Coffee Ιsland: Από το πρώτο καφεκοπτείο στους 4.000 εργαζομένους

coffee-ιsland-από-το-πρώτο-καφεκοπτείο-στους-4-000-ερ-1202190

Ο εκδημοκρατισμός του speciality

Ηταν 1999 όταν στην οδό Ρήγα Φεραίου στην Πάτρα πρωτολειτούργησε ένα παραδοσιακό καφεκοπτείο. Πωλούσε φρεσκοαλεσμένο καφέ κάθε είδους και όλα τα συναφή, από σοκολάτες και ζαχαρώδη, μέχρι μπαχαρικά, σκεύη και φλιτζανάκια για κάθε ρόφημα. Δεν πέρασε λίγος καιρός και μεταφέρθηκε στον ίδιο δρόμο, μερικά μέτρα πιο κάτω στον αριθμό 98, όπου βρίσκεται ως σήμερα. Είναι το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας καφεκοπτείων Coffee Island.

Την ιστορία λένε οι αριθμοί

Πώς από ένα μικρό μαγαζί δημιουργείς μια καλοκουρδισμένη αλυσίδα franchise; Δυο δεκαετίες αργότερα η Coffee Island διαθέτει τετρακόσια εν ενεργεία καταστήματα στην Ελλάδα και σαράντα έξι στην Κύπρο (και άλλα 22 συνολικά υπό κατασκευή εντός ελληνικών και κυπριακών συνόρων). Το 2010, ήταν η χρονιά που ήρθε στην εταιρεία ο σημερινός CEO Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, και έφερε μαζί του τρεις άξιους συνεργάτες. Ένας από αυτούς και ο Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος, σημερινός Διευθυντής στα τμήματα Operation και Research and Development. Σχεδίασαν μια νέα πορεία με τον espresso να τοποθετείται στο κέντρο. Δεν τους πήρε πολύ καιρό αλλά κατέβαλαν αρκετή δουλειά για να δώσουν υπόσταση στο όραμά τους. Το (τότε) νέο λογότυπο της εταιρείας λέγεται πώς πρωτοσχεδιάστηκε σε μία χαρτοπετσέτα και στη συνέχεια το επεξεργάστηκαν διάφορα δημιουργικά γραφεία μέχρι να πάρει την σημερινή του μορφή.

Στο κέντρο του λογοτύπου απεικονίζεται μια κούπα και περιμετρικά τα πέταλα του άνθους και ο καβουρδισμένος κόκκος, με εμφανή την ρωγμή από το κρακ, την σφραγίδα που αποκτά ο κόκκος κατά το καβούρδισμα. Το 2012 πραγματοποίησαν το πρώτο direct trade εισάγοντας απευθείας καφέ από το El Salvador. Θέλει κότσια για να πληρώσει κανείς ένα κοντέινερ με καφέ από χώρα, της οποίας οι συναλλαγές θα λέγαμε πως είναι σχετικά επισφαλείς.

Σήμερα αγοράζουν και επεξεργάζονται σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην Πάτρα περίπου 1.800 τόνους άφρυκτου καφέ, ποσότητα την οποία προμηθεύονται κυρίως απευθείας, από μεγάλους ή μικρότερους παραγωγούς. Ο χώρος παραγωγής, που εκτείνεται σε 1500 τμ., περιλαμβάνει πέντε σύγχρονες μηχανές καβουρδίσματος. Από εδώ τροφοδοτούν κάθε κατάστημα της αλυσίδας. Μέσα στα χρόνια κατάφεραν να εμπορεύονται speciality καφέδες, οι οποίοι λαμβάνουν υψηλή βαθμολογία ποιότητας στο διεθνές σύστημα πόντων, (οι περισσότερες παρτίδες τους υποστηρίζουν πως έχουν λάβει από 84 έως και 94 βαθμούς).

Πρόκειται για ποιότητα που αναζητούν και συμφωνούν με τους παραγωγούς (ή τους υπευθύνους των σταθμών επεξεργασίας σε κάποιες χώρες). Αυτοί είναι οι κόκκοι που είτε χρησιμοποιούνται στα χαρμάνια τους (blends), εποχιακά ή σταθερά, ή τους βλέπουμε στα ράφια των καφεκοπτείων συσκευασμένους μέσα στα σακουλάκια Coffee Island ως 100% specialty Arabica μονοποικιλιακοί ή ως limited edition microlot (σ.σ. περιορισμένης ποσότητας κόκκοι από μια μικρή έκταση, που διατίθεται στα καταστήματα για σύντομο διάστημα). Για κάθε έναν από αυτούς φροντίζουν για την ιχνηλασιμότητα, όλες οι πληροφορίες είναι πάνω στο σακουλάκι, μια μοναδική ταυτότητα για αυτό που θα σερβίρουν στο ποτήρι.

Όπως έκαναν και στην Αθήνα έτσι συνέβη και σε κάθε σημείο της επικράτειας, όπου έφεραν ένα καθημερινό αγαθό. “Θέλουμε να πίνετε κάθε μέρα τον καφέ σας από εμάς, γι’ αυτό προσπαθούμε να μην είναι ένας συνηθισμένος καφές, αλλά ένας πολύ καλός καφές με ποιότητα, η οποία αξίζει το αντίτιμο που δίνουν οι πελάτες” εξηγεί ο Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος.

Από τον πρώτο franchisee της Coffee Island που ξεκίνησε στον Πύργο Ηλείας πριν 18 χρόνια, ως σήμερα, που συναντάμε τα cafe-καφεκοπτεία τους σε όλη τη χώρα, διαθέτουν στο δίκτυο τους περισσότερους από τέσσερις χιλιάδες εργαζόμενους. Σε περιοχές όπως η Νέα Καρβάλη Καβάλας, η Ναύπακτος ή η Ορεστιάδα τα καταστήματα παρείχαν νέες θέσεις εργασίας, μάλιστα περίπου το 80% της στρατιάς των barista που δουλεύουν για την εταιρεία είναι 25-35 ετών.

Η λειτουργία τους στις τοπικές αγορές έθρεψε τον καλό ανταγωνισμό. Κάπως έτσι κατάφεραν τον εκδημοκρατισμό του speciality, προσφέροντάς τέτοιους καφέδες σε πολύ κόσμο και αυτό είναι ένα επιπλέον αξίωμα που τους αναγνωρίζεται. Απομακρυσμένες από τα αστικά κέντρα πόλεις και κωμοπόλεις, απέκτησαν πρόσβαση σε ιδιαίτερους καφέδες, σε νέα προϊόντα και σε ένα καινούργιο μοντέλο εξυπηρέτησης.

Η εκπαίδευση φέρνει συνέπεια

Πώς εξασφαλίζετε ότι σερβίρεται ο ίδιος καφές στο Ηράκλειο Κρήτης και στην Ξάνθη; αναρωτιέμαι μεγαλόφωνα προς τους υπευθύνους. “Αρχικά, στην εταιρεία έχουμε θεσπίσει ένα εσωτερικό σύστημα εκπαίδευσης. Ενώ ο υπάλληλος που θα φτιάξει τον καφέ μας παίζει εκείνη την στιγμή σημαντικό ρόλο για το αποτέλεσμα που θα βρούμε στην κούπα, θελήσαμε να ελαχιστοποιήσουμε την πιθανότητα “λάθους” και δώσαμε σε όλους, εκτός από τεχνική γνώση και κάποια χρήσιμα εργαλεία. Απλοποιήσαμε κάθε διαδικασία που θεωρείται τυπική. Τέτοια εργαλεία είναι για παράδειγμα τα δυναμομετρικά πατητήρια, ώστε όλοι να πατάνε τον φρεσκοαλεσμένο καφέ με την ίδια πίεση (η πίεση που ασκείται έχει διαφορετικά αποτελέσματα στην εκχύλιση).

Ακόμα προσθέσαμε θερμόμετρα στις γαλατιέρες, για να εξασφαλίσουμε πως δεν θα πίνει κανείς καμένο γάλα στο cappuccino. Οι πάγκοι βρίσκονται χαμηλά και η μηχανή στη μέση ώστε να υπάρχει εποπτεία από τον πελάτη. Ο υπάλληλος αναγκάζεται να φροντίζει επισταμένως για την καθαριότητα του χώρου εργασίας του” εξηγεί ο διευθυντής του Operations για το μοντέλο εκπαίδευσης και λειτουργίας. Η εταιρεία διαθέτει πιστοποιημένα κέντρα δια βίου μάθησης, ένα σύγχρονο Coffee Campus, όπως και σύστημα e-learning στο οποίο έχουν πρόσβαση όλοι οι εργαζόμενοι του δικτύου.

Κατά την διάρκεια της καραντίνας, με όλα τα μαγαζιά ανοιχτά και νέες ανάγκες να δημιουργούνται, συνεχίστηκαν τα προγράμματα της θεωρίας online όσο και το training- διά ζώσης- τηρώντας όλα τα μέτρα στα καταστήματα, όπου γινόταν η πρακτική. Τα μαγαζιά τους λειτουργούν ως ανθρώπινες δεξαμενές για όσους θέλουν να επενδύσουν και να εργαστούν σε άλλο κομμάτι της αλυσίδας του καφέ και να απορροφηθούν από την εταιρεία.

Η αλυσίδα στο σήμερα

Εντός της διοίκησης μετράμε 210 άτομα προσωπικό, με μέσο όρο ηλικίας 37 ετών και 78% των εργαζομένων να είναι απόφοιτοι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μαζί με τον Κωνσταντίνο και τον Παναγιώτη Κωνσταντινόπουλο στη διοίκηση, επικεφαλής στο Marketing είναι ο Αλεξανδρος Ζαπανιώτης και στο εμπορικό τμήμα, του οποίου μέρος είναι οι πωλήσεις και η ανάπτυξη του δικτύου ηγείται ο Μιχάλης Καμβύσης. Την οικονομική διεύθυνση έχει ο Βλάσης Γκουρβέλος.

Στα πλαίσια ανάπτυξης εκτός συνόρων, από το 2016 έχουν το δικό τους ιδιόκτητο κατάστημα στο Λονδίνο, σε ένα στρατηγικό σημείο με τεράστιο ανταγωνισμό, στο Covent Garden, μια επένδυση-βαρόμετρο για την ελληνική εταιρεία. Τον Μάιο του 2017 άνοιξαν ένα κατάστημα στο Τορόντο, τον Φεβρουάριο του 2019 στο Ντουμπάι, ενώ μέσα στον Απρίλιο ετοιμάζεται νέο καφεκοπτείο στην Ελβετία.

Στην περίοδο της μεγάλης κρίσης που έφερε στις επιχειρήσεις εστίασης ο Cοvid-19,αποφάσισαν να διευρύνουν την γκάμα των προϊόντων τους. Τα cafe απέκτησαν συνοδευτικά για τα ροφήματα, φαγητό κρύας και ζεστής κουζίνας, που παρασκευάζονται σε εργαστήρια σε όλη την Ελλάδα και ψήνονται εντός. Ακόμα αναβάθμισαν την αισθητική για κάθε συνεργαζόμενο σημείο του δικτύου και συνολικά την εταιρική εικόνα τους. Έτσι είδαν αύξηση στις πωλήσεις τους κατά 9% για την χρονιά 2020.

Κι αν οι αριθμοί τους κάνουν να μοιάζουν με μια εταιρεία με αυστηρό προφίλ και αλύγιστη εικόνα, να πούμε πως το κέφι τους για δημιουργία παραμένει αμείωτο σε χαλεπούς καιρούς. Επένδυσαν στην τηλεοπτική διαφήμιση, για να συστήσουν το μανιφέστο τους: ο καφές είναι κάτι προσωπικό, σαν το αποτύπωμά μας, μοναδικό, και έχουμε δικαίωμα να τον ζητάμε όπως μας αρέσει, να τον απολαμβάνουμε όπως επιθυμούμε.

Εν μέσω πρώτου lockdown, τον Απρίλιο του 2020 ως μια αντανακλαστική κίνηση στον γενικό αποκλεισμό, δημιούργησαν το Coffee Mates, μια υπηρεσία που δίνει την δυνατότητα να προσφέρεις ένα δώρο σε οποιονδήποτε προορισμό πανελλαδικά. Από το να κεράσεις έναν καφέ τους φίλους σου (χωρίς να μετακινηθείς), μέχρι να συνθέσεις ένα δώρο από τα δεκάδες προϊόντα merch που έχουν στο site, να χαρίσεις στους δικούς σου ένα χαρμάνι ή στον coffee geek συνάδελφο ένα χρήσιμο εργαλείο, όπως μια μίνι συσκευή για αφρόγαλα, οικονομική και αποτελεσματική. Την ίδια περίοδο ενεργοποίησαν το ηλεκτρονικό tip για τον διανομέα – ο άνθρωπος που συναντούσαμε καθημερινά την περίοδο της πρώτης καραντίνας και ίσως ο μοναδικός που ανταλλάσσαμε καλημέρες στην πόρτα μας.

Άλλη μια υπηρεσία που αποδεικνύεται πολύ χρήσιμη είναι το skip the line. Από την συσκευή μας μπορούμε να προ-παραγγέλνουμε ώστε να κερδίσουμε χρόνο και να βρούμε τον καφέ έτοιμο στο κατάστημα, τον παραλαμβάνουμε με ανέπαφη συναλλαγή και χωρίς να περιμένουμε στην ουρά.

Πολύ συχνά όλα αυτά τα χρόνια η ομάδα δημιουργεί αφορμές που δείχνουν πως ο καφές είναι έκφραση της κοινωνικότητάς μας. Πρόσφατα, την περίοδο των Απόκρεων, μια ακόμα χρονιά που οι ίδιοι ως Πατρινοί στερήθηκαν το αγαπημένο τους καρναβάλι, λάνσαραν ένα ιδιαίτερο blend. Το Confetti blend είναι ένα χαρμάνι από την Βραζιλία και την Αιθιοπία.

Πρόκειται για δυο προελεύσεις που δεν συνηθίζεται να αναμειγνύονται. Μαζί με το Confetti blend ανανέωσαν τα αναλώσιμά τους και σέρβιραν σε χρωματιστά ποτήρια με νέο design μόνο για την περίοδο που θα ήταν διαθέσιμος ο συγκεκριμένος καφές, ενώ δημιούργησαν και μουσικές λίστες με γιορτινή διάθεση στο Spotify. Είναι ίσως κάτι ασήμαντο, περιττό για την περίεργη αυτή εποχή, που όμως τελικά μοιάζει απαραίτητο, μια στιγμή διαφυγής από την ρουτίνα μας, ένα χαρούμενο reminder ότι ήρθαν οι Απόκριες. Με αντίστοιχο “κέφι” έχουν υποδεχτεί τα Χριστούγεννα ή ένα νέο, σημαντικό για την συλλογή τους καφέ.

Προσωπικά, ήθελα ο καφές που πίνω να είναι “μπουτίκ”, αυστηρά speciality, εννοείται 100% Arabica, από μικρούς παραγωγούς που πληρώνονται δίκαια για την δουλειά τους. Δεν ήμουν πελάτης της Coffee Island μέχρι πριν δυο χρόνια που επισκέφθηκα τις εγκαταστάσεις και γνώρισα την δουλειά τους από κοντά. Τότε κατάλαβα πως είναι μια εταιρεία που έχει κάτι για όλους, και για μένα.

Είναι μια συμπαγής ομάδα, η οποία έχει πόρους να επενδύσει στην έρευνα, να πάει την κουβέντα για τον καφέ παρακάτω. Ενώ απέχει από τις εκάστοτε μόδες της βιομηχανίας, προσπαθεί να προσφέρει και το ψαγμένο, όπως για παράδειγμα το Limited Edition Microfarm Project Burundi.

Το Burundi ως χώρα προέλευσης θεωρείται hot εδώ και λίγα χρόνια. Αυτή την περίοδο βρήκα κάτι “εξωτικό”, όπως η σοδειά της Nicaragua By Peralta, που έφτασε πρόσφατα στα ράφια τους και προέρχεται από τις καλλιέργειες μιας από τις πιο παλιές οικογένειες παραγωγών καφέ. Διαθέτουν κάψουλες espresso για αυτούς που επιθυμούν να φτιάχνουν μόνοι τους εύκολα τον καφέ τους, διαθέτουν φυτικό γάλα για τους vegan, δεκάδες εξαρτήματα και εργαλεία για τον πάγκο του home barista, καλής ποιότητας ελληνικό καφέ, value for money κόκκους single origin (προτείνω τον Guji από την Αιθιοπία), ρόφημα σοκολάτας και τσάγια, σάντουιτς και διάφορα ακόμα για ένα ελαφρύ γεύμα. Είναι μια ελληνική εταιρεία που μέσω του καφέ στηρίζει εμπράκτως το inclusivity και αυτό από μόνο του είναι success story στην εποχή μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ετικέτες
Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook