Εκτός σχεδίου δόμηση, έργα στα Χανιά και 4 στρέμματα – Ο πρόεδρος του ΤΕΕ για τα τεχνικά προβλήματα που πρέπει να λύσει η νέα κυβέρνηση

εκτός-σχεδίου-δόμηση-έργα-στα-χανιά-κα-1707310

Πλήθος ζητημάτων που αφορούν τους πολίτες των Χανίων και θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από την επόμενη κυβέρνηση, έθιξε την Τετάρτη στο Zarpa Radio 89.6 ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΚ, Σπύρος Σοφιανός. Μιλώντας στον Λεωνίδα Φιλικόζη, ο Χανιώτης μηχανικός επισήμανε μια σειρά έργων που θα πρέπει να γίνουν στον νομο, επισήμανε τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις ενστάσεις για τους δασικούς χάρτες, εξήγησε πώς μπορεί να ξεπεραστεί το μεγάλο πρόβλημα με την απαγόρευση της εκτός σχεδίου δόμησης, ενώ άγγιξε και τα προβλήματα στον χώρο της οικοδομής. Δείτε παρακάτω τα κυριότερα σημεία από όσα δήλωσε ο κ. Σοφιανός:

Εκτός σχεδίου δόμηση

«Εδώ έχει χαθεί η αίσθηση του δικαίου, κάποιος αγοράζει χωράφι ξέροντας ότι οικοδομεί και ξαφνικά, με μια απόφαση, μαθαίνει ότι έχει αγοράσει ένα χωράφι για να καλλιεργεί. Αυτό δεν μπορεί να είναι δίκαιο και να χαρακτηρίζει τη σχέση κράτους-πολίτη στη χώρα. Περιμένουμε τη νέα κυβέρνηση. Η τελική λύση αφορά τον χαρακτηρισμό των δρόμων. Αυτό περνάει μέσα από σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων αλλά και μέσα από τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια (ΤΠΣ). Ο πρώτος γύρος του σχετικού διαγωνισμού έχει γίνει και στα Χανιά υπάρχουν ανάδοχοι για τον δήμο Πλατανιά και Αποκορώνου. Αλλά τα ΤΠΣ πρέπει να τελειώσουν ως τα τέλη του 2025, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να δούμε ποιος θα είναι ο μηχανισμός διαβούλευσης αλλά και ο μηχανισμός ελέγχου. Αν είναι να γίνει μια μελέτη και να περιμένουμε να την ελέγξουν δέκα χρόνια, τι να το κάνουμε; Όπως και να έχει, επειδή θα χρειαστούν κάποια χρόνια, θα πρέπει να δούμε τι μπορεί να γίνει στο μεσοδιάστημα για να διασφαλιστεί ο πολίτης».

Απαιτείται παράταση προθεσμίας για τα 4 στρέμματα

«Η πολεοδομία Χανίων έχει πάνω από 2000 αιτήσεις για το συγκεκριμένο κομμάτι, ενώ χρειάζεται να εκδοθούν και εγκύκλιοι για τις εφαρμογές των νόμων. Μόνο ως φάρσα βλέπω το ενδεχόμενο να προλάβουν μέχρι τον Σεπτέμβριο. Οι υπάλληλοι, όσους κι αν φέρουν με τη ΔΕΠΑΝ, δεν θα προλάβουν σε αυτή την προθεσμία. Χρειάζεται να δοθεί μια παράταση και μάλιστα μια γενναία παράταση. Η υπόθεση με τις παρεκκλίσεις, με τον τρόπο που έγινε και χωρίς μεταβατική περίοδο, θεωρούμε ότι ήταν πολύ άστοχος χειρισμός. Ελπίζουμε ότι η ρύθμιση Ταγαρά που είχαμε δει στα πεταχτά μαζί με μια παράταση, θα βοηθήσει. Το ζήτημα είναι γνωστό, η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος ήταν απολύτως ενήμερη, όπως και οι βουλευτές Χανίων».

Γιατί καθυστερούν οι ενστάσεις δασικών χαρτών

«Οι ενστάσεις έχουν προχωρήσει ελάχιστα, συνολικά θα προσεγγίσουν τις 30.000 και δεν έχει γίνει τίποτα. Οι επιτροπές δεν είναι αρκετές. Εμείς έχουμε προτείνει να μπουν ανοχές στον χάρτη με επιστημονικό τρόπο κι έτσι πολλοί δεν θα χρειαζόταν να κάνουν ένσταση. Ένα κομμάτι της δουλειάς θα μπορούσε να γυρίσει πίσω σε μελετητικό στάδιο και να αποσυμφορήσει έτσι τις επιτροπές. Και βεβαίως να αυξηθούν οι επιτροπές, αλλά και να λύσουν το πρόβλημα της αμοιβής τους. Οι επιτροπές αυτές γίνονται εκτός ωραρίου και το υπουργείο θέσπισε μια αμοιβή, στην οποία όμως μετά έβαλε πλαφόν βάσει του μισθού του. Την ακύρωσαν ουσιαστικά».

Κτηματολόγιο

«Θα το διορθώνουμε για καμιά τριανταριά χρόνια. Προσπαθούμε να κάνουμε μέσα σε τρία χρόνια, όσα αλλού υπάρχουν αιώνες. Καθεστώς κτηματολογίου – υποθηκοφυλακείου στην  Ολλανδία υπάρχει 160 χρόνια τώρα. Τώρα τα κάναμε ψηφιακά με έναν τρόπο επαρκή μεν, πρόχειρο δε. Για να λύσουμε κτηματικές διαφορές που έχουν να κάνουν με μέτρα και εκατοστά, σε περιοχές με υψηλή αξία γης, οι μετρήσεις θα πρέπει να γίνουν με περισσότερη ακρίβεια. Και θα πρέπει πρώτα να λήξουμε το δασολόγιο και μετά να έρθει το κτηματολόγιο. Στο μεταξύ, αν είσαι σε αντιδικία το ακίνητό σου δεν είναι μεταβιβάσιμο, ενώ είναι και το ζήτημα της αρτιότητας, γιατί μπορεί με τα δύο μέτρα που διεκδικεί κάποιος από την έκτασή σου να χάνει αρτιότητα. Έτσι αλλάζει η αξίά τελείως και επειδή στην Κρήτη ειδικά έχουμε πολλά μικρά χωράφια, το αποτέλεσμα είναι μικρές κτηματικές διαφορές να δημιουργούν ουσιαστικές οικονομικές διαφορές».

Οικοδομή και ακρίβεια

«Το νέο πρόβλημα είναι η ακρίβεια των υλικών, που βγάζει εκτός τα μπάτζετ. Κατά μέσο όρο έχουν ακριβύνει κατά 30%, και αυτό είναι πάρα πολύ. Έχουν αυξηθεί και τα μεροκάματα. Τώρα φαίνεται πως δεν θα έχουμε μεγάλα σκαμπανεβάσματα, αλλά πρέπει να δούμε πώς μπορούμε ως χώρα να προχωρήσουμε σε μείωση του κόστους των υλικών, γιατί δημιουργείται πλέον ένα κοινωνικό πρόβλημα στέγασης. Η τιμή ενοικίου στα Χανιά τείνει να προσεγγίσει τα 10 ευρώ ανά τετραγωνικό, μια τιμή βορείων προαστίων Αθήνας. Η τιμή πώλησης είναι πάνω από 3.000 ευρώ το τετραγωνικό. Δεν μπορεί να ανταποκριθεί ένα ζευγάρι μισθωτών σε τέτοιες τιμές. Πρέπει να βρεθεί μια λύση, ή με κάποια επιδότηση, ή με αύξηση συντελεστών δόμησης. Και όταν ο ΦΠΑ στην οικοδομή ήταν χαμηλότερος, πήγαινε καλύτερα η οικοδομή, κανείς δεν μπορεί να μου πει το αντίθετο».

Έλλειψη χεριών, έλλειψη… μαστόρων

«Υπάρχει έλλειψη εργατικών χεριών, από μηχανικούς μέχρι τεχνίτες. Δυστυχώς δεν υπάρχει μπούσουλας για να λυθεί αυτό σε μια στιγμή. Στη ναυτιλία είχε υπάρξει κάποτε μια διακρατική συμφωνία με συγκεκριμένες χώρες για ανθρώπους που θα έρχονταν να δουλέψουν εδώ, αλλά μετά από αξιολόγηση. Δεν ξέρω αν κάτι τέτοιο είναι δυνατό να συμβεί. Πολλοί εργάτες έφυγαν γιατί υπήρχε έλλειψη χεριών και σε αναπτυγμένες χώρες και πήγαν να βρουν καλύτερες αμοιβές εκεί».

Περιφερειακός Χανίων και άλλα απαραίτητα έργα

«Το επόμενο διάστημα έρχονται ιδιωτικά έργα στα Χανιά και αυτό σημαίνει ότι οι δημόσιες υποδομές να ακολουθήσουν. Όχι απλά για να είναι ευχαριστημένοι οι τουρίστες, αλλά για να έχουμε εμείς καλή ποιότητα ζωής. Υπάρχει σήμερα η ανάγκη κάποιων φραγμάτων. Το φράγμα Βαλσαμιώτη αστόχησε, αλλά πρέπει να δούμε αν μπορεί να βελτιωθεί. Περιμένουμε το φράγμα Ταυρωνίτη, έστω και με ΣΔΙΤ. Όσο για τους δρόμους, σημαντικό είναι να γίνει η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο και πρέπει να διευκρινίσουμε με ποιον οικονομικό τρόπο θα γίνει. Επίσης, ο περιφερειακός του Καστελίου. Και για την πόλη των Χανίων, χρειάζονται οδικά έργα που θα ελαφρύνουν την πόλη. Για παράδειγμα, μέχρι τώρα ο ΒΟΑΚ χρησιμοποιούνταν και ως περιφερειακός. Με τα διόδια αυτό θα σταματήσει να συμβαίνει.

Επομένως χρειάζεται περιφερειακός Χανίων. Ήταν ένα έργο που είχε ατονήσει λόγω προβλημάτων σε πράξεις εφαρμογής, στο κομμάτι εντός σχεδίου πόλης. Επίσης πρέπει να φτιαχτούν κάποιοι νότιοι άξονες, όπως ο δρόμος προς Παλαιόχωρα που είναι κομβικής σημασίας για τον νομό. Τέλος, ένα έργο που πρέπει να γίνει – και υπάρχουν δεσμεύσεις, αλλά δεν έχουμε δει τίποτα – είναι να φτιαχτεί η άλλη είσοδος του νησιού, δηλαδή το λιμάνι της Σούδας. Χρειάζεται να δούμε τι θα κάνουμε με το λιμάνι, είναι στρατιωτικό, επιβατικό, κρουαζιέρας, αναψυχής, αλιευτικό, είναι όλα μαζί; Να δούμε με σοβαρότητα πού θα γίνει τί και πώς θα αναπτυχθεί».

zarpanews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook