Χανιά | Όταν οι εκπτώσεις ήταν γιορτή | Παλιοί έμποροι θυμούνται τις καλές εποχές

χανιά-όταν-οι-εκπτώσεις-ήταν-γιορτή-π-130582

ekptoseisΟι χειμερινές εκπτώσεις μπορεί να ολοκληρώθηκαν την Παρασκευή, δεν είχαν όμως τα αποτελέσματα που περίμενε ο εμπορικός κόσμος των Χανίων. Συγκεκριμένα, όπως διαπιστώνει ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων, παρατηρήθηκε πτώση του τζίρου από 10 – 15%.

Το επόμενο διάστημα, μέσα στον Μάρτιο θα ακολουθήσουν δεκαήμερα προσφορών με “γενναία” ποσοστά που θα ξεπερνούν το 50% έως και το 70%.

Η κάμψη στην αγοραστική κίνηση κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων φέτος, σύμφωνα με το Δ.Σ του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων παρατηρήθηκε αμέσως μετά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου.

«Υπήρχαν υψηλότερες προσδοκίες για τις εκπτώσεις φέτος, διότι ξεκίνησαν με πολύ υψηλά ποσοστά, ωστόσο, οι προσδοκίες μας δεν ευοδώθηκαν. Κίνηση στις χειμερινές εκπτώσεις είχε κυρίως το πρώτο δεκαήμερο. Από εκεί και έπειτα επικράτησε η απόλυτη “παγωμάρα”. Ο κόσμος δεν έχει χρήματα…», ανέφερε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Χανίων κ. Τάκης Ζερβουδάκης.

Όσο για τον Μάρτιο, όπως επεσήμανε ο ίδιος «θα προχωρήσουμε σε δεκαήμερα προσφορών με μεγάλα ποσοστά, περιμένοντας το Πάσχα μήπως και ανακάμψει η αγορά, δεδομένης της αυξημένης τουριστικής κίνησης που ακούμε ότι θα έχουμε στα Χανιά».

Ωστόσο, αυτή η κάμψη των τελευταίων χρόνων, δεν θυμίζει σε τίποτα τις… παλιές καλές εποχές.  Σύμφωνα με προηγούμενο δημοσίευμα των «Χ.Ν», οι παλιοί έμποροι των Χανίων περιγράφουν την περίοδο των εκπτώσεων ως μέρες γιορτής, κοσμοσυρροής, όπου η αγορά έμοιαζε με ένα απέραντο πανηγύρι.

Στιγμές δόξας για την τοπική οικονομία καθώς τα εισοδήματα κατέγραφαν διαρκώς ανοδική πορεία, δίνοντας ζωή στο εμπόριο και την κατανάλωση. Από τις αφηγήσεις των γνωστών εμπόρων δεν λείπουν και οι γλαφυρές περιγραφές και τα ευτράπελα που προκαλούσαν οι εκπτώσεις στην εμπορική πιάτσα.

Το γιορτινό κλίμα αποτυπώνεται και στις διαφημιστικές καταχωρήσεις της εποχής από τις σελίδες των “Χ.Ν.” των αρχών της δεκαετίας του ’70 αλλά και στα μέσα της δεκαετίας του ’80! Καταχωρήσεις που εντυπωσιάζουν είτε με το περιεχόμενό τους είτε με τις εικόνες τους όπως αυτή του καταστήματος Σ. Κολοκυθά στην οποία το μοντέλο βλέπει τη φούστα της να πέφτει λόγω των εκ… πτώσεων! «Εκπτώσεις Πραγματικαί» αναγράφεται στη διαφήμιση.

Γιώργος Καμηλάκης: «Η αγορά ζούσε ένα πανηγύρι!»

kamilakisΑπό τους παλιότερους εμπόρους των Χανίων ο κ. Γιώργος Καμηλάκης γνωρίζει όσο ελάχιστοι την τοπική αγορά καθώς ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στον χώρο των νεωτερισμών από το 1949. Ανατρέχοντας πίσω στο παρελθόν μας περιγράφει το κλίμα που επικράτησε όταν θεσμοθετήθηκαν οι εκπτώσεις.

«Θυμάμαι ότι οι άνθρωποι έτρεχαν και έπαιρναν πολλά πράγματα. Ίσως αγόραζαν και πράγματα που δεν ήταν χρήσιμα αλλά το έβλεπαν ως ευκαιρία. Γέμιζαν, λοιπόν, τα ντουλάπια και οι κρεμάστρες με ρούχα και στο τέλος τα χάριζαν. Σε κάθε περίπτωση, η αγορά ζωήρευε, γινόταν ένα πανηγύρι, διότι υπήρχε ρευστότητα και οι άνθρωποι ψώνιζαν. Τα πορτοκαλοχώρια τότε είχαν “χρυσό”, πολλά λεφτά», μας λέει ο κ. Γιώργος υπογραμμίζοντας ότι σε τίποτα δεν θυμίζουν οι σημερινές εκπτώσεις τις εκπτώσεις άλλων εποχών.

Απόστολος και Μανώλης Μπαρμπόπουλος: «Γινόταν χαμός»

barbopouloiΩς μέρες γιορτής και κοσμοσυρροής για την αγορά περιγράφουν τις εκπτώσεις που γίνονταν τις περασμένες δεκαετίες τα αδέρφια Απόστολος και Μανώλης Μπαρμπόπουλος που μπήκαν στην οικογενειακή επιχείρηση ενδυμάτων τη δεκαετία του ’60. Γυρίζοντας πίσω τον χρόνο θυμούνται το εορταστικό κλίμα που συνόδευε την έναρξη της περιόδου των εκπτώσεων. «Μπορώ να πω με σιγουριά ότι οι εκπτώσεις είχαν μεγάλη ανταπόκριση από τον κόσμο. Δεν ήταν όπως τώρα που κάθε λίγο και λιγάκι κάνει ο καθένας δεκαήμερα προσφορών, εκπτώσεις κ.λπ.», αναφέρει ο κ. Απόστολος και συνεχίζει: «Επίσης, τότε υπήρχε πραγματικά δουλειά. Θυμάμαι ότι στο μαγαζί γινόταν χαμός. Κλείναμε τις πόρτες για να μην “μπουκάρει” ο κόσμος μέσα και όσοι ψώνιζαν τους βγάζαμε από την άλλη πόρτα».

Τα δύο αδέρφια επισημαίνουν ακόμα ότι σημαντικό ρόλο στο κλίμα που δημιουργούνταν τότε ήταν και το γεγονός ότι η αγορά ήταν πολύ μικρότερη και μαζεμένη σε μια περιοχή. «Το επίκεντρο της αγοράς ήταν εδώ, στο κατάστημά μας και γύρω από αυτό», μας λένε και συμπληρώνουν: «Οι εκπτώσεις ήταν σαν γιορτή. Υπήρχε και μεγαλύτερη αγοραστική δυνατότητα σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια που τα πράγματα είναι στριμωγμένα».

Διαφημιστικές καταχωρήσεις με… στυλ!

hinosΟι καταναλωτές που θα ψώνιζαν από το κατάστημα του Δημ. Χίνου θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τις προσφορές του καταστήματος που προκαλούσαν… σεισμό.

Άρα επρόκειτο το δίχως άλλο για… σεισμικές εκπτώσεις όπως χαρακτηριστικά αναγράφεται στη διαφήμιση του καταστήματος που προσέφερε: ζακέτες γυναικείες ακριλάν, μπλούζες μοχέρ Μόδα, μπλούζες ριλάγκα, μπλούζες μπουτόνε, ρόμπες καπιτόνε, τρέινς κόουτ ανδρών αλλά και πετσέτες προσώπου υδρόφιλες, κουβέρτες ακρύλ κ.λπ., καθώς… «και χιλιάδες άλλα είδη»!

 

marathonΟι εκπτώσεις δημιουργούν πάντοτε γύρω τους μια ευχάριστη ατμόσφαιρα, μια ευχάριστη αύρα -ειδικά για εκείνους που έχουν χρήματα. Ηταν είναι και θα είναι μια προσδοκία, ένα όνειρο όλων όσων εμπλέκονται στο εμπορικό – οικονομικό αυτό “πάρε δώσε”!

Κάτι τέτοιο μάλλον θα είχαν κατά νου και οι διαφημιστές της “Μαραθών” οι οποίοι προ(σ)καλώντας τους ενδιαφερομένους να αγοράσουν μοκέτα, του έθεταν το ερώτημα: «περπατήσατε ποτέ στα σύννεφα;».

Για όποιον είχε ζήσει την εμπειρία της βόλτας στα σύννεφα, θα μπορούσε να την ξαναζήσει, αυτήν τη φορά πάνω σε μια μοκέτα Μαραθών και «η γυμνή πατούσα του θα ένιωθε την ίδια ανάλαφρη επαφή».

Με υποσημείωση ότι αυτό θα το ένιωθε για πολλά χρόνια αφού «μια Μαραθών δεν είναι σαν τις άλλες που θέλουν πέταμα σ’ ένα χρόνο».

Σημειολογικά ενδιαφέρον παρουσιάζει και η απεικονιζομένη πατούσα -δεξιοπόδαρη(sic)- που μάλλον ανείκει σε άντρα!

Πηγή: haniotika-nea

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ετικέτες
Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook