Χανιά | Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ΒΟΑΚ στον Αποκόρωνα – Τι λένε οι κάτοικοι του δήμου

χανιά-μελέτη-περιβαλλοντικών-επιπτώ-1275764

Οι παρατάξεις «Αποκόρωνας ενότητα, ελπίδα και προοπτική» και «Αποκόρωνας η γη μας» εκπροσωπούν τους κατοίκους του δήμου Αποκορώνου σχετικά με την άποψή τους στο θέμα της βελτίωσης του πολυπόθητου αυτού έργου ΒΟΑΚ.

Στο συγκεκριμένο θέμα του ΒΟΑΚ δεν επιτεύχθηκε ομοφωνία, διότι η απόφαση πάρθηκε με 15 ψήφους υπέρ και 9 κατά. Στην απόφαση αυτή ενσωματώθηκαν, όλα τα αιτήματα και οι παρατηρήσεις, πολιτών φορέων και Τοπικών Συμβουλίων.

Αναλυτικά οι απόψεις τον δημοτών Αποκορώνου παρακάτω:

«Ο Δήμος Αποκορώνου της Π.Ε. Χανίων είναι ο επί το πλείστων επηρεαζόμενος Δήμος από την μελέτη και υλοποίηση του νέου Β.Ο.Α.Κ. στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, αφού τα τμήματα Σούδα – Βρύσες {ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 (Χ.Θ. 8+000 – 27+932)} Βρύσες – Ατσιπόπουλο {ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2 (Χ.Θ. 27+932 – 49+733)}, διέρχονται κατά το μεγαλύτερο τμήμα τους εντός των ορίων του Δήμου μας.

Ως εκ τούτου έχουμε και επιβάλλεται να εκφράσουμε εγγράφως τις απόψεις των συνδημοτών μας και προτάσεις βελτίωσης του πολυπόθητου αυτού έργου πνοής, δια μέσω της νόμιμης διαδικασίας της Δημόσιας Διαβούλευσης.

Οι προτάσεις μας παρατίθενται με γεωγραφική αλληλουχία από δυτικά προς ανατολικά της προτεινόμενης λύσης (ΠΕΛ) της παρούσης Μ.Π.Ε., στα σημεία της που αφορούν ή B επηρεάζουν την προσβασιμότητα στην γεωγραφική περιοχή του Δήμου Αποκορώνου και είναι οι εξής:

  • Ο Ανατολικός Κόμβος Απτέρων (ΑΚ-2 ΑΠΤΕΡΩΝ στην περιοχή «Κοιλιάρης (χλμ. θέση 17 + 000) εξυπηρετεί την κίνηση από και προς το Ρέθυμνο χωρίς να έχει προβλεφθεί η δυνατότητα στον συγκεκριμένο Ημικόμβο για σύνδεση από και προς το Ρέθυμνο της όμορης και σχεδόν εν επαφή Παλαιάς Εθνικής Οδού (Π.Ε.Ο.) προς Καλύβες, με συνέπεια όποιο όχημα έρχεται από Ρέθυμνο προς Καλύβες, να εξέρχεται στον ημικόμβο Κοιλιάρη (ΑΚ-2 ΑΠΤΕΡΩΝ) και οδεύοντας από την σημερινή Εθνική οδό, να οδηγεί μέχρι το Καλάμι, όπου στην συνέχεια μέσω του νέου Η/Κ (Δυτικός Κόμβος Απτέρων) να ξαναβγαίνει στην Π.Ε.Ο. και να επιστρέφει στο ίδιο ουσιαστικά σημείο διανύοντας έναν άσκοπό κύκλο περί τα 3,5Km!

 

  • Πολύ σημαντικό κρίνεται για τον οικισμό των Καλυβώνη υπογειοποίηση (υπόγεια σήραγγα ή Cut&Cover) του νέου ΒΟΑΚ από την χλμ. θέση 17+728 μέχρι 19+206 στο τμήμα Κοιλιάρης – Δυτ. Καλύβες, αφού η νέα επιφανειακή χάραξη και οι παράπλευροι γειτνιάζουν και έρχονται σε επαφή με το εγκεκριμένο Σχέδιο Πόλης Καλυβών και με μεγάλο αριθμό κατοικιών (ορισμένες μάλιστα εκ των οποίων απαλλοτριώνονται). Η ηχορύπανση, η φωτορύπανση και όλες οι δυσμενείς οχλήσεις της γειτνίασης αυτής θα καταστήσουν την τουριστική και μόνιμης κατοικίας περιοχή μη βιώσιμη και μειωμένης ανάπτυξης σε βάθος χρόνου.

Προτείνουμε λοιπόν ως μοναδική λύση την υπογειοποίηση έως την χλμ. θέση 19+206 και εν συνεχεία την προσαρμογή της χάραξης στην πορεία της Αρχικής Τεχνικής Λύσης (με βελτίωση της ΑΤΛ για ταχύτητα μελέτης 100χλμ/ώρα). Σε κάθε περίπτωσηστα ανοικτά σημεία του αυτοκινητόδρομου και ειδικά εφόσον δεν υιοθετηθεί η προτεινόμενη υπογειοποίησηαπαιτείται η πρόβλεψη εκ των προτέρων (και όχι εκ των υστέρων όπως αναφέρει η ΜΠΕ) για τοποθέτηση ηχοπετασμάτων στα επιφανειακά σημεία γειτνίασης με κατοικίες και οικιστικά σύνολα.

 

  • Σε συνέχεια της παραπάνω χλμ. θέση 19+206, προτείνουμε να επανεξεταστεί η δυνατότητα διέλευσης του ΒΟΑΚ στην πορεία της Αρχικής Τεχνικής Λύσης (με βελτίωση της ΑΤΛ για ταχύτητα μελέτης 100χλμ/ώρα) στο τμήμα Αν. Καλύβες – Αρμένοι και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην υπ’αριθμ.206582/30-11-2011 Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του έργου «Αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τμήμα: ΚΑΛΥΒΕΣ – ΑΓ. ΠΑΝΤΕΣ» ώστε να αξιοποιηθεί η υφιστάμενη χάραξη και να αποφευχθεί η νέα χάραξη σε περιοχές του κάμπου των Αρμένων με δενδρώδη βλάστηση,  ύφορες καλλιεργήσιμες εκτάσεις, αξιόλογο φυσικό τοπίο και τουλάχιστον 4 μόνιμες κατοικίες που απαλλοτριώνονται. Από τη συγκριτική αξιολόγηση των τεσσάρων εναλλακτικών λύσεων που αναφέρονται στην ΜΠΕ δεν προκύπτουν οι λόγοι αποκλεισμού της από την προτεινόμενη εναλλακτική λύση (ΠΕΛ) που προκρίνει η ΜΠΕ, αντιθέτως βάσει των αναφερόμενων κριτηρίων η συμπερίληψη της προτεινόμενης χάραξης στην ΠΕΛ την καθιστά ισχυρότερη έναντι των εναλλακτικών λύσεων.

 

  • Κρίνεται επιθυμητή η διερεύνηση της δυνατότητας επέκτασης του παράπλευρου 2_Ν SR14 με τεχνικό για την πρόσβαση στον Ι.Ν. Αγίου Φανουρίου, παρόδιες χρήσεις και σύνδεση με το τοπικό δίκτυο.

 

  • Απαραίτητη κρίνεται επίσης η υιοθέτηση της δημιουργίας ημικόμβου στην χλμ. θέση 30 + 822 (στην θέση «Κονταρός») όπως προβλέπεται στην Αρχική Τεχνική Λύση (ΑΤΛ). Πρόκειται για έναν ημικόμβο που θα εξυπηρετεί την κωμόπολη του Βάμου (δύναται να ονομαστεί Η/Κ ΒΑΜΟΥ) μόνο για τις κινήσεις από και προς τα Χανιά, με την κατασκευή του οποίου δεν θα αναγκάζονται οι οδηγοί σε περιπορεία περίπου 6χλμ μέσω του επονομαζόμενου στην ΜΠΕ ως Α/Κ Βάμου, ο οποίος πέραν ότι χρήζει μετονομασίας σε «Α Κ Βρυσών», βρίσκεται ουσιαστικά πολύ μακριά από την κωμόπολη του Βάμου και ιστορική έδρα του Δήμου Αποκορώνου, μεταξύ Βρυσών και Γεωργιούπολης στην περιοχή της Μάζας. Δεδομένου λοιπόν ότι το τεχνικό της κάτωθεν διάβασης της οδού προς Βάμο θα κατασκευαστεί έτσι κι αλλιώς, ουσιαστικά η δημιουργία του ημικόμβου έγκειται στην κατασκευή μόνο δύο ραμπών. Επιπλέον στο σημείο αυτό ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην προτεινόμενη χάραξη της ΠΕΛ, η οποία απαλλοτριώνει τουλάχιστον δύο(2) μόνιμες κατοικίες, προτείνεται ελαφρά εκτροπή της συνολικής χάραξης και της εν συνεχεία σήραγγας βορείως – βορειοανατολικάώστε να αποφευχθεί η απαλλοτρίωση των κατοικιών.

 

  • Στην περιοχή της Γεωργιούπολης, κρίνεται απαραίτητη η δημιουργία Ημικόμβου στην χλμ. θέση 36+500 (δυτική είσοδος Γεωργιούπολης) που θα εξυπηρετεί την είσοδο – έξοδο από και προς Χανιά όπως προβλέπεται στην Αρχική Τεχνική Λύση (ΟΑΚ 2018). Όπως επίσης και η δημιουργία Ημικόμβουστην χλμ. θέση 42+000, στην διασταύρωση της νέας χάραξης με την κεντρική οδό που σήμερα οδηγεί από τον οικισμό του Καβρού στον οικισμό του Κουρνά, ο οποίος θα εξυπηρετεί την είσοδο – έξοδο από και προς Ρέθυμνο. Ο τελευταίος δύναται να ονομαστεί «Η/Κ ΚΟΥΡΝΑ» και θα εξυπηρετεί απευθείας πλήθος οικισμών που εντοπίζονται νοτίως της προτεινόμενης χάραξης, όπως και τους χιλιάδες επισκέπτες της περιοχής.

Η υιοθέτηση της πρότασης αυτής θα συνδράμει στα μέγιστα ώστε ο κυκλοφοριακός φόρτος (ΙΧ, λεωφορεία, οχήματα μεταφοράς προμηθειών, φορτηγά κ.λπ), να απορροφάτε από την παραλιακή ζώνη της Γεωργιούπολης – Καβρού με τις μικρότερες δυνατές διαδρομές, με ασφάλεια για τα ίδια τα οχήματα, τους κατοίκους, εργαζόμενους και επισκέπτες καθώς και με το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που θα δημιουργούν οι δαιδαλώδεις περιπορείες για προσέγγιση του ενός και μοναδικού κόμβου που προβλέπει η ΜΠΕ στον κάμπο της Γεωργιούπολης- Καβρού. Εφόσον υιοθετηθεί η παραπάνω πρόταση θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αποσυμφόρηση του προβλεπόμενου Α/Κ Γεωργιούπολης στην ΧΛΜ θέση 38+600, ο οποίος κάθε περίπτωση κρίνετε απαραίτητος αλλά δεν θα μπορεί να αναλάβει αποκλειστικά όλο τον κυκλοφοριακό φόρτο, ειδικά την τουριστική περίοδο.

  • Τελευταία και πολύ σημαντική τροποποίηση της χάραξης που προτείνουμε, είναι η μετατόπιση της χάραξης περίπου 600 μ. νοτιότερα του οικισμού Δραμίων και μετά την υφιστάμενη υδατοδεξαμενή τουλάχιστον. Η πρόταση αυτή παρόλο που δημιουργεί μία νέα σχετικά μεγαλύτερου μήκους χάραξη, κρίνεται απαραίτητη διότι ο νέος αυτοκινητόδρομος διέρχεται σχεδόν μέσα από τον οικισμό Δραμίων (~70μ.) με ότι αυτό συνεπάγεται για την όχληση, την ψυχική υγεία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των τουριστών της ευρύτερης περιοχής, άλλωστε υπάρχει αρκετό περιθώριο συναρμογής νοτιότερα. Η προτεινόμενη αυτή μετατόπιση επιπλέον, είναι συμβατή με την υπ.αριθμ113/24-11-2016 θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος & Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης και υιοθετεί πλήρως την προσέγγιση της λύσης που ακολουθεί η ΜΠΕ.

Επιπλέον, σε γενικότερο πλαίσιο, οφείλουμε να αναφερθούμε στα εξής παρακάτω πολύ σημαντικά θέματα, τα οποία δεν έχουν άμεση σχέση με την γεωμετρία του νέου αυτοκινητόδρομου, αλλά αξιολογούνται σοβαρότατα και προτείνουμε να συμπεριληφθούν και να ληφθούν υπόψιν στην υπό διαβούλευση ΜΠΕ:

  • Κρίσιμης σημασίας για την οικονομική δραστηριότητα και προοπτική ανάπτυξης του Δήμου Αποκορώνου, είναι η παράλληλη ή και εκ των προτέρων υλοποίηση του έργου της σύνδεσης του Αερολιμένα Χανίων «Δασκαλογιάννης» με τον νέο Β.Ο.Α.Κ. και τον Λιμένα Σούδας. Ενέργεια που έχουμε την άποψη ότι πρέπει να υλοποιηθεί χρονικά παράλληλα με την σύμβαση παραχώρησης Σούδα-Βρύσες. Το έργο αυτό θα βελτιώσει θεαματικά την προσβασιμότητα από και προς τον Δήμο Αποκορώνου, τον Δήμο Χανίων αλλά και την υπόλοιπη Κρήτη (Π.Ε. Ρεθύμνου), με άμεσα οικονομικά και ποιοτικά οφέλη τόσο στην βιωσιμότητα του νέου ΒΟΑΚ όσο και στους εξυπηρετούμενους πολίτες, υπηρεσίες, Δήμους, τουρίστες κλπ.

 

  • Με δεδομένη την νέα διαμορφούμενη κατάσταση και την νέα χάραξη του ΒΟΑΚ, που θα υλοποιηθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια, θα πρέπει να δρομολογηθεί δίχως άλλο και η ταυτόχρονη υποβάθμιση των χαρακτηρισμένων οδών της ενδοχώρας (Εθνικών και Επαρχιακών Οδικών Δικτύων)βάση μελέτης που θα συντάξει ο Δήμος Αποκορώνου και θα εισηγηθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες, ώστε να μειωθούν οι απαγορευτικές αποστάσεις και οι περιορισμοί ασφαλείας σε περίπτωση δόμησης ή εκμετάλλευσης των παρακείμενων ιδιοκτησιών. Με αυτόν τον τρόπο θα αντισταθμιστούν εν μέρη οι συνέπειες και η μειωμένη αναπτυξιακή προοπτική που αρκετές ιδιοκτησίες θα υποστούν, αφού ο νέος αυτός κλειστός αυτοκινητόδρομος, σίγουρα θα αποκόψει την άμεση προσβασιμότητα, θα απομονώσει, θα μειώσει την αγροτική και την εμπορική αξία των ιδιοκτησιών.

 

  • Ταυτόχρονα ο κυκλοφοριακός φόρτος και η χρήση των υφιστάμενων αυτών εσωτερικών οδικών δικτύων (εθνικών, επαρχιακών κλπ, εκτός νέου ΒΟΑΚ)θα εκτιναχθεί όπως είναι φυσικό μετά τη λειτουργία του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου, αφού θα αποτελούν τους βασικούς άξονες μετακίνησης μεταξύ των οικισμών της ενδοχώρας. Συνεπώς κρίνεται αναγκαία η κατά προτεραιότητα αναβάθμιση των παραπάνω οδών, όσο αφορά την γεωμετρία τους, τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά καθώς και να μελετηθούν και υλοποιηθούν έργα «οδικής ασφάλειας» κυρίως σε σημεία που θα διέρχονται εντός των οικισμών, όπου θα υπάρχει πλέξη οχημάτων και πεζών. Μέλημα όλων, εκτός από την υλοποίηση και την χρηστικότητα του νέου ΒΟΑΚ, θα πρέπει να είναι η πρόβλεψη και η αποφυγή τριτοκοσμικών κυκλοφοριακών συνθηκών στην ενδοχώρα.

 

  • Ολοκληρώνοντας τις θέσεις μας, σας γνωστοποιούμε την αταλάντευτη βούλησή μας ότι ο νέος ΒΟΑΚ, θα πρέπει να ανευρεθεί τρόπος κατασκευής και βιωσιμότητας, ΧΩΡΙΣ την καταβολή διοδίων από όλους τους χρήστες.

Σε διαφορετική περίπτωση ο νέος αυτοκινητόδρομος θα κινδυνεύσει να χρησιμοποιείται περιστασιακά και μόνο την τουριστική περίοδο, θα αποφεύγεται συστηματικά από τους καθημερινούς και τοπικούς χρήστες με ότι συνεπάγεται αυτό σε πολλά επίπεδα, πράγμα που μαθηματικά θα οδηγήσει στην αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, δεδομένου ότι η καθημερινή κυκλοφορία θα διεξάγεται στο παλαιό, υποβαθμισμένο και μη συντηρημένο τοπικό και επαρχιακό δίκτυο. Επιπροσθέτως, θα υπάρξει αύξηση χρόνων μετακινήσεων με άμεσα δυσμενείς συνέπειες στην τοπική οικονομία καθώς και πτώση της μεταφορικής στάθμης εξυπηρέτησης των γηγενών και τοπικών χρηστών, πράγμα το οποίο θα έχει άμεσα αρνητικό αποτύπωμα στην παιδεία, στην υγεία και γενικότερα στην ποιότητα ζωή τους.

Τέλος, πέρα από τα παραπάνω αναφερθέντα πολύ σημαντικά θέματα, πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν το γεγονός ότι η Κρήτη είναι η τελευταία περιοχή στην Ελλάδα που δεν διαθέτει έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, παρά την σημαντική συμβολή της μεγαλονήσου στο ΑΕΠ της χώρας και παρά τον βαρύ φόρο αίματος που έχουν πληρώσει οι Κρήτες στην υφιστάμενη πιο θανατηφόρα και απαρχαιωμένη οδό της Ευρώπης (η οποία εθιμοτυπικά και μόνο ονομάζεται «Εθνική οδός»).

Αφού έφτασε λοιπόν η ώρα να υλοποιηθεί αυτό το τεράστιο εγχείρημα, θα πρέπει να γίνει ΣΩΣΤΑ και ελπίζουμε με το παρόν κείμενο θέσεων και προτάσεων μας επί της Μ.Π.Ε. ότι συμβάλλουμε στα μέγιστα προς αυτή την κατεύθυνση».

zarpanews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook