Χανιά | Άκης Παινεσάκης: Ο “Ιταλός”, τα outlet, τα «στοκάδικα», τα αυθεντικά και οι… πλημμύρες

Μετά από τα -κυριολεκτικά και μεταφορικά- σαράντα κύματα, ο Άκης Παινεσάκης φοράει μάσκα και βατραχοπέδιλα, ποζάρει σαν αληθινό μοντέλο και με το μοναδικό του χιούμορ μας μιλάει στο Χανιώτικο free press InTown μεταξύ σοβαρού και… σοβαρού (!) για τα outlet, τα «στοκάδικα», τα αυθεντικά, το YOΟX, τις πλημμύρες και άλλες επιχειρηματικές περιπέτειες…

Ο «Ιταλός» όπως τον αποκαλούν πλέον πολλοί στα Χανιά, Άκης Παινεσάκης, είναι ο άνθρωπος που έχει βάλει τα τελευταία χρόνια τα Χανιά, στο «χάρτη» των εμπορικών διαδρομών της μόδας, συνδέοντας την Κρήτη με δεκάδες σημεία πώλησης προϊόντων outlet σε όλο τον κόσμο. Κι όμως, το μεγαλύτερό του εμπόδιο σε όλο αυτό το εγχείρημα, είναι η βροχή! Παρόλα αυτά, στέκεται πάντα χαμογελαστός απέναντι στα κάθε είδους «καιρικά» φαινόμενα περιμένοντας την… επιστροφή της «καλοκαιρίας» και στην Ελληνική οικονομία!

O Άκης γεννήθηκε στα Χανιά, απ’ όπου το 1992 αναχώρησε για την Ιταλία και το Πανεπιστήμιο του Τορίνο. Πριν ολοκληρώσει τον κύκλο των σπουδών του στην Ιατρική, είχε ασχοληθεί με τον τουρισμό, ανοίγοντας σε νεαρή ηλικία ένα ταξιδιωτικό γραφείο στον Πλατανιά κι’ ένα στο Τορίνο, οπότε και ξεκίνησε να φέρνει τους πρώτους οργανωμένους Ιταλούς τουρίστες στο νομό Χανίων (Οι έχοντες σχέση, σίγουρα θα θυμούνται το NEORIO TRAVEL, κι ας έχει περάσει μια εικοσαετία…) Στη συνέχεια ίδρυσε την ITALMARKET.GR, την πρώτη Ελληνική εταιρεία διαχείρισης και διανομής επώνυμων προϊόντων μόδας για Outlet καταστήματα σε όλο τον κόσμο, παράρτημα της Ιταλικής του εταιρείας ΙΤΑLMARKET με έδρα τη μητέρα πόλη του -όπως ο ίδιος την χαρακτηρίζει- το Τορίνο…

Πώς και πότε γεννήθηκε στο μυαλό σας η ιδέα των outlet stores;
Η ιδέα των outlet καταστημάτων, γεννήθηκε πριν από 14 περίπου χρόνια στην Ιταλία όταν έπρεπε να πάρω κάποιες αποφάσεις για μένα και τη μετέπειτα πορεία της ζωής μου. «Εκμεταλλευόμενος» τις σχέσεις και τις γνωριμίες μου με σημαίνοντα άτομα του χώρου της Ιταλικής μόδας και της Showbiz γενικότερα, προσπάθησα να τους πείσω ότι άξιζε η Ελλάδα και δη η Κρήτη, τη δική της outlet επώνυμη αγορά. Το σχέδιο ευδοκίμησε με αποτέλεσμα, να συμπεριληφθεί και η Ελλάδα στα μελλοντικά τους πλάνα με τη δική μας εταιρεία ως επίσημο αντιπρόσωπο και διανομέα των προϊόντων αυτών για τη χώρα μας, και όχι μόνο.

Από τότε μέχρι σήμερα πώς εξελίχθηκε η πορεία σου στο χώρο;
Από το 2005 έως και σήμερα, η μητρική μου εταιρεία, η ITALMARKET.GR, διαθέτει με τη μορφή χονδρικής, προμηθεύει δηλαδή, επώνυμα καταστήματα από 50 έως 5.000 τετραγωνικά μέτρα σε όλο τον κόσμο, πάντοτε σε συνεννόηση με τις μητρικές εταιρίες των επώνυμων brand. Για την ιστορία να πω ότι κάθε φορά οι εταιρείες ενημερώνονται για το ποια καταστήματα πρόκειται να προμηθεύσουμε και δίνουν το «ΟΚ», ότι «εντάξει, είναι αξιόπιστο σημείο, προχωρήστε σε συνεργασία». Όλα αυτά γιατί μιλάμε για μάρκες διάσημες με τις οποίες η συνεργασία είναι πολύ «ευαίσθητη» και αυστηρή. Συγχρόνως, εδώ και μια δεκαετία, έχουμε ξεκινήσει τη δική μας φίρμα σε καταστήματα με επώνυμα είδη, τα ITALIAN FACTORY OUTLET με έδρα τα Χανιά, τα οποία επεκτείνονται τόσο αυτόνομα, όσο και με τη μορφή του franchise.

Ιταλία – Χανιά. Από τη «Μέκκα» της μόδας, σ’ έναν τόπο με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. Πως αποφασίσατε η “καρδιά” του I.F.O. να χτυπάει εδώ;
Η απόφασή μου να γυρίσω στα Χανιά ήταν ξεκάθαρα και αποκλειστικά συναισθηματική. Αν σκεφτόμουν ψυχρά επαγγελματικά, δεν θα έφευγα ποτέ από το Τορίνο. Μόνο μη με ρωτήσετε τώρα αν το έχω μετανιώσει γιατί θ’ ανοίξουμε μεγάλη συζήτηση και δεν είναι του παρόντος… (γέλια)

Εμπορικά, από το 1 μέχρι το 10, τι… βαθμό βάζεις στα Χανιά;
Θα βάλω «5». Γιατί έτσι θα πάρουμε κουράγιο ότι κάτι έχουμε πετύχει και θα έχουμε το απαραίτητο κίνητρο για να συνεχίσουμε διότι, όπως εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε, έχουμε ακόμα πολύ δρόμο…

Τι ακριβώς εννοούμε με τον όρο outlet;
Με τον όρο «Οutlet» εννοούμε ότι σε αυτούς τους χώρους θα βρεις εμπορεύματα μιας σεζόν πίσω. Τώρα δηλαδή, πουλάμε τα μοντέλα που οι εταιρείες είχαν στις μπουτίκ τους πέρυσι το καλοκαίρι. Γι’ αυτό και οι εκπτώσεις στα «Outlet» καταστήματα είναι μεγάλες, διότι θεωρητικά πουλάς την περυσινή μόδα, άσχετα αν στα περισσότερα κομμάτια οι διαφορές είναι πραγματικά ελάχιστες μεταξύ φετινών και περυσινών μοντέλων. Πέρα από κάποιους εξεζητημένους κωδικούς, που χαρακτηρίζουν τη μόδα μιας περιόδου, τα περισσότερα κομμάτια έχουν ελάχιστες διαφορές.

Εμείς όμως οφείλουμε να λέμε, και το λέμε πάντα, ότι τώρα, πουλάμε τα μοντέλα που στην Ιταλία, είχαν βγει προς πώληση 6 μήνες πριν. Στο τέλος των παραδόσεων, στα Regular καταστήματα, οι εταιρείες μας ενημερώνουν για τα αποθέματά τους κι’ εμείς τα αγοράζουμε, τοποθετώντας τα στα καταστήματά μας με μια μεγάλη έκπτωση καθώς και πιο αργά τα αγοράζουμε και πιο αργά τα βγάζουμε προς πώληση.

Outlet και stock είναι το ίδιο πράγμα;
«Καμία σχέση» πραγματικά! Τα στοκ, στοκάδικα όπως τα λέμε, είναι τα καταστήματα που μπορεί ο καθένας θεωρητικά ν’ ανοίξει, πηγαίνοντας σε κάποιο εμπορικό και ζητώντας ότι τους έχει απομείνει, για να το αγοράσει και να το βάλει στη συνέχεια προς πώληση.
Δεν υπάρχουν δηλαδή ούτε μεγέθη διαθέσιμα, ούτε δυνατότητα επιλογής μοντέλων.
Γενικότερα, δεν υπάρχει προγραμματισμός. Είναι κάτι το… αρπακολατζίδικο για να το πω πιο απλά κι ελπίζω να μην παρεξηγηθώ…

Πιστεύετε ότι τα ρούχα των κορυφαίων brands που φιλοξενούνται σε καταστήματα όπως τα δικά σας, είναι value for money αγορές στις αρχικές τους τιμές;
Μα αλίμονο… Γίνονται όμως value for money, όταν φτάνουν στα «outlet» καταστήματα.
Η λογική είναι τόσο απλή. Σου αρέσει κάτι το οποίο όμως είναι ακριβό και αδυνατείς να το αγοράσεις; Κάνεις υπομονή ένα εξάμηνο και θα το βρεις με μια έκπτωση τουλάχιστον της τάξης του 50% επί της αρχικής του τιμής. Φτάνει βέβαια να προλάβεις, γιατί εδώ ισχύει όντως το… όποιος προλάβει!

Ξέρουν οι Έλληνες -και ειδικότερα οι Χανιώτες- να εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες των outlet stores;
Θα σου πω κάτι το οποίο θα σε προβληματίσει. Ένας από τους πελάτες μας, που τον προμηθεύουμε δηλαδή, είναι και το πασίγνωστο Ιταλικό ηλεκτρονικό κατάστημα YOOX, ένα από τα μεγαλύτερα του χώρου παγκοσμίως. Πριν από λίγο καιρό, όντας εδώ στα Χανιά, τα παιδιά από την ΥΟΟX, είχαμε μια πολύ… ενδιαφέρουσα συζήτηση. Το «παράδοξο» ήταν ότι τα Χανιά είναι μια από τις μεγαλύτερές τους αγορές σε όλη την Ευρώπη σε επώνυμα είδη και μάλιστα στα είδη που εμείς τους προμηθεύουμε… Φεύγουν δηλαδή από εδώ τα πράγματα για την Ιταλία και επιστρέφουν ως ψώνια των Χανιωτών! Με βάση αυτό, θα έλεγα ότι ξέρουν οι Χανιώτες να αναζητούν τις ευκαιρίες των «outlet stores». Ίσως δεν έχουν ακόμα συνηθίσει στην ιδέα ότι αυτές τις “ευρωπαϊκές” τιμές και ακόμα χαμηλότερες, μπορούν πλέον να τις έχουν και από Χανιώτικο κατάστημα. Αλλά πού θα πάει, όσοι δεν το ξέρουν, θα το μάθουν! (γέλια…)

Αληθεύει πως κάποιες εταιρίες κατασκευάζουν ρούχα ειδικά για τα outlet stores, τα οποία και είναι διαφορετικής ποιότητας;
Διαφορετικής σύστασης, όχι ποιότητας! Κι’ αυτό ισχύει για τα «outlet» των ίδιων των εταιρειών. Οι περισσότερες εταιρείες, κατανοώντας τη δυναμική των «outlet» αγορών ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης, διαθέτουν πλέον τα δικά τους «monobrand outlets». Εκεί θα βρει κανείς τόσο εμπορεύματα της προηγούμενης σεζόν, όσο και προϊόντα διαφορετικής σύστασης, πιο… ελαφριάς. Για παράδειγμα, αντί για ένα «Polo» 180 γραμμαρίων, θα βρει ένα «Polo» των 120 γραμμαρίων, που θα μπορεί να πουληθεί φθηνότερα και έτσι να καλυφθούν οι ανάγκες της αγοράς. Είναι τα λεγόμενα «special production» που οι εταιρείες κάνουν για τα δικά τους «outlet» καταστήματα.

Σε αυτούς που ισχυρίζονται ότι τα εμπορεύματα των outlets δεν είναι αυθεντικά, τι απαντάτε;
Δεν νομίζω να ισχυρίζεται πια κανείς κάτι τέτοιο. Πλέον, ο μέσος όρος του διανοητικού επιπέδου του κοινού είναι αρκετά υψηλός, για να εκτίθεται με τέτοιες ανακρίβειες…

Πόσο δύσκολο είναι να επιχειρεί κάποιος πλέον στην Ελλάδα; Η εδώ αρχή σας, συνέπεσε χρονικά και με τη μνημονιακή φάση της χώρας… Το να επιχειρεί κάποιος ΣΤΗΝ Ελλάδα, ή ΑΠΟ την Ελλάδα, είναι σκέτη τρέλα. Παντού εμπόδια και δυσκολίες, αβεβαιότητα, αδυναμία προγραμματισμού, δεν ξέρεις τι σου ξημερώνει. Και βέβαια κακία, πολύ κακία ρε παιδάκι μου…

Στη δική σας περίπτωση, ισχύει το… επιχειρηματίας παντός καιρού; (γέλια)
Κυριολεκτικά ή μεταφορικά; Κυριολεκτικά ΝΑΙ, είναι πρόσφατες -δυστυχώς και πάλι- οι καταστροφές που πάθαμε από την πλημμύρα, για τρίτη φορά μέσα σε τρία χρόνια! Μεταφορικά δεν θα το έλεγα… Είμαστε κι εμείς, μέρος της γενικότερης κατάστασης που επικρατεί στην ελληνική αγορά, με ό,τι αυτή συνεπάγεται. Κι’ εμείς εδώ δραστηριοποιούμαστε, εδώ φορολογούμαστε, στην τοπική κοινωνία και οικονομία συνεισφέρουμε όσο και όπως μπορούμε, οπότε θα έλεγα ότι αναμένουμε με μεγάλη αγωνία την επιστροφή της «καλοκαιρίας» στην Ελληνική οικονομία… Τώρα κι’ εμείς «κρυώνουμε»!

Ποιο είναι το επόμενο επιχειρηματικό βήμα, οι στόχοι σου;
Να διατηρήσω και να εδραιώσω τα κεκτημένα, όπως θα έπραττε κάθε λογικά σκεπτόμενος επιχειρηματίας σε αυτό το αγοραστικό και γενικότερα οικονομικό περιβάλλον, έτσι όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη χώρα μας… Και βέβαια, να είμαι εντάξει στις υποχρεώσεις μου απέναντι στο προσωπικό μου, στο κράτος και σε όλους όσους συναλλάσσονται μαζί μου. Κανόνας επιβαλλόμενος και απαράβατος, κληρονομιά από έναν αυστηρό και γνωστό για την ηθική του πρώην τραπεζίτη πατέρα….

Ποιος είναι ο λόγος που σας οδηγεί στο άνοιγμα νέων καταστημάτων; Κάποιοι το “άνοιγμα” αυτό το μεταφράζουν… ποικιλοτρόπως.
Πλέον, κάθε μας ενέργεια συζητιέται… ποικιλοτρόπως!!! Ανοίγουμε ένα μαγαζί, ακούμε «ο Θεός ξέρει τι βγάζει αυτός». Κάνουμε εβδομάδα σκοτώματος των τιμών κυκλοφορεί ότι «ξεπουλάμε γιατί κλείνουμε»… (γέλια). Εύχομαι λοιπόν, μέσα στις διάφορες ερμηνείες και «μεταφράσεις», κάποιοι έστω να εκτιμούν ότι δουλεύουν σ’ εμάς τόσα άτομα, ότι με άξονα τα καταστήματά μας κινείται ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων και δραστηριοτήτων της τοπικής οικονομίας και, πάνω απ’ όλα, ότι τα πάντα γίνονται υπό το φως του ήλιου… Καθαρά, νόμιμα και ευχάριστα. Γιατί ο… Καίσαρας δεν αρκεί μόνο να φαίνεται, αλλά πρέπει και να είναι, άμεμπτος, αδιάφθορος, αψεγάδιαστος και άσπιλος… Ειδικά όταν ξέρει ότι κάθε του κίνηση, βρίσκεται στο στόχαστρο και ότι πολλοί του την έχουν στημένη στη γωνία περιμένοντας το σφάλμα του…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ