ΕΕ: Τέλος η πώληση καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035

Τέλος και επισήμως η πώληση καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 στην ΕΕ. Αυτό προέκυψε ύστερα από σχετική συμφωνία που επετεύχθη μεταξύ των Ευρωβουλευτών και των κυβερνήσεων των κρατών -μελών της ΕΕ.

Ο Γάλλος ευρωβουλευτής και μέλος της Ευρωομάδας Renew Europe, Πασκάλ Κανφέν χαρακτήρισε την απόφαση «ιστορική για το κλίμα». Από την πλευρά της η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν εξέφρασε την ικανοποίηση της για το «κρίσιμο ορόσημο» αυτό όσον αφορά στις φιλοδοξίες της ΕΕ για το κλίμα. Η συμφωνία αυτή θα «ενισχύσει την καινοτομία και την ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική ηγετική θέση», όπως υποστήριξε η ίδια. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία διαβεβαίωσε πως είναι έτοιμη να «αντιμετωπίσει την πρόκληση» έπειτα από αυτή την «απόφαση άνευ προηγουμένου» και κάλεσε την ΕΕ να θέσει «όρους» που είναι απαραίτητοι για την επίτευξη του στόχου, κυρίως για την εγκατάσταση επαρκούς δικτύου φορτιστών των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Το κείμενο

Το κείμενο που εγκρίθηκε βασίζεται στην πρόταση που είχε υποβληθεί τον Ιούλιο του 2021 από την Κομισιόν και προβλέπει την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 των καινούργιων αυτοκινήτων που θα πωλούνται από το 2035 στην Ευρώπη.

Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πωλούνται καινούργια αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και ελαφρά οχήματα δημόσιας χρήσης που καίνε βενζίνη ή diesel στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη χρονιά αυτή, καθώς και υβριδικά αυτοκίνητα (βενζίνη ή diesel + μπαταρίες). Με άλλα λόγια θα πωλούνται μόνο 100% ηλεκτρικά καινούργια αυτοκίνητα.

Tο βασικό μέσο μετακίνησης των Ευρωπαίων, το αυτοκίνητο, αντιπροσωπεύει κάτι λιγότερο από το 15% των συνολικών εκπομπών CO2 στην ΕΕ. Ο νέος κανόνας αναμένεται να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η γηραιά Ήπειρος ως προς το κλίμα και συγκεκριμένα την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας με ορίζοντα το 2050.

Πρόκειται για πρώτη φορά που γίνεται τέτοιου είδους συμφωνία και συμπεριλαμβάνεται στο πακέτο των Ευρωπαίων για το κλίμα («Fit for 55») που έχει ως σκοπό να μειωθούν κατά 55% οι εκπομπές που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου από τα κράτη μέλη της ΕΕ έως το 2030 σε σύγκριση με το 1990.

Προβλέπει μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55% για τα καινούργια αυτοκίνητα και κατά 50% για τα καινούργια φορτηγάκια σε σχέση με το 2021.

Προβλέπονται εξαιρέσεις, κυρίως για αυτοκινητοβιομηχανίες που χαρακτηρίζονται «niche» (σ.σ. καλύπτουν εξειδικευμένο, μικρό τομέα της αγοράς) και όσες παράγουν λιγότερα από 10.000 αυτοκίνητα τον χρόνο, έως τα τέλη του 2035. Η ρήτρα αυτή, γνωστή και ως «τροπολογία Φεράρι», αφορά βασικά κατασκευάστριες πολυτελών ή/και σπορ αυτοκινήτων.

Οι διαπραγματευτές συμφώνησαν επίσης να «αρχίσει η διαδικασία διαμόρφωσης νομοθετικής πρότασης το 2025 για τη δημιουργία Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης» για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως επεσήμανε ο Κανφέν.

Η δημιουργία του ταμείου

Η δημιουργία του ταμείου αυτού είχε ζητηθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προκειμένου υπάρξει εγγύηση για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του κοινωνικού και του οικονομικού κόστους» της μετάβασης στην «κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές».

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία απασχολεί, άμεσα ή έμμεσα, πάνω από 13 εκατομμύρια Ευρωπαίους. Δηλαδή αντιπροσωπεύει το 7% των θέσεων εργασίας στην ΕΕ, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Το 2023 αναμένεται να υπάρξει πρόταση της Κομισιόν που θα επιτρέψει την επιτάχυνση των εταιρικών στόλων αυτοκινήτων με οχήματα μηδενικών εκπομπών, διευκρίνισε ο κ. Κανφέν.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα πρέπει να επικυρώσουν επίσημα τη συμφωνία αυτή για να τεθεί σε ισχύ.

enikos.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ