού, Γιοχάνες Μπραμς, που προσέδωσε διαστάσεις συμφωνικής μεγαλοπρέπειας στο ρεπερτόριο της μουσικής δωματίου. Αγαπημένα έργα του γεμάτα πηγαίο πάθος, ευαισθησία και λάμψη, ερμηνεύονται από μία πλειάδα εκλεκτών μουσικών και συνομιλούν με εξίσου συναρπαστικά έργα συνθετών της Ρομαντικής εποχής, όπως οι Σούμαν, Λιστ, Ντβόρζακ και Μέντελσον.

Με αφορμή το φετινό, επετειακό Φεστιβάλ, το zarpanews.gr μίλησε με τον ιδιοκτήτη του  Minoa Palace Resort Γιώργο Μαθιουλάκη ο οποίος αναφέρθηκε αρχικά στο πώς ξεκίνησε η ιδέα του Φεστιβάλ:

«Η ιδέα του φεστιβάλ γεννήθηκε από τον Γιώργο Δεμερτζή, ενώ συζητούσαμε στο ξενοδοχείο Minoa Palace Resort περί μουσικής ένα μεσημέρι του 2012. Ο κοινός μας πόθος ήταν να δώσουμε τη δυνατότητα γνωριμίας με την κλασική μουσική μέσω ερμηνειών υψηλής ποιότητας στο κοινό των Χανίων αλλά και ευρύτερα. Να δημιουργήσουμε μια «πολιτιστική όαση» σε έναν προορισμό, ο οποίος δυστυχώς για το ευρύ κοινό είναι συνυφασμένος μόνο με τον ήλιο και θάλασσα.

Λάτρης της μουσικής και ο ίδιος, θυμήθηκε την δική πρώτη επαφή με τη μουσική: «Ξεκίνησε όταν ήμουν μικρός, στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, όπου είχε πέσει στα χέρια μου ένας δίσκος κλασικής μουσικής. Περίπου τότε, ξεκινήσαμε με την αδερφή μου και τα ξαδέρφια μου την εκμάθηση μουσικών οργάνων και εγώ κατέληξα στο βιολί, όπου κατευθείαν διαπίστωσα πόσο δύσκολα ήταν τα πράγματα…!

Βρήκε ανταπόκριση από την αρχή το Φεστιβάλ στα Χανιά; Η ιδέα δημιουργίας του φεστιβάλ υπήρξε από τη γέννησή της ώριμη και σίγουρη στο μυαλό μας. Ξέραμε καλά τι θέλαμε να κάνουμε. Ταυτόχρονα, γνωρίζαμε βέβαια ότι δραστηριοποιούμαστε στην επαρχία και συνεπώς δεν απευθυνόμαστε σε ένα τεράστιο κοινό. Επίσης γνωρίζαμε ότι η ανάπτυξη αυτού του κοινού θα ήταν μια αργή διαδικασία αλλά και πρόκληση παράλληλα. Θεωρώ λοιπόν ότι τα Χανιά οφείλουν να προσφέρουν ευκαιρίες ώστε η κλασική μουσική να προσφέρεται στον ακροατή όπως της αξίζει και αυτό ακριβώς υπήρξε η βασική κινητήριος δύναμη για το φεστιβάλ μας.

Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και από τους τουριστες ή κυρίως από αυτούς; Οι Ευρωπαίοι επισκέπτες γνωρίζουν την κλασική μουσική περισσότερο λόγω της μεγαλύτερης παράδοσης και της κουλτούρας τους. Μέσα από τα 10 χρόνια ζωής του, έχουμε αναπτύξει έναν αριθμό «φίλων» του φεστιβάλ από το εξωτερικό όπου το παρακολουθούν ανελλιπώς και έρχονται για αυτό. Από την άλλη, οφείλω να πω ότι η υποδοχή του φεστιβάλ από έναν πυρήνα Χανιωτών αρχικά, ο οποίος διευρύνθηκε αρκετά αργότερα , ήταν ιδιαίτερα θερμή και υπερκάλυψε το ξένο κοινό.

Πώς προέκυψε η ιδέα να πραγματοποιηθεί φέτος μία συναυλία στον αρχαιολογικό χώρο της Απτέρας;  Η ιδέα της εξωστρέφειας του φεστιβάλ εκτός των «τειχών» του Minoa Palace Resort ήρθε αναπόφευκτα με τον χρόνο. Φέτος, επιθυμούσαμε να οργανωθεί η καταληκτική συναυλία σε έναν ιδιαίτερο και εμβληματικό χώρο, γιορτάζοντας τα 10 χρόνια ζωής του φεστιβάλ. Αναμφίβολα το αρχαίο θέατρο της Απτέρας συγκεντρώνει αυτά τα στοιχεία και πολλά παραπάνω. Θα ήθελα λοιπον να ευχαριστήσω ιδιαίτερα την Περιφέρεια Κρήτης και την Εφορεία Αρχαιοτήτων για την ανταπόκρισή τους στο αίτημά μας.

Αισθάνεστε ότι το «πράσινο φως» που δόθηκε για τον συγκεκριμένο χώρο, αποτελεί μια «επιβράβευσή» της προσπάθειάς σας όλα αυτά τα χρόνια;  Νιώθω ότι αποτελεί πρωτίστως μια ευκαιρία να ακουστούν δύο αριστουργηματικά έργα του ρεπερτορίου σε έναν ατμοσφαιρικό, συμβολικό χώρο με τεράστια πολιτιστική κληρονομιά .

Πώς μπορεί να συνδεθεί η τέχνη και ο πολιτισμός με τον τουρισμό; Πιστεύω ότι το παράδειγμά μας αποτελεί μια χαρακτηριστική περίπτωση αυτής της σύνδεσης. Η ένταξη της τέχνης -όπως και άλλων μορφών εναλλακτικού τουρισμού- στο προϊόν των Χανίων θα έδινε τη δυνατότητα να στοχεύουμε σε τουρισμό υψηλότερης ποιότητας, αλλά και επέκτασης της σεζόν. Τα δύο αυτά ζητούμενα απασχολούν όλους τους καλοκαιρινούς προορισμούς ανεξαιρέτως και οφείλουμε να τα διεκδικήσουμε.

Θα μπορούσαν να γίνουν τα Χανιά ένας «πολιτιστικός προορισμός»; Όλοι γνωρίζουμε τις ανεξάντλητες δυνατότητες και προοπτικές των Χανίων. Φυσικά θα μπορούσαν να γίνουν ένας συναρπαστικός πολιτιστικός προορισμός με εφόδιο την τεράστια ιστορική κληρονομιά. Έως τώρα δεν το έχουμε επιτύχει στο βαθμό που θα μπορούσαμε λόγω της έλλειψης οράματος, συνέπειας και συνεργειών. Το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο αποτελεί μια λαμπρή εξαίρεση στα παραπάνω και ταυτόχρονα ένα «κόσμημα» για τον προορισμό μας με εξαιρετικές δυνατότητες αξιοποίησης προς αυτή την κατεύθυνση.

Πώς θα θέλατε να δείτε τα επόμενα χρόνια το φεστιβάλ;  Θα ήθελα να συνεχίσει να πραγματοποιείται με συνέπεια και όρεξη, έτσι ώστε στο μυαλό όλων των ενδιαφερομένων να αποτελέσει θεσμό όσο αφορά στην κλασική μουσική. Αυτό πιστεύω ότι είναι εφικτό εάν συνεχίσουμε τη διεύρυνση των καλλιτεχνικών συνεργασιών και τη διατήρηση της υψηλής ποιότητας ερμηνείας των έργων.

Τέλος, θα ήθελα να δω το φεστιβάλ να αποκτά έναν πιο διαδραστικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα μέσω της διεξαγωγής σεμιναρίων και masterclasses για νέους μουσικούς, αλλά και μέσω της σύμπραξης των νέων με τους πιο έμπειρους στις συναυλίες.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ:

1η συναυλία

Παρασκευή, 26 Αυγούστου 2022, ώρα 21.00
Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)
Παραλλαγές πάνω σε ένα θέμα του Σούμαν για πιάνο, τέσσερα χέρια, έργο 23

ROBERT SCHUMANN (1810 – 1856)
Faschingsschwank aus Wien (Καρναβάλι της Βιέννης), έργο 26

BEDŘICH SMETANA (1824 – 1884)
Τρίο με πιάνο σε σολ ελάσσονα, έργο 15

Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο

Τίτος Γουβέλης, πιάνο
Trio Zimbalist:
Josef Špaček, βιολί

Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, βιολοντσέλο

George Xiaoyuan Fu, πιάνο

Ο Βασίλης Βαρβαρέσος και ο Τίτος Γουβέλης, σταθεροί συνεργάτες του Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων εδώ και χρόνια, παίζουν για πρώτη φορά μαζί στο ίδιο πιάνο. Το θέμα των παραλλαγών του Μπραμς που θα ερμηνεύσουν είναι η τελευταία μουσική σκέψη του Ρόμπερτ Σούμαν πριν την απόπειρα αυτοκτονίας του. Βεβαίως, οι μουσικές σκέψεις του Σούμαν έχουν γενικότερα μέγιστη καλλιτεχνική αξία, όπως ξεκάθαρα καταδεικνύει το νεανικό πιανιστικό του αριστούργημα «Καρναβάλι της Βιέννης». Το ραγδαία ανερχόμενο διεθνώς Τρίο Zimbalist, που αποτελείται από αποφοίτους του περίφημου Ινστιτούτου Curtis της Φιλαδέλφειας, κάνει το ντεμπούτο του στο Φεστιβάλ με ένα από τα πιο γοητευτικά Τρίο όλων των εποχών, το αισθαντικό Τρίο του Τσέχου Μπέντριχ Σμέτανα.

2η συναυλία
Κυριακή, 28 Αυγούστου 2022, ώρα 21.00

Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)
Τρίο για κόρνο, βιολί και πιάνο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 40

ANTONÍN DVOŘÁK (1841 – 1904)
Κουιντέτο με πιάνο αρ.2 σε λα μείζονα, έργο 81

Κώστας Σίσκος, κόρνο

Γιώργος Δεμερτζής, βιολί

Noé Inui, βιολί

Ιάσων Κεραμίδης, βιολί

David Bogorad, βιόλα

Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο

Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο

George Xiaoyuan Fu, πιάνο

Με ιδιαίτερη χαρά το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων προσκαλεί για πρώτη φορά έναν κορνίστα στο δυναμικό του. Ο Κώστας Σίσκος, κορυφαίος κορνίστας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, πλαισιωμένος από τον μεγάλο Έλληνα βιολιστή Γιώργο Δεμερτζή και τον ακμαίο Αμερικανό πιανίστα George Xiaoyuan Fu, εκτελούν το λυρικό Τρίο με κόρνο του Μπραμς. Η συναυλία συμπληρώνεται με ένα από τα πιο εντυπωσιακά κουιντέτα που έχουν γραφτεί ποτέ. Ο Τσέχος Αντονίν Ντβόρζακ, συνθέτης για τον οποίο ο Μπραμς υπήρξε πολύτιμος μέντορας, διοχέτευσε στο κουιντέτο του όλη τη μελωδικότητά και την εκφραστικότητα του, υπηρετώντας μία μακρά, δραματική αφήγηση που κόβει την ανάσα.

3η συναυλία

Δευτέρα, 29 Αυγούστου 2022, ώρα 21.00
Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)
Τρίο με πιάνο αρ.1 σε σι μείζονα, έργο 8

ERICH WOLFGANG KORNGOLD (1897 – 1957)
Κουιντέτο με πιάνο σε μι μείζονα, έργο 15

Noé Inui, βιολί

Ιάσων Κεραμίδης, βιολί

David Bogorad, βιόλα

Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο

Τίτος Γουβέλης, πιάνο
Trio Zimbalist:

Josef Špaček, βιολί

Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, βιολοντσέλο

George Xiaoyuan Fu, πιάνο

Η μουσική του Έριχ Κόρνγκολντ, ενός από τα πιο εντυπωσιακά παιδιά-θαύματα που γεννήθηκαν ποτέ, δεν ακούγεται συχνά – τουλάχιστον στην Ελλάδα. Αλλά η ομορφιά της είναι τέτοια που δεν μπορεί να αφήσει ασυγκίνητο όποιον έρχεται σε επαφή μαζί της! Το Κουιντέτο του με πιάνο, γραμμένο σε μία εποχή που ο συνθέτης ήταν στο απόγειο της δόξας του, είναι ένα έργο που ακτινοβολεί χάρη και λεπτότητα αλλά και εκρηκτική δεξιοτεχνία. Πλάι του, θα ακουστεί από το Τρίο Zimbalist το νεανικό και δημοφιλέστατο Πρώτο Τρίο του Μπραμς, όπως ο συνθέτης το τελειοποίησε κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του.

4η συναυλία
Τετάρτη, 31 Αυγούστου 2022, ώρα 21.00
Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort

FRANZ LISZT (1811 – 1886)
Tristia (3η εκδοχή της «Κοιλάδας του Όμπερμαν») για τρίο με πιάνο

OTTORINO RESPIGHI (1879 – 1936)
Κουιντέτο με πιάνο σε φα ελάσσονα (1902)

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)
Κουαρτέτο με πιάνο αρ.1 σε σολ ελάσσονα, έργο 25

Noé Inui, βιολί

Ιάσων Κεραμίδης, βιολί

Josef Špaček, βιολί

David Bogorad, βιόλα

Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο

Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, βιολοντσέλο

Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο

Τίτος Γουβέλης, πιάνο

Το Κουαρτέτο με πιάνο του Μπραμς είναι ένα από τα έργα που κατέχουν περίοπτη θέση στο συναυλιακό ρεπερτόριο χάρη στον δυναμισμό και τη μελωδικότητά του. Ανάλογα μεγάλη απήχηση γνώριζε ανέκαθεν το Κουιντέτο του, το οποίο ενέπνευσε τον Ιταλό συνθέτη Οτορίνο Ρεσπίγκι να γράψει ένα δικό του Κουιντέτο (1902) απόλυτα στο πνεύμα της μουσικής του Μπραμς. Αλλά ένα αφιέρωμα στον Μπραμς δεν θα μπορούσε να παραλείψει να στρέψει το ενδιαφέρον του και στο «αντίπαλον δέος» του, τον Φραντς Λιστ. Η Κοιλάδα του Όμπερμαν, ένα από τα πιο προβεβλημένα πιανιστικά του έργα, έγινε αντικείμενο μίας σαγηνευτικής μετάπλασης για τρίο με πιάνο προς το τέλος της ζωής του.

5η συναυλία

Πέμπτη, 1 Σεπτεμβρίου 2022, ώρα 21.00
Αρχαιολογικός Χώρος Απτέρας

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)
Σεξτέτο εγχόρδων αρ.2 σε σολ μείζονα, έργο 36

FELIX MENDELSSOHN (1809 – 1847)
Οκτέτο για έγχορδα σε μι ύφεση μείζονα, έργο 20

Γιώργος Δεμερτζής, βιολί – βιόλα

Noé Inui, βιολί

Γιώργος Δασκαλάκης, βιολί

Γιάννης Μαγειρόπουλος, βιολί

Γεώργιος Χλιαβώρας, βιολί – βιόλα

David Bogorad, βιόλα

Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν, βιολοντσέλο

Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο

Κωστής Σπυριδάκης, βιολοντσέλο

Για πρώτη φορά φέτος, το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων επεκτείνει τη δράση του έξω από την αίθουσα του Συνεδριακού Κέντρου του Minoa Palace Resort σηματοδοτώντας με αυτόν τον τρόπο τον εορτασμό των δέκα του χρόνων αλλά και την αισιόδοξη ενατένιση του μέλλοντος. Στον μαγευτικό αρχαιολογικό χώρο της Απτέρας, της εμβληματικής αυτής αρχαίας πόλης της Κρήτης, καταξιωμένοι βιρτουόζοι των εγχόρδων και νεότεροι ανερχόμενοι εκτελεστές τους ενώνουν τις δυνάμεις τους παρουσιάζοντας το Σεξτέτο του Γιοχάνες Μπραμς και το Οκτέτο του Φέλιξ Μέντελσον. Αμφότερα τα έργα είναι στην ουσία τους μικρές συμφωνίες για έγχορδα, φέρνοντας στο προσκήνιο τον ζεστό και αισθησιακό τους ήχο.

Περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ

Εισιτήρια ΕΔΩ

zarpanews.gr – Εμμανουέλα Νικολακάκη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook