Αντιολισθητικές αλυσίδες: Tο πρόστιμο, το κόστος και η τοποθέτησή τους – Ποιες οι διαφορές με τις χιονοκουβέρτες

αντιολισθητικές-αλυσίδες-tο-πρόστιμο-1622343

Βάσει πρόσφατης απόφασης του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου, η τήρηση αντιολισθητικών αλυσίδων ή άλλων μέσων (χιονοαλυσίδες, κουβέρτες, κλπ) είναι υποχρεωτική μόνο όταν και εφόσον εκδοθούν αποφάσεις από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), που προβλέπει ότι οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες επιβάλλουν οι οδηγοί να φροντίζουν να είναι προετοιμάσμενοι.

Όταν σε μία περιοχή η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας ή η Αστυνομία εκδίδει ανακοινώσεις για έντονα καιρικά φαινόμενα ή χιονοπτώσεις, θα πρέπει οι οδηγοί που κινούνται προς το συγκεκριμένο μέρος να φέρουν αντιολισθητικές αλυσίδες υποχρεωτικά, διευκρίνισε ο δημοσιογράφος Γιώργος Ανδρής στη ΕΡΤ.

Στην περίπτωση που κάποιος οδηγός ελεγχθεί και δεν φέρει αλυσίδες, το πρόστιμο που θα του καταβληθεί είναι 80 ευρώ.

Πόσο κοστίζουν οι αντιολισθητικές αλυσίδες

Το κόστος των αντιολισθητικών αλυσίδων κυμαίνεται σε μεγάλο εύρος ανάλογα σε ποια κατηγορία ανήκουν. Οι αλυσίδες που είναι πλαστικές και μίας χρήσης μπορεί κάποιος να τις βρει στο εμπόριο από 7 έως 30 ευρώ.

Ένας άλλος τύπος αντιολισθητικών αλυσίδων είναι οι χιονοκουβέρτες, που κοστίζουν από 22 έως 60 ευρώ.

Συμβατικές αλυσίδες: Η τιμή τους από 30 έως 489 ευρώ – Πώς αιτιολογείται το χάσμα

Προβληματισμό προκαλούν οι τιμές των συμβατικών αλυσίδων αφού η τιμή τους κυμαίνεται από 30 έως 489 ευρώ. Η τοποθέτησή τους είναι πολύ πιο εύκολη, «αφού κουμπώνουν επάνω σε κάποια εξαρτήματα των αυτοκινήτων» και κυρίως «ενδείκνυνται για ελαστικά μεγάλων μεγεθών που φέρουν πολύ μεγάλα και πανάκριβα SUV», σύμφωνα με τον κ. Ανδρή.

Ενόψει της κακοκαιρίας “Barbara”, οι τιμές των αντιολισθητικών αλυσίδων έχουν ανέβει, «από τότε που είχαν 25-30 ευρώ τώρα τις βρίσκεις 35-40 ευρώ».

Πώς βάζω αλυσίδες χιονιού – Οδηγίες

Αρχικά πρέπει να παρκάρετε κάπου με ασφάλεια. Οι αλυσίδες χιονιού τοποθετούνται πάντοτε στους κινητήριους τροχούς, δηλαδή μπροστά αν είναι προσθιοκίνητο και πίσω αν είναι πισωκίνητο.

Δείτε το βίντεο:

Χιονοαλυσίδες vs Χιονοκουβέρτες

Όταν πρόκειται να αγοράσουμε τον απαραίτητο εξοπλισμό γι΄ αυτήν την περίπτωση, συνήθως προκύπτει το ερώτημα: «Να αγοράσω αλυσίδες χιονιού ή κουβέρτες χιονιού». Ας δούμε τα θετικά και τα όποια αρνητικά κάθε επιλογής.

Αλυσίδες χιονιού

Είναι αυτές που έχουμε ως τυπική εικόνα σε περίπτωση που χρειαστεί να κινηθούμε σε χιονισμένο ή και παγωμένο οδόστρωμα. Τα βασικά πλεονέκτημά τους αφορούν στο ότι:

  • είναι πιο ανθεκτικές στον χρόνο και στη χρήση τους και επιτρέπουν στο όχημα να κινηθεί σε δρόμο όπου το χιόνι έχει μεγαλύτερο ύψος.

    προσφέρουν καλό επίπεδο πρόσφυσης.

  • είναι σχετικά φτηνές στην αγορά τους.
  • διατίθενται σε μεγάλο εύρος διαστάσεων για ελαστικά.
  • η πρόσφυση που παρέχουν επιτρέπει στον οδηγό να έχει καλύτερη αίσθηση και έλεγχο του αυτοκινήτου και στο φρενάρισμα και να ακινητοποιείται αυτό σε μικρότερη απόσταση.

    ταιριάζουν σε όλους τους τύπους αυτοκινήτων, τόσο στα επιβατικά και στα επαγγελματικά όσο και στα βαριά φορτηγά και οχήματα ειδικών χρήσεων.

Στα αρνητικά των χιονοαλυσίδων περιλαμβάνονται:

  • εάν δεν έχουν αποθηκευτεί σωστά στη θήκη τους μπλέκονται μεταξύ τους.
  • η τοποθέτησή τους είναι πιο δύσκολη και απαιτείται περισσότερος χρόνος για να ολοκληρωθεί.
  • εάν δεν τοποθετηθούν σωστά και δεν είναι κατάλληλα τεντωμένες πιθανόν να προκαλέσουν ζημιά στους θόλους των τροχών ή και στην πλήμνη.
  • εάν σπάσουν κατά την κίνηση του οχήματος, υπάρχει η περίπτωση να προκληθεί ζημιά στο αυτοκίνητο η οποία μπορεί να έχει αποτέλεσμα την ακινητοποίησή του, στη χειρότερη περίπτωση.
  • εάν δεν τις αφαιρέσουμε όταν το χιόνι είναι λίγο ή όταν βρεθούμε πάλι σε καθαρή άσφαλτο -επειδή βιαζόμαστε ή βαριόμαστε-, οι κραδασμοί που δημιουργούνται κατά την περιστροφή τους προκαλούν φθορά, τόσο σε αυτές και στο σύστημα διεύθυνσης του αυτοκινήτου μας όσο και στο κατάστρωμα.

Χιονοκουβέρτες

Εκτός από τις χιονοαλυσίδες, τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να διατίθενται και οι λεγόμενες κουβέρτες χιονιού. Είναι μια εναλλακτική «πρόταση» η οποία έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών. Τα θετικά των χιονοκουβερτών έγκεινται στα εξής:

  • είναι πιο ελαφριές και καταλαμβάνουν μικρότερο χώρο στο πορτμπαγκάζ.
  • είναι σχετικά φθηνές (ή ακόμα και φτηνότερες συγκριτικά με τις χιονοαλυσίδες) στην αγορά τους.
  • είναι πιο εύχρηστες και πιο εύκολο να τοποθετηθούν στους τροχούς, γεγονός που σημαίνει ότι απαιτείται λιγότερος χρόνος για να ολοκληρωθεί η διαδικασία, Σε συνθήκες παγωνιάς αυτό είναι καίριας σημασίας.
  • δεν προκαλούν ζημιά στο αυτοκίνητο σε περίπτωση που κοπούν κατά την κίνηση, καθώς αποτελούνται από μαλακό και εύκαμπτο πολυεστερικό υλικό.
  • το μικρό ύψος τους τις κάνει πιο κατάλληλες για αυτοκίνητα που έχουν ελαστικά χαμηλού προφίλ ή/και το ύψος τού θόλου είναι μικρό.
  • καλύπτουν το πέλμα τού ελαστικού στο σύνολό του κάτι που προσφέρει καλό επίπεδο πρόσφυσης στο χιονισμένο έδαφος. Όπως έχει αποδειχτεί, το σύστημα ABS λειτουργεί αποτελεσματικότερα σε τέτοιες συνθήκες απ’ ό,τι με χιονοαλυσίδες.
  • οι περισσότεροι κατασκευαστές χιονοκουβερτών προτείνουν να πλένονται αυτές μετά τη χρήση τους, πάντα με τον συνιστώμενο τρόπο. Έτσι, παραμένουν καθαρές και αυξάνεται το χρονικό διάστημα αποτελεσματικής χρήσης τους.

Στα αρνητικά των κουβερτών χιονιού περιλαμβάνονται:

  • γενικά, προσφέρουν μικρότερη πρόσφυση σε χιονισμένη επιφάνεια από τις χιονοαλυσίδες, σε μια ολοκληρωμένη σύγκριση μεταξύ τους.
  • επειδή είναι κατασκευασμένες από ελαστικό υλικό, η διάρκεια «ζωής» τους είναι μικρότερη συγκριτικά με ό,τι ισχύει για τις αλυσίδες χιονιού.
  • η συνιστώμενη ταχύτητα κίνησης του οχήματος είναι μικρότερη, συγκριτικά, αφενός για να είναι πιο αποτελεσματικές και αφετέρου για να μην φθείρονται πιο γρήγορα.
  • έχουν ελάχιστη χρησιμότητα εάν συναντήσουμε πάγο στον δρόμο. Σε μια τέτοια κατάσταση η χιονοαλυσίδες αποδεικνύονται καλύτερες.
  • δεν είναι το ίδιο αποτελεσματικές στα μεγάλα, άρα και πιο βαριά αυτοκίνητα, όπως ένα SUV ή ένα pickup.

Σε κάθε περίπτωση, όποια από τις δύο λύσεις προτιμήσει κάποιος, είναι βασικό να έχει κάνει από πριν μερικές δοκιμές να τις τοποθετήσει με ηρεμία και σε καλές καιρικές συνθήκες. Έτσι, θα μάθει τον πιο εύκολο και γρήγορο τρόπο, θα διαπιστώσει τα λάθη του κατά τη διαδικασία και θα γνωρίζει ακριβώς τι πρέπει να πράξει όταν βρεθεί στην ανάγκη να τις βάλει στους τροχούς.

Προσοχή στα ειδικά λάστιχα κατά τους χειμερινούς μήνες

Ο Μανώλης Μαμακής, μηχανικός αυτοκινήτων δίνει οδηγίες ενόψει του χειμώνα.

Σωστά φρένα, κατάλληλα λάστιχα και αέρας στην ενδεδειγμένη πίεση στα λάστιχα για την πρόσφυση, δηλαδή την ικανότητα ενός τροχού ή ελαστικού να συγκρατείται στο έδαφος χωρίς να ολισθαίνει, όταν ο πάγος και το χιόνι καθιστούν την επιφάνεια του δρόμου “γυαλί”. Έτσι, ένα φαρδύτερο ελαστικό με μεγαλύτερη επιφάνεια έχει μεγαλύτερη πρόσφυση.

ertnews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook