Η Σλοβενία μέσα από τα μάτια της ομάδας erasmus του 4ου γυμνάσιου Χανίων

Μια ακόμα διακρατική συνάντηση ολοκληρώθηκε με το ταξίδι επτά μαθητών της Γ’ Γυμνασίου και των συνοδών καθηγητών τους (Αθηνάς Παπαναγιώτου και Μαράκη Ελένης) στη Σλοβενία, στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ με τίτλο Home Alone.

Η Σλοβενία, μια χώρα μόλις 2,5 εκατομμυρίων κατοίκων με το ατελείωτο πράσινο, τα πανέμορφα δάση, μεσαιωνικά κάστρα, γέφυρες, σπήλαια και αμπελώνες, είναι αναμφισβήτητα μια πανέμορφη χώρα, πολύ οργανωμένη, πεντακάθαρη, με χωριά και πόλεις που λες και βγήκαν από παραμύθι. Οι μαθητές μας, στη διάρκεια της παραμονής μας εκεί φιλοξενήθηκαν σε σπίτια Σλοβένων μαθητών του σχολείου Οsnova Sola στο Ορμόζ, μια πανέμορφη κωμόπολη στα βορειοανατολικά της Σλοβενίας, στα σύνορα με την Κροατία.

Συγκεκριμένα, πρώτη του Οκτώβρη, η ομάδα ταξίδεψε ως τη Βιένη κι από κει  στο Μάριμπορ, τη δεύτερη σε πληθυσμό πόλη της Σλοβενίας, κοντά στα σύνορα με την Αυστρία, όπου διανυκτερεύσαμε. Αφού την επόμενη μέρα κάναμε έναν ωραίο περίπατο στο ιστορικό κέντρο και στις όχθες του ποταμού Ντράβα και θαυμάσαμε κοντά στο Κάστρο ένα τεράστιο γλυπτό σε σχήμα κεφαλής που συμβόλιζε τους 667 εκτελεσθέντες Σλοβένους από τους Ναζί, πήραμε το τρένο και φτάσαμε στην πόλη Ptuj. Εκεί μας περίμεναν οι οικογένειες των Σλοβένων μαθητών που φιλοξένησαν τους μαθητές μας.

Την πρώτη μέρα της επίσκεψης στο σχολείο, μείναμε γοητευμένοι από τη θερμή υποδοχή, την οργάνωση και αισθητική των χώρων του. Στη συνέχεια, κάθε χώρα παρουσίασε ένα βίντεο βασισμένο στην αίσθηση της ακοής, αφιερωμένο στην Κρήτη, την οποία και είχαν επισκεφτεί το Μάιο αυτού του χρόνου, καθώς και ένα λεύκωμα με συναντήσεις των ομάδων Erasmus με εκπροσώπους μειονοτήτων. Οι μαθητές, έπειτα, συμμετείχαν στα μαθήματα και σε δράσεις του σλοβενικού σχολείου ενώ οι εκπαιδευτικοί θέσαμε τους στόχους για την επόμενη συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί το Μάρτιο του 2018 στην Ισπανία, γνωρίσαμε το σλοβενικό αναλυτικό πρόγραμμα, συζητήσαμε για τις καινοτόμες δράσεις των σχολείων και τις ομοιότητες και διαφορές των εκπαιδευτικών συστημάτων. Ακολούθησε ξενάγηση στην πόλη του Ορμόζ με έμφαση στην επίσκεψη ενός μεσαιωνικού Κάστρου που στέγαζε και το Εθνολογικό Μουσείο.

Την Τετάρτη, το πρόγραμμα περιελάμβανε εκδρομή στην πρωτεύουσα της Σλοβενίας, Λουμπλιάνα(=αγαπημένη όλων), πόλη 500.000 κατοίκων, της οποίας τα κτίρια αποτελούν δείγμα μεσαιωνικής αρχιτεκτονικής, με κυρίαρχο αξιοθέατο το Κάστρο να δεσπόζει στο πιο ψηλό σημείο. Ξεναγηθήκαμε στο ιστορικό κέντρο, διασχίσαμε την ανοιχτή λαϊκή αγορά, θαυμάσαμε τον καθεδρικό, το αναγεννησιακό Δημαρχείο, περπατήσαμε στη γέφυρα του Δράκου, σύμβολο της πόλης (που συνδέεται με τον μύθο του Ιάσονα), και από τις Τρεις Γέφυρες είχαμε μια υπέροχη θέα του ποταμού Ljubljanica που διασχίζει την πόλη αλλά και η βόλτα με το ποταμόπλοιο ήταν μοναδική εμπειρία. Η μαγεία συνεχίστηκε αφού μετά το μεσημέρι εκδράμαμε στο Μπλεντ, μια λίμνη στους πρόποδες των Ιουλιανών Άλπεων να μας προσφέρει ένα παραμυθένιο σκηνικό ενώ το νησάκι που βρίσκεται μέσα σ αυτή να κλέβει τις εντυπώσεις.

Την επόμενη μέρα το απόγευμα, οι μαθητές του Erasmus παρουσίασαν σε εκπαιδευτικούς και γονείς παραδοσιακούς χορούς από την πατρίδα τους ενώ κάθε χώρα είχε στήσει έναν πάγκο με εδέσματα και λιχουδιές που την αντιπροσώπευαν και όπως ήταν φυσικό η βραδιά μετατράπηκε σε πανδαισία γεύσεων.

Την Παρασκευή, τα παιδιά παρέμειναν στο σχολείο να συμμετέχουν σε εργαστήρια που οργάνωσε το σχολείο ενώ οι καθηγητές επισκεφτήκαμε μια μικρή πόλη στα νοτιοδυτικά της χώρας, την Postonja, όπου βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα σπήλαια της Ευρώπης, μήκους 24 χιλιομέτρων, ένα μεγαλειώδες δημιούργημα της φύσης που λέγεται ότι κατοικούνταν από την παλαιολιθική εποχή. Με ανοιχτό τρενάκι πρώτα κι ύστερα περπατώντας μπορέσαμε να δούμε ένα απίστευτο σύμπλεγμα σταλακτιτών και σταλαγμιτών ποικίλων αποχρώσεων και σχημάτων που μας άφησε άφωνους

Το Σάββατο, τα παιδιά αποχαιρέτησαν με συγκίνηση τις οικογένειες που τους φιλοξένησαν με τόση ζεστασιά και αγάπη, δίνοντας αμοιβαίες υποσχέσεις ότι η σχέση φιλίας που ξεκίνησε μέσα από το πρόγραμμα θα συνεχιστεί.

Επιστρέψαμε στα Χανιά, ευχαριστημένοι με τη φιλοξενία, εντυπωσιασμένοι με τις υποδομές του σχολείου, γεμάτοι εικόνες αλλά αυτοί που θεώρησαν αυτό το ταξίδι ως εμπειρία ζωής είναι οι μαθητές που ήρθαν σε επαφή με συνομηλίκους από άλλες χώρες, γνώρισαν την κουλτούρα και τον πολιτισμό τους, κατανόησαν και αποδέχτηκαν τη διαφορετικότητα, απόκτησαν αυτοπειθαρχία και συνεργασία στην ομάδα.

Παρακάτω καταθέτουν τις εμπειρίες τους:

«Το ταξίδι στη Σλοβενία ήταν μια υπέροχη εμπειρία καθώς γνώρισα άτομα και ανέπτυξα φιλίες που ακόμα κρατούν, όπως με την Άγια από την Λετονία ή με τον Ντόμεν από την Σλοβενία. Εκείνο που μου έκανε εντύπωση είναι ότι η εκπαίδευση είναι ενιαία από την πρώτη δημοτικού έως την Γ’ Γυμνασίου και το δημοτικό είναι στον ίδιο χώρο με το Γυμνάσιο. Επίσης κάθε παιδί έχει ένα ντουλαπάκι ώστε να αφήνει τα παπούτσια του και να φοράει άλλα, πιο μαλακά που επιβάλλονται στον χώρο του σχολείου. Ακόμα στα παιδιά προσφέρεται πρωινό και μεσημεριανό γεύμα δωρεάν. Τέλος, κάθε καθηγητής έχει την αίθουσα του και οι μαθητές αλλάζουν τάξη αναλόγως το ημερήσιο πρόγραμμα τους». (Νίκος Κεγιαδάκης Γ1)

«Η εμπειρία ήταν ξεχωριστή. Φιλοξενηθήκαμε σε σπίτια πολύ φιλόξενων παιδιών, αμέσως η παρέα τους ταίριαξε με την δικιά μας και γίναμε πολύ καλοί φίλοι. Μάς δίδαξαν πράγματα για την κουλτούρα και τον πολιτισμό τους, πράγματα που πιθανόν αν μέναμε απλώς σε ένα ξενοδοχείο να μην είχαμε βιώσει. Εκτός από τις υπέροχες βόλτες στο Όρμοζ που πηγαίναμε με τις οικογένειες που μας φιλοξενούσαν, τα πρωινά στο σχολείο κάναμε πολλές δραστηριότητες όπως παρουσιάσεις για τρισδιάστατους εκτυπωτές, για την ασφάλεια στο διαδίκτυο». (Λευτέρης Λειβαδιωτάκης, Γ2)

«Για μένα το πρόγραμμα Erasmus ήταν μια απίστευτη εμπειρία που είναι δύσκολο να ξαναβιώσω. Εντυπωσιάστηκα από το μεγάλο και όμορφο σχολείο. Οι δρόμοι τους είναι καθαροί, μεγάλοι και όμορφοι. Όλοι σταματούσαν στις διαβάσεις με αποτέλεσμα σχεδόν σε όλες τις περιοχές να μην υπάρχουν φανάρια.Αυτό που δεν θα ξεχάσω ποτέ στην ζωή μου είναι η παρέα που έκανα με τον Ντόμεν, το παιδί που με φιλοξένησε». (Μιχάλης Μπαλαντινάκης Γ2)

«Με τον Ίαν, είχαμε πολλά κοινά και έτσι δέσαμε από την πρώτη μέρα. Την δεύτερη μέρα πήγαμε για πρώτη φορά στο σχολείο τους. Μόλις έφτασα εκεί, έμεινα με το στόμα ανοικτό διότι ήταν ένα μεγάλο συγκρότημα με τραπεζαρία για να γευματίζουν τα παιδιά, κουζίνα για το μάθημα μαγειρικής και εργαστήριο ξυλοκοπτικής. Επίσης αυτό που μου έκανε περισσότερο εντύπωση ήταν πως είχαν διαφορετική τάξη για κάθε μάθημα και είχαν διαδραστικό πίνακα σε κάθε αίθουσα. Την Πέμπτη κάναμε την παρουσίαση της Κρήτης όπου χορέψαμε τον πιο δημοφιλή χορό μας, το συρτό, και το δημοφιλέστερο χορό της Ελλάδας, το συρτάκι. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε πρωτόγνωρες γεύσεις από τις άλλες χώρες του προγράμματος». (Οδυσσέας Περδικάκης, Γ2)

«Έφυγα με τις καλύτερες εντυπώσεις, συγκινημένη από τη φιλοξενία της σλοβένικης οικογένειας διότι έκανε ότι μπορούσε για να νοιώσω σαν το σπίτι μου και μου παρείχαν όλες τις ανέσεις που χρειαζόμουν. Με έβγαζαν για φαγητό και κάναμε διάφορες άλλες δραστηριότητες εκτός σπιτιού για να δω τους όμορφους τόπους τους. Επιπρόσθετα, ήταν γνώστες της ελληνικής γλώσσας, καθώς επισκέπτονται κάθε χρόνο τα ελληνικά νησιά, ένα από τα οποία του χρόνου θα είναι η Κρήτη. Η εμπειρία από το ταξίδι αυτό ήταν εκπληκτική και εύχομαι να τη ζήσουν κι άλλοι μαθητές. Πάνω απ΄ όλα, κάναμε καινούργιους φίλους από ξένα κράτη, μάθαμε νέες λέξεις και πληροφορίες για τον πολιτισμό τους που θα μου μείνουν αξέχαστες.». (Κωνσταντίνα Μαρματάκη, Γ2).

«Η οικογένεια που με φιλοξένησε κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια να με κάνει να αισθάνομαι άνετα και να περάσω καλά. Δέθηκα πολύ με τα παιδιά, κάθε μέρα μάς πήγαιναν βόλτες και τα βράδια μάς κερνούσαν παραδοσιακά φαγητά σε πανέμορφα εστιατόρια της περιοχής. Η καλύτερη εμπειρία όμως ήταν την στιγμή που πατήσαμε το πόδι μας στο σλοβενικό σχολείο. Στον εξωτερικό χώρο, τεράστιοι κήποι με γκαζόν, δέντρα, πολλά λουλούδια, παιδική χαρά και ένας τεράστιο χώρο άθλησης. Στον εσωτερικό χώρο, έχουν τρία γυμναστήρια, μία κουζίνα και μια τραπεζαρία όπου τα παιδιά τρώνε πρωινό και μεσημεριανό. Επίσης έχουν πολλές αίθουσες διδασκαλίας περιποιημένες χωρίς κανένα σκουπίδι, με προτζέκτορες σε καθεμία. ». (Έλσα Μέλλη, Γ2)

«Η οικογένεια που με δέχτηκε ήταν καλόκαρδοι, ζεστοί, υπέροχοι άνθρωποι. Το παιδί με το οποίο έζησα στο ίδιο σπίτι για μια βδομάδα ήταν στην αρχή ντροπαλό αλλά τελικά δεθήκαμε τόσο που εύχομαι η φιλία αυτή να διατηρηθεί και στο μέλλον»(Βίκτορ Ρίστιτς, Γ1).

Η Ομάδα ERASMUS TOY 4ου Γυμνασίου Χανίων

zarpanews.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ