«Πτώματα για τα κέρδη»… Ούτε στους χειρότερους εφιάλτες των Κρητικών

πτώματα-για-τα-κέρδη-ούτε-στους-χει-198067

norman_atlantic«Ούτε στους χειρότερους εφιάλτες τους μπορούσαν να φανταστούν το κατάντημα του δημιουργήματος τους, οι Κρητικοί που συγκεντρώθηκαν στα Χανιά στις 10 Απριλίου του 1967 για να ιδρύσουν την ΑΝΕΚ»

«Πτώματα για τα κέρδη» του Γιάννη Κυριακάκη

kyriakakhsΤην ΑΝΕΚ, μια εταιρεία λαϊκής βάσης, που ιδρύθηκε μετά από το φρικτό ναυάγιο του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου “ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ”, στις 8 Δεκεμβρίου 1966, όταν το σαπιοκάραβο του εφοπλιστή Τυπάλδου πήρε στο βυθό μαζί του 224 επιβάτες στη θαλάσσια περιοχή της Φαλκονέρας.

Κι ενώ ιδρύθηκε ως εταιρεία λαϊκής βάσης για να εξασφαλίσει τη σταθερή και ασφαλή σύνδεση της Κρήτης με τον Πειραιά και να προστατεύσει τους Κρητικούς από την εφοπλιστική ασυδοσία, κατέληξε να μισθώνει σαπιοκάραβα και να κάνει στους επιβάτες της ότι έκανε ο Τυπάλδος πενήντα χρόνια πριν !!!

Το Σεπτέμβρη του 1970 ξεκίνησαν τα δρομολόγια Χανιά – Πειραιάς με το θρυλικό ΚΥΔΩΝ. Μεγάλη η περηφάνια και ο ενθουσιασμός για τη χανιώτικη εταιρεία και καθώς δημιουργήθηκαν κι άλλοι συνεταιρισμοί στο νησί, ορισμένοι άρχισαν να τρέφουν αυταπάτες περί λαϊκού καπιταλισμού και άλλα φούμαρα. Τα χρόνια πέρασαν κι αντί για το λαϊκό καπιταλισμό επικράτησε ένας άγριος φιλελευθερισμός που κάτι τέτοια εγχειρήματα τα θεωρούσε αναχρονιστικά. Είναι τότε που πρόβαλε η “χρυσή” εποχή του εκσυγχρονισμού και του χρηματιστηρίου.

Το 1998 η ΑΝΕΚ άλλαξε εταιρική μορφή και διάβηκε την πόρτα του “πορνείου του καπιταλισμού”, του χρηματιστηρίου κατά τον Μαρξ. Φτωχομεσαίοι ή και κάπως ευπορότεροι Κρητικοί είδαν τις περιουσίες τους αρχικά να πολλαπλασιάζονται, είδαν το τυρί. Τη φάκα όμως δεν την είδαν.

Η εταιρεία κατέληξε στην οικογένεια Βαρδινογιάννη και τα “κορόιδα” άρχισαν να βλέπουν την τιμή της μετοχής να κατρακυλά. “Ας πρόσεχαν” είπε ο Σημίτης, ο μεγάλος “τιμονιέρης” του εκσυγχρονισμού. Την περίοδο 1998-2001οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας, μαζί τους κι η ΑΝΕΚ, κυριολεκτικά τα πήραν όλα: εκατοντάδες εκατομμύρια από το χρηματιστήριο, άφθονα κέρδη, ακριβά εισιτήρια, τραπεζικά δάνεια και προπαντός άγρια εργατική εκμετάλλευση. Κι όμως κατέρρευσαν.

Από το 2008 μέχρι το τέλος του 2013 ο στόλος τους μειώθηκε από 81 πλοία σε 65. Σήμερα είναι ακόμη λιγότερα. Τα καράβια σήμερα κινούνται με ταχύτητες που κινούνταν 30 χρόνια πριν. Οι εταιρείες εισπράττουν κάθε χρόνο εκατ. ευρώ σαν επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές και συχνά δεν κάνουν καν τα δρομολόγια!! Όσο για τα μέτρα ασφαλείας, τα είδαμε με το ΣΑΜΙΝΑ τα βλέπουμε και τώρα.

Ειδικά η ΑΝΕΚ το 2012 είχε 60,8 εκ. ζημιές, το 2013 35,7 εκ. και το 2014 το εννεάμηνο είχε 11 εκ. ζημιές. Την 1η Αυγούστου 2014 πούλησε δυο πλοία της αντί 21 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι, όσοι δεν έχουν απολυθεί ακόμα, δουλεύουν για μήνες απλήρωτοι και μόνο χάρη σ’ αυτούς συνεχίζει να υπάρχει η εταιρεία.

Πρόσφατη μελέτη της Mc Kinsey για λογαριασμό της τράπεζας Πειραιώς πρότεινε για να επιστρέψουν οι επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας σε κερδοφορία, να προχωρήσουν όλες οι μεταξύ των εταιρειών δυνατές συνεργασίες, υπό οποιαδήποτε μορφή, ώστε να εξαχθούν οι μέγιστες δυνατές συνέργειες.

Κι εμείς που νομίζαμε ότι ο ανταγωνισμός έχει μόνο οφέλη, όπως για χρόνια μας παραμύθιαζαν. Αλλά τίποτα δεν είναι τυχαίο. Στις 18 Δεκέμβρη ανακοινώθηκε ότι το μερίδιο της Τράπεζας Πειραιώς στην ΑΝΕΚ φτάνει στο 24,5% και γίνεται η δεύτερη ναυτιλιακή, μετά την Hellenic Seaways, που βάζει πόδι ο Σάλλας.

Τα ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου φτάσαμε στο τραγικό γεγονός της πυρκαγιάς στο «NORMAN ATLANTIC», που όσο κι αν προσπαθήσει κανείς, τυχαίο δεν μπορεί να το πει. Υπερφόρτωση, έλλειψη καμπινών, άθλιες συνθήκες μέσα στο πλοίο, απουσία ακόμα και συναγερμού και δεν ξέρουμε τι άλλο θα δείξει η έρευνα. Δεν είναι ούτε η τσαπατσουλιά ούτε η προχειρότητα που οδήγησαν στο έγκλημα αυτό.

Είναι μια τυπική περίπτωση “εξορθολογισμού του κόστους” και η εφαρμογή της αρχής της μέγιστης κερδοφορίας. Με αποτέλεσμα να υπάρχουν προς το παρόν, δέκα νεκροί και δεκάδες αγνοούμενοι και η ΑΝΕΚ να μη γνωρίζει καλά καλά πόσοι ακριβώς είναι οι επιβάτες. Ότι υπάρχουν ένοχοι είναι σίγουρο. Ότι θα αποδοθούν ευθύνες με τον τρόπο που έγινε και με το ΣΑΜΙΝΑ είναι το πιθανότερο.

Κι όταν όλα θα έχουν ξεχαστεί θα επιστρέψουμε στην “κανονικότητα” της λογικής του ανθρωποβόρου αυτού συστήματος που σκοτώνει τους ανθρώπους για να επιβιώνουν οι εταιρείες και να εξασφαλίζουν την κερδοφορία τους. Δεν μου καίγεται καρφί τι θ’ απογίνει ο μεγαλομέτοχος Γ. Βαρδινογιάννης.

Μαζί με τη θλίψη και την οργή για τους νεκρούς και τους αγνοούμενους του «NORMAN ATLANTIC», το μυαλό μας βρίσκεται και στους εργαζόμενους της ΑΝΕΚ που κινδυνεύουν να βρεθούν στο δρόμο μετά από τόσα χρόνια σκληρής δουλειάς, θύματα κι οι ίδιοι των τυχοδιωκτών με τα μεγαλεπήβολα σχέδια που άρπαξαν την εταιρεία από τους μικρομετόχους της και τώρα την οδηγούν στο τελικό της ναυάγιο.

Κι εμείς, οι κάτοικοι της δυτικής Κρήτης , κινδυνεύουμε να μείνουμε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με τον Πειραιά. Όπως συνέβαινε προπολεμικά και στα χρόνια της κατοχής.

*Ο Γιάννης Κυριακάκης είναι εκπαιδευτικός και επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Ανυπόταχτη Κρήτη»

zarpa.gr

 

4 thoughts on “«Πτώματα για τα κέρδη»… Ούτε στους χειρότερους εφιάλτες των Κρητικών

  1. Αρες μαρες κουκουνάρες….
    Ξεκινώντας το λιβελλογράφημα ο κύριος αυτος (για περι τέτοιου πρόκειτε) γράφει κατά λέξη: «…..κατέληξε να μισθώνει σαπιοκάραβα …..»
    Αυτό και μόνο φτάνει για να μη τον πάρει κάποιος στα σοβαρά…. (το Norman Atlantic, ήταν πλοίο 5 ετων, δηλαδή…καινούριο)
    Υπερφόρτωση….. !!!!! Όταν ένα πλοίο εχει πρωτόκολλο 800 και πλεον επιβατών , και μεταφέρει καπου 400 είναι υπερφορτωμένο; εεεε. Δημοτικό εχει βγάλει ο κύριος «εκπαιδευτικός»;
    Ελλειψη καμπινών; Εδώ γελάμε…. Όταν κάποιος αγοράζει ένα εισιτήριο ρωτάει αν υπάρχουν καμπίνες, και αν δεν υπάρχουν, τότε ή ταξιδεύει κατάστρωμα, ή κάθεται στο σπιτάκι του. Είναι αδιανόητο κάποιος που πήγε τελευταία στιγμή να παραπονιέται για …. έλλειψη καμπινών.
    Κατά τ’ άλλα ….σε δουλεια να βρισκόμαστε….

  2. φιλε λευτερη , το norman atlantic μπορεί να ειναι 5 χρονών , αλλά για να γίνουν σωστά οι διαδικασίες εκκένωσης καμπινών , καθοδήγηση επιβατών σε σταθμούς συγκέντρωσης , διαμερισμός σωσιβίων , προετοιμασία σωστικών μέσων , προετοιμασία επιβατών για εγκατάλειψη πλοίου , και εγκατάλειψη αν κριθεί απαραίτητο, 56 ΑΤΟΜΑ ΠΛΗΡΩΜΑ ΔΕΝ ΦΤΑΝΟΥΝ !!! Σε αυτα τα άτομα πρέπει να υπολογίσουμε άγημα πυρκαϊάς ( σε αυτή την κατηγορία πλοίων τουλάχιστον 10 ατομα )και πρέπει να υπολογίσουμε άγημα για μεταφορά τραυματιών ! και ολα αυτά σε ιδανικές συνθήκες για εγκαταλειψη ! την ευθύνη για την μείωση 50% στην χειμερινή σύνθεση των πληρωμάτων την εχει αποκλειστικά ο ΒΑΡΒΙΤΣΙΟΤΗΣ ,που υπέγραψε τον σχετικό νομο το 2012 !!! ο ΒΑΡΒΙΤΣΙΟΤΗΣ είναι αυτος που δεν ακουει τις εκκλήσεις τον ναυτεργατικων σωματείων για να ύπαρξή σχετικη νομοθεσία για την ελληνομάθεια στα πλοια που έχουν γραμμες στην ιταλια ! Αν υπήρχε κοινή γλωσσα ανάμεσα στα δυο πληρώματα που ειχε το norman , να είσαι σίγουρος ότι θα είχε σωθεί περισσότερος κόσμος ! αξιζη να αναφέρουμε οτι στο ναυάγιο του ωκεανού ,με ελληνικό πλήρωμα κατά κόρων ,ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΘΥΜΑΤΑ , με καιρικες συνθήκες χειρότερες από αυτές του NORMAN αν αυτό σου λέει κάτι ! Αναφέρεσαι για τις καμπίνες , πληροφοριακά σου λέω οτι η ποιότητα των καμπινών στα συγκεκριμένα βαπόρια ειναι οτι χειρότερο υπάρχει …. η αθλιότητα σε όλο της το μεγαλείο , κατασκευαστηκα πάντα ! να μην μιλήσω για τους υπολοίπους χώρους ενδιαίτησης …. ! βρεθήκανε πολλοί οδηγοί στο γκαράζ του πλοίου …. είναι κοινό μυστικό σε αυτου του τύπου τα καραβια ,οτι οι οδηγοι κοιμουνται στις νταλίκες τους , με την ανοχή του πληρώματος …. αυτό γίνεται, φίλε λευτερη ,γιατι αυτοί οι άνθρωποι στην κυριολεξία στοιβάζονται σε τετράκλινες καμπίνες οι οποίες είναι πολύ μικρές και σε άθλια κατάσταση , με αποτέλεσμα να μην ξεκουραζοντε , δεν πρέπει να ξεχνάμε οτι με την άφιξη του καραβιού στο λιμάνι , ο επαγγελματιας οδηγός ξεκινάει δουλειά ! Αναφέρεις οτι το norman atlantik χωράει 800 άτομα …..πληροφοριακά σου λεω οτι το χειμερινό πρωτοκολο ειναι στα 499 , και ειταν υπερφορτομενο γιατι στο γκαράζ παίρνει με ασφάλεια 196 νταλίκες και οι ιταλικές αρχές κάνουν λόγο για 222 !

  3. Λευτέρη, μήπως είσαι Μεγαλοστέλεχος τις ΑΝΕΚ.
    Οσο καιρο η ΑΝΕΚ χρησιμοποιουσε δικα τις καραβια και Ελληνικο πληρωμα δεν ειχε παθει τετοιο στραπατσο. Εαν είσαι Μεγαλοστέλεχος τοτε το ξερεις καλα. Εαν δεν εισαι, λες μαλακιες. Το NORMAN ATLANTIC το ειχαν για φουντο.

  4. Λευτερακο κόψε τις μπούρδες!!!!Αν η ανεκ,με μικρά,ειχε βαλει το δικο της πλοιο ολα θα πήγαιναν καλά,αλλά σίγουρα το πακετο με το Νορμαν ήταν 4 φορες πιο φθηνο!!!Ανοιξε τα αυτια και τα ματια σου και δες τις ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ!!!Η φοιτητρια που καθοτανε στρωματσαδα και ειχε αναρτησει στο FB λίγες ωρες πριν την τραγωδια και παραπονιεται,η οδηγος φορτηγου που ταξιδεψε μια βδομαδα πριν και μιλά με τα χειροτερα λόγια για τις συνθηκες,αυτοί που λενε για τον αναξιο καπετανιο που δεν ακουγε κανενα και μιλαγε μονο με τη Ρωμη,οι ναυτες που κλεισανε τις γεννήτριες και φυγανε και δεν δουλευανε οι αντλιες πυροσβεσης ενω κατεβασανε επιβατη!!!να κανει το δεσιμο με ρυμουλκο!!!και θα βγουνε κι αλλα τις επομενες μερες,να ναι καλά ο Ξηρος που μονοπωλεί το ενδιαφερον οποτε θα «ξεχασουμε » για λιγο τους κακομοιρηδες που κοιμηθηκανε στα φορτηγα τους και δεν ξαναξυπνήσανε…Αν ήτανε αλλες οι συνθηκες θα θρηνουσαμε πολύ περισσότερα θυματα ,η τυχη μας βοηθησε,την επόμενη φορα ομως μπορεί να μην ειμαστε τόσο τυχεροι,και γω με καραβια της ανεκ τοσα χρονια αλωνιζω την Ευρωπη με μηχανη…Ειχα ορκιστεί,τοσο με εχουνε απογοητευσει,να πηγαινω να φευγω από το Ρεθυμνο αλλά οι προσπάθειες για το πλοιο τους δεν ευοδώθηκαν…
    Για το υπερ-κερδος λοιπόν,θα τριζουνε τα κοκκαλα των πνιγμενων στη Φαλκονερα…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook