Η RYANAIR κάνει τη δουλειά της | Ας κάνουμε και εμείς στα Χανιά, τη δική μας…

η-ryanair-κάνει-τη-δουλειά-της-ας-κάνουμε-και-26888

ryanair 4Αντίστροφα μετρούν οι μέρες έως τα τέλη Μαρτίου, όπου θα ξεκινήσουν οι πτήσεις της RYANAIR, και σε νέους προορισμούς (26 στο σύνολο), από τα Χανιά την 55η βάση της εταιρείας στην Ευρώπη και την πρώτη της στην Ελλάδα.

Σκοπός του άρθρου, που υπογράφει ο Ιωάννης Κοτζαμπασάκης, είναι να γνωρίσουμε καλύτερα την εταιρεία Ryanair και τις θετικές συνέπειες αυτής της επιλογής, για την τοπική οικονομία.

H RYANAIR είναι Ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους (low-cost). Ιδρύθηκε το 1985 από τον Ιρλανδό κ. Μάικλ Ο’Λίρι. Η έδρα της (headquarters) βρίσκεται στο Δουβλίνο. Η Ryanair μεγάλωσε γρήγορα και από μια μικρή αεροπορική εταιρεία, που έκανε τη σύντομη διαδρομή από Waterford προς Λονδίνο, έγινε ένας από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς της Ευρώπης.

  • Το 2011 μετέφερε 76.400.000 επιβάτες (7η στον κόσμο στον αριθμό επιβατών) σε 164 προορισμούς και με στόλο 305 Boeing 737–800.
  • Τα έσοδά της ήταν μόλις 231 εκατ. ευρώ το 1998 και έγιναν 3.013 εκατ. ευρώ το 2010 και 4.325 εκατ. ευρώ το 2012.
  • Τα καθαρά κέρδη της αυξήθηκαν από 48 εκατ. ευρώ το 1998 σε 339 εκατ. ευρώ το 2010 και 375 εκατ. ευρώ το 2012.
  • Σήμερα απασχολεί 8.500 ανθρώπους από τους οποίους οι 1.200 είναι πιλότοι.

ryan air esoterikoΜια αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους έχει γενικά χαμηλότερες τιμές και λιγότερες ανέσεις. Η Ryanair χρεώνει έξτρα τα φαγητό, την προτεραιότητα κατά την επιβίβαση, την περιορισμένη κατανομή θέσεων, τις αποσκευές κ.λπ.

Η εταιρεία επιτυγχάνει χαμηλό λειτουργικό κόστος διότι λειτουργεί με τα απαραίτητα χωρίς να παρέχει πρόσθετες υπηρεσίες (π.χ. τρόφιμα και ποτά πληρώνονται έξτρα, baggage charges, άρα λιγότερες αποσκευές, άρα λιγότερος χρόνος φόρτωσης του αεροσκάφους και έξτρα έσοδα από τα checked bags), διότι μειώνει την πολυπλοκότητα λειτουργίας καθώς δεν χρησιμοποιεί π.χ. καμπίνες premium, Wi-Fi internet, full catering, εν πτήσει ψυχαγωγία βίντεο ήχου κ.λπ.  και διότι διαθέτει απλά τη βασική υποδομή εδάφους, διότι χρησιμοποιεί On-line ticket sales – On-line πωλήσεις εισιτηρίων (Νo call-centres or agents) και On-line check in (λιγότερο check in desks).

Αλλά ίσως το σημαντικότερο, διότι πετά σε αεροδρόμια – στόχους χαμηλού κόστους που είτε δεν χρεώνουν στην εταιρεία κανένα τέλος είτε ελάχιστα τέλη κατά την προσγείωση και απογείωση των αεροσκαφών της (lower landing fees).

Έτσι επιτυγχάνει πολύ χαμηλότερες τιμές από τις ανταγωνίστριες αεροπορικές εταιρείες και κερδίζει ανταγωνιστικό – συγκριτικό πλεονέκτημα marketing.

ryan air 3H Ryanair διαθέτει ένα εξαιρετικό τμήμα marketing. Το τμήμα marketing επισκέπτεται την περιοχή, όταν εντοπίσει αεροδρόμιο – στόχο, διοργανώνει συναντήσεις με τοπικούς Φορείς (ξενοδόχους, δημάρχους, τοπικά Επιμελητήρια κ.λπ.) όπου προκειμένου να ανοίξει την αγορά ζητά από τους τοπικούς Φορείς διευκολύνσεις, ανταλλάγματα κ.λπ. ακόμα και μια μικρή χρηματική συμμετοχή για να διαφημιστεί η περιοχή μέσω της ιστοσελίδας της (marketing support).

Η συμφωνία που υπογράφουν, αν τεθεί τέτοιο θέμα και αν υπογράψουν οι τοπικοί Φορείς με τη Ryanair, έχει αυστηρές ρήτρες εμπιστευτικότητας, αφού η διαρροή της θα είχε σημαντικές νομικές επιπτώσεις για την εταιρεία από τις αρχές ανταγωνισμού της Ε.Ε., εφ’ όσον από την κοινοτική νομοθεσία απαγορεύεται αυστηρά η επιδότηση δρομολογίων.

ryan air 1Επίσης η εταιρεία απαιτεί από το αεροδρόμιο να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα τα αεροσκάφη της (less time on the ground).

Έτσι ο δαιμόνιος Ιρλανδός ιδρυτής της Ryanair Μάϊκλ Ο’ Λίρι (Michael O’ Leary) επέτυχε η εταιρεία του να είναι κερδοφόρα, όταν άλλοι αεροπορικοί κολοσσοί κάνουν ζημιές.

Οι θετικές συνέπειες στην τοπική οικονομία

  •  Κατ’ αρχήν η Ryanair έχει μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς τουριστών στον τόπο μας, οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν μια τουριστική δαπάνη η οποία θα είναι μια επί πλέον εισερχόμενη Ενεργός Ζήτηση στην τοπική οικονομία. Αυτή η επί πλέον Ενεργός Ζήτηση στην τοπική οικονομία θα επιφέρει με τη σειρά της αύξηση της τοπικής παραγωγικής δραστηριότητας και τελικά αύξηση της τοπικής Παραγωγής (τοπικό Α.Ε.Π.) και του τοπικού Εισοδήματος.
  •  Η πρόσθετη τουριστική δαπάνη θα επιφέρει έμμεσες και παράγωγες δαπάνες β1) έμμεσες δαπάνες: είναι αυτές που γίνονται προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες – επιθυμίες των τουριστών, π.χ. επενδύσεις που γίνονται για τουριστικές εγκαταστάσεις, δαπάνες για αγορές αγαθών και υπηρεσιών π.χ. τροφίμων, ποτών, υπηρεσιών ύδρευσης, ενέργειας, εκδόσεις κ.λπ. β2) παράγωγες δαπάνες: είναι αυτές που προέρχονται από τα επί πλέον εισοδήματα των απασχολουμένων και εμπλεκομένων με τον τουρισμό. Εμμεσες και παράγωγες δαπάνες θα επιφέρουν αύξηση της παραγωγής και του Εισοδήματος. Εφόσον οι έμμεσες και παράγωγες δαπάνες γίνονται σε τοπικές επιχειρήσεις τότε οι επιπτώσεις στην τοπική οικονομία είναι πολλαπλάσιες της αρχικής τουριστικής δαπάνης.
  •  Θα υπάρξει αύξηση της απασχόλησης και των εισοδημάτων στο αεροδρόμιο λόγω της πρόσθετης δραστηριότητας Ryanair γ1) λόγω προσλήψεων προσωπικού είτε από τη Ryanair είτε από την Olympic Handling, η οποία κάνει το Handling στη Ryanair γ2) λόγω προσλήψεων προσωπικού των προμηθευτών αγαθών και υπηρεσιών προς τη Ryanair. Οπως ήδη έχει αναφερθεί, θα υπάρξει και αύξηση της απασχόλησης και των εισοδημάτων σε τοπικές επιχειρήσεις λόγω (α) τουριστικής δαπάνης των τουριστών – καταναλωτών (β1) έμμεσων δαπανών (β2) παράγωγων δαπανών. Αρα μια συνολική αύξηση της απασχόλησης και των εισοδημάτων σε αεροπορικό κλάδο, τουρισμό και ευρύτερα τοπική οικονομία.
  •  Είναι προφανές ότι σε περίοδο πρωτοφανούς οικονομικής ύφεσης η επί πλέον δραστηριότητα που θα παρουσιαστεί στον τουριστικό τομέα θα κινητοποιήσει τους εμπλεκόμενους Φορείς ώστε να οργανώσουν καλύτερα τη σύνδεση μεταξύ τουριστικής προσφοράς και ζήτησης, δηλαδή μεταξύ των παραγωγών υπηρεσιών τουρισμού του τόπου και των τουριστών – καταναλωτών.
  •  Οι Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα έχουν ενεργό συμμετοχή στην εφαρμογή της πολιτικής του αεροδρομίου της περιοχής και στην εξυπηρέτηση μιας κολοσσιαίας LCC (Low Cost Company) επιζητώντας την ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας.
  •  Η κυβέρνηση και η κεντρική διοίκηση του κράτους θα πιεστούν ώστε να προχωρήσουν πιο γρήγορα στην κατασκευή του αεροσταθμού 2 (Terminal 2) στο αεροδρόμιο ‘Δασκαλογιάννης’ (επέκταση αεροδρομίου Χανίων), η δημιουργία του οποίου θα δημιουργήσει αυτομάτως ευνοϊκότερες συνθήκες περαιτέρω τουριστικής ανάπτυξης όλης της Κρήτης.
  •  Τα Χανιά δημιουργούν ένα ισχυρό brand name στον διεθνή τουριστικό χάρτη, μέσα από το λεγόμενο «αποτέλεσμα Ryanair» (Ryanair effect).

Chania base launch Dec 12 (2)-12

 

ryan air

Πηγή: Χανιώτικα νέα | Γράφει ο Ιωάννης Κοτζαμπασάκης οικονομολόγος, πρώην Marketing Manager AIR FRANCE στην Αθήνα, καθηγητής στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, καθηγητής στο Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Χανίων, κατεύθυνση «Υπάλληλος Αεροδρομίου».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook