Aπό την Ελλάδα ξεκίνησε η ευρωπαϊκή εκστρατεία για τα δικαιώματα των καταναλωτών

aπό-την-ελλάδα-ξεκίνησε-η-ευρωπαϊκή-εκσ-40193

psoniaΕκστρατεία για την ενημέρωση των καταναλωτών αναφορικά με τα δικαιώματα τους  ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκαινιάζοντας την πρωτοβουλία της αυτή από την Ελλάδα.

Η ενημερωτική εκστρατεία έχει ως στόχο την πληροφόρηση των πολιτών σχετικά με βασικά δικαιώματα των καταναλωτών, όπως το δικαίωμα επιστροφής των προϊόντων εντός δύο εβδομάδων, το δικαίωμα επισκευής ή αντικατάστασης των ελαττωματικών προϊόντων, το δικαίωμα σε ισότιμη και διαφανή πληροφόρηση για τα προϊόντα που αγοράζουν και το δικαίωμα να τους παρέχεται διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην οποία να απευθύνονται σε περίπτωση παραπόνων.
Η εκστρατεία αυτή θα πραγματοποιηθεί  επίσης σε 7 χώρες (Βουλγαρία, Κύπρο,  Ιταλία, Λετονία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ισπανία) όπου οι σχετικές γνώσεις των καταναλωτών  για τα δικαιώματα του είναι  περιορισμένες, σύμφωνα με τον τελευταίο πίνακα επιδόσεων για τον καταναλωτή, ενώ θα υπάρξει επιπλέον ιδιαίτερη εκστρατεία για το νεώτερο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκή Ένωσης, την Κροατία.
Όπως διευκρίνισε η  Βίβιαν  Ρέντινγκ αντιπρόεδρος της Κομισιόν και επίτροπος για θέματα Δικαιοσύνης «χάρη στην οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών και άλλους κανόνες της ΕΕ, έχουν ενισχυθεί τα δικαιώματα των καταναλωτών στην ΕΕ, οι οποίοι μπορούν να κάνουν συνειδητές και υπεύθυνες επιλογές όταν κάνουν τις αγορές τους ή όταν χρησιμοποιούν υπηρεσίες σε όλη την Ευρώπη.

»Τα δικαιώματα αυτά είναι ωστόσο χρήσιμα μόνο εάν ο κόσμος – τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επιχειρήσεις – γνωρίζει την ύπαρξή τους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε την εκστρατεία για τα δικαιώματα των καταναλωτών».

Από την πλευρά του ο  Νίβεν Μίμιτσα επίτροπος για θέματα Καταναλωτών σημειώνει ότι  η Κομισιόν συνεργάζεται στενά με τις αρμόδιες αρχές των κρατών-μελών, ώστε να διασφαλίσει ότι τα δικαιώματα των καταναλωτών δεν «μένουν» στα χαρτιά αλλά εφαρμόζονται με ορθό τρόπο.
Hδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ψηφίσει νέους κανονισμούς τους οποίους τα κράτη μέλη έχουν την  υποχρέωση να ξεκινήσουν να εφαρμόζουν από τις 13 Ιουνίου 2014.

Στην Ελλάδα οι νέοι κανονισμοί έχουν ήδη ενσωματωθεί  στην εθνική νομοθεσία από το Δεκέμβριο του 2013 καθώς ήταν η πρώτη χώρα  της ΕΕ που  υιοθέτησε την σχετική οδηγία.

Στόχος των νέων κανονισμών  είναι  οι καταναλωτές να μπορούν να νοιώθουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη όταν κάνουν τις αγορές τους, συμπεριλαμβανομένων και των αγορών τους μέσω διαδικτύου, σε οποιοδήποτε μέρος της ΕΕ, απολαμβάνοντας ευρύτερο φάσμα επιλογών προϊόντων σε πιο ανταγωνιστικές τιμές.
Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών είναι απαραίτητη για την ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας, αφού σύμφωνα με πρόσφατες στατιστικές οι καταναλωτικές δαπάνες αντιστοιχούν στο 56% σχεδόν του ΑΕΠ της ΕΕ.

Όμως, από περσινή έρευνα  της ΕΕ προκύπτει ότι μόνο το 12 % των ευρωπαίων καταναλωτών γνωρίζουν τα δικαιώματά τους επαρκώς, ότι μόνο το 15% πραγματοποιούν αγορές εξ αποστάσεως διαδικτυακά από άλλη χώρα της ΕΕ και ότι το 24% από αυτούς νόμιζε ότι δεν μπορεί να επιστρέψει ένα εμπόρευμα 14 μέρες μετά την παραλαβή του.

Οι κανόνες που θεσπίζονται με βάση την  νέα οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών , που  θα πρέπει να εφαρμόζουν όλες οι χώρες  από το Ιούνιο του 2014 περιλαμβάνουν:
• Την ενισχυμένη διαφάνεια των τιμών.
• Την  κατάργηση των χρεώσεων λόγω χρήσης πιστωτικών καρτών και πρόσβαση σε ανοικτές γραμμές επικοινωνίας.
•Την απαγόρευση των προεπιλεγμένων τετραγωνιδίων στο διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα κατά την αγορά αεροπορικών εισιτηρίων.
•Την παράταση της περιόδου αλλαγής γνώμης από 7 σε 14 ημέρες.
• Βελτιωμένα δικαιώματα επιστροφής των χρημάτων εντός 14 ημερών από την ακύρωση του συμβολαίου αγοράς από τον καταναλωτή.
• Κανόνες που απαγορεύουν τις διαδικτυακές παγίδες, όπως διαδικτυακές προσφορές που διαφημίζουν κάτι ως παρεχόμενο δωρεάν ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι (π.χ. ωροσκόπια ή συνταγές).
• Καλύτερη προστασία όσον αφορά τα ψηφιακά προϊόντα: η πληροφόρηση για το ψηφιακό περιεχόμενο πρέπει επίσης να είναι σαφέστερη, να περιλαμβάνει στοιχεία για τη συμβατότητα του προϊόντος με το υλικό και το λογισμικό και για την εφαρμογή τυχόν μέτρων τεχνικής προστασίας π.χ. που περιορίζουν το δικαίωμα των καταναλωτών να αντιγράφουν το περιεχόμενο.

Οι καταναλωτές θα έχουν επίσης δικαίωμα να ακυρώνουν τις αγορές ψηφιακού περιεχομένου όπως την μεταφόρτωση μουσικής ή βίντεο.

Πηγή: tanea.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook