Με τη «γραμμή Σταθάκη» το «ναι» για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής

με-τη-γραμμή-σταθάκη-το-ναι-για-την-732152

Πενήντα χρόνια χρειάστηκαν για να ληφθούν οριστικές αποφάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την στεριανή Ελλάδα. Ήταν το 1968 που η πρώτη μελέτη για την διασύνδεση εκτιμούσε ότι είναι μία πολύ ακριβή υπόθεση και είναι το 2018 που η «γραμμή Σταθάκη» φαίνεται να εξασφάλισε το ΝΑΙ όλων των πλευρών για την σίγουρη δρομολόγηση του έργου.

Πραγματικά πρέπει να έχεις πολύ υπομονή , επιμονή και ικανότητας λεπτών διαπραγματεύσεων για να καταφέρεις να δώσεις λύση σε ένα πρόβλημα που χρονίζει.

Ο Γιώργος Σταθάκης Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος τις τελευταίες ημέρες που οι διαπραγματεύσεις με την ΕΕ ήταν ιδιαίτερα κρίσιμες ξεκαθάρισε τι θα ήθελε και τι δεν θα ήθελε η ελληνική πλευρά. Με αποφασιστικότητα υποστήριξε ότι όλα εξετάζονται αρκεί να διασφαλίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ θα είναι στο τιμόνι του έργου και θα εξασφαλιστεί η ταχεία έναρξη του έργου.

Η «γραμμή» αυτή πέρασε στην τελευταία κρίσιμη σύσκεψης τις Βρυξέλες που πραγματοποιήθηκε χθες και σύμφωνα με ενημέρωση από τον ΑΔΜΗΕ

– Το έργο παραμένει ενταγμένο στο συνολικό PCI (Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ) αλλά είναι σαφές ότι φορέας υλοποίησης για το κομμάτι Αττική – Κρήτη είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection» που δημιούργησε ο ΑΔΜΗΕ, (και στην οποία θα έχει το 51% των μετόχων κατ´ελαχιατο), δεσμευόμενη όμως από τις αποφάσεις της Τεχνικής Επιτροπής που συστήνεται.

– Παράλληλα ο χρονικός προγραμματισμός για την έναρξη των διαδικασιών υλοποίησης του έργου (διαγωνισμός) μετατίθεται ουσιαστικά για την αρχή του 2019, όπως ήθελε εξαρχής η Κομισιόν, παρά το επείγον της ανάγκης για ηλεκτρική κάλυψη της Κρήτης.

– ΟΙ διαγωνισμοί για τη διασύνδεση της Κρήτης θα είναι ανεξάρτητοι από εκείνους που θα γίνουν (όταν ωριμάσουν και τα άλλα κομμάτια) για το Κρήτη – Κύπρος και το Κύπρος – Ισραήλ.

– Στο πολύ κρίσιμο θέμα της Τεχνικής Επιτροπής, συμφωνήθηκε ότι έως τις 30 Οκτωβρίου θα συγκροτηθεί με αντικείμενο τον καθορισμό των ελάχιστων τεχνικών προδιαγραφών, «οι οποίες σχετίζονται αποκλειστικά με τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των τριών επιμέρους σκελών του PCI» σύμφωνα με όσα αναφέρει σε άτυπη ενημέρωση που απέστειλε στους δημοσιογράφους ο ΑΔΜΗΕ. Στην Επιτροπή θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας (ΑΔΜΗΕ) και Κύπρου (ΔΣΜΚ), εκπρόσωποι της «Αριάδνη Interconnection» και της εταιρίας Euroasia Interconnector ενώ θα προεδρεύει ένα πέμπτο μέλος που θα ορίζεται από τους ρυθμιστές μετά από διαβούλευση με τους δυο εμπλεκόμενους και με τελικό δικαίωμα απόφασης από την Κομισιόν. Σύμφωνα με μια γραμμή πληροφόρησης, το πέμπτο μέλος θα εκπροσωπεί τον Πανευρωπαϊκό Οργανισμό Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E). Η Επιτροπή αυτή έως τις 31 Δεκεμβρίου θα πρέπει να έχει καταλήξει στις τεχνικές προδιαγραφές επί της διαλειτουργικότητας που θα ενσωματωθούν στη συνέχεια στους –ξεχωριστούς- διαγωνισμούς για τα τρία σκέλη του PCI.

– Στη συνέχεια, ο Euroasia, καλείται να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνης» με ποσοστό έως 39%, ενώ το 51% θα έχει ο ΑΔΜΗΕ υπογράφοντας έως τις 10 Ιανουαρίου 2019 τη Συμφωνία Μετόχων που έχει κατατεθεί από τον Ιούλιο (στην οποία θα προστεθούν τα τεχνικά στοιχεία της διαλειτουργικότητας όπως θα έχουν διαμορφωθεί από την Τεχνική Επιτροπή) και καταθέτοντας το ποσό που θα αντιστοιχεί στη συμμετοχή της, λαμβάνοντας υπόψη ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection” έχει οριστεί στα 200 εκατ. ευρώ βάσει της απόφασης της ΡΑΕ». Μετά από την ημερομηνία αυτή, θα μπορεί να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.

Σημειώνεται ότι η πρώτη μελέτη του 1968, που έγινε για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης της Αττικής με την Κρήτη την έκρινε οικονομικά ασύμφορη λόγω του βάθους πόντισης των καλωδίων. Μετά από σαράντα χρόνια και αφού οι συνθήκες άλλαξαν μία νέα μελέτη του ΕΜΠ έκρινε τη διασύνδεση βιώσιμη. Η μελέτη του Πολυτεχνείου επικαιροποιήθηκε το 2008 και εκ νέου το 2011 με τα ίδια συμπεράσματα.

Τώρα φαίνεται όλα να παίρνουν τον δρόμο τους και η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα είναι έτοιμη τα επόμενα χρόνια.

zarpanews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook