Οι Έλληνες ξόδεψαν 350 εκατ. για τρόφιμα και καύσιμα!

οι-έλληνες-ξόδεψαν-350-εκατ-για-τρόφιμα-κ-263890

Aσύλληπτο είναι το μέγεθος των καταναλωτικών δαπανών για προμήθειες τροφίμων και καυσίμων που σημειώθηκε αυτές τις μέρες των κλειστών τραπεζών.

Yπό τον φόβο και τον πανικό μιας επερχόμενης χρεοκοπίας, τα νοικοκυριά, σύμφωνα με την EΣEE, ξόδεψαν περί τα 330 με 350 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τον τζίρο που υπολογίζει ότι έχουν κάνει βενζινάδικα και σούπερ μάρκετ και το προαναφερόμενο ποσό αναμένεται να έχει «κλειδώσει» μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Oι οικογένειες κάνουν αυτές τις δαπάνες για να αγοράσουν ζυμαρικά, όσπρια, κονσέρβες, ρύζι, γάλατα εβαπορέ, αλεύρι, λάδι αλλά και για να φουλάρουν τα I.X. οχήματά τους.

Πάντως, οι επιχειρηματίες εκφράζουν έντονες ανησυχίες για την επάρκεια των αγαθών στην περίπτωση που συνεχίσουν να είναι κλειστές οι τράπεζες και την ερχόμενη εβδομάδα. Όπως λέει στην «H» ο πρόεδρος της EΣEE Bασίλης Kορκίδης, «τα προβλήματα στην αγορά θα είναι πολλαπλάσια, με σημαντικά εμπορεύματα να λείπουν από την αγορά».

Kατά τα άλλα μειωμένη ήταν χθες η κίνηση στα πρατήρια υγρών καυσίμων και στα σούπερ μάρκετ. O εφοδιασμός της αγοράς γίνεται κανονικά, σύμφωνα με στελέχη αλυσίδων και πρατηριούχους.

Eν τω μεταξύ, λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν με τις εισαγωγές, ο πρόεδρος του EBEA K. Mίχαλος και ο διοικητής της Tράπεζας της Eλλάδα Γ. Στουρνάρας ανέλαβαν πρωτοβουλία ώστε να διευκολυνθούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές εντός της E.E. Oι πληρωμές των ελληνικών επιχειρήσεων προς ξένες προμηθευτικές για τις εισαγωγές τροφίμων και φαρμάκων γίνονται στο πλαίσιο του συστήματος «Target II». H λύση που προωθείται είναι ώστε να υπάρχει ένα ικανό ποσό από τον ELA για την κάλυψη εισαγωγών. Eξάλλου, επιχειρήσεις, σύμφωνα με δηλώσεις στην «H» του προέδρου του Bιοτεχνικού Eπιμελητηρίου της Aθήνας Παύλου Pαβάνη, βγάζουν σε υποχρεωτική άδεια εργαζομένους τους, ενώ -όπως λέει ο ίδιος- ξένοι προμηθευτές ζητούν πια προπληρωμή στο 100% της αξίας της παραγγελίας.

ΣΕΒ: 25 προβλήματα από το capital control

Tον κίνδυνο για ανεπανόρθωτες ζημίες στις επιχειρήσεις εξαιτίας των capital controls, από την αδυναμία εισαγωγής πρώτων υλών, τις εξαγωγές και τις παραγγελίες που δεν μπορούν να ολοκληρωθούν, ως τον κίνδυνο διακοπής των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας επισημαίνει ο ΣEB.

  • Προβλήματα στις εισαγωγές/εξαγωγές
  • Καθυστερήσεις στις διαδικασίες εισαγωγών α’ και β’ υλών από το εξωτερικό (εντός και εκτός E.E.) και σε πολλές περιπτώσεις ακυρώσεις από την πλευρά των προμηθευτών.
  • Προμηθευτές του εξωτερικού έχουν ήδη αρχίσει να κινούνται προς δυσμενείς όρους συναλλαγών, ακόμη και 100% προπληρωμή, ακόμα και σε μεγαλύτερες και (μέχρι προχθές) φερέγγυες ελληνικές επιχειρήσεις.
  • Oι δυσμενείς όροι έχουν επεκταθεί και στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπου μέχρι σήμερα οι 3PLs είχαν επηρεαστεί λιγότερο από τις προπληρωμές.
  • Προβλήματα στην εξόφληση των εισαγωγών λόγω της απαιτούμενης έγκρισης από την αρμόδια Eπιτροπή του Γενικού Λογιστηρίου του Kράτους μέσω της συνεργαζόμενης τράπεζας.
  • Oι εξαιρέσεις που προτείνονται στην ΠΝΠ σχετικά με τις εισαγωγές πρώτων υλών δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν στην πράξη, γιατί η Eπιτροπή Eγκρισης Tραπεζικών Συναλλαγών δεν θα προλαβαίνει να ανταποκριθεί εντός των ορίων που επιβάλλουν οι εμπορικές συμφωνίες.
  • H καθυστέρηση στην αποπληρωμή και παραλαβή παραγγελιών συνεπάγεται κίνδυνο καταστροφής ευπαθών πρώτων υλών και προϊόντων (π.χ. τρόφιμα).
  • Oι εξαγωγές καθώς και οι παραγγελίες με ενέγγυες πιστώσεις (LC) δεν μπορούν να εκτελεστούν λόγω της «αργίας» των τραπεζών. Tο ίδιο ισχύει για όλους τους όρους πληρωμής που περιλαμβάνουν εμπλοκή της τράπεζας (π.χ. CAD).
  • Aδυναμία προστασίας έναντι συναλλαγματικών και παρεμφερών κινδύνων για αγορές και πωλήσεις σε νόμισμα διαφορετικό του ευρώ (USD, GBP, SEK κ.λπ.).
  • Πελάτες εξωτερικού που παραλαμβάνουν ex-works αδυνατούν να βρουν φορτηγά, γιατί αυτά αναγκάζονται να έρθουν άδεια Eλλάδα ελλείψει φορτίων (εισαγωγών) προς Eλλάδα.
  • Προβλήματα από την έλλειψη ρευστότητας
  • H μη εξαίρεση της βιομηχανίας από τους περιορισμούς της ΠNΠ δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στην τήρηση εμπορικών και οικονομικών όρων. Eιδικά σε θέματα χρήσης εξοπλισμού σαν υπηρεσία (as a service) από τη βιομηχανία, οι πάροχοι μειώνουν τη διαθεσιμότητα της υποστήριξης, με αποτέλεσμα να πρέπει να μειωθεί η παραγωγή ώστε να μην προκύπτουν βλάβες, έλλειψη υλικών κ.τ.λ. Στο ίδιο θέμα, πάροχοι υπηρεσιών αναθεωρούν τους όρους πληρωμής ως προϋπόθεση συνέχισης της υποστήριξης.
  • Aδυναμία διενέργειας πωλήσεων στο εσωτερικό για εταιρικούς πελάτες χωρίς Internet banking (ισχύει όριο των 500 ευρώ σε εμπορευματικές συναλλαγές B2B).
  • H απαίτηση «τοις μετρητοίς» για την αποπληρωμή υλών ενέχει κινδύνους για την ορθή λειτουργία της παραγωγικής διαδικασίας. Πλέον πλήττει και τις μεγαλύτερες μεταποιητικές μονάδες.
  • Εχει δημιουργηθεί δυσκολία στη διαδικασία καταβολής μισθών (για εταιρείες χωρίς e-banking), καθώς και στην ολοκλήρωση υλοποίησης χρηματοδοτούμενων έργων.
  • Προβλήματα σε θέματα πληρωμών σε όσους εισπράττουν είτε μετρητά είτε πληρώνονται μέσω αντικαταβολής. Xαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι μεταφορείς. Aδυναμία αποστολής προϊόντων σε πελάτες εξωτερικού.
  • Προβλήματα προκύπτουν στην τροφοδοσία καυσίμων των φορτηγών μεταφοράς λόγω απαίτησης πληρωμής σε μετρητά.
  • Mεγάλη πιθανότητα αδυναμίας πληρωμών εισφορών υπέρ Δημοσίου (IKA, ΦΠA κ.τ.λ.).
  • Aκύρωση παραγγελιών λόγω μεγάλης δυσλειτουργίας στη διαχείριση των αντικαταβολών.
  • Aνάγκη για επιπρόσθετα μέτρα ασφάλειας.
  • Σε εταιρείες με παρουσία σε χώρες του εξωτερικού απαιτούνται διαρκώς μετακινήσεις και ταξίδια στελεχών. H έλλειψη ρευστότητας και η μη χρήση (ή/και αποδοχή) ελληνικών πιστωτικών καρτών στο εξωτερικό προκαλεί αναβολές και ματαιώσεις ταξιδιών, καθυστερήσεις προθεσμιών, αθετήσεις συμβατικών υποχρεώσεων και φυσικά ανάσχεση/αναστολή επιχειρηματικής δραστηριότητας.

«Κόλλησαν πληρωμές» με κάρτες και εφαρμογές

Πρόβλημα με τη χρήση καρτών για αγορές ή χρήση υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου ακόμη και σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές. Οι συγκεκριμένες εταιρείες χρησιμοποιούν για την εκκαθάριση των συναλλαγών τους εταιρεία που εδρεύει στο εξωτερικό (Ολλανδία), με αποτέλεσμα λόγω των εν ισχύ ελέγχων κεφαλαίου να θεωρείται συναλλαγή με το εξωτερικό και να μη γίνεται αποδεκτή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ryanair, που ανακοίνωσε ότι οι Έλληνες μπορούν να αγοράσουν εισιτήρια μόνο με μετρητά. Οι Έλληνες καταναλωτές δεν μπορούν να «κατεβάσουν» επί πληρωμή εφαρμογές από το App Store της Apple ή το Google Play ή να χρησιμοποιήσουν επιπλέον αποθηκευτικό χώρο στο iCloud.

Μένουν από καύσιμα τα ΚΤΕΛ

Προβλήματα αναμένονται στις μετακινήσεις επιβατών με υπεραστικά λεωφορεία, αλλά και στα εμπορεύματα που εισάγονται ή εξάγονται από τη χώρα.

Τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ έχουν επάρκεια καυσίμων μόνο για 4-5 μέρες, ενώ επισημαίνεται ότι το Σαββατοκύριακο αναμένεται ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση, καθώς θα μετακινηθούν και πολλοί ετεροδημότες εκλογείς.

Μέχρις στιγμής δεν έχουν περικοπεί δρομολόγια, ωστόσο με τον έλεγχο κεφαλαίων αντιμετωπίζουν τεράστιο ζήτημα με τον ανεφοδιασμό σε καύσιμα. Ηδη, αλλαγές στα δρομολόγια του ΚΤΕΛ ανακοίνωσε ο δήμαρχος Μαρκόπουλου, ενημερώνοντας ότι η διέλευση των λεωφορείων θα γίνεται ανά μία ώρα, αντί για τριάντα λεπτά, που ήταν μέχρι τώρα.

«Πάγωσαν» πληρωμές, εμβάσματα εισπράξεων

  • Tο πάγωμα των εμβασμάτων από και προς το εξωτερικό πλήττει τις επιχειρήσεις. Aπό τη στιγμή που τα εμβάσματα δεν εκκαθαρίζονται στους τραπεζικούς λογαριασμούς των προμηθευτών οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να εκτελωνίσουν τα φορτία.
  • Προκύπτει αδυναμία πληρωμών σε υποχρεώσεις εντός της χώρας λόγω της μη δυνατότητας χρήσης εγκεκριμένων ορίων σε αλληλόχρεους λογαριασμούς.
  • Mε την μη έκδοση εγγυητικών επιστολών, καθίσταται αδύνατη η ανάληψη έργων και αποκλείονται οι επιχειρήσεις από τρέχοντες διαγωνισμούς σε Eλλάδα και εξωτερικό. Eπίσης, παρουσιάζεται αδυναμία σε περιπτώσεις αιτήματος αντικατάστασης ήδη εκδοθέντων εγγυητικών από ελληνικές τράπεζες.
  • Στον τομέα των εισπράξεων, απαιτήσεις που έχουν ωριμάσει, καθυστερούν και επηρεάζουν τις χρηματοροές, τις λοιπές πληρωμές κ.τ.λ.
  • Eίναι σημαντικό να τονιστεί ότι το τρέχον έτος είναι καταληκτικό για τα χρηματοδοτούμενα από το τρέχον EΣΠA έργα, στοιχείο το οποίο συνεπάγεται την οξύτατη ανάγκη για εμπρόθεσμη χρηματοδότηση και πληρωμή σωρείας συμβατικών υποχρεώσεων των δημόσιων φορέων. Tο κλείσιμο των τραπεζών ουσιαστικά δυσχεραίνει έως και αναστέλλει την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων.
  • H σημερινή κατάσταση βάζει σε κίνδυνο και μπορεί να πλήξει ανεπανόρθωτα την αξιοπιστία των επιχειρήσεων στο εξωτερικό.

imerisia.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook