12 συμβουλές για να μειώσετε το άγχος στον χώρο της εργασίας

Οι περισσότεροι άνθρωποι νιώθουν έντονη πίεση στον εργασιακό χώρο καθώς η τηλεργασία έχει μειωθεί και οι περισσότεροι από εμάς δηλώνουμε φυσική παρουσία, κάτι που είχαμε ξεσυνηθίσει. Επίσης, οι αυξημένες απαιτήσεις των εργοδοτών, ο σκληρός ανταγωνισμός και ο χαρακτήρας του κάθε εργαζόμενου αυξάνουν το στρες. Αν και το άγχος σε κάποιες περιπτώσεις μας κρατά σε εγρήγορση τις περισσότερες φορές μας κάνει κακό τόσο σωματικά όσο και από άποψη απόδοσης.

Οι λόγοι του άγχους

Η αναγνώριση της αιτίας που μας προκαλεί έντονο άγχος μπορεί να μας βοηθήσει να το διαχειριστούμε. Ένας άνθρωπος που είναι πολύ ευσυνείδητος και έχει βάλει ψηλά τον πήχη θέλει να είναι άριστος, να μην κάνει λάθη και να είναι αποδοτικός στο έπακρο. Το άτομο που λειτουργεί κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν επιτρέπει στον εαυτό του την αποτυχία, δεν του αρέσει να του κάνουν υποδείξεις και αν για κάποιο εξωγενή ή προσωπικό λόγο είναι κάποια στιγμή ανεπαρκής το άγχος του απογειώνεται με αποτέλεσμα να θέλει πολύ χρόνο και προσπάθεια για να το διαχειριστεί.

Αν το αναλύσουμε λίγο περισσότερο θα ανακαλύψουμε και άλλες αιτίες που προκαλούν έντονο στρες οι οποίες είναι οι εξής:

  • Οι προσδοκίες για την απόδοση του εργαζόμενου είναι ασαφείς
  • Υπάρχει έλλειψη προσωπικής και επαγγελματικής υποστήριξης
  • Το αντικείμενο της εργασίας έχει μεγάλο ποσοστό ανεργίας και ανασφάλειας
  • Η δουλειά δεν είναι αρκετά προκλητική ή συναρπαστική
  • Υπάρχουν λιγοστές ευκαιρίες για ανέλιξη
  • Ο φόρτος εργασίας είναι υπερβολικός
  • Ο μισθός είναι πολύ χαμηλός ή άνισος με τη δουλειά και τις ώρες εργασίας

Συμβουλές για τη διαχείριση του εργασιακού άγχους

Παρόλο που το άγχος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα, ο τρόπος που θα το διαχειριστείτε είναι σημαντικός καθώς σας βοηθά να παραμείνετε πιο υγιείς και να αυξήσετε την παραγωγικότητά σας. Αλλά τι μπορείτε να κάνετε;

1. Εντοπίστε την αιτία που σας προκαλεί το άγχος

Είναι πιο εύκολο να μειώσετε το άγχος σας όταν ξέρετε τι το προκαλεί. Αν για παράδειγμα αντιληφθείτε πως το πρόβλημά σας είναι οι ανεπαρκείς γνώσεις σας τότε θα πρέπει να βρείτε τον τρόπο να καλύψετε τα κενά σας προκειμένου να γίνετε ανταγωνιστικοί. Αν είστε πιο αργοί σε σχέση με τους συναδέλφους σας τότε θα πρέπει να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο για να καλύψετε τις αδυναμίες σας προκειμένου να είστε συνεπείς στο χρονοδιάγραμμα της δουλειάς σας.

Αν ο όγκος της εργασίας σας είναι μεγαλύτερος από αυτόν που μπορείτε να διαχειριστείτε έχετε δύο επιλογές. Η πρώτη να ξεκινήσετε την ημέρα σας στο γραφείο με τα πιο δύσκολα κομμάτια της δουλειάς σας που απαιτούν αυξημένη εγρήγορση και προσήλωση στη λεπτομέρεια και στο τέλος της ημέρας να ασχοληθείτε με τα ευκολότερα που απαιτούν απλή διεκπεραίωση. Η δεύτερη επιλογή είναι να μοιράσετε αρμοδιότητες ή να μάθετε να αρνείστε ευγενικά τον μεγαλύτερο όγκο δουλειάς που ο προϊστάμενός σας σάς αναθέτει.

2. Μην αφήνετε εκκρεμότητες

Εάν καθυστερείτε να πάτε στο γραφείο ή δεν είστε κατάλληλα προετοιμασμένοι, είναι λογικό η μέρα σας να ξεκινήσει με αρνητικό πρόσημο. Ήδη τα νεύρα σας είναι τσιτωμένα, η καρδιά σας χτυπάει τρελά και το στομάχι σας πονάει. Στη δουλειά πρέπει να είμαστε στρατιώτες και να έχουμε πειθαρχία. Επίσης, θα πρέπει να αφήνουμε πίσω μας τα προβλήματα της καθημερινότητάς μας για να μπορέσουμε να είμαστε συγκεντρωμένοι στο έπακρο.

3. Βάλτε όρια

Η τεχνολογία μας επιτρέπει να έχουμε συνεχή πρόσβαση στην εργασία, αλλά είναι σημαντικό να θέσετε τα όρια μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να μένετε μια ώρα παραπάνω στη δουλειά σας ώστε όταν φύγετε από το γραφείο σας να έχετε ολοκληρώσει όλες σας τις εκκρεμότητες. Μια άλλη επιλογή είναι να ελέγξετε τα μηνύματά σας ή να κάνετε μια προετοιμασία για την επόμενη ημέρα μετά το βραδινό σας γεύμα έχοντας όμως στο μυαλό σας ότι δεν θα πρέπει να υπερβείτε τη μια ώρα.

4. Βρείτε τους μηχανισμούς να χαλαρώσετε

  • Συνειδητοποιείστε την αιτία του άγχους σας και προσπαθήσετε να αντιληφθείτε τι σας το προκαλεί.
  • Πάρτε βαθιές ανάσες κα κάντε διαλογισμό για λίγα λεπτά της ώρας προκειμένου να αποφορτιστείτε.
  • Για λίγη ώρα μιλήσετε στο τηλέφωνο με ένα αγαπημένο σας πρόσωπο.
  • Δημιουργήστε στο μυαλό σας μια εικόνα που σάς δίνει χαρά και σάς χαλαρώνει.

5. Ζητήσετε άδεια

Κάνοντας ένα διάλειμμα από τις εργασιακές δραστηριότητές σας μπορείτε να ξεκουραστείτε ή να λύσετε εξωγενείς παράγοντες που σας προκαλούν άγχος και σας αποπροσανατολίζουν. Όταν θα επιστρέψετε ξανά στο γραφείο σας θα είστε σε καλύτερη θέση να αντιμετωπίσετε δυνητικά αγχωτικές καταστάσεις. Αν δεν δικαιούστε άδεια εξετάστε αν μπορείτε να πάρετε μια εβδομάδα άνευ αποδοχών.

6. Διαπραγματευτείτε εκ νέου

Αν για παράδειγμα οι υποχρεώσεις σας δεν επιτρέπουν να εργάζεστε με πλήρες ωράριο εξετάστε αν μπορείτε να δουλεύετε part time. Μιλήστε στον προϊστάμενό ή τον εργοδότη σας με ειλικρίνεια, είναι κάτι που τις περισσότερες φορές αποδίδει. Επίσης, διαπραγματευτείτε ένα διαφορετικό ωράριο ή την επαναφορά της τηλεργασίας κάποιες ημέρες την εβδομάδα.

7. Αποφορτιστείτε

Είναι πολύ σημαντικό να αναπτύξετε υγιείς στρατηγικές για τη διαχείριση του άγχους. Όταν αρχίσετε να αισθάνεστε ένταση, η ύπαρξη ενός πλάνου για την καταπολέμησή του σάς επιτρέπει να το ξεπεράσετε με τρόπο βιώσιμο και ευεργετικό.

Τι μπορείτε να κάνετε στον ελεύθερό σας χρόνο;

  • Διαβάστε ένα βιβλίο
  • Δείτε μια ταινία ή μια τηλεοπτική σειρά που σας χαλαρώνει
  • Ασκηθείτε
  • Αποκτήστε ένα χόμπι
  • Ακούστε μουσική
  • Δείτε φίλους
  • Ασχοληθείτε με την οικογένειά σας
  • Κοιμηθείτε 8 ώρες
  • Κόψτε τους άπειρους καφέδες και υιοθετήστε έναν υγιεινό τρόπο ζωής

8. Παρατηρήστε τι κάνουν οι συνάδελφοί σας και ακολουθείστε το παράδειγμά τους

Αν εργάζεστε σε έναν ενιαίο χώρο παρατηρήστε αν οι συνάδελφοί σας κάνουν διάλειμμα κατά τη διάρκεια της εργασίας τους. Θα αντιληφθείτε ότι σταματούν για λίγα λεπτά της ώρας για να φάνε, να κάνουν ένα τηλεφώνημα ή να βγουν στον προαύλιο χώρο ή το καπνιστήριο. Μήπως θα σας βοηθούσε να κάνατε το ίδιο; Επιπλέον, είναι μια καλή ευκαιρία να γνωριστείτε περισσότερο και να δικτυωθείτε.

9. Βελτιώστε το χώρο εργασίας σας

Το φυσικό περιβάλλον στο χώρο εργασίας μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα άγχους σας. Δημιουργήστε ένα χαλαρωτικό περιβάλλον γύρω σας για να βελτιώσετε τη διάθεσή σας. Να θυμάστε ότι το μπλε και το πράσινο χαλαρώνουν. Μπορείτε να αγοράσετε ένα μαξιλάρι, ένα φωτιστικό, μια καρέκλα ή ένα ποντίκι για να βάλετε την προσωπική σας πινελιά στον χώρο σας. Επίσης, η φωτογραφία της οικογένειάς σας ή ενός αγαπημένου προσώπου λειτουργεί πάντα θετικά. Αν έχετε δικό σας γραφείο προσθέστε κάποιο φυτό εσωτερικού χώρου ή ένα κάδρο της αρεσκείας σας. Όσο πιο άνετα νιώθετε, τόσο περισσότερο θα αποδίδετε.

10. Κοινωνικοποιηθείτε

Αν δεν μιλήσετε εσείς πρώτοι στους συναδέλφους σας μην περιμένετε να κάνουν οι ίδιοι την κίνηση. Το κτίσιμο σχέσεων μειώνει το άγχος και τις συγκρούσεις και προάγει την ομαδική εργασία.

11. Μάθετε πώς να διαχειρίζεστε προς όφελός σας τις συγκρούσεις

Η εκμάθηση της επίλυσης συγκρούσεων μπορεί να μειώσει την ένταση στο χώρο εργασίας κατά συνέπεια και το δικό σας άγχος. Μην παίρνετε αποφάσεις εν βρασμώ ψυχής και δώστε στον εαυτό σας τον χρόνο να αποφορτιστεί ώστε να δει με άλλη οπτική ένα πρόβλημα. Θα εκπλαγείτε από το πόσο αποδοτικό είναι για σας και την ομάδα σας.

12. Έχετε τακτικό το γραφείο σας

Ένα ακατάστατο γραφείο αυξάνει το άγχος. Επίσης είναι δύσκολο να βρείτε τα αντικείμενα που χρειάζεστε, γεγονός που καθυστερεί την εργασία σας και αυξάνει το άγχος. Το ίδιο πρέπει να κάνετε και στον υπολογιστή σας. Όλα σας τα αρχεία πρέπει να είναι ταξινομημένα και πλήρως ενημερωμένα.

Συμπερασματικά θα λέγαμε πως το να είστε ψύχραιμοι σάς βοηθά να αντιμετωπίσετε όλες τις δυσκολίες. Αν πάλι το κλίμα και οι συνθήκες εργασίας δεν σας βοηθούν αναζητήστε έναν άλλο εργοδότη. Ωστόσο, πριν πάρετε αυτήν την απόφαση αναζητήστε μια νέα δουλειά και διασφαλίστε ότι η νέα σας επιλογή έχει περισσότερα πλεονεκτήματα από την τωρινή σας εργασία.

onmed.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΠώς θα καταπολεμήσετε την κατακράτηση νερού
Επόμενο άρθροΣουφλέ με κολοκυθάκια στο ταψί

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ