Χανιά | Έτσι θα γίνει το Ενετικό Λιμάνι με τα νέα σκιάδια | Όλη η μελέτη ΕΔΩ

Η νέα μελέτη για τα σκιάδια στο Ενετικό Λιμάνι παρουσιάστηκε το πρωί της Τρίτης σε ειδική εκδήλωση στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, στα Χανιά, από τον επικεφαλής μελετητή και πρόεδρο της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΑΠΘ, Νίκο Καλογήρου.

Στόχος η μελέτη να εφαρμοστεί πριν την επόμενη τουριστική περίοδο – Μείωση τελών 50% στους επιχειρηματίες για να αντικαταστήσουν τα σκιάδια Τι προβλέπει

Ανάλαφρες κατασκευές που στηρίζονται σε λεπτά συρματόσχοινα σαν ιστία ιστιοφόρου, προσαρμοσμένες στον προσανατολισμό του κάθε καταστήματος, είναι τα σκιάδια που προτείνονται με τον κάθε επιχειρηματία να έχει δυνατότητα επιλογής. 

Λαμβάνοντας υπόψη τις αντιδράσεις των επιχειρηματιών, η νέα μελέτη,  δεν τους δεσμεύει όπως οι προηγούμενες αλλά τους δίνει επιλογές, προτείνοντας αρκετούς και διαφορετικούς τύπους κατασκευών με λύσεις πιο εύκολες και οικονομικές και χωρίς να επιβάλει την ομοιομορφία στο Λιμάνι.

Στόχος μέσα από την εφαρμογή της μελέτης είναι να απαλλαχθεί το μνημείο και σήμα κατατεθέν της πόλης μας από τους μουσαμάδες και τα αντίσκηνα, χωρίς όμως να χαθεί ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της περιοχής και χωρίς να πληγούν οι επιχειρήσεις.

Ξύλο ή μέταλλο που θα κλείνει με τέντα ή σταθερό πανί, πτυσσόμενες ομπρέλες και τέντες αλλά και καλαίσθητα διαφανή ανεμοπετάσματα θα είναι ανάμεσα στις επιλογές των επιχειρηματιών, όπως βλέπετε παρακάτω:

Δείτε ολόκληρη την μελέτη ΕΔΩ

Ενετικό Λιμάνι για όλους

Μιλώντας στον SUPER FM 89,6 ο Δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας, έκανε λόγο για μια μελέτη που αναζητά την “χρυσή τομή” ανάμεσα “στον τρομερό περιορισμό που προβλέπει η μελέτη που μειώνει τον παραχωρούμενο χώρο στα 2.600 τμ και την σημερινή υπερβολή που έφτανε μέχρι και τα 6.000”.

“Στόχος είναι να αναδείξουμε το μνημείο και να το αναβαθμίσουμε λειτουργικά” τόνισε, εξηγώντας πως με την συγκεκριμένη λύση ο παραχωρούμενος χώρος φτάνει τα 4.650 τμ. Σχετικά με το κόστος των νέων κατασκευών, ο Δήμαρχος ανέφερε πως δεν είναι υψηλό, παρόλα αυτά θα δοθούν κίνητρα με μείωση τελών που θα φτάσει στο 50%.

“Αν προσφύγουν, θα χάσουν”

“Είμαστε απολύτως αποφασισμένοι” ανέφερε σχετικά με την εφαρμογή της μελέτης, προειδοποιώντας τους επιχειρηματίες πως “αν προσπαθήσουν να το μπλοκάρουν θα πάμε στα 2.600 τμ” εκτιμώντας πως δεν υπάρχει νομική τύχη σε οποιαδήποτε προσφυγή.

Μιχάλης Βλαχάκης: Να απαλλαγεί το μνημείο από το πλαστικό και το νάιλον

“Στόχος μας είναι να απαλλαχθεί το μνημείο από το πλαστικό και το νάιλον, που κρύβει τις όψεις των κτηρίων και αλλοιώνει την αισθητική του χώρου, αποκτώντας μια σαφώς βελτιωμένη και αναβαθμισμένη εικόνα.

Οι εναλλακτικές προτάσεις των σκιαδιών, που βασίζονται στον τύπο της περκοτέντας, τα καθιστά απολύτως λειτουργικά, καλαίσθητα και προσιτού κόστους, προκειμένου αφ’ ενός όλοι οι επιχειρηματίες να έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα τοποθετήσουν και αφ’ ετέρου να μην υπάρξει πρόβλημα στην ομαλή λειτουργία των καταστημάτων, τόσο τη χειμερινή, όσο και τη θερινή περίοδο.
Για αυτό τον λόγο η πρόταση επιτρέπει την καλαίσθητη ένταξη σε αυτά πρόσθετων ανεμοπετασμάτων ορισμένου ύψους (1,60μ γυάλινα), τα οποία εναρμονίζονται με τον μνημειακό χαρακτήρα του Ενετικού Λιμένα.
Το σκιάδιο, ανά κατάστημα, θα είναι αυτόνομο, στα όρια της ιδιοκτησίας του κάθε επιχειρηματία, ο οποίος θα επιλέγει από το σύνολο των τεσσάρων προτάσεων, σε αντίθεση με ό,τι προέβλεπε η μελέτη Ρωμανού – Καλογήρου.

Έτσι αποτρέπεται η εγκατάσταση σκιαδιών ομοιόμορφων και ομοιόχρωμων, τόσο μεγάλου μήκους, μπροστά από το ποικιλόχρωμο μέτωπο κτηρίων, που διαμορφώθηκε σε διαδοχικές ιστορικές περιόδους.

Είμαι βέβαιος ότι το τελικό αποτέλεσμα της μελέτης εξυπηρετεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ανάδειξη, την προστασία και την εξυγίανση του μνημείου” δήλωσε ο πρόεδρος του δημοτικού λιμενικού ταμείου Χανίων, Μιχάλης Βλαχάκης.

Βάμβουκας: Ακόμα και ο πιο δύσπιστος θα καταλάβει την ωφέλεια 

“Το Ενετικό Λιμάνι, μνημείο ιδιαίτερης ιστορικής και αισθητικής αξίας και σημείο-σύμβολο της πόλης μας έχει πλέον αλλοιωθεί από την υπερβολή, που παρατηρείται  τόσο με την αυθαίρετη κατάληψη  κοινόχρηστου χώρου όσο και  με την αισθητική κακοποίηση του μνημείου από τις παράνομες κατασκευές” τόνισε ο Δήμαρχος Χανίων ανοίγοντας την ομιλία του και συνέχισε:

“Η διαχείριση του παραχωρούμενου κοινόχρηστου χώρου καθώς και η τυπολογία κατασκευών σκίασης και επαγγελματικού εξοπλισμού στη χερσαία λιμενική ζώνη του Ενετικού Λιμένα Χανίων αποτελούν θέματα, που απασχολούν τις αρμόδιες Υπηρεσίες για περισσότερο από 17 χρόνια. Η πρώτη προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος έγινε το 2000 με την ανάθεση της  «Μελέτης διαρρύθμισης του συνόλου της παραλίας Ενετικού Λιμένα Χανίων και Πλατείας Συντριβανίου» στους μελετητές Ρωμανό – Καλογήρου από το Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων. Η μελέτη όμως αυτή ουδέποτε υλοποιήθηκε κυρίως λόγω της  έλλειψης πολιτικής βούλησης κατά το παρελθόν, αλλά και  λόγω δυσκολιών στην εφαρμογή της μελέτης, ζητήματα όμως που θα μπορούσαν να επιλυθούν αν υπήρχε η θέληση.

Το 2014 διενεργήθηκε αρχιτεκτονικός διαγωνισμός από την προηγούμενη Διοίκηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χανίων για τα σκιάδια των παραχωρούμενων χώρων του Ενετικού Λιμένα, στον οποίο όμως η επιτροπή αξιολόγησης ομόφωνα αποφάσισε ότι οι υπό εξέταση μελέτες δεν ανταποκρίθηκαν επιτυχώς στις απαιτήσεις του διαγωνισμού.

Στις 2 Μαρτίου του 2015 η παρούσα Δημοτική Αρχή διοργάνωσε στο πλαίσιο του FORUM “ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ”, την πρώτη συνάντηση με θέμα “Το ενετικό λιμάνι των Χανίων. Αποτιμήσεις και προοπτικές”. Εκεί εξηγήσαμε στους παριστάμενους επαγγελματίες και κατοίκους την πολιτική μας ως νεοεκλεγμένη  Δημοτική Αρχή, που είναι ακριβώς αυτό που ακολουθήσαμε για να φτάσουμε στο σημερινό καλό αποτέλεσμα. Άρα κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν ήξερε, ότι αιφνιδιάστηκε και ότι δεν έγινε διάλογος.

Στη συνέχεια, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χανίων σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων αποφάσισε να καθορίσει καταρχήν τα όρια του προς παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου μέσα στη Χερσαία Λιμενική Ζώνη, για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων ή εμπορευμάτων και να ορίσει εντός αυτού τις περιοχές με δυνατότητα τοποθέτησης κατασκευών σκίασης. Το σύνολο των προτεινόμενων παραχωρούμενων χώρων, που προέκυψε από αυτή τη συνεργασία, έχει επιφάνεια 4.551 τ.μ., που αποτελεί το 76% του σημερινού παραχωρούμενου χώρου των 6.068 τ.μ. .

Ο καθορισμός του προς παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου αποτέλεσε το πρώτο αναγκαίο βήμα για την ολοκληρωμένη διαχείριση των σημερινών προβλημάτων, όφειλε όμως να συμπληρωθεί με τη μελέτη προσδιορισμού των μορφολογικών δεσμεύσεων  για τα σκιάδια και τον επαγγελματικό εξοπλισμό.

Με δεδομένο ότι ο σχετικός αρχιτεκτονικός διαγωνισμός του 2014, που προκηρύχθηκε από το Δ.Λ.Τ.Χ. δεν έδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, το Δ.Σ. του Δ.Λ.Τ.Χ. έλαβε την απόφαση για την έγκριση σύναψης προγραμματικής σύμβασης με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για την εκπόνηση ερευνητικού προγράμματος, μέσω του οποίου έγινε εκτεταμένη διερεύνηση για τα σκιάδια και τον επαγγελματικό εξοπλισμό στους προς παραχώρηση κοινόχρηστους χώρους στον Ενετικό Λιμένα.

Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα το Τμήμα Αρχιτεκτόνων, αφενός διαθέτει την απαιτούμενη τεχνογνωσία αστικού σχεδιασμού, αφετέρου όρισε στο πλαίσιο της Προγραμματικής Σύμβασης ως επιστημονικό υπεύθυνο του ερευνητικού έργου τον Πρόεδρο του Τμήματος Αρχιτεκτόνων, κ. Νικόλαο Καλογήρου και διευθυντή του μεταπτυχιακού προγράμματος περιβαλλοντικού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.  Ο κ. Καλογήρου είχε εκπονήσει μαζί με τον κ. Ρωμανό την αρχική πρόταση σκιαδίων και παραχώρησης κοινόχρηστου χώρου εκτάσεως 2.600 μ2 για λογαριασμό του Λιμενικού Ταμείου Ν. Χανίων, η οποία εγκρίθηκε τον Μάρτιο του 2006 από τον Υπουργό Πολιτισμού. Γνωρίζει λοιπόν πολύ καλά την υφιστάμενη κατάσταση, τις δυσκολίες και ιδιαιτερότητες, που παρουσιάζει η υλοποίησή της σχετικής μελέτης και συνεπώς είναι ιδιαίτερα κατάλληλος για να  προτείνει λύσεις μέσω του ερευνητικού αυτού προγράμματος.

Όπως θα δείτε στην παρουσίαση του κ. Καλογήρου, ο στόχος που τέθηκε για απολύτως λειτουργικά, καλαίσθητα και προσιτού κόστους σκιάδια, εναρμονισμένα με το ιδιαίτερο περιβάλλον του Ενετικού Λιμένα, επιτεύχθηκε και μάλιστα δίνονται πολλές επιλογές στους επαγγελματίες. Πρόθεση της παρούσας Δημοτικής Αρχής είναι μια εφαρμόσιμη πρόταση, που δεν θα μείνει στα συρτάρια, όπως η προηγούμενη μελέτη του 2006, αλλά θα γίνει πράξη πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου του 2018.

Με τον καθορισμό του προς παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου και τον  προσδιορισμό μορφολογικών δεσμεύσεων και προδιαγραφών για τα σκιάδια και τον επαγγελματικό εξοπλισμό προκύπτει ένα σχέδιο εξορθολογισμού, το οποίο επιφέρει ισορροπία ανάμεσα στη λειτουργία των καταστημάτων, του δικαιώματος για ομαλή και ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στην Παλιά Πόλη και της ανάδειξης, προστασίας και εξυγίανσης του μνημείου του Ενετικού Λιμένα Χανίων.

Μετά  την αντικατάσταση των σκιαδίων, ακόμα και ο πιο δύσπιστος  θα έχει κατανοήσει την ωφέλεια, που θα προκύψει για τους κατοίκους, τους επαγγελματίες και τους επισκέπτες μας από την αποφασιστικότητα και την ορθότητα της πολιτικής της παρούσας Δημοτικής Αρχής. Σχεδιάζουμε, διαλεγόμαστε, υλοποιούμε και καθορίζουμε με υπευθυνότητα τα Χανιά του αύριο”.

zarpanews.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Προηγούμενο άρθροΒαγιωνάκη: Να θεσπιστεί νομικά η προστασία για τα «βαρελόσκυλα»
Επόμενο άρθροΔΗΣΥ: «Ναι» επί της αρχής, «παρών» στο άρθρο 3 για την αλλαγή φύλου

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. τρίζουν τα κόκκαλα των βενετών!!! το καλύτερο που μπορεί να γίνει, είναι ενα δικό μου σχέδιο βελτίωσης, (αλλά πρέπει να πληρωθώ γι’αυτό) και το χειρότερο ανοιγοκλειόμενες τέντες με τηλεκοντρόλ και μεταλλικό κάλυμα. όταν έχει ήλιο ανοίγουν, σκιά κλείνουν και σε δροσίζουν τα αστέρια. τίς μέρες που έχει σύννεφα και φυσά, θα είναι κλειστές. αυτά που προτείνετε, είναι μια μελέτη του 2006;; και τώρα έχουμε 2017!! και μήν ακούω ότι το λιμενικό ταμείο δέν έχει λευτά.. τα προτεινόμενα έχουν μόνα τους προσωπικότητα, που υποβαθμίζει το βενετσιάνικο λιμάνι χανίων!!. τα 3, έχουν σίδερα που εξέχουν και δημιουργούν 1 αντίσταση στη φευγαλέα περιήγηση του ματιού στο λιμένα 2 θόρυβο όταν φυσά (δες τα ιστία όταν φυσά, δες την περίφραξή γηπέδου ρεθύμνου όταν φυσά) 3 δημιουργεί εγκλωβισμό σκόνης, άλμης, με αποτέλεσμα συχνή συντήρηση 4 εμποδίζει χαμηλές πτήσεις χελιδονιών που κυριολεκτικά γλύφουν τις τέντες 4 οι βάσεις στίς κολώνες είναι ενοχλητικές. αυτά

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ